Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Rudolf de Jong
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2011, 21:56

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door Rudolf de Jong »

Ik volg de verschillende onderwerpen op dit forum met regelmaat, al meng ik me zelden in de discussies. Dat zou mij te veel tijd gaan kosten, al is het natuurlijk wel interessant. Er is denk ik genoeg kennis op het forum aanwezig. Mijn bericht was zeker niet bedoeld als reclame maar om de vraag van xychix te beantwoorden (hij/zij vraagt of iemand een 2eh JANUS weet...). Reklame maak ik wel op andere manieren. De Moderater heeft wel met humor de "reklame" opgelost moet ik zeggen :lol:

Aangaande de specificaties van onze kachels kun je alles terugvinden op de website. Alle details staan in een tabel in de Installatie-en gebruikershandleiding. (download via website) De JAcobus houtkachel voldoet aan de eisen van de Europese Norm EN13240, de Duitse norm DIN+ en de strengste norm in Europa, de Oostenrijkse norm 15a B-VG. Dus ook op half vermogen een schone verbranding!

MVG Rudolf
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door wouter a »

@ Wouter,

Nu kan ik niet helemaal meer volgen. Bedoel je dat we het huis met de schoorsteen moeten warmen?
[edit] Of waarom zou de afgastempertuur anders op plafondhoogte gemeten kunnen/moeten worden?[/edit]
Ik neem aan dat die din-meting gestandaardiseerd gebeurt.
@gandalf

Wat ik bedoel te zeggen is het volgende, als je een kachel in je huis hebt staan en je meet het rendement daarvan, dan wil je toch weten wat het rendement van de installatie is?

ook een kanaal wordt warm, deze warmte kan bijdragen aan de behaaglijke temperatuur in je kamer, volgens die visie is ook een gedeelte van de opwarming van de pijp een positief rendement.

Ik zeg niet dat de keuringsinstituten het 1,5 a 2m boven de kachel moeten gaan meten, maar enkel dat het rendement van een instalatie hoger KAN dan enkel het rendement van de kachel.

misschien ga jij met de pijp door de slaapkamer en ga je daar voor 1 meter over op enkelwandig om je slaapkamer een beetje bij te warmen, dan kun je dit onmogelijk zien als een verlies (enkel een verlies in trek met alle risico's van dien, maar dat is wat anders).

met vriendelijke groet,
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door deleted »

@Wouter,

Een schouw kan inderdaad net als een massakachel warmte aan de kamer afstaan.
Het verschil is echter dat een schouw permanent open staat met een behoorlijke trek naar buiten.

Als die schouw er in die omstandigheden nog in slaagt om de kamer mee op te warmen, is dat volgens mij ook een goede indicatie van het permanent warmteverlies van dat systeem dóórheen de schouw.
Bij een permanente trek is het immers maar een fractie van de totale warmte in de schoorsteen die ook effectief door de schoorsteenmantel wordt opgenomen.
Het lijkt me meer een verkoopstruc om een nadeel als een voordeel voor te stellen.
Net zoals een hoge afgastemperatuur soms wordt voorgesteld als "goed voor de schoorsteen, want geen gevaar op condens".

G
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door Erikvr »

Ik heb een woonkamer vergelijkbare afmetingen en heb zelf 5 KW, meer dan genoeg. Ik denk dat je van 9-10 KW spijt gaat krijgen, (alleen bij -20 niet :-)
Een deur openzetten naar de hal om deze te verwarmen is logisch, maar in de praktijk zul je dit ervaren als koude tocht uit de hal. Via een deur is het lastig een andere ruimte op te warmen..
groet,
Erik
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door Blijfhopen »

Davy schreef: Finoven is zelf ontworpen en gebouwd in plaats van de kachel. We verbruiken nu bij -15° (2 stookbeurten) 2 bakjes wilgenhout van knotten per dag.
Davy
Davy, hoe groot zijn je bakjes of weet je hoeveel je verstookte (droge) hout weegt ?
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door Davy »

Blijfhopen schreef:
Davy, hoe groot zijn je bakjes of weet je hoeveel je verstookte (droge) hout weegt ?
Gerard de Jonge
Reken met bakjes van 65 cm op 40 cm en een hoogte van 15 cm... Hoe veel droog hout er in kan... Ik denk tusen 10 a 15 kg per bakje.

Ik vul ze tot de bovenrand... Kwestie van ze gemakkelijk te kunnen stapelen.

Groetjes,

Davy
Joop
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2019, 11:55

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door Joop »

Ik heb op aanraden van de verkoper in amstelhoek ook reny retro gekocht met de nadruk dat hij voor hij voor elke dag stoken moet zijn...ik ben er maar matig tevreden mee.
Een heel klein aslaatje, de as zou ook verbranden!!!! en echt lekker opstoken is helemaal fout volgens de verkoper.
Ze hebben niet echt van zaken daar
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door Ramon »

Een heel klein aslaatje, de as zou ook verbranden!!!!
:lol:
Plaats reactie