Zon en hout voor warmwater en verwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Chefsandron
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2011, 17:10
Locatie: Maupas, Frankrijk
Contacteer:

Zon en hout voor warmwater en verwarming

Bericht door Chefsandron »

Bonjour iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum, en heb mij aangemeld omdat ik zeer onder de indruk ben van de kennis en ervaring die hier wordt uitgedragen. Laat ik mij even kort voorstellen. Ik ben 51 jaar oud, van oorsprong werktuigbouwer, lang werkzaam geweest in de informatica, en nu bezig een oude vervallen boerderij in Zuid-Frankrijk op traditionele wijze te restaureren. Met eikenhout, pen-en-gat verbindingen, leem en noem maar op.

Als die bouwval ooit weer bewoonbaar wordt wil ik daar natuurlijk graag warmwater en verwarming. En omdat ik daar in de middle of nowhere zit met veel zon en veel eigen hout, leek mij een gecombineerd systeem van zonnecollectoren en houtstookketel voor de hand liggen.

Nou, daar ben je in Frankrijk nog niet klaar mee. De hele markt is hier verpest door allerlei subsidieregelingen. Bovendien moeten de installateurs verplicht 10 jaar garantie geven op hun werk. Dat klinkt leuk, maar in de praktijk betekent dit dat ze alleen maar dingen doen die ze kennen. Dat zijn dus de dingen die hun vader ook al deed. En hun grootvader. Dus buitenissige zaken als zonnecollectoren.... brrrrrr.... . Om over de prijzen nog maar te zwijgen. Dus als je iets bijzonders wilt moet je zelf aan de gang.

Nu ben ik van plan de boel gefaseerd te gaan aanpakken. Allereerst installeer ik een systeem met zonnecollectoren en bijbehorend buffervat dat ik hier als bouwpakket kan kopen, zie http://www.bysun.fr/Syst_me_solaire_ATM ... _32-1.html. Dit is een open leegloopsysteem. Het buffervat hiervan wordt het "master" buffervat. Dan heb ik in elk geval vast warmwater voor de badkamer.
(Veel) later wil ik hier, als de verbouwing verder gevorderd is, een houtstookketel met de nodige buffervat capaciteit naast zetten, ook als open systeem. Dit buffervat wordt het "slave" buffervat. Deze installatie zal een vloerverwarming van circa 250 m2 gaan bedienen. Maar dan moeten die vloeren eerst wel klaar zijn, dus dat duurt nog even. :roll:
En tenslotte wil ik die twee systemen met elkaar koppelen om maximaal van de ingewonnen zonnewarmte te kunnen profiteren, allereerst voor warmwater, maar liefst ook ter ondersteuning van de verwarming.

Het uiteindelijke resultaat na het koppelen van die systemen stel ik mij als volgt voor. Als het systeem "stilstaat" ziet het er als volgt uit:
Afbeelding

Als er voldoende zon is worden de zonnecollectoren actief:
Afbeelding

En als er geen zon is maar wel behoefte aan verwarming wordt er op hout gestookt:
Afbeelding

Als het "master" buffervat teveel warmte dreigt te gaan bevatten, kan dit "offloaden" naar het "slave" buffervat:
Afbeelding

En als er in het "master" buffervat warmte nodig is, kan deze worden teruggeladen uit het "slave" buffervat:
Afbeelding

Ik zou het buitengewoon op prijs stellen als de terzake kundige forumleden hier eens een blik op zouden willen werpen en hun mening willen geven. Suggesties, kritiek... alles is welkom. Ik heb het hele verhaal ook uitgebreid beschreven in een document, dat is te vinden op http://www.sandron.nl/etalage/WarmWaterVerwarming2.pdf

Voor de goede orde, ik geneer mij een beetje :oops: dat ik als newbie op dit forum kom binnenvallen en direct dit soort moeilijke vragen ga stellen. Als tegenprestatie zal ik uiteindelijk dit verhaal op mijn website presenteren met "honneurs" aan degenen die hebben bijgedragen, en dit forum. Is wel het minste wat ik kan doen! :)

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor de bijdragen.
Salutations,
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zon en hout voor warmwater en verwarming

Bericht door JantjeV8 »

Bonjour, goeie plannen!

Je plannen lijken exact op mijn systeem:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=781

Op zich is dat ook de meest basis-gedachte van de zon-hout combinatie. Als wtb-er moet je dit zelf kunnen. De subsidies maken de rekening van de installateur niet goed ten opzichte van het zelf te doen en kritisch met je inkoop te zijn.
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Zon en hout voor warmwater en verwarming

Bericht door bas-hilversum »

Het lijkt me een goed en simpel te regelen systeem. Als je zo binnenkomt kun je je nauwelijks newbie noemen. ;-)
Misschien is het wel goed in de leiding naar de collectoren een filter op te nemen om magnetiet en andere vuiltjes uit het verwarmingscircuit af te vangen. Uit nieuwsgierigheid: hoe beslist de gestion ballons of, en in welke richting, de pomp pompt? Op basis van temperatuur en tijdstip?
Chefsandron
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2011, 17:10
Locatie: Maupas, Frankrijk
Contacteer:

Re: Zon en hout voor warmwater en verwarming

Bericht door Chefsandron »

Bonsoir,

@JanjeV8:
Ik had het forum al flink doorgespit alvorens mijn vraag te plaatsen, en heb de details van je installatie nog eens rustig doorgelezen. Ik ben onder de indruk, met name van de keurige manier waarop je al het leidingwerk in koper hebt gerealiseerd. Één van de weinige keren dat je een installatie ziet die niet alleen functioneert, maar ook nog eens een lust voor het oog is. Helaas zegt men maar al te vaak "in het stookhok wonen geen mensen" en krijg je zo'n lelijke spaghetti van leidingen. Bijna jammer dat je jouw werk onder de isolatie moet verbergen!
By the way, mijn idee en jouw installatie lijken inderdaad op elkaar. Voor mij toch een geruststelling. Voor zover ik kan zien, is het grootste verschil dat bij mij het productiegebied (dus zonnecollectoren + buffervat en houtstookketel + buffervat) drukloos is, en bij jou niet. Dat is nu ook een beetje de bron van mijn twijfel, gaat mijn drukloze oplossing ook goed werken? Ik zie op dit forum de bijdragen van CP die een groot voorstander lijkt van drukloze werking, wellicht krijg ik van hem ook nog een reactie.

@Bas-Hilversum,
Dank voor het hart onder de riem! Het idee achter de regeling "Gestion Ballons" heb ik ontleend aan de Termomat differentiaalregelaar. De details staan ik het uitgebreide document waarnaar ik link in mijn posting. Heel in het kort:
Het systeem begint met het "offloaden" van warmte van master- naar slave buffervat als de gemeten temperatuur Tk bovenin het master buffervat boven een ingestelde temperatuurgrens komt. Dat kan gebeuren als er buitengewoon veel zonnewarmte wordt ingewonnen, bijvoorbeeld op een zonnige zomerdag. De driewegkranen van de overlaadeenheid (Speicher UmLade Modul SULM) worden ingesteld en de circulatiepomp van de buffervatkringloop (circulateur ballons) gaat draaien. Hierdoor wordt koud water van onderin het slave buffervat naar onderin het master buffervat gepompt. Doordat dit drukloze communicerende vaten zijn, zal warm water van bovenin het master buffervat naar bovenin het slave buffervat stromen. Het "offloaden" van de overschotwarmte gaat door totdat de temperatuur Tk bovenin het master buffervat met Y graden is gedaald.
Het systeem gaat warmte terugladen van slave- naar master buffervat als de temperatuur Ta bovenin het slave buffervat Z graden hoger is dan de temperatuur Tk bovenin het master buffervat. Dat kan gebeuren als er energie wordt onttrokken ten behoeve van huishoudelijk warmwater of verwarming terwijl er onvoldoende zonnewarmte wordt ingewonnen, of een lading hout wordt gestookt. De driewegkranen van de overlaadeenheid (Speicher UmLade Modul SULM) worden ingesteld en de circulatiepomp van de buffervatkringloop (circulateur ballons) gaat draaien. Hierdoor wordt koud water van onderin het master buffervat naar onderin het slave buffervat gepompt. Doordat dit drukloze communicerende vaten zijn, zal warm water van bovenin het slave buffervat naar bovenin het master buffervat stromen. Het terugladen van de overschotwarmte gaat door totdat de temperatuur Ta bovenin het slave buffervat gelijk is aan de temperatuur Tk bovenin het master buffervat.

@Allen:
Ik heb altijd erg moeten lachen om die Nederlanders die een huisje kopen in Frankrijk, dat dan gaan opknappen, en daartoe hele aanhangers vol bouwmateriaal vanuit Nederland naar Frankrijk slepen. Dat lachen begint me nu wel een beetje te vergaan. Een voorbeeld:

- Attack DPX 45 PRO ketel bij Attack in Frankrijk: 5840,80 euro EX BTW!!
(zie prijslijst http://www.attack-france.com/m-58-tarif ... ttack.html)

- Attack DPX 45 PRO ketel bij Slovakxxxxx in Nederland: 2600,00 euro INC BTW!!
(zie prijslijst http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/slov ... yID=448082)

Kortom, binnenkort ben ik ook zo'n pauper die met zijn aanhangertje vol spullen van Nederland naar Frankrijk rijdt ;-)

Salutations, Jos
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zon en hout voor warmwater en verwarming

Bericht door deleted »

Chefsandron,

Mooie installatie voor zover ik dat kan beoordelen.
Maar wat ik me afvroeg: is dat wel nodig in het Zuidfranse klimaat ?
Volgens mij volstaat daar een houtgestookt fornuis waar je enkele radiatoren op kan aansluiten ?

Mvg,
G
Chefsandron
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2011, 17:10
Locatie: Maupas, Frankrijk
Contacteer:

Re: Zon en hout voor warmwater en verwarming

Bericht door Chefsandron »

@Gandalf,

Dank voor je reactie!
En ja, die installatie lijkt wellicht wat overdreven voor het Zuid-Franse klimaat. Echter, het klimaat in Zuid-Frankrijk is toch niet helemaal wat mensen zich daarbij voorstellen, dat geldt ook voor mij vóórdat ik hierheen verhuisde.
Aan de Côte d'Azur (Cannes, Nice, Menton) zijn de winters kort en zacht, daar zou je het qua verwarming met zo'n Zibro of een electrisch kacheltje kunnen stellen ;-)
Echter, ik zit in het zuidwesten, in de buurt van Toulouse. Daar zijn de winters weliswaar korter dan in Nederland -van eind november tot begin maart zeg maar- maar het kan hier toch behoorlijk koud zijn. Die kou is dan met name s'nachts, er zijn hoogstens een stuk of 5 dagen per jaar dat de temperatuur de hele dag onder nul blijft.
Om die reden heb ik ook een behoorlijk groot oppervlak zonnecollectoren gekozen. In het tussenseizoen is het overdag vaak zonnig doch s'nachts koelt het behoorlijk af. Ik hoop dat ik in die situatie overdag genoeg zonnewarmte kan inwinnen om het huis s'nachts op een draaglijke temperatuur te houden.
Het zonnecollector deel van de installatie bouw ik als eerste. Vervolgens restaureer ik de rest van het huis. Dat is nog enige jaren werk, minimaal. Uiteindelijk weet ik dan hoeveel ik heb aan mijn zonnecollector installatie, en wat mijn extra warmtebehoefte is.
Op basis van die opgedane ervaringen dimensioneer ik dan mijn uiteindelijke houtstook installatie.
De reden dat ik nu al vooruitloop op die complete installatie is, dat ik in dit stadium al de eerste stappen zet. Zo wil ik zeker weten dat de zonnecollector installatie die ik nu realiseer, uiteindelijk goed kan samenwerken met een houtstook systeem. En ik ben nu bezig met de ruwbouw van het deel waar de stookruimte moet komen, dus moet ik rekening houden met een schoorsteen en voldoende dikke vloerplaat om al dat zware spul op kwijt te kunnen. Om nog maar te zwijgen van voldoende grote deuropeningen en voldoende hoogte voor de buffervaten.

Salutations, Jos
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zon en hout voor warmwater en verwarming

Bericht door deleted »

Chefsandron,

De zonneboiler is evident natuurlijk.
Maar in zo'n zacht klimaat, gecombineerd met een goede isolatie, gaat volgens mij een kooksysteem op hout, eventueel met aansluiting op je buffer, een hoger rendement geven op je energierekening.
De meeste dagen heb je waarschijnlijk maar even s'avonds een paar KW nodig. Dat levert het fornuis al tijdens het koken.
In de koude winterdagen kan zo'n fornuis(rayburn bijvoorbeeld) continu branden en enkele radiatoren (of buffer) warmen.
Sanitair warm water gaat met het aantal uren zonneschijn ginder(en heatpipes) echt niet vaak een probleem zijn vermoed ik.

Voordeel is dat je het fornuis het hele jaar gebruikt. De CV-ketel slechts enkele maanden.(weken zelfs bij goede isolatie)

Dj denkt eraan om dit als enige verwarming te gebruiken in Nederland:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1716

G
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Zon en hout voor warmwater en verwarming

Bericht door Paide »

waarom twee vaten?
Een grote buffer zou ook kunnen.
Deze heeft dan twee spiralen. De bovenste gebruik je voor sanitair warm water, die daaronder (die zich ongeveer in het midden van het buffervat bevindt) voor de vloerverwarming. Door de gelaagdheid gebruik je het heetste water voor te douchen en het iets minder hete voor de verwarming. Scheelt een hoop pompen en regelaars.

Zelf heb ik ook een drukloos leegloop-systeem. Het grote voordeel is dat het een simpel systeem is. Als je buffer vol zit tijdens een lange franse zomer, heb je geen problemen met stagnatie, vloeistof die aan de kook raakt, etc.
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Zon en hout voor warmwater en verwarming

Bericht door bas-hilversum »

Paide schreef:waarom twee vaten?
Een grote buffer zou ook kunnen.
Deze heeft dan twee spiralen. De bovenste gebruik je voor sanitair warm water
Dat kan inderdaad. Denk er wel aan dat de tapspiraal van roestvrij staal is. Als je daarvoor gewoon staal neemt wordt dit aangetast door zuurstofrijk drinkwater.
Dat geldt overigens ook voor het ontwerp van Chefsandron.
Chefsandron
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2011, 17:10
Locatie: Maupas, Frankrijk
Contacteer:

Re: Zon en hout voor warmwater en verwarming

Bericht door Chefsandron »

Bonjour,

Dank voor het meedenken!

@Gandalf,
Tsja, daar zeg je zo wat. Ik ben so wie so van plan het verwarmingssysteem pas later te installeren. Het gedeelte van het huis waar de keuken is gepland moet nog gerestaureerd worden. Dus kan ik in elk geval wat leidingwerk en een schoorsteen realiseren om eventueel een kooksysteem op de buffer te kunnen aansluiten. Ik wil so wie so het verwarmingssysteem pas definitief dimensioneren als de rest van de restauratie klaar is, en ik wat inzicht heb in de warmtebehoefte van het huis daarna. En madame heeft het al jaren over een AGA... dank voor het idee!

@Paide,
Inderdaad, één buffer zou in principe ook kunnen. Met dat idee ben ik ook begonnen omdat ik het systeem graag zo eenvoudig mogelijk wilde houden. Maar ik ben daar vanaf gestapt omdat ik toch wat problemen voorzie.
Voor de zonnecollectoren met ongeveer 11 m2 netto heatpipes levert de Franse vuistregel (80 liter buffer per m2 heatpipe) zo'n 1000 liter buffervat op. Dat is ook de inhoud van het buffervat in het pakket dat ik op het oog heb.
Voor een houtstookketel zoals de Attack DP45 met 128 liter stookruimte levert de vuistregel (10 à 20 maal de stookruimte-inhoud van de houtketel) minimaal 1280- en voor een comfortabele oplossing 2560 liter buffervat op.
Deze twee uitkomsten zijn moeilijk verenigbaar. Met één enkel groot buffervat is er de kans dat ik op matig zonnige dagen met een grote bak lauw water blijf zitten. Met één enkel klein buffervat neemt het comfort van mijn houtverwarming af omdat de buffer sneller "leeg" is en dan moet ik weer stoken. Ook is er met een klein buffervat kans op oververhitting als ik heel goed hout stook terwijl de begintemperatuur in het vat niet op zijn laagst was.
Natuurlijk zou de stratificatie in het grote buffervat tot gevolg hebben dat het warmste water bovenin zit, en het koudste onder. Maar voor een goede stratificatie is een hoog, slank buffervat gewenst, en ik heb slechts een beperkte hoogte (ongeveer 2,10 m) in mijn stookruimte. Bovendien ben ik niet graag afhankelijk van een toch wat oncontroleerbaar fenomeen als stratificatie, die verstoord kan worden door stromingen, en in het geval van een metalen buffervat ook door geleiding van de wand.
Om al die redenen ben ik op het systeem met de meerdere vaten terecht gekomen. Met als bijkomend voordeel dat ik dit stapsgewijs en naar behoefte kan opbouwen.

@Bas-Hilversum
Inderdaad, ik voorzie dan ook koperen of roestvrijstalen spiralen.

Salutations,
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Zon en hout voor warmwater en verwarming

Bericht door Bufferboost »

Beste Jos,
wat een niveau! Chapeaux. Mooi systeem wat je wilt gaan aanleggen en wat goed om te merken dat je vrijwel op alle fronten je KISS principes toepast in optma forma. Kolfje naar m'n hand. Ik heb je *.pdf nu even snel doorgelezen en ga me nog verder in verdiepen, met name de onderlinge regelingen.

Eén ding dat volgens mij op simpele wijze beter kan is de wijze waarop je de expansie in de bovenste ruimte van de buffervaten laat plaatsvinden. Natuurlijk is het zo dat bij goede isolatie (mijn stokpaardje) je de energie bovenin houdt, ... echter het verdampen van water kost energie en de condensatie levert energie op. Maar verdamping vindt plaats bij afnemende expansievolume en wordt uitgeblazen en condensatie vindt plaats bij toenemend expansievolume (incl. inname koude omgevingslucht). Condensatie vindt plaats op de wand waar geen bufferwater meer zit om de energie op te nemen. Ik kan het verder niet zo 1, 2, 3 beredeneren, maar mijn gevoel zegt dat je daar verlies krijgt. Overdenk eens of je cf. "koude-expansie" (zie mijn Topic) en goed geïsoleerd (open) expansievat deze verdamping/condenstie niet kan minimaliseren? En volgens mij kan je in jouw opstelling dit "koude-expansie" vat goed aan beide buffervaten koppelen.

En daarbij komt ook nog dat (áls je dat wilt he?) thermostratficatie in een buffervat moeilijker bereikt wordt met bewegend oppervlak met verdamping/condensatie dan bij vol volume.

Groet Hans en zeker tot horens!
Chefsandron
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2011, 17:10
Locatie: Maupas, Frankrijk
Contacteer:

Re: Zon en hout voor warmwater en verwarming

Bericht door Chefsandron »

Bonsoir Hans,

Dank voor je plezierige reactie! Mijn antwoord is enigszins vertraagd omdat ik naar aanleiding van je bericht nog eerst eens rustig jouw draad over je eigen installatie ben gaan herlezen. Sacré wat een installatie, en wat een vakmanschap! Petje af voor je realisatie en dank voor de uitgebreide wijze waarop je je ervaringen deelt.

En ja, je hebt natuurlijk volkomen gelijk met je opmerkingen over koude-expansie. In mijn PDF heb ik dat ook nog staan als punt van aandacht. Niet alleen vanwege het energieverlies, maar ook omdat je met de simpele aanpak in mijn systeem natuurlijk best wat water kwijtraakt. Dat heeft een aantal nadelen, zoals regelmatig moeten bijvullen, en de kans op sauna-achtige toestanden in de stookruimte. Dus ik ben daar nog niet helemaal uit.

Een hooggelegen expansievat kan ik realiseren, maar de vraag is of ik daarmee uitkom. Mijn open drainback systeem veroorzaakt namelijk nogal "wild" fluctuerende vloeistofniveaus in mijn buffervaten. Als de zonnecollectoren actief worden zit daar namelijk een slordige 200 liter water in. Dus, om mijn buffervaten altijd "vol" te houden moet het expansievat dus al so wie so deze inhoud hebben. En daar komt dan nog het berekende expansievolume (op basis van de totale inhoud van de buffervaten) bij. En een vat van 500 liter op de 1e verdieping wordt toch wat zwaar en neemt ook behoorlijk wat ruimte in beslag.

Last but not least moeten de zonnecollectoren als de pomp stopt ook snel en gemakkelijk leeg kunnen lopen, om vorstschade of stoomvorming (winter/zomer) te vermijden. Dus de statische vloeistofhoogte moet ook weer niet te groot worden.

Kortom, ik studeer nog ;-)

Salutations, Jos
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zon en hout voor warmwater en verwarming

Bericht door JantjeV8 »

Chefsandron schreef: Als de zonnecollectoren actief worden zit daar namelijk een slordige 200 liter water in. Dus, om mijn buffervaten altijd "vol" te houden moet het expansievat dus al so wie so deze inhoud hebben.
Dat valt volgens mij wel mee. In een collector zit hooguit een paar liter water/vloeistof, dat valt wel mee. De buizen lopen niet vol! Er zit enkel medium in de manifold. De buizen bevatten een soort alcohol wat door de warmte verdampt en boven tegen een koperen staaf condenseert. Die koperen staaf geeft de warmte van het condensaat door aan het medium wat door de manifold heen stroomt.
Dat medium wordt met pulsen rond gepompt. Als een sensor op de manifold meet dat de delta T weer bereikt is, krijgt de circulatiepomp een signaal. Is de temperatuur weer lager stopt de pomp zodat de opwarming opnieuw kan plaats vinden. Zo cyclus kan in de volle zon ongeveer elke minuut plaats vinden.
Chefsandron
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2011, 17:10
Locatie: Maupas, Frankrijk
Contacteer:

Re: Zon en hout voor warmwater en verwarming

Bericht door Chefsandron »

Bonjour,

Volgens de specificaties van de leverancier (http://www.bysun.fr) bevat de manifold van de zonnecollectoren die ik op het oog heb 32 liter water. In mijn geval komen er 4 zonnecollectoren, dus 4 manifolds. Daarbij komt nog het water in het leidingsysteem en de pomp. Misschien niet helemaal 200 liter, maar ik ben bang dat het toch wel zó veel is dat er in de dimensionering van een expansievat rekening mee moet worden gehouden.

Omdat er toch een behoorlijke hoeveelheid water "in het circuit" gaat, geeft de fabrikant van het pakket dat ik op het oog heb aan, dat dit met maximaal 4 zonnecollectoren werkt. Bij meer collectoren zou het waterpeil in het vat dermate laag worden dat de bovenste warmtewisselaar "droog" komt te staan.

Misschien wordt deze grote inhoud veroorzaakt doordat dit systeem niet met glas/koper maar met glas/glas heatpipes werkt, die zijn behoorlijk dik op de plaats waar ze in de manifold gaan.

By the way, ik heb begrepen dat het systeem dat ik wil installeren niet met zo'n pulserend rondpompcircuit werkt. De reden daarvoor is, dat in een dergelijk drukloos systeem er altijd risico is op cavitatie in de pomp, en dat treedt het sterkst op als de pomp start. De pomp in dit systeem start daarom ook in een geprogrammeerde aanloopcyclus om cavitatie te vermijden.
De regeling zorgt dat de pomp continu blijft draaien tussen geprogrammeerde minimum- en maximum uitgangstemperaturen aan de collector.

Het inregelen van de gewenste uitgangstemperatuur aan de collector gebeurt éénmalig handmatig met een regelkraan aan de ingang van het collectorveld, te installeren onder het dak zo dicht mogelijk bij de collectorinlaat. In mijn geval in een kledingkast op zolder. Dus eigenlijk stem je het debiet van de installatie in op de nominale collectorcapaciteit om aldus een constante uitstroom van water op de gewenste temperatuur te krijgen.

Salutations, Jos
Plaats reactie