thermostaatkraan in de woonkamer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tnt
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:53

thermostaatkraan in de woonkamer

Bericht door tnt »

Meschien is dit een hele domme vraag omdat ik te moeilijk denk,maar aan de andere kant domme vragen bestaan niet toch :P

Ik heb een houtgestookte cv kachel en 2 hele grote radiatoren in de woonkamer.
In het voor en najaar trekt de kachel het in de woonkamer makkelijk om het op temperatuur te houden en darom draai ik de radiatoren dicht,dit heeft als voordeel dat de kachel die niet zo hard aan staat het cv water makkelijker op temperatuur houd
Nu wil ik in de woonkamer op alle 2 radiatoren thermostaatkranen zetten zodat als de temperatuur goed is de radiatoren vanzelf dicht gaan en ik ze niet elke keer open en dicht hoef te draaien als ik de kachel wel of niet aan heb

Gaat dit werken ? of geeft dit ook nadelen ?

TnT
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: thermostaatkraan in de woonkamer

Bericht door account verwijderd »

Tnt,

Dit gaat werken, waarom niet?
Aansluiten die handel.

Het scheelt je veel keer heen en weer lopen.
Maar ja aan de andere kant, tobben is goed voor de mens en het houdt je scherp heb ik wel is ergens gehoord.
Verwijderd
tnt
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:53

Re: thermostaatkraan in de woonkamer

Bericht door tnt »

@michel, bedankt voor je andwoord.

normaal sluit je thermostaatkranen aan in ruimtes die je niet zo warm wil hebben ,bv slaapkamers en juist niet in je woonkwamer om dat daar je thermostaat voor je cv ketel al hebt zitten.

Meschien zit hier mijn gedachtekronkel wel in
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: thermostaatkraan in de woonkamer

Bericht door Chicken Power »

Hallo tnt,
tnt schreef:normaal sluit je thermostaatkranen aan in ruimtes die je niet zo warm wil hebben ,bv slaapkamers en juist niet in je woonkwamer om dat daar je thermostaat voor je cv ketel al hebt zitten.
Ha, maar dat schreef je er niet bij! Van daar dat michel met dat antwoord komt, het had mijn eerste vraag geweest.
tnt schreef:Meschien zit hier mijn gedachtekronkel wel in
Nee, ergens wist je dat er iets niet ging kloppen in deze redenering:
tnt schreef:normaal sluit je thermostaatkranen aan in ruimtes die je niet zo warm wil hebben ,bv slaapkamers en juist niet in je woonkwamer om dat daar je thermostaat voor je cv ketel al hebt zitten.
Dat is een vaak voorkomend probleem. Wat kun je er aan doen?

Eerst kijken of je de thermostaat in een andere representatieve ruimte kunt hangen, dus buiten de invloed van de houtkachel.

Dan heb je ook nog kamerthermostaten die de optie houtkachel/openhaard kennen. Hierbij wordt de regelfunctie van de kamerthermostaat op de ruimte temperatuur enige tijd buiten werking gesteld.

Optimaal comfort krijg je door gebruik te maken van een Weers Afhankelijke Regeling (W.A., W.A.R). Zoek daar is op deze site naar, ik heb er vaker over geschreven.

Deze regeling regelt de watertemperatuur van de CV naar gelang de buitentemperatuur. Wordt het water te koud, door dat bijvoorbeeld een van de andere ruimtes warmte vraagt, dan springt de ketel aan. Zo is er altijd warmte beschikbaar als er een radiator kraan opent.

Nadeel is in zijn algemeen het wat hogere verbruik, wat uitsluitend ten goede komt aan het comfort. Dit mag je dus geen verlies noemen!

Van de laatste twee zijn er ook mengvormen, thermostaten of een ketel waar een buitenvoeler op aan te sluiten is.

Wel van belang om te weten is hoe je huidige thermostaat aangesloten is. Via het ‘open therm’ protocol, of als aan/ uit thermostaat?

Groet, Cp
Verwijderd.
tnt
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:53

Re: thermostaatkraan in de woonkamer

Bericht door tnt »

@Chicken Power bedankt voor je andwoord.
De thermostaat in een andere ruimte hangen word in mijn geval lastig want ik heb een slimme thermostaat in mijn woonkamer hangen.
Dit zal betekenen dat ik een andere thermostaat zal moeten nemen.
Het principe van mijn radiatoren in de woonkamer dichtdraaien werkt goed als ik de cv kachel aan heb alleen moet ik ze niet weer vergeten open te draaien als ik de kachel niet aan heb.
Anders blijft mijn gewone cv maar draaien om het in de woonkamer op temperatuur te krijgen.(als de cv houtkachel uit is dus)
Hier komt mijn gedachte dus ook vandaan om er thermostaat kranen op te zetten in de woonkamer omdat deze op temperatuur de radiatoren af kunnen sluiten zodat als de kachel brand en het warm genoeg in de kamer is deze de radiatoren in de woonkamer dan af zullen sluiten.
Maar ze zullen ze dus ook afsluiten als de thermostaat van de gewone cv de temperatuur in de woonkamer goed probeert te krijgen als de cv houtkachel niet aanstaat.

Het blijft dus eerst maar de 2 kranen open en dicht draaien


TnT

TnT
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: thermostaatkraan in de woonkamer

Bericht door Chicken Power »

Beste tnt,
tnt schreef:@Chicken Power bedankt voor je andwoord.
Graag gedaan.
tnt schreef:@De thermostaat in een andere ruimte hangen word in mijn geval lastig want ik heb een slimme thermostaat in mijn woonkamer hangen.
Ik weet nog niks van een merk of type, maar zo slim zijn die dingen niet. Domme rekendingen die sommetje maken waneer ze moeten starten om op moment x te gaan branden zodat op moment Y de gewenste temperatuur bereikt is.

En als ze dan nog zo slim zijn dat het woord adaptief of zelflerend voorkomt heb je helemaal feest. Duurt minstens vier dagen voor ze een weersverandering doorgevoerd hebben in hun schakelprogramma.
tnt schreef:@Dit zal betekenen dat ik een andere thermostaat zal moeten nemen.
Je hebt nog niet geantwoord op mijn vraag over het regelprincipe van je thermostaat.

Het is wijs om gewoon eerst dat is goed te beantwoorden evenals het vermelden van merk, type, en dat ook van ketel en opgesteld vermogen, en of je een warmte verliesberekening hebt. Dat praat allemaal veel sneller.
tnt schreef:Maar ze zullen ze dus ook afsluiten als de thermostaat van de gewone cv de temperatuur in de woonkamer goed probeert te krijgen als de cv houtkachel niet aanstaat.
Echte deskundigen in verwarmingstechniek hanteren het begrip voor- en naregeling.

De voorregeling is de ketelthermostaat, die bepaald hoe warm het water max. moet worden om de radiatoren genoeg warmte te laten afgeven.

De al dan niet thermosstatische radiatorkranen zijn de naregeling, wordt het te warm in die ruimte dan begrenzen ze de flow over de radiator in die ruimte.

Daardoor zal de aanvoer uit de ketel sneller stijgen, en de voorregeling (i.q. de ketelthermostaat) doen aanspreken.

Je kamerthermostaat is bij thermosstatische kranen eigenlijk een vooruitgeschoven post van de na- regeling.

Een WAR met ruimte temperatuurcompensatie verenigd beide.
tnt schreef:Het blijft dus eerst maar de 2 kranen open en dicht draaien
Nee dus, als je het goed begrepen hebt, weet je dat je voor elke oplossing niet om de thermostaatkranen in de woonkamer heen kunt.


Groet, Cp
Verwijderd.
tnt
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:53

Re: thermostaatkraan in de woonkamer

Bericht door tnt »

@Chicken Power,bedankt voor je andwoord.



De slimme thermostaat is van essent en werkt op beweging,als ik hem dus in een andere ruimte hang dan zou hij automaties in het rustprogramma blijven.
Deze is aangesloten op een awb hr ketel uit 2006 met een gewone aan en uit schakeling,ik weet zo niet of er een open therm’ protocol op zit want de ketel hing er al toen ik het huis kocht.
En ik heb geen warmteverliesberekening

Wat ik er nog wel even bij zou vermeleden is dat ik een ouderweds enkelbuis cv systeem heb,dit zou alles ook nog kunnen veranderen.

Vanavond zal ik even de boekjes van mijn cv ketel erbij pakken om te kijken hoeveel vermogen deze heeft en of er een open therm’ protocol op zit

TnT
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: thermostaatkraan in de woonkamer

Bericht door wouter a »

nog een andere mogelijkheid,

pas je "slimme" meter aan, heel simpel, spanning eraf, thermostaatje er uit slopen en deze in een andere ruimte ophangen, hij zal registreren dat je aanwezig bent en afhankelijk van de temperatuur in die andere ruimte reageren.

Je garantie zal helaas wel vervallen.....

met vriendlijke groet,
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: thermostaatkraan in de woonkamer

Bericht door Chicken Power »

Beste Wouter,

Denk niet dat dit een reële oplossing is. Volgens mij is dit dat geval van ICY.

Wel up- gradable via de computer, met nog een heleboel features(sms bediening en zo).

Maar geen openhaard- stand, althans ik kan het niet vinden.

TnT, je zou die gasten (is Nederlandse club)eens kunnen vragen of die modus inmiddels in een aanvulling verkrijgbaar is, even als regelen op de buitentemperatuur.

Die thermostaat is zowel aan/uit als open therm.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie