Analoge schoorsteenthermometer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Analoge schoorsteenthermometer

Bericht door Jimmeuh »

Gewoon uit nieuwsgierigheid en latere experimenten ben ik op zoek naar een schoorsteenthermometer.
Deze moet dienen om een gemetste schoorsteen ( opbouw:snelbouw - isolatie - schouwpot ) te kunnen meten wanneer we stoken met de (voorlopig nog traditionele) houtkachel.

Ik heb tot nu toe enkel dit model gevonden:

http://www.euro-index.be/klanten/euro/media/upload/Afriso-EURO-INDEX_Schoorsteenthermometer_Type25D_PRODUCT-01.jpg

http://www.euro-index.be/nl/producten/c ... eters/175/

0°C - 500°C
Lengte 25cm (hierdoor kom ik +- op midden van schouwpot uit)


Is 500°C niet wat weinig voor een dergelijke kachel ?
Kan er iemand mij een andere/betere aanbevelen ?

Bedankt
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Analoge schoorsteenthermometer

Bericht door 12much »

Ik heb zo'n zwarte magnetische schoorsteenpijp thermometer en die gaat ook tot 500 graden. Die temperatuur wil je natuurlijk nooit in je schoorsteenpijp hebben, want dan kun je beter op het dak gaan zitten :mrgreen:
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Analoge schoorsteenthermometer

Bericht door peterberg »

Als er meer dan 500°C de schouw in gaat, dan heb je mogelijk al een probleem.
De meeste rook kanalen zijn niet gebouwd voor temperaturen hoger dan dat.
Voor zover ik weet zijn dubbelwandige inox pijpen met isolatie ertussen ook
niet voor een hogere temperatuur gegarandeerd.

Dus: als er 700 graden de schouw in gaat, heb je al een goed recept voor schoorsteen brand.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Analoge schoorsteenthermometer

Bericht door Jimmeuh »

Dus kom ik normaliter toe met een dergelijke meter...

Ik meende dat bij een gewone houtkachel, de temperaturen in de schouw konden oplopen tot +700°c.
Tot welke temperatuurgrens spreken we dan tot "aanvaardbaar" ?
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Analoge schoorsteenthermometer

Bericht door 12much »

Heb je hier wat aan? Op de rand zie je aanduidingen zoals: Creosootvorming die natuurlijk niet altijd voor een tegelkachel van toepassing zijn. Trouwens: wat kost die thermometer van jouw foto?

(Ps: dit is een stalen houtkachel die gemod is, door hem op een voet van Vuurbeton te zetten waar de vuurplaats in zit. Deze brand op ogenblik van de foto met gemiddeld hoog vuur.)
Bijlagen
Kachelthermometer.jpg
Laatst gewijzigd door 12much op 14 apr 2011, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Never burn faster than your Wocket.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Analoge schoorsteenthermometer

Bericht door gerard »

@Jimmeuh

Aan die 500°C meter heb je voldoende.
Een conventionele houtkachel zal die schoorsteentemperatuur gewoonlijk niet halen.
Haal je deze temperatuur wel...... dan heb je een probleem. Namelijk een behoorlijke kans op schoorsteenbrand.
Creosoot* in de schoorsteen zal rond die 500°C gaan ontbranden. De temperatuur zal dan oplopen tot boven het dubbele van wat je thermometer kan aangeven! Als de schoorsteen dat overleeft (en evt. ook het huis), dan is het kanaal letterlijk brandschoon!

*Creosoot is er in verschillende vormen, de glimmende creosoot is de makkelijkst ontbrandbare, de droge gaat minder makkelijk. Maar allebei zijn het reuze goede brandstoffen als ze eenmaal fikken....

groet,
Gerard
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Analoge schoorsteenthermometer

Bericht door Jimmeuh »

Na enige poos tussen, toch eindelijk een "betaalbare" variant gevonden.

Voor de geïnteresseerden:

http://www.ebay.de/itm/320762529736?ssP ... 1439.l2649

http://users.telenet.be/headtrip/pics/IMG_7069.JPG

http://users.telenet.be/headtrip/pics/IMG_7070.JPG


Metingen schommelen bij vol gebruik tussen de 200°C en 270°C.
Dus lijkt me wel ok :)
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: Analoge schoorsteenthermometer

Bericht door Freutel »

Hallo Jimmeuh,
ik heb vorige week net zo'n exemplaar besteld alleen is deze 15 cm lang voor zo'n 20 euro.
Ook ik ben erg benieuwd wat er bij mij door de schoorsteen naar buiten gaat.
Ik heb een bergkachel met 1 terugstroomkanaal aan de achterzijde.
Als de temperatuur te hoog blijkt, denk ik eraan om er aan de zijkant nog een tegenstroomkanaal bij te metselen.

Groet,
Freutel
Groet, Freutel
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Analoge schoorsteenthermometer

Bericht door peterberg »

Freutel schreef:Ik heb een bergkachel met 1 terugstroomkanaal aan de achterzijde. Als de temperatuur te hoog blijkt, denk ik eraan om er aan de zijkant nog een tegenstroomkanaal bij te metselen.
Beetje off-topic: dan kun je er beter een bell aan de zijkant tegenaan metselen. Veel effectiever en je hoeft geen aanpassingen aan de bergkachel zelf te doen. De uitgang van de kachel rechtstreeks de bell in, en (zo mogelijk) iets lager er weer uit. De vorm van die bell kan van alles zijn, uitgevoerd als een ondiepe hoge kast van ongeveer 150 liter brengt de temperatuur al flink omlaag.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: Analoge schoorsteenthermometer

Bericht door Freutel »

hm, interessant en off-topic idd. Ik ben direkt maar even gaan meten. Zie bijgevoegde foto voor mijn huidige opstelling. Hij staat in een muur gemetseld dus de achterkant straalt warmte naar de keuken. Tussen de kachel en de schoorsteen heb ik nu 26 cm ruimte, hoogte ca 245 cm, diepte 40 cm excl. 30 cm voor de muur. Dat komt bij elkaar neer op zo'n 250 liter. Dus qua liters zou het moeten kunnen.
De oude schoorsteeningang van de kachel zit op zo'n 195 cm. Mijn thermometer zou vandaag verstuurd zijn dus die zal ik einde van de week wel kunnen ophalen.
Bijlagen
bergkachel.JPG
Groet, Freutel
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Analoge schoorsteenthermometer

Bericht door Wouter Gillis »

@jimmeuh,

daar kan toch nog 100°C vanaf. Vooral gezien jouw schouw nog niet is afgewerkt, is het voor jou ook niet interessant om een bijkomende bell te metsen? Of komt de "vervanging" er weldra?

mvg
Wouter
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Analoge schoorsteenthermometer

Bericht door Jimmeuh »

De "vervanging" zal nog eventjes op zich moeten wachten.
Momenteel bezig met redelijk grove verbouwingen eerste -en zolderverdieping.
De schoorsteen diende ik al te vernieuwen, omdat de afwerking anders boven moeilijk werd.

Bedoeling is om momenteel nog even zo verder te wonen/stoken. Om naderhand te verhuizen naar boven.
Hierna wordt de gelijkvloers onder handen genomen en wil ik ineens een nieuwe kachel gaan bouwen.
Wat juist, daar ben ik nog niet uit... finoven, RB,.. ?

Maar ik begin hierover wel een apart draadje.

Maar als je veel zelf doet.... duurt het allemaal wat langer... Maar 't is nu eenmaal een hobby :)
Huisje breek mij niet...
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Analoge schoorsteenthermometer

Bericht door Wouter Gillis »

Maar als je veel zelf doet.... duurt het allemaal wat langer... Maar 't is nu eenmaal een hobby
zeer herkenbaar :wink:
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Analoge schoorsteenthermometer

Bericht door peterberg »

Freutel schreef:Tussen de kachel en de schoorsteen heb ik nu 26 cm ruimte, hoogte ca 245 cm, diepte 40 cm excl. 30 cm voor de muur. Dat komt bij elkaar neer op zo'n 250 liter. Dus qua liters zou het moeten kunnen.
Van een specifieke uitvoering van een bell weet ik dat-ie werkt achter een bergkachel, en die heeft een inwendige ruimte van hxbxd= 220x43x20,5 cm= 193930 cm2. Dus kan 250 liter aangemerkt worden als "uncharted territory". Het grote voordeel van een bell constructie is overigens dat-ie altijd bezig is de koudere gassen te scheiden van de warmere. In tegenstelling tot een labyrinth of tegenstromer waar altijd alle gassen dezelfde weg volgen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: Analoge schoorsteenthermometer

Bericht door Freutel »

Leuk om te lezen! Potentie genoeg, lijkt me. Ik kan er wel wat volume bij sprokkelen door wat verder de muur in te gaan aan de achterkant en dan de voorkant van de bell gelijk te trekken aan de voorkant van de bergkachel. Zo uit mijn hoofd levert dat zo'n 20 extra cm diepte op. Dan zou ik komen op zo'n 380 liter. Kan je iets zeggen over de uitwendige afmetingen? En staat deze Bell echt vast tegen de bergkachel aan?
Maar goed .... ik zal eerst eens gaan meten einde deze week.
Groet, Freutel
Plaats reactie