Beoordeling ontwerpje

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Beoordeling ontwerpje

Bericht door holtere »

De hout-cv moest er even tussendoor. (viewtopic.php?f=3&t=2049)
Van de kachel af ga ik nu dus verder bouwen. Inmiddels ben ik erachter dat het buffervat met drie spiralen dat ik op het oog heb vrij dunne spiralen heeft (16-17 mm.) Nu hoeft dat niet zo'n probleem te zijn, de prijs is nauwelijk hoger dan een vat met twee spiralen. Een platenwisselaar heb ik nog liggen en vult de buffer wellicht beter dan de spiraal in het midden van de buffer.
Ik dacht (hoop) dat ik eventueel die zou kunnen gebruiken. Ik voeg twee schema'tjes toe, een zoals het was, de andere met platenwisselaar.
De vraag is of ik de platenwisselaar zo kan inzetten. De buffer wordt dan gevuld door de thermo-sifonwerking. Eventueel later aangevuld door een tweede buffer. De huidige (500 l) is immers klein.
De platenwisselaar is een Swep B10, de opbrengst van de hout-cv weet ik nog niet, schattingen tussen 5 en 15 kwh!


Bij voorbaat dank!
Holtere

Edith: plaatje warmtewisselaar
Bijlagen
De B10 met gegevens
De B10 met gegevens
Wisselaar in buffer.JPG
Met platenwisselaar.JPG
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Beoordeling ontwerpje

Bericht door Chicken Power »

Beste Holtere,

Inpassing van die wijziging heb je prima voor elkaar, jou onderhand zeker toevertrouwd.

Het merk is trouwens Swepp.

Deze aanpassing geeft zeker op thermosifon een zeer mooi laadpatroon en stratificatie naar je buffer.

Crux zit in de aansluitmaten van de WW. Ervaring bij Kockie heeft bevestigd dat 5/4” perfect werkt.

Helaas gaan de reguliere capaciteitsberekeningen van dergelijke WW’s in ons toepassingsgebied niet op. Reken zeker op minder dan de helft van wat als normaal opgegeven wordt.

Geen probleem om er twee achter elkaar te zetten (komend experiment van NCK), of er zeker op die plek bij jou, er 2 parallel te plaatsen.


Groet, Cp
Verwijderd.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Beoordeling ontwerpje

Bericht door holtere »

Dank je CP,
Kan weer verder, houd de dubbele uitvoering zeker achter de hand!
Ik kan niet zoveel met het overzichtje dat uit de folder van Swepp? Hoe moet ik die lezen....
De wisselaar heeft toch geen 240 KW?

Groet,
Holtere
Plaats reactie