vraagje over zelfbouw zonnecollector

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door Paul »

Gewoon een centrifugaal pompje. Kleintje zoals een CV pomp ofzo. Belangrijkste is dat hij die weerstand van zijn leidingen omlaag krijgt.

De grootste efficiëntie verlies zit op dit moment niet in de slangen vermoed ik, maar in de drukregelaar die de druk van het water naar beneden regelt. De drukregelaar laat maar 1,3bar door en daardoor stroom het aan de andere kant niet sneller dan 1liter/min weg. De centrifugaal pomp zou er misschien wel 4L/minuut doorheen krijgen bij 4bar (ofzo) als er geen drukregelaar tussen zat. Eigenlijk is de pomp hier het probleem, als de pomp correct gedimensioneerd was, dan was er ook geen drukregelaar nodig om te voorkomen dat er iets knapt...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door kockie »

terraxy schreef:@Kockie: we hebben het over de collector hoor: daar zoeken we een pomp bij EN daar zoeken we een optimalisatie tav de deelstromen voor
Volgens mij loop ik dat al de hele tijd te roepen. Ik ben een simpele boerenjongen en heb weinig geleerd, maar weet wel dat 2 1" slangen van 50 meter parallel meer water transporteren dan 1 van 100 meter. Dat is gewoon boerenverstand.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door terraxy »

kockie schreef:
terraxy schreef:@Kockie: we hebben het over de collector hoor: daar zoeken we een pomp bij EN daar zoeken we een optimalisatie tav de deelstromen voor
Volgens mij loop ik dat al de hele tijd te roepen. Ik ben een simpele boerenjongen en heb weinig geleerd, maar weet wel dat 2 1" slangen van 50 meter parallel meer water transporteren dan 1 van 100 meter. Dat is gewoon boerenverstand.
Hoi Kockie:
Jij riep een idee ik heb het nog wat nader uitgewerkt :D Met mijn voorstel zou hij de energiekosten ca 20 maal reduceren en dan heeft hij met een CV pomp een veilige, goedkope en duurzame oplossing.
Wij zijn 2 roepende in de woestijn!
Ik hoop dat hij binnenkort reageert dat 1 en ander naar tevredenheid werkt maar er moet wel eerst ff wat drastisch veranderen in het paneel en dat zal wel ff werk kosten.
christo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:52

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door christo »

hallo daar is ie weer

Ik ga proberen om zaterdag er 6 parallel leidingen van te maken
ik gok er een beetje op, om er 6 van te maken. Ik wil het water in de colector ook niet te koud laten worden
ivbm. condens. Het is ook wel lekker als je een warm straaltje voelt in het water

wat de pomp betreft komt er een cv pompje achter, dit zal wel goed gaan werken .
de druk meter gaat er uit en ik ga er betere koppelingen opzetten.

vandaag is het water van 20 naar 23 graden gegaan 6 kub
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door terraxy »

christo schreef:hallo daar is ie weer
Ik ga proberen om zaterdag er 6 parallel leidingen van te maken
ik gok er een beetje op, om er 6 van te maken. Ik wil het water in de colector ook niet te koud laten worden
ivbm. condens. Het is ook wel lekker als je een warm straaltje voelt in het water
wat de pomp betreft komt er een cv pompje achter, dit zal wel goed gaan werken .
de druk meter gaat er uit en ik ga er betere koppelingen opzetten.
vandaag is het water van 20 naar 23 graden gegaan 6 kub
Hoi Christo,
6 zou kunnen als je maar royaal voorbij de 2 liter per minuut komt: dan heb je een compromis tussen optimaal en je gewenste voelbaar warmer straaltje. Succes! Ben benieuwd wat de flow word. (maar zelf hoop ik dat het zeker 6 word: lijkt mij beter voor de pomp)
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door account verwijderd »

2 liter per minuut met een cv pomp is pure energie verspilling.

Dat is een cv pomp vergelijken met de de flow als ik boven een hangtoilet sta.
Verwijderd
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door terraxy »

michel schreef:2 liter per minuut met een cv pomp is pure energie verspilling.
Dat is een cv pomp vergelijken met de de flow als ik boven een hangtoilet sta.
@Michel: ben ik mee eens maar hij gebruikt nu 600 watt maar eerst wachten op resultaat: Ik veronderstel dat hij wel betere waarden krijgt maar die 2 liter heeft die minimaal nodig.
christo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:52

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door christo »

Vandaag begonnen met het systeem in 10 stuken te haken ( ik volg wel raad op :D )

Hier wat foto's
Bijlagen
forum6.jpg
forum5.jpg
forum 7.jpg
ontwerp zonne colector.jpg
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door sjoerdb »

de fotos zien er heel mooi uit, maar de uitvoering is niet super zoals her en der gebleken is. mijn gevoel geeft aan dat de hoofdlijnen goed zijn, maar zou er niet een grotere diameter slang gebruikt mogen zijn in deze bak. ik wil zelf soort gelijks wat gaan bouwen.

mijn idee is om de halve plaat te gebruiken als afmeting, dan dezelfde houten balkjes er omheen en dan 16x1.8mm slang gebruiken. in de hoeken en in het midden wil ik reflectors plaatsen om het zonlicht om te buigen naar de slangen er om heen.
Plaats reactie