zonneboiler met 1 boiler en 1 buffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Danny-A
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 apr 2009, 15:53

zonneboiler met 1 boiler en 1 buffer

Bericht door Danny-A »

Hoi,
kunnen jullie even meedenken met me. Ik heb een zonneboiler met één sanitair warmwaterboiler 300 liter en aan de andere kant heb ik een houtvergasser met een buffer 2000L voor de verwarming. In deze buffer heb ik nog een spiraal die ik momenteel niet gebruik. Nu zou ik graag, als mijn warmwater boiler op temperatuur is, de antivries vloeistof naar de vrije spiraal in mijn buffer laten lopen. Zelf was ik aan een termovar 72° aan het denken om deze te doen omschakelen.......

Zijn er onder jullie ook die de antivriesvloeistof naar 2 spiralen laten lopen? of kennen jullie een andere regelbare oplossing?

grtz Danny
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: zonneboiler met 1 boiler en 1 buffer

Bericht door terraxy »

Naar mijn idee is de simpelste oplossing: 2-weg klep of pompen en dus: LETS GO!
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: zonneboiler met 1 boiler en 1 buffer

Bericht door bas-hilversum »

Je zou een diverter kunnen gebruiken (een thermostatisch mengventiel waarbij de stroomrichting is omgedraaid). Zodra de temperatuur in je collectorcircuit dan boven een bepaalde waarde komt, wat het geval is als je boiler warm genoeg is, wordt de stroming omgeleid naar de buffer. Dat is een simpele en goedkope oplossing. Is een thermovar zo'n ding?

Meestal wordt overigens gekozen voor een elektrische driewegklep, die door de pompregeling van de zonneboiler wordt bediend. Die regeling luistert naar temperatuursensoren in buffer en boiler. Is ook niet erg gecompliceerd. Het nadeel van de simpele mechanische oplossing is dat de pompregeling niet weet wanneer hij moet stoppen of doorgaan als er geen sensor in je buffer zit.
Bas.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zonneboiler met 1 boiler en 1 buffer

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad, ik heb dat precies zoals Bas-Hilversum beschrijft.

De warme aanvoer naar de tapwaterboiler onderbroken middels een 3-weg klep. De koude retour ook middels een T-stuk met elkaar verbinden. Een keer-klepje er in om tegenstroming tegen te gaan.
De 3-weg klep wordt gestuurd door het bedieningscomputertje wat bij de zonneboiler zat. Er zit een functie op die de maximale temperatuur in de gaten houdt, wordt die bereikt, schakelt hij de 3-weg klep om en gaat de zonnewarmte de buffer in.
Danny-A
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 apr 2009, 15:53

Re: zonneboiler met 1 boiler en 1 buffer

Bericht door Danny-A »

@ Bas & Jantje, zo een termovar 72° is een klep die de stroomrichting doet veranderen van zodra deze 72° bereikt heeft.
Heb alleen mijn bedenking bij het telkens veranderen van de stroomrichting. Hoe snel reageert zo een klep op de temperatuursvermindering.
Hiermee bedoel ik, als de warmwaterboiler op bv 72° is gaat de klep omschakelen naar de buffer. Omdat deze nog koud is en groter is als de boiler, gaat de antivriesvloeistof snel afkoelen en dus de temperatuur in de klep ook. Klep schakelt weer om (temp minder als 72°)en gaat dus weer richting warmwaterboiler. Daar komt op dat moment dan koude antivriesvloeistof in en koelt op dat moment eigenlijk mijn boiler af.
Of ik zou op dat moment mijn pomp van de zonneregeling (ACV solar unit 1 ) moeten kunnen laten stoppen tot de temperatuur weer hoger is als de temperatuur in mijn warmwaterboiler. Maar met deze werkwijze denk ik dat de buffer niet veel gaat opwarmen.
Klopt mijn denkwijze of zie ik het ergens verkeerd?

hier is een link van een afbeelding van een termovar (wil geen reklame maken, maar heb geen andere figuur)
http://www.google.be/images?hl=nl&sourc ... =&aql=&oq=

@Bas, heb jij misschien een figuur of link van je diverter?

grtz Danny
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: zonneboiler met 1 boiler en 1 buffer

Bericht door bas-hilversum »

@Bas, heb jij misschien een figuur of link van je diverter?
ja, maar ik wil hier geen reclame maken voor mijn webwinkel.
Ik stuur een PM.
Een thermovar is, zo te zien, hetzelfde, maar met een vaste temperatuur.

Hij zal niet gaan klapperen, want hij schakelt gradueel over naar de andere stroomrichting: bij opwarming steeds een beetje meer richting buffer en bij afkoeling juist de andere richting op.
Bas.
Plaats reactie