Cv- houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Bonjour Willy,
wiha schreef:Ik verwacht zo een beetje dat een WP dat ( een 8 kwh ) kan bijhouden en garanderen en een solar niet ? Heb me hier nog te weinig in verdiept.
Wel, stelt u zich eens voor, putteke winter. Neem de helft van het gemiddelde van uw huidige mazoutketel en houtkachel… Dat tegen 8 kW met een lagere delta T. Daar moet nog een pak aan isolatie bijgestoken worden! Had je nu een warmteverliesberekening van het huis?
wiha schreef:Het zou prachtig zijn als het zou kunnen met solar.
Alleen als ondersteuning in voor- en naseizoen, of zeer milde winters.
wiha schreef:Maar ja WP op pv panelen is ook solar. Of maak ik hier een ecologische denkfout ?
Dat is onze Gandalf is fors aan het uitknokken. Tot nader order een denkfout, het is per definitie al geen autonoom systeem meer. Bij een 8 kW (output, = ca. 3 kW input) WP op pV ziet u al geen daglicht meer, en dan moet de nacht nog komen.
wiha schreef:Een houtvergasser is geen optie omdat deze toch steeds enkele malen moet geladen worden.
Tenzij je buffercapaciteit gaat vergroten. Maar dat is bij afwezigheid ook eindig.
wiha schreef:Alweer een moeilijke afweging : spiralen nu gebruiken of reserveren voor solar (sww plus tapwaterstation met vv ondersteuning) of hout cv.
Spiralen zijn niet voor toekomstig SWW gebruik, functiewijziging op termijn is geen beletsel.
wiha schreef:Zal eens zoeken op forum wat zoal de bevindingen zijn met solar als verwarmingsondersteuning voor VV.
Nog niet echt gezien hier, niet verwonderlijk gezien investering vs. rendement.
wiha schreef:Ik zie al weer een nieuw probleem, nl: wordt die tweede buffer dan wel geladen ? Retour houtkachel komt uit onderste spiraal.
Heeft even geduurd, maar heb de tekening gekraakt:

-De 2e buffer wordt van bovenaf alleen geladen in houtbedrijf.
-De 2e buffer wordt alleen ontladen in VV bedrijf.
-De 2e buffer kan als noodkoeling in zonnebedrijf fungeren als pomp P2 draait.

De hete kop van de 1e buffer wordt door P2 weggepompt, en aan de onderzijde van de 2e buffer ingevoerd.

Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Bonsoir CP,
wiha schreef:Ik verwacht zo een beetje dat een WP dat ( een 8 kwh ) kan bijhouden en garanderen en een solar niet ? Heb me hier nog te weinig in verdiept.
Wel, stelt u zich eens voor, putteke winter. Neem de helft van het gemiddelde van uw huidige mazoutketel en houtkachel… Dat tegen 8 kW met een lagere delta T. Daar moet nog een pak aan isolatie bijgestoken worden! Had je nu een warmteverliesberekening van het huis?
Warmteverliesberekening had ik van een ing. en was 12 kwh daar is nu bij gekomen de keuken met veranda (VV), oppervlak 45 m2, waarvan 40 m2 glas k 1.1 en dat verlies is berekend op 7 kwh, bij min 10 grd dacht ik.
Hier zit nochthans 9 cm vloerisolatie op kruipruimte en deels plat dak met 10 cm pur.
Totaal zeg maar 20 kwh.
Totaal 120 m2 VV en 8 radiatoren waarvan er twee echt nodig zijn als hoofdverwarming in huis.
Mijn bedoeling is altijd geweest de veranda te scheiden van de rest en uitzonderlijk te verwarmen, echter voor de goede huisvrede is deze optie verworpen.
Ik bedoelde alleen het bijhouden van de VV op basistemperatuur woonruimte 17 gr, had ik er natuurlijk bij moeten schrijven.
Bij afwezigheid. = werken, winkelen, ed.
Putje winter is een WP zeker geen goede keuze omdat die cop waarde aardig zakt, daar is het voordeel dat hij overdag kan bufferen bij hogere of minder koude temperaturen als s nachts.
8 kwh vraagt dan 4 a5 kwh input. en in sommige gevallen nog een batterij weerstanden om te ontdooien enzzz.
Op pv, verstaan wij hier dat de jaar produktie overeen komt met het jaarverbruik omdat het net als buffer kan gebruikt worden. Zonder die voorwaarde heeft het totaal geen zin, er is immers nagenoeg s winters geen stroomproduktie.
Of het gratis gebruik van het net als buffer zo zal blijven is ook nog maar zeer de vraag.
Dus inderdaad zeer veel vraagtekens, nochthans verwarmen twee collega s van me met een wp lucht water en zijn tevreden.
wp plus houtcassette voor radiatoren en sww = 6300 kwh afgelopen jaar.
wp op vv en sww, nieuwbouw, vrij groot huis = 5500 kwh.
Dat is onze Gandalf is fors aan het uitknokken. Tot nader order een denkfout, het is per definitie al geen autonoom systeem meer. Bij een 8 kW (output, = ca. 3 kW input) WP op pV ziet u al geen daglicht meer, en dan moet de nacht nog komen.
Heb met waarde landgenoot Gandalf ook al geknokt, wordt vervolgd, ik hoop dat hij wint.
wiha schreef:Alweer een moeilijke afweging : spiralen nu gebruiken of reserveren voor solar (sww plus tapwaterstation met vv ondersteuning) of hout cv.
Spiralen zijn niet voor toekomstig SWW gebruik, functiewijziging op termijn is geen beletsel.
Spiralen zijn inderdaad niet geschikt voor sww, functiewijziging inderdaad mogelijk.
wiha schreef:Zal eens zoeken op forum wat zoal de bevindingen zijn met solar als verwarmingsondersteuning voor VV.
Nog niet echt gezien hier, niet verwonderlijk gezien investering vs. rendement.
Hier nog redelijk gesubsidieerd maar helaas verdwijnt deze subsidie door het kunstmatig duurder maken van het systeem in de verkeerde portomoné,( geldbeurs).
Mits enkele trucs interessant voor sww in de zomer op solar combi boiler en inderdaad misschien noodkoeling op tweede buffer als ik hier een spiraal inkoop.
wiha schreef:Ik zie al weer een nieuw probleem, nl: wordt die tweede buffer dan wel geladen ? Retour houtkachel komt uit onderste spiraal.
Heeft even geduurd, maar heb de tekening gekraakt:

-De 2e buffer wordt van bovenaf alleen geladen in houtbedrijf.
-De 2e buffer wordt alleen ontladen in VV bedrijf.
-De 2e buffer kan als noodkoeling in zonnebedrijf fungeren als pomp P2 draait.

De hete kop van de 1e buffer wordt door P2 weggepompt, en aan de onderzijde van de 2e buffer ingevoerd.
Heb ook vanalles geprobeerd met die tekening, met paint lukte het alvast niet.
toch bedankt voor de moeite om ze te kraken.

Ik dacht dat die 2 de buffer niet werd geladen in houtbedrijf omdat de retour hout uit de eerste buffer spiraal dan gaat komen en niet meer zoals nu getekend uit de tweede buffer ?
alleen ontladen in vv bedrijf is ok, soms anders wenselijk bv tussenseizoen naar radiatoren.

Mogelijke conclusie :
Bij een max verlies van 20 kwh gaat er in de praktijk tussen 10 en nul kwh over zijn ( tussenseizoen,milde winter) om te bufferen, als dat zo is is het misschien toch verstandiger om voorlopig één buffer van 800 liter te nemen met twee solar ww voor de kachel.
Toekomstig dan vergasser en meer buffercapaciteit overwegen.
WP heeft nog veel vragen open staan.

Vindt dit moeilijke oefeningen maar zeer interessant! :|

groet, Willy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Goedendag Willy,
wiha schreef:Totaal zeg maar 20 kwh.
Mijn bedoeling is altijd geweest de veranda te scheiden van de rest en uitzonderlijk te verwarmen, echter voor de goede huisvrede is deze optie verworpen.
Wat de W.A.F. al niet vermag, maar is zeker iets wat meespeelt.
wiha schreef:Ik bedoelde alleen het bijhouden van de VV op basistemperatuur woonruimte 17 gr, had ik er natuurlijk bij moeten schrijven. Bij afwezigheid. = werken, winkelen, ed.
Dat wordt nog lastig, als je er 8 hebt waar er 20 gewenst zijn. Die 17 graden ga je dan ook niet houden. Je moet fors gaan stoken om weer op temperatuur te komen.
wiha schreef:Putje winter is een WP zeker geen goede keuze omdat die cop waarde aardig zakt, daar is het voordeel dat hij overdag kan bufferen bij hogere of minder koude temperaturen als s nachts.
Klopt, maar ik zou de capaciteit dan toch wat groter nemen, eerder 12 a 15 kW.
wiha schreef:8 kwh vraagt dan 4 a5 kwh input. en in sommige gevallen nog een batterij weerstanden om te ontdooien enzzz.
Dat is een drommels lage COP! Zulke toestellen het best te mijden. Zie mijn opmerking later.
wiha schreef:Op pv, verstaan wij hier dat de jaar produktie overeen komt met het jaarverbruik omdat het net als buffer kan gebruikt worden.
Dat bedoelde ik met autonoom systeem, zonder het net werkt het niet.
wiha schreef:Zonder die voorwaarde heeft het totaal geen zin, er is immers nagenoeg s winters geen stroomproduktie.
Dat geldt toch meer voor thermische zonnecollectoren, in pV valt dat meer mee.
wiha schreef:Heb met waarde landgenoot Gandalf ook al geknokt, wordt vervolgd, ik hoop dat hij wint.
Ach, het is niet zo zeer winnen, maar wat nu het wijste is. En gezien zijn onderzoek in de lichtleemisolatie, is ook daar wel wat in te beleven voor er een eenduidige uitkomst is. Ik zal hem t.z.t. eens vragen een uittreksel te maken.
wiha schreef:Heb ook vanalles geprobeerd met die tekening, met paint lukte het alvast niet. toch bedankt voor de moeite om ze te kraken.
Geen zorg, heeft voornamelijk met mijn ogen te maken, met de besturingslijntjes erbij kan ik het wat moeilijker onderscheiden.
wiha schreef:Ik dacht dat die 2 de buffer niet werd geladen in houtbedrijf omdat de retour hout uit de eerste buffer spiraal dan gaat komen en niet meer zoals nu getekend uit de tweede buffer ?
Ik hield mij alleen aan die tekening! Begrijp het dan met je wijziging niet goed, komt solar dan te vervallen?
wiha schreef:alleen ontladen in vv bedrijf is ok, soms anders wenselijk bv tussenseizoen naar radiatoren.
Is dus in voorzien.
wiha schreef:Mogelijke conclusie :
Bij een max verlies van 20 kwh gaat er in de praktijk tussen 10 en nul kwh over zijn ( tussenseizoen,milde winter) om te bufferen, als dat zo is is het misschien toch verstandiger om voorlopig één buffer van 800 liter te nemen met twee solar ww voor de kachel.
Eens, en aanpassing is binnen deze opzet snel genoeg te realiseren.
wiha schreef:Toekomstig dan vergasser en meer buffercapaciteit overwegen.
Ik denk dat je daar uiteindelijk niet aan ontkomt.
wiha schreef:WP heeft nog veel vragen open staan.
Opgepast daar in België, vooral voor een merk dat begint met een M en eindigt op een r. Die werk(t?)en met een DX (direkte verdamping) captatienet, en een rekenmethode, waarbij het er op neer kwam dat je eigenlijk quasi elektrische verwarming hebt. Kijk is bij Zubadan, die haalt veel hogere opbrengsten bij lagere buitentemperaturen, waarbij de ontdooicyclus niet meer 100% elekrtisch is, maar verwarmd wordt met het eigen gas. Dat scheelt ook al een heel paar mouwen in COP, om maar niet te spreken van het jaarrond rendement.
wiha schreef:Vindt dit moeilijke oefeningen maar zeer interessant! :|
Onder ons gezegd, ik moest hier ook wel even m’n best op doen. Maar zeker interessant!


Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Goedenmiddag CP,

Alweer bedankt voor je inzichten in deze materie.
Ik probeer nog enkele dingen te verduidelijken en weet nog geen oplossing met enkele kleine dingen.


wiha schreef:Totaal zeg maar 20 kwh
Klopt, maar ik zou de capaciteit dan toch wat groter nemen, eerder 12 a 15 kW.
Waarschijnlijk heb je gelijk met die capaciteit, Nu Ik wil er in het ontwerp proberen zoveel mogelijk mee rekening houden dat het ooit een mogelijkheid wordt.
D.....N heeft ze redelijk op punt staan maar de techniek zal nog evolueren, daarbij ff afwachten hoe dit hier in Belgie verder gaat met één en ander.
Voorlopig is er nog de olie ketel als back up. Als het er ooit van komt zal het waarschijnlijk vn dit merk zijn.
Dat geldt toch meer voor thermische zonnecollectoren, in pV valt dat meer mee.
Oei !, Pv doet iin elk geval gezien mijn ervaring dit jaar in december en januari kwasi niks, pv hier heeft nu 5720 kwh gemaakt en 6800 is 100 %.2011.
Het jaarverbruik is nu gedekt, moet zelf ook nog wat dingen killen en verder opzoek gaan naar verborgen verbruikers, ben ook al ermee bezig geweest.
gezien zijn onderzoek in de lichtleemisolatie
Ben geinteresseerd !
Geen zorg, heeft voornamelijk met mijn ogen te maken, met de besturingslijntjes erbij kan ik het wat moeilijker onderscheiden.
Chapeau, dat je die moeite doet !
wiha schreef:Ik dacht dat die 2 de buffer niet werd geladen in houtbedrijf omdat de retour hout uit de eerste buffer spiraal dan gaat komen en niet meer zoals nu getekend uit de tweede buffer ?
Ik hield mij alleen aan die tekening! Begrijp het dan met je wijziging niet goed, komt solar dan te vervallen?
Nee, solar blijft een mogelijkheid als VV ondersteuning op een later tijdstip, ik begrijp van je haalbaar voor tussenseizoen en milde winters.
Schuif dit voor me uit en wil in het ontwerp wel de mogelijkheid houden. In het begin zou ik dus de twee solar wisselaars kunnen gebruiken voor de cv kachel waardoor de platenwisselaar en een extra pomp komen te vervallen ( tevens elektr. energie besparen).
Echter in dat geval komt de houtkachel uit de onderste spiraal van de eerste buffer en niet zoals op de tekening staat uit de tweede buffer met als gevolg ik naar mijn redenering de tweede buffer niet kan laden ?
Op dit moment weet ik dat niet op te lossen, tenzij ik hier ook een spiraal in neem en de houtkachel door de drie spiralen stuur.
Mogelijk weet jij nog iets ?
Bij toepassing solar zal er terug voor de houtkachel een platenwisselaar komen.
Ik schreef dat misschien één buffer zou volstaan aangezien er soms maar 10 kwh en minder over is van de kachel, maar begrijp dat een 800 liter waar er dan maar 500 koud zijn in dat geval ook snel volgestookt is (5 uur ?) en dus een tweede buffer wel nut zal hebben.
SWW via solar is wel op kortere termijn haalbaar maar dan via aparte combi solar boiler. Doel zomers warm water. s winters Hout.
Een buffer met sww rvs spiraal zie ik niet zo zitten om de volgende redenen : heeft niet de aansluitingen die ik nodig heb volgens huidig ontwerp en geeft door de hogere temperatuur hetzij van hout of zonnecollector meer kalk afzetting omdat we hier 12 grd Dh hebben.
mogelijk is deze redenering fout ?
wiha schreef:alleen ontladen in vv bedrijf is ok, soms anders wenselijk bv tussenseizoen naar radiatoren.
Is dus in voorzien.
Volgens mij niet : retour radiatoren komt terug in eerste buffer, bij alleen gebruik vn radiatoren krijg ik de tweede buffer niet leeg, wat er niet in kan kan er ook niet uit.
Ik ben zo een beetje van mening dat in het tussenseizoen niet telkens die VV moet draaien, als het dan de volgende dag warmer is heb je snel oververhitting door de nog thermische inertie van de vloer, wil de vloer zo constant mogelijk houden op temperatuur binnen de marge van de weersafh. regeliing. Dus VV vanaf november tot mei.
Heb het idee dat de radiatoren retour ook naar de tweede buffer moet, wat dan weer schadelijk is voor de gelaagheid en rendement.
Eens, en aanpassing is binnen deze opzet snel genoeg te realiseren.
Inderdaad, moet dan wel nu daar rekening mee houden hoe het straks simpel kan omgezet.
Dus nog over nadenken.
wiha schreef:Toekomstig dan vergasser en meer buffercapaciteit overwegen.
Ik denk dat je daar uiteindelijk niet aan ontkomt.
Zie ik wel zitten,geloof in dat systeem, wel ff kijken straks of ik nog met hout kan slepen als hobby, nu al problemen met de rug.
wiha schreef:WP heeft nog veel vragen open staan.
Opgepast daar in België, vooral voor een merk dat begint met een M en eindigt op een r.

Alvast bedankt voor de waarschuwing. : :wink:
wiha schreef:Vindt dit moeilijke oefeningen maar zeer interessant! :
Onder ons gezegd, ik moest hier ook wel even m’n best op doen. Maar zeker interessant!|
Wordt erg gewaardeerd, Er zijn er al over de vloer geweest die ook dit vraagstuk te moeilijk vonden en slechts kwamen tot een gedeeltelijke,commerciele oplossing.
Heb er zelf sinds 2008 enorm veel tijd ingestopt, gelukkig uit interesse, kan het echter niet helemaal opgelost krijgen zonder de ondersteuning hier en vooral van jouw.
Dat is me dan ook één of meerdere donaties aan dit forum meer dan waard.
Moet kockie eens vragen of die eerste terecht is.

Open systeem voor de kachel krijgt ook steeds meer voorrang, dat corrosie vraagstuk is me toch niet helemaal duidelijk in hoeverre dat speelt naar levensduur van kachel en desgevallend spiralen in buffer ?
Hoorde dat iemand constant bezig was met het ombouwen van open naar gesloten systemen om die reden ?
Ik mag er niet aan denken dat bij afwezigheid de kachel brandt, stroom uitvalt enzz, nu waterdruk heb ik nooit geweten dat die wegviel. Heeft dat ook te maken dat men werkt met watertorens die op natuurlijke wijze zorgen voor druk ?
Dit punt wordt vervolgd.

Hier nog een alternatief, zie echter ook niet hoe de tweede buffer kan geladen worden door de houtkachel ? misschien maak ik een denkfout.
rad retour op tweede buffer.jpg
groeten, Willy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Hallo Willy,
wiha schreef:Waarschijnlijk heb je gelijk met die capaciteit, Nu Ik wil er in het ontwerp proberen zoveel mogelijk mee rekening houden dat het ooit een mogelijkheid wordt.
Wijs, scheelt een hoop gedoe naderhand wat je nu al kunt voorkomen. En de uiteindelijke installatie is meer op elkaar afgestemd, dan wanneer je ineens allerlei deelcomponenten aan elkaar moet knopen; dat gaat meestal fout:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1936
wiha schreef:D.....N heeft ze redelijk op punt staan maar de techniek zal nog evolueren, daarbij ff afwachten hoe dit hier in Belgie verder gaat met één en ander.
Daikin, merken mogen genoemd worden, alleen als er discussie vanwege inferieure kwaliteit aan te pas komt, kan dat wat gedoe geven.
wiha schreef:Voorlopig is er nog de olie ketel als back up. Als het er ooit van komt zal het waarschijnlijk vn dit merk zijn.
Je bedoelt een WP van Buderus? Of een nieuwe olieketel?
wiha schreef:Ben geinteresseerd !
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=5&t=1803

Ik heb de volgende citaten even naar logische volgorde gekeerd:
wiha schreef:Nee, solar blijft een mogelijkheid als VV ondersteuning op een later tijdstip, ik begrijp van je haalbaar voor tussenseizoen en milde winters.

Echter in dat geval komt de houtkachel uit de onderste spiraal van de eerste buffer en niet zoals op de tekening staat uit de tweede buffer met als gevolg ik naar mijn redenering de tweede buffer niet kan laden ?
Daar ging ik mis, dus geen solar, maar wel de 2 buffers!
wiha schreef:In het begin zou ik dus de twee solar wisselaars kunnen gebruiken voor de cv kachel waardoor de platenwisselaar en een extra pomp komen te vervallen ( tevens elektr. energie besparen).
Hier moet ik even aan de rem hangen. Dat is te doen als de houtketel direct op de buffer staat, met pijpen van grote diameter. De pijpdiameter is te klein en weerstand van de spiralen is te groot om dat ketelvermogen over te zetten op alleen themosifon. Ook is met de spiralen de steighoogte veel korter dan bij aansluiting op de bodem en top van de buffer.

Hier dien je dan toch een pomp of laddomat- achtige toe te passen!
wiha schreef:Bij toepassing solar zal er terug voor de houtkachel een platenwisselaar komen.
Correct. Dus feitelijk zoals de vorige tekening aangeeft.
wiha schreef:Ik schreef dat misschien één buffer zou volstaan aangezien er soms maar 10 kwh en minder over is van de kachel, maar begrijp dat een 800 liter waar er dan maar 500 koud zijn in dat geval ook snel volgestookt is (5 uur ?) en dus een tweede buffer wel nut zal hebben.
Toen viel het kwartje m.b.t. het misverstand…
wiha schreef:Een buffer met sww rvs spiraal zie ik niet zo zitten om de volgende redenen : heeft niet de aansluitingen die ik nodig heb volgens huidig ontwerp en geeft door de hogere temperatuur hetzij van hout of zonnecollector meer kalk afzetting omdat we hier 12 grd Dh hebben. mogelijk is deze redenering fout ?
Heb daar geen zorg over. Kan me niet voorstellen dat die aansluitingen niet passend zijn te maken. Kalk is wegens de hoge stroomsnelheid (en de mogelijke 2 traps voorverwarming door de zon, besprak ik reeds eerder) ook al het probleem niet, en Legionella wordt tegen gegaan door de uiterst minieme waterinhoud.
wiha schreef:Volgens mij niet : retour radiatoren komt terug in eerste buffer, bij alleen gebruik vn radiatoren krijg ik de tweede buffer niet leeg, wat er niet in kan kan er ook niet uit.
Dat is snel genoeg opgelost, met een eenvoudige handbediende 3- wegkraan je hoeft dat maar 2 keer per jaar om te zetten van halfweg de eerste, naar de onderzijde van de 2e buffer.
wiha schreef:Ik ben zo een beetje van mening dat in het tussenseizoen niet telkens die VV moet draaien, als het dan de volgende dag warmer is heb je snel oververhitting door de nog thermische inertie van de vloer, wil de vloer zo constant mogelijk houden op temperatuur binnen de marge van de weersafh. regeliing. Dus VV vanaf november tot mei.
Het is maar net wat men het prettigst vindt, aanstraling door de radiatoren kan net genoeg zijn in de avond.
wiha schreef:Heb het idee dat de radiatoren retour ook naar de tweede buffer moet, wat dan weer schadelijk is voor de gelaagheid en rendement.
Zie mijn opmerking verderop.
wiha schreef:Zie ik wel zitten,geloof in dat systeem, wel ff kijken straks of ik nog met hout kan slepen als hobby, nu al problemen met de rug.
Is zeker een argument wat je mee moet nemen, al was het maar het tijdelijk niet kunnen stoken wegens ziekte.
wiha schreef:Er zijn er al over de vloer geweest die ook dit vraagstuk te moeilijk vonden en slechts kwamen tot een gedeeltelijke,commerciele oplossing.
Er zijn nu eenmaal weinig mensen die meerdere disciplines beheersen, zo weet ik het fijne nog niet precies van alle zonnecollectoren. Maar ik kan het wel goed implementeren in een totaalsysteem.
wiha schreef:Open systeem voor de kachel krijgt ook steeds meer voorrang, dat corrosie vraagstuk is me toch niet helemaal duidelijk in hoeverre dat speelt naar levensduur van kachel en desgevallend spiralen in buffer ?
Naar mijn eigen ervaring, een stalen precisiebuis van 28 mm was bij mijn ouders pas na 25 jaar door geroest. En dan alleen dat stukje op het grensvlak van lucht en water (wordt nu koper). De rest functioneert nog prima.
wiha schreef:Hoorde dat iemand constant bezig was met het ombouwen van open naar gesloten systemen om die reden ?
Dat wil ik ook wel eens horen, en vooral zien. Wat voor installaties? Ben dan ook zeer nieuwsgierig welke bedrijfsdrukken dan gerespecteerd worden.
wiha schreef:Ik mag er niet aan denken dat bij afwezigheid de kachel brandt, stroom uitvalt enzz, nu waterdruk heb ik nooit geweten dat die wegviel. Heeft dat ook te maken dat men werkt met watertorens die op natuurlijke wijze zorgen voor druk ?
Dat was hier ook zo, maar gaande weg worden ze vervangen door elektrische pompstations. En het net valt nogal is weg.
wiha schreef:Hier nog een alternatief, zie echter ook niet hoe de tweede buffer kan geladen worden door de houtkachel ? misschien maak ik een denkfout.
Als de 4- wegklep van de VV sluit, maar de pomp wel blijft draaien, pompt deze het hete water uit de top van buffer1 naar de onderkant van buffer2. Dit wordt dus geen gelaagde opbouw, maar dat is niet zo heel spectaculair. Je buffert dan volgens het doorpomp principe, wat als gevolg heeft dat je door beide buffers heen een constante hogere temperatuur (en dus meer opgeslagen vermogen) hebt. Zaak is wel dat de belading afgemaakt wordt, bij voortijdig stoppen eerst zorgen dat de top van buffer1 weer heet is.


Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Chicken Power schreef:Hallo Willy,
wiha schreef:Waarschijnlijk heb je gelijk met die capaciteit, Nu Ik wil er in het ontwerp proberen zoveel mogelijk mee rekening houden dat het ooit een mogelijkheid wordt.
Wijs, scheelt een hoop gedoe naderhand wat je nu al kunt voorkomen. En de uiteindelijke installatie is meer op elkaar afgestemd, dan wanneer je ineens allerlei deelcomponenten aan elkaar moet knopen; dat gaat meestal fout:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1936
Al eerder gelezen, en opnieuw gelezen, OOk pleidooi voor open systeem kachel, DDg > jammer, OOk va ecobouwers de wahltherm bekeken > ferm machien !jammer dat ik al gekocht heb maar zit toch nog redelijk in de marge.
Je bedoelt een WP van Buderus? Of een nieuwe olieketel?
wp van Daikin, maar is allemaal nog ver weg, wie weet jouw suggestie of wat dan ok is. Olie is aflopende zaak hier op termijn, er is nu overal gas maar dat komt er hier niet in.
wiha schreef:Ben geinteresseerd !
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=5&t=1803[/quote]
ff gelezen, rest volgt, wel interessant.

Ik heb de volgende citaten even naar logische volgorde gekeerd:
wiha schreef:Nee, solar blijft een mogelijkheid als VV ondersteuning op een later tijdstip, ik begrijp van je haalbaar voor tussenseizoen en milde winters.
wiha schreef:In het begin zou ik dus de twee solar wisselaars kunnen gebruiken voor de cv kachel waardoor de platenwisselaar en een extra pomp komen te vervallen ( tevens elektr. energie besparen).
Hier moet ik even aan de rem hangen. Dat is te doen als de houtketel direct op de buffer staat, met pijpen van grote diameter. De pijpdiameter is te klein en weerstand van de spiralen is te groot om dat ketelvermogen over te zetten op alleen themosifon. Ook is met de spiralen de steighoogte veel korter dan bij aansluiting op de bodem en top van de buffer.
Hier dien je dan toch een pomp of laddomat- achtige toe te passen!
Thermosifon wordt het niet, retourverhoging op kachel bv zoals hier op forum uitgelegd met die heimeier ventielen instelbaar en pomp. Ik moet van de kachel naar de kruipruimte naar de kelder naar de buffers, had begrepen dat de buffer op hoogte van de kachel moet staan.
wiha schreef:Hier nog een alternatief, zie echter ook niet hoe de tweede buffer kan geladen worden door de houtkachel ? misschien maak ik een denkfout.
Als de 4- wegklep van de VV sluit, maar de pomp wel blijft draaien, pompt deze het hete water uit de top van buffer1 naar de onderkant van buffer2. Dit wordt dus geen gelaagde opbouw, maar dat is niet zo heel spectaculair. Je buffert dan volgens het doorpomp principe, wat als gevolg heeft dat je door beide buffers heen een constante hogere temperatuur (en dus meer opgeslagen vermogen) hebt. Zaak is wel dat de belading afgemaakt wordt, bij voortijdig stoppen eerst zorgen dat de top van buffer1 weer heet is.
Goed gezien ! Helaas gaat dat niet lukken met die besturing van deze ketel. OOk pompenergie en beperkt leidingverlies, stap ik beter over naar het oorspronkelijke idee met de platenwisselaar ts kachel en buffer.
Trouwens ik betrap me zelf op een tegenstrijdigheid, zoals je me al vaker aan het denken zette.., VV met solar ondersteuning werkt juist nuttig in het tussenseizoen, dus lijkt het me inderdaad beter de solar spiralen onbenut te laten tijdelijk en een platenwisselaar te gebruiken als scheiding tussen het druk of drukloze kachel circuit.
De volgende stap is dan collectoren die in ts seizoen vv ondersteunen en als ik thuis ben maak ik sww via hout cv op een aparte combi boiler.
Misschien toch nuttig om in de tweede buffer dan onderin ook een spiraal voor solar te nemen. Als ik één heb volgestookt kan s' morgens de zon in twee nog wat aanvullen.
themosifon tussen platenwisselaar en buffers, wil ik wel eens bekijken, gaat een pww met 3/4 aansluiting dit kunnen ? waarschijnlijk moet deze 5/4 worden, = ook bufferaansluiting ?
]Correct. Dus feitelijk zoals de vorige tekening aangeeft.
inderdaad, thermosifon naar buffer en open systeem kachel staan nog ter studie.
wiha schreef:Ik schreef dat misschien één buffer zou volstaan aangezien er soms maar 10 kwh en minder over is van de kachel, maar begrijp dat een 800 liter waar er dan maar 500 koud zijn in dat geval ook snel volgestookt is (5 uur ?) en dus een tweede buffer wel nut zal hebben.
Toen viel het kwartje m.b.t. het misverstand…
Mijne Frank valt niet.......? OOk niet meer zo belangrijk lijkt me op dit moment.
Heb daar geen zorg over. Kan me niet voorstellen dat die aansluitingen niet passend zijn te maken. Kalk is wegens de hoge stroomsnelheid (en de mogelijke 2 traps voorverwarming door de zon, besprak ik reeds eerder) ook al het probleem niet, en Legionella wordt tegen gegaan door de uiterst minieme waterinhoud.
OOk duidelijk en geruststellend. Ga dat verder toch eens uitvlooien.
wiha schreef:Volgens mij niet : retour radiatoren komt terug in eerste buffer, bij alleen gebruik vn radiatoren krijg ik de tweede buffer niet leeg, wat er niet in kan kan er ook niet uit.
Dat is snel genoeg opgelost, met een eenvoudige handbediende 3- wegkraan je hoeft dat maar 2 keer per jaar om te zetten van halfweg de eerste, naar de onderzijde van de 2e buffer.
Inderdaad, :oops: , Te voorzien : ongeacht VV of rad. in tussenseizoen.
wiha schreef:Ik ben zo een beetje van mening dat in het tussenseizoen niet telkens die VV moet draaien, als het dan de volgende dag warmer is heb je snel oververhitting door de nog thermische inertie van de vloer, wil de vloer zo constant mogelijk houden op temperatuur binnen de marge van de weersafh. regeliing. Dus VV vanaf november tot mei.
Het is maar net wat men het prettigst vindt, aanstraling door de radiatoren kan net genoeg zijn in de avond.
Ben ik dus al van terug gekomen, hierboven verteld, weersafhankelijke regeling zal oververhitting al deels opvangen. VV is top in comfort !!
wiha schreef:Zie ik wel zitten,geloof in dat systeem, wel ff kijken straks of ik nog met hout kan slepen als hobby, nu al problemen met de rug.
Is zeker een argument wat je mee moet nemen, al was het maar het tijdelijk niet kunnen stoken wegens ziekte.

OOit hier een minister gehad met de leuze : " we lossen de problemen op als ze zich stellen ", realiseer me vooral deze week onze nietigheid, moet plotseling rondhuppelen,naar de kiné, waarschijnlijk geen hernia, maar eerder kou en/of foute houding oa aan de pc,weet ik veel ? Hopelijk komt het weer in de plooi, wil dus dat hoofdstuk vooruit schuiven in de tijd. De 200 m3 die hier zitten te drogen gaan er in elk geval door. Heerlijk in een bos te werken en hoop het nog lang te kunnen doen !
wiha schreef:Er zijn er al over de vloer geweest die ook dit vraagstuk te moeilijk vonden en slechts kwamen tot een gedeeltelijke,commerciele oplossing.
Er zijn nu eenmaal weinig mensen die meerdere disciplines beheersen, zo weet ik het fijne nog niet precies van alle zonnecollectoren. Maar ik kan het wel goed implementeren in een totaalsysteem.

Laatst van een verkoper het verhaal gehoord dat : " vlakke collectoren die barstjes kregen aan de aansluiting waardoor de isolatie intern nat werd en het rendement erg zakte ? Bekend ?
wiha schreef:Open systeem voor de kachel krijgt ook steeds meer voorrang, dat corrosie vraagstuk is me toch niet helemaal duidelijk in hoeverre dat speelt naar levensduur van kachel en desgevallend spiralen in buffer ?
Naar mijn eigen ervaring, een stalen precisiebuis van 28 mm was bij mijn ouders pas na 25 jaar door geroest. En dan alleen dat stukje op het grensvlak van lucht en water (wordt nu koper). De rest functioneert nog prima.
Begin zo een beetje het idee te krijgen dat : " wat ouderwets is niet meer schil is " vergeten precies na te denken..., verder hoor ik niets van doorgeroeste kachels enzz.. zet eigen studie verder.
Ik kan een open expantie vat overnemen van een collega, ga eens kijken wat het is, hij heeft omgebouwd naar gesloten systeem om andere redenen en ook een wp aangesloten op de buffer.
Als gepensioneerd ingenieur elektrische dienst elektrische staalfabriek ga ik hem toch eens met een aantal zaken confronteren, staat bekend als gene botterik, voorstander open systeem.
wiha schreef:Hoorde dat iemand constant bezig was met het ombouwen van open naar gesloten systemen om die reden ?
Dat wil ik ook wel eens horen, en vooral zien. Wat voor installaties? Ben dan ook zeer nieuwsgierig welke bedrijfsdrukken dan gerespecteerd worden.
Ja,mogelijk is, " in het land der blinden éénoog koning.."
Heb ondertussen ook een andere collega attent gemaakt op het feit dat hij met zijn dezelfde kachel/leverancier fout zit met die selectiviteit van beveiligingen, koelspiraal komt niet aan bod door vroegtijdig aanspreken 89 graden spui die dan ook nog is verlengd met een buis tot in de kelder die al eens onder stoom heeft gestaan. Ook een collega regel technieker HBO, je zou anders verwachten..
Heb zelf ook 13 jaar in de ketelhuizen en wkk van de papierfabriek in Roermond rond gelopen als Instrumentatie man : Stoom op druk is inderdaad verwoestend en ken ook de wet van Murphy.
Vandaar : ga niet over één nacht ijs !


groeten, Willy
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo Cp,

Met opvoerhoogte van 20 a 30 cm aan een platenwisselaar in thermosifon bedoel je wellicht de meerdruk die hij geeft, dus met voordruk buffer bv 200 cm geeft opvoerdruk 230 cm ?
Nu valt mijne frank... :wink:

dus een platenwisselaar gebruiken die min 1 " of 5/4 aansluiting heeft en deze rechtstreeks aan de buffer hangen, dus niet door spiraal(en).

grt, Willy
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo Cp en anderen,

Nog wat rond gelezen en afgewogen :

- Telefoontje naar kachelfabriek in Italie :
Alhoewel in de handleiding het schema staat voor een open expansie vat raad men het raar genoeg af en zegt men beter te kiezen voor een gesloten systeem omdat de warmtewisselaar er niet tegen zou kunnen !
- zonnecollectoren voor vw ondersteuning is leuk maar kosten/baten niet realistisch in de situatie met hout cv.
- Ben aan het overwegen om geen kachel te plaatsen, de huidige oude convectiehaard behouden en naar een houtvergasser uit te kijken.
Weet een tweedehands bioenergie hdg euro 30 kw maar moet de prijs nog krijgen.
- zou bij cv kachel toepassing nog een extra platenwisselaar nodig hebben voor de vloerverwarming daar de buizen vpe kunstof niet zuurstof dicht zijn en in feite niet rechtstreeks op het systeem kan waar ook plaatstalen onderdelen in voorkomen zoals : buffers,vergasser, kachel. De huidige gietijzeren olieketel zou daar minder last van te hebben.
Ik zie op sommige schema s op dit forum een Platenwisselaar voor de vloerverwarming zitten, reden ?
Cp : 5. Ik zou zo even niet weten of het dan ook zo uitgevoerd is (uitsluitend bij VV), meestal in de opmaat naar het bedenken van een systeem. Waar je het wel ziet is ingeval van een kachel/ketel met open expansiesysteem, daar zit de WW voor de scheiding drukloos/drukhoudend. Het dient zeker toegepast te worden indien de slangen van oudere datum zijn en niet genoeg zuurstofdiffusie dicht zijn.
het begint toch allemaal wat complex te worden,

misschien zijn er simpeler oplossingen, alleen ik weet ze nog niet.

gr, Wiha
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Dag Willy,

wiha schreef:Alhoewel in de handleiding het schema staat voor een open expansie vat raad men het raar genoeg af en zegt men beter te kiezen voor een gesloten systeem omdat de warmtewisselaar er niet tegen zou kunnen !
Met dat gegeven, idd beter maar helemaal geen energie in welke vorm dan ook in deze kachel te steken.
wiha schreef:- zonnecollectoren voor vw ondersteuning is leuk maar kosten/baten niet realistisch in de situatie met hout cv.
Dat is een vrij bekend gegeven, maakt, buiten de primaire preferentie van de bezitter, ook gelijk weer een stuk uit hoe de woning geïsoleerd is, een 2e hands installatie, enz. Dat het zeker goed werken kan bewijst Mon Jansegers.
wiha schreef:- Ben aan het overwegen om geen kachel te plaatsen, de huidige oude convectiehaard behouden en naar een houtvergasser uit te kijken.
In financieel/technische zin is dat idd de kortste klap. En mocht je ooit overgaan op zonnepanelen voor SWW, dan kun je de buffer altijd nog als dummy voor 'noodkoeling' inzetten.
wiha schreef:Weet een tweedehands bioenergie hdg euro 30 kw maar moet de prijs nog krijgen.
Linkje erbij werkt wat vlotter; deze dus: http://www.bioenergiened.nl/article.php ... 9210402153 en met deze specs: http://www.bioenergiened.nl/filemgmt_da ... 092300.pdf

Das dus andere koek! Ketelklasse is 3 (Bar; dus direct aan te sluiten), en heeft interne veiligheidsspiraal.

Niet te vergelijken met de Italiaan! Helaas geen zicht op de vlammetjes, maar hiermee haal je met veel minder stookmoeite een veel hogere capaciteit en rendement bij veel lagere emissies.
wiha schreef:- zou bij cv kachel toepassing nog een extra platenwisselaar nodig hebben voor de vloerverwarming daar de buizen vpe kunstof niet zuurstof dicht zijn en in feite niet rechtstreeks op het systeem kan waar ook plaatstalen onderdelen in voorkomen zoals : buffers,vergasser, kachel. De huidige gietijzeren olieketel zou daar minder last van te hebben.
Dit gegeven had ik gemist. Doe het dan in 1 keer goed, en zet je hele VV achter een WW! Dit probleem wordt door de tijd alleen maar erger, en je slangen slibben dicht, waardoor je weer capaciteit mist.
wiha schreef:misschien zijn er simpeler oplossingen, alleen ik weet ze nog niet.
Ja, het is al met al niet zo eenvoudig om tot een goed en vrandwoord eindresultaat te komen. Wellicht is dat 1 van de redenen waardoor we relatief vaak van die drama projecten tegen komen. Gelukkig weet jij nu aardig van de hoed en de rand, dus je hoeft je geen knollen meer voor citroenen te laten verkopen.


Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo Cp,

Bedankt voor je reactie, mede dankzij jou en inlezen en nog eens inlezen en verder lezen is de kijk toch wel helder geworden.
Materie die om het goed te doen niet eenvoudig is.
t'is weinige gegeven om het te beheersen.
Dit forum scoort alvast heel hoog !

Nog zo een vreemde vaststelling is dat men bij de berekening van expansie vaten voor buffers in offertes ( oa via solarbayer online in te vullen ) toch steeds neigt naar de 10 % expansievolume daar waar eerder andere waarden naar boven kwamen, ga ik me toch eens in verdiepen of dit nu werkelijk gemotiveerd kan worden of dat het veilige verkoop techniek is ?
Cp : Niet te vergelijken met de Italiaan! Helaas geen zicht op de vlammetjes, maar hiermee haal je met veel minder stookmoeite een veel hogere capaciteit en rendement bij veel lagere emissies.
Kan evengoed in de huidige helex convectie haard nog vlammetjes toveren voor de gezelligheid, wel weer een beetje werk aan,
toch belangrijk inderdaad die stookmoeite, rendement en zeker ook emissie, emissie: kan mijn oude bijnaam hier geen oneer aandoen.


Ik hou je (jullie) op de hoogte over het verdere verloop.

Grtzz, Wiha
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Willy, hallo.

wiha schreef:Nog zo een vreemde vaststelling is dat men bij de berekening van expansie vaten voor buffers in offertes ( oa via solarbayer online in te vullen ) toch steeds neigt naar de 10 % expansievolume daar waar eerder andere waarden naar boven kwamen, ga ik me toch eens in verdiepen of dit nu werkelijk gemotiveerd kan worden of dat het veilige verkoop techniek is ?
Overwegend het laatste, en dat is an sich geen verkeerde zaak. Vergeet niet dat het een heidens werk is om alle leidinginhouden te gaan berekenen. En men houdt dan ook graag nog wat ruimte over voor de eerste stoomopvang ingeval van calamiteit.
wiha schreef:emissie: kan mijn oude bijnaam hier geen oneer aandoen.
Die heb ik kennelijk ook gemist, hoe luidde die dan?
wiha schreef:Ik hou je (jullie) op de hoogte over het verdere verloop.
Bijzonder graag!



Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo Cp,
wiha schreef:emissie: kan mijn oude bijnaam hier geen oneer aandoen.
Die heb ik kennelijk ook gemist, hoe luidde die dan?
Nee niet gemist, ff verduidelijken :
-" hier" is niet op dit forum maar hier in de streek, wat verwarrend gebracht door mij hier..
- bijnaam : café scheldnaam of bijnaam >( groene kwakker, lees kikker ) te danken aan leiderschap voor het behoud van een waardevol natuurreservaat 300 ha en vrijwaren van ontgronding hetgeen ook nog gelukt is, dat terwijl alle hoop was opgegeven.
Was wel af en toe in Rambo stijl ( heetst van de strijd 1980), groots aangepakt, meermaals op nieuws op zondagavond op tv.
Maar ja als de pers meedoet worden de politiekers toch nog bang.
Represailles er maar bij genomen en deskundig afgeweerd.
Toch trots, mijn kinderen hebben er en kunnen er alvast nog wandelen..

grt, Wiha
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo,
Ik zie op sommige schema s op dit forum een Platenwisselaar voor de vloerverwarming zitten, reden ?
Cp : 5. Ik zou zo even niet weten of het dan ook zo uitgevoerd is (uitsluitend bij VV), meestal in de opmaat naar het bedenken van een systeem. Waar je het wel ziet is ingeval van een kachel/ketel met open expansiesysteem, daar zit de WW voor de scheiding drukloos/drukhoudend. Het dient zeker toegepast te worden indien de slangen van oudere datum zijn en niet genoeg zuurstofdiffusie dicht zijn.
Blijkbaar zijn de vasco vpe A buizen vanaf 1988 zuurstof dicht voor 99,9 %, inhibitor toe voegen is voldoende.
Heb de technische dienst van hun gebeld, Fabriek ligt hier trouwens niet ver vandaan.
Van de jaren 1984 en eerder zouden meer zuurstof doorlaten.

grt, Wiha
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Vandaag groen licht gegeven voor houtvergasser 40 Kw Pyroburn, 2x 1000 liter buffer uitbreidbaar naar 3x 1000 l, 150 l elektr. boiler met na verwarm mogelijkheid.
Ketel in garage boven de kelder, buffers in kelder.
Aanhangwagen met hout kan naast de ketel staan..
2000 liter buffer in garage overwogen maar in verband met dragend vermogen vloer een moeilijker op te lossen probleem .
Elektr. boiler enkel voor zomer, opwarmen met zelf geproduceerde groene stroom. In de winter via houtvergasser verwarmen.

Aansluiting op cv nog te bekijken.
of : Via drieweg klep in de retour van de cv, hierdoor kan waarschijnlijk de buffer voor de v.v. maar tot 40 of 45 geledigd worden.
Omschakelen drieweg als buffer temperatuur bovenin lager is dan 45 graden. Dit wordt ook soms gedaan via delta T ? buffer onder temp en buffer boven temp meting, weet niet wat daar de zin
van is ?
Stilstand verlies over de ketel zou weinig zijn omdat in de brander een luchtklep zit die voorkomt dat er trek is van de schouw. Eventueel verlies komt ten goede aan de verwarming in huis
omdat deze binnen de geïsoleerde schil staat.
Bijkomend nadeel : in de huidige situatie komt het retourwater van de vierweg kraan v.V en de retour van de radiatoren samen voor ze naar de buffer gaan of de ketel bij olieketel bedrijf.
voor de buffer is dit natuurlijk niet zo goed voor het rendement.

of : nieuwe mengkranen met WA sturing. olie cv als back up.
voordeel : - meer capaciteit buffer omdat buffers kunnen ontladen worden tot 30 graden
- modernere sturing is beter dan de aanwezige ecomatic 3000 uit 1988, waarvan geen ondersteuning meer is via Buderus. één en ander is nog wel tweedehands en online te
verkrijgen.

Had ook nog een voorstel van een houtvergasser s 161 van Buderus waar standaard een 2114 regeling op zit ( temp diff regelaar voor de drieweg te sturen en vergrendeling bij twee ketels)
Hier zou dan best nog een Ems sturing overheen moeten (voor cv ) die alleen al 1700 euro kost.
http://www.buderus.de/sixcms/media.php/ ... 146403.pdf
De s 161, 24 kw is een nieuwe ketel in belgie, maar blijkt maar een rendement te hebben van 86 % en is in weze waarschijnlijk de oude dakon kp pyro. maar dan met een nieuw jasje en duurder.

Heb nog eens terug gerekend aan de hand van mijn olie verbruik en kwam aan 95 kwh per dag in de harde winter van 2010, tussen nieuwjaar en einde maart. ( zonder veranda )
Idem jaarverbruik van 2300 liter olie ( 1900 liter zonder sww zomer) ook op 90 kwh.
Als ik dat nu verdubbel met de te verwarmen veranda ( 5 a 7 kwh ) dan zit ik aan 200 kwh per dag ( hartje winter ).
Met 40 Kw vergasser zal ik ongeveer één a 1,5 maal per dag moeten vullen.
Afhankelijk wellicht van welk hout je stookt ? Eik, Berk of populier ?
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Ha, mon Grenouille verte!

Gefeliciteerd met je besluit, ik denk dat je een zeer goede keuze hebt gedaan.

Dat beloofde rendementen in vergelijk tot andere Oost- blok merken niet uit de lucht gegrepen zijn, blijkt wel uit de reactie van John Deere in die andere draad.

Ook de manier van opstelling lijkt me zeer doordacht naar een logistiek makkelijk gebruik.

Paar kleine, maar zeker niet onbelangrijke opmerkingen voor de knip echt open gaat. Je kunt nu nog wat makkelijker sturen ten aanzien van de werking en bedrijfscondities.

Naar de ketel: Wat er nu uitgeleverd wordt is niet te vergelijken met die nummer 001 ketel, dat is een vergissing geweest dat die ooit Bulgarije verlaten heeft. Prima opgelost nu.

Wees er op bedacht dat al dit soort ketels echt een behoorlijke minimale schoorsteentrek nodig hebben! In vollast doet ie het al prima bij een meter of 4, maar als de fan terugregelt op basis van de keteltemperatuur, is de rookgasstroom te weinig om een goede vergassing en verbranding mogelijk te maken, of in stand te houden. Beter dus om van 8 tot 10 meter uit te gaan!

Nog een relatief gering probleem is dat die huidige Poolse besturing, waar we het al eerder over hadden, meer geschoeid is op het gebruik in die voormalige Oostbloklanden. Denk daar bij aan de zo genoemde ‘meergezinshuizen’ die een ketel hebben op thermosifon. Daar is altijd wel iemand die de ketel stookt, en dat vermogen raak je over een aantal appartementen al kwijt, zonder dat je echt een buffer nodig hebt.

Het komt er op neer dat de ketel wel aan 90 graden kan komen, maar niet in vollast. En dat accordeert niet met correct een buffer laden!

Door het hoge rendement werkt ie perfect tot een aanvoertemperatuur van net 80 graden. Daarna gaat de fan terugregelen, en idd bij gebrek aan ruime schoorsteentrek valt de vergassing aan bonkjes, waardoor het restant van de houtlading eigenlijk alleen maar aan het smeulen slaat.

Zaak is dus om een vrij in te stellen besturing te bedingen om tot een goed en vooral efficiënt bufferbedrijf te komen. De ketel zelf kan dat prima aan, alleen die besturing (nog) niet.

En vooral geen genoegen nemen met het plaatsen van een thermopatroon in de Laddomat op een lagere temperatuur, dat is slechts symptoombestrijding die de gelaagdheid van je buffer overhoop gooit! Het minimum moet minstens 78 graden zijn!

Met betrekking tot de drukklasse, in weerwil wat een der leveranciers wil beweren, zit er geen verschil tussen je eerdere opties. Ook deze ketel is niet gecertificeerd voor een werkdruk van 3 Bar. Maar wel hoger dan die Italiaan, 2,5 Bar is geen probleem. Dit zou met vervanging van je overstort naar 2,5 Bar geen probleem met je Buderus- olieketel hoeven geven.

Ik zou de huidige besturing van je olieketel alleen voor het functioneren van de back- up functie handhaven en voor de VV een nieuwe voorzien. Dus ook die 4- weg kleppen er uit, en radiatoren- en VV-circuit scheiden. Lijkt wat werk (dat is vaak het argument dat aangevoerd wordt), maar is wel de beste oplossing.

Dus ook geen stroming over de olieketel meer, nergens voor nodig. Ding is toch niet dermate roestig dat je hem daartegen voor op temperatuur moet houden?

Dus of/of opstelling in parallelbedrijf, niks meer niks minder.

Heb meer gezien dat grote Duitse merken voor het beperkte deel van houtketels, de romp gewoon elders inkopen, en daar een eigen jas omheen vouwen. Niks mis mee, als de prijs maar klopt. Maar zo wijs was je al!

De warmte per houtsoort kan variëren per volume, maar is per kilo hoegenaamd weer gelijk. Zijn hier wel tabelletjes van te vinden.


Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie