open haard ombouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sp-riderke
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 okt 2006, 18:16
Locatie: ledegem

open haard ombouw

Bericht door sp-riderke »

Hallo,
Ik ben hier nieuw en heb al heel wat interessante dinges gelezen over warmte en besparen en recupereren sommige verstaanbaar en andere minder maar ja al lezende weet men wat men niet begrijpt h? :wink:
Ik heb nu het volgende gedaan met mijn open haard. Middenin een houtcasette geplaatst en rondom de casette acumulatiestenen geplaatst die aansluiten tegen de casette en de reflectoren(deze van de open haard) aan de andere zijde van de acumulatiestenen heb ik laten staan om zo de warmte terug naar de acumulatiestenen terug te brengen.
Gisteren heb ik nu voor de eerste maal geprobeerd, na twee uur waren de stenen naast de casette reeds warm;nu vraag ik me af wanneer de casette een volledige dag brand of ik wel degelijk profijt zal kunnen halen uit de warmte van de acumulatiestenen :?: :?: Aja de casette is uitgerust met een ventilatiesysteem die ik langs de acumulatiestenen heb doen blazen en langs de bovenzijde van de casette boven de acumulatiestenen ligt een isolatielaag om zo het warmteverlies naar boven te beperken
Dank bij voorbaat
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Welkom op het forum!

Misschien kun je een foto van jouw haard plaatsen, zodat we de opstelling kunnen zien?

Je schrijft dat de accumulatiestenen al na twee uur heet zijn en vraagt je af of ze na die tijd nog wel warmte opslaan, als je de rest van de dag verder doorstookt. Om het zeker te weten zou je daarvoor een temperatuurmeting moeten doen, maar ik vermoed haast dat zich op zeker moment een evenwicht instelt. De stenen worden vanaf dat punt niet heter meer en slaan dus ook niks meer extra op. Het klinkt mij geloofwaardig in de oren dat dit punt na een uur of twee flink stoken wel bereikt is. Zoals jouw vraag al suggereert is het daarna inderdaad afgelopen met de warmte-opslag, meer past er gewoon niet in.

Als het vuur is gedoofd, komt er keurig voor twee uur stoken aan warmte uit de stenen, maar daarvoor maakt het niet uit of je twee, vier of zes uur hebt gestookt. Dat afkoelen zal overigens langer duren dan twee uur, omdat de afkoelsnelheid afneemt met de dalende temperatuur van de stenen.
John
sp-riderke
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 okt 2006, 18:16
Locatie: ledegem

Bericht door sp-riderke »

Dank voor de verwelkoming
Het zal inderdaad wel zo zijn als u schrijft en hopelijk word mijn investering toch na enige jaren rendabel
Het is mijn bedoeling om tijdens de koudste dagen de opgeslagen warmte te benutten om zo het opladen van onze electrische acumulatie te beperken tijdens de nacht
Ik laat in ieder geval wel eens iets weten en wat die foto betreft :?: :?: ik heb er wel maar hoe h?
Mvg Luc[/img]
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

sp-riderke schreef: Ik laat in ieder geval wel eens iets weten en wat die foto betreft :?: :?: ik heb er wel maar hoe h?
Mvg Luc[/img]
Mail die maar naar mij toe.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

sp-riderke schreef:...hopelijk word mijn investering toch na enige jaren rendabel. Het is mijn bedoeling om tijdens de koudste dagen de opgeslagen warmte te benutten om zo het opladen van onze electrische acumulatie te beperken tijdens de nacht...
Hallo sp-riderke,

Stoken met hout kan rendabel zijn als je goedkoop aan hout kunt geraken.
Ik weet niet wat je nu betaalt aan electriciteit. Heb je nachttarief en wat betaal je voor 1 kWh?

Door massa rond de kachel aan te brengen, zul je een hoeveelheid warmte tijdelijk opslaan, maar je kachel gaat er niet beter van branden of zuiniger omgaan met hout.

De prestaties van een cassette zijn helaas niet te vergelijken met die van een finoven. En het verschil zit hem niet alleen in de hoeveelheid massa, maar vooral in het verbrandingsprincipe. Bij houtkachels en cassettes verdwijnt bovendien nog steeds erg veel warmte door de schoorsteen.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: open haard ombouw

Bericht door kees »

Ik heb nu het volgende gedaan met mijn open haard.


eco? :oops:
sp-riderke
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 okt 2006, 18:16
Locatie: ledegem

Bericht door sp-riderke »

Al veel gelezen over die finoven en geloof er veel van
In ons situatie willen we allen maar gebruik maken van gratis bekomen hout en ja we hebben nachttarief maar aangezien het volledige huis op elektriciteit werkt is het voor mij een beetje moeilijk om de stookkosten te onderschijden van de andere elektriciteitsonkosten en volgend seizoen zien we wel of de factuur aangenamer is om lezen of niet :wink:
sp-riderke
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 okt 2006, 18:16
Locatie: ledegem

Bericht door sp-riderke »

kockie schreef:
sp-riderke schreef: Ik laat in ieder geval wel eens iets weten en wat die foto betreft :?: :?: ik heb er wel maar hoe h?
Mvg Luc[/img]
Mail die maar naar mij toe.
Ik heb dat ondertussen eens geprobeerd maar ik denk dat de resolutie te groot is
Maar zoals beloofd wilde ik eens meedelen of dat experimentje nu gelukt is of niet wel voor mijn part gedeeltelijk ik kan ongeveer een tweetal uren nog enige warme lucht blazen (maar dan moet ze wel een vier a vijf uur gebrand hebben)en op het einde is het maar een geringe warmte meer hoor
Dus of ik uit mijn kleine investering zal komen zal ik pas te weten komen na mijn electriciteitsfactuur ontvangen te hebben maar het zal in ieder geval wel niet schaden denk ik
Nu heb ik ook nog een vijftigtal accumulatiestenen over (lot gekocht van een tachtigtal voor de som van 500 euro) en die zijn nu te koop voor de helft van de prijs
Ik weet dat er een plaats is voor aangeboden zaken maar om die aan de juiste personen kwijt te geraken zal wel niet gemakkelijk zijn hoor
In ieder geval bedankt voor de reactie's
Mvg
Plaats reactie