Houtgestookte range cooker, te mooi om waar te zijn?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Houtgestookte range cooker, te mooi om waar te zijn?

Bericht door Dutch John »

Een range cooker is een fornuis met een behoorlijke accumulerende massa, vroeger vaak en tegenwoordig soms uitgebreid met een voorziening voor warm tapwater en de mogelijkheid om een paar radiatoren aan te sluiten. Bekende namen zijn AGA, Rayburn, Esse en Nobel. Je kent ze wel: rechthoekige gietijzeren kolossen voorzien van een mooie laag emaille.

Tegenwoordig zijn de houtgestookte versies weer hip. Ik overweeg er een te kopen, want je combineert houtstook met koken, warm water en verwarming. Een alternatief voor de zomer is elektrisch koken. Stroom zat en we passen ons toch al aan aan het voedsel van het seizoen. We kennen de voordelen van slow cooking, want we hebben al zo'n ding. Eén centrale stookplaats klinkt ook interessant. Warm tapwater komt in de zomer van de zonneboiler en wordt elektrisch naverwarmd indien nodig.

Maar er zullen, moeten ook nadelen zijn. Hoe zit het met de combinatie van de drie mogelijkheden? Wil je soms het ene, maar dat kan dan niet omdat het andere voorrang heeft? Hoe zit het met werkelijke rendementen? Stookt zo'n ding schoon of moet Sjonny al bij voorbaat de slijptol ter hand nemen om een heat riser in te bouwen? Iemand met praktijkervaring?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houtgestookte range cooker, te mooi om waar te zijn?

Bericht door deleted »

Dutch John schreef: We kennen de voordelen van slow cooking, want we hebben al zo'n ding.
John,

Ik ken er nog minder van, maar heb wel een heel oud exemplaar staan (niet aangesloten) zonder watervoorziening en om met kolen te stoken.
Ben nog steeds aan het twijfelen wat ik er mee ga doen: verkopen of zelf aansluiten.
Maar wat ik me af vroeg: waarom zou je een nieuwe willen ? Die dingen zijn toch quasi onverslijtbaar ?

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtgestookte range cooker, te mooi om waar te zijn?

Bericht door Dutch John »

G,

De huidige brandt op olie. Ombouwen op hout is lastig, zo niet onmogelijk. Heeft ook geen wisselaar voor warm water.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houtgestookte range cooker, te mooi om waar te zijn?

Bericht door deleted »

John,

Ik let ook al een paar jaar op die cuisinières (zoals dat in B noemt).
Die moderne op hout zijn erg duur. Het gietijzer van vroeger heeft veelal plaats gemaakt voor plaatijzer ...

En de betaalbare komen meestal van Polen en zijn licht aangepaste kolenfornuizen.

Feitelijk zijn al de exemplaren die ik tot nu toe gezien heb van intern concept:" vierkante bak met 2 gaten".
Rendementen moet je er niet van verwachten ....

Mocht je wel iets met oude gietijzeren kolenfornuizen kunnen doen (aanpassen voor hout, rocket ...) dan moet je in België zoeken. Worden hier vaak aangeboden, soms kleine prijzen.
Zelf zou ik gewoon goede houtbriketten(eik) in een oud kolenfornuis stoken denk ik ....

G
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Houtgestookte range cooker, te mooi om waar te zijn?

Bericht door gerard »

@DJ

Je kunt ook nog kiezen om een finfornuis te bouwen. Je hebt dan veel massa, en kunt er evt. voor kiezen om er een oven en/of warmwaterbassin in te bouwen.
's Zomers is het misschien maar een paar dagen te warm om erop te koken, maar dan eet je waarschijnlijk toch een salade....In de zomer hoeven de rookgassen niet door het hele fornuis maar kunnen ze na het passeren van de kookplaat via een bypass de schoorsteen in. Je bent dan uiteraard wel ongebruikte warmte aan het afvoeren.
Veel mensen denken dat het veel tijd kost voordat je kunt beginnen met koken, dat is echter al mogelijk na een minuut of vijf. De verbranding is niet zo schoon als een finoven, maar door de massa wordt de geproduceerde warmte die over is wel goed geaccumuleerd.

groet,
Gerard
Sanne
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 mar 2011, 14:24

Re: Houtgestookte range cooker, te mooi om waar te zijn?

Bericht door Sanne »

Ik ben niet zo thuis in deze dingen maar zijn dat keukens zoals een kandidaat van komen eten laatst had.
Een platte kachel, met daarop pitten...
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Houtgestookte range cooker, te mooi om waar te zijn?

Bericht door Atlas »

Dag DJ,

Ik weet even niet van de prijzen. Wel weet ik dat Stanly Waterford alle AGA, Esse en Rayburn fornuizen produceert. Volgens de winkeliers aldaar zijn de onderdelen uitwisselbaar. Alleen het front verschilt.
Houtgestookte versies van zowel de fornuizen als de Hout-cv-kachels zijn daar nooit weggeweest vanwege de armoe, het weidseplatteland zonder gasnet en de vele verschillende altijd aanwezige brandstoffen als kolen, turf en hout. In de tijd dat wij massaal op gas en elektra overgingen stookte men daar rustig op de al ingeburgerde manier door. Tot heden aan toe.
Heb zelf mijn Stanley hout-cv-kachel in Ierland gekocht en een Nederlandse transporteur aldaar gebeld om hem naar Nederland te brengen. Van het prijsverschil hadden we bijna onze vakantie betaald. Is al een 3 jaar geleden maar de Ieren zitten in een economie-dip dus..... wellicht kun jij er je voordeel ook mee doen.

Atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Houtgestookte range cooker, te mooi om waar te zijn?

Bericht door Atlas »

DJ
Toch nog een aanbieding gevonden:
fornuis.jpg
(Niet om reclame te maken; alleen om te laten zien dat het in Ierland lekker goedkoop is.)
Ze verwarmd trouwens gelijk nog en lekker gedeelte van je cv radiatoren.


Atlas
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houtgestookte range cooker, te mooi om waar te zijn?

Bericht door deleted »

John,

Ben even aan het kijken geweest wat de mogelijkheden zouden zijn om een oud kolenfornuis om te bouwen voor hout.
Een rocket lijkt me niet zo evident. Toch niet als je niet het hele binnenwerk wil slopen. Waarschijnlijk is zelfs een aanpassing aan de mooie buitenkant nodig voor de houttoevoer ....

Daarom wat verder gezocht en misschien iets gevonden: Zou je de klassieke gietijzeren "pot" kunnen vervangen door een luciastove ?
Waarschijnlijk heb jij er een idee over, want het is ook meer een houtvergassingstoepassing.
Het restprodukt houtskool is een prima meststof. En houdt de koolstof in vaste vorm.

Jouw waarschijnlijk al bekend, maar zou het iets zijn voor de ombouw van een kolenfornuis?

G



G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtgestookte range cooker, te mooi om waar te zijn?

Bericht door Dutch John »

Atlas,

Dat je nogal wat kunt besparen door rechtstreeks te kopen hebben we destijds ook gemerkt, toen we onze range bij de fabriek in Cornwall ophaalden. Als je het combineert met een vakantie, dan betaalt die zichzelf. Ik had toen nog plek op de kar. Had ik toen maar een paar oude houtgestookte inruilers gelijk meegenomen; ze stonden gestapeld bij de fabriek. Amusant was de opmerking van de Britse douane: "What's that on your trailer?" Anwoord: "A range". Douane: "Well done, have a good trip". En ik was tevoren al bang dat we hem helemaal uit zouden moeten pakken....

G,

Ik wil stukhout gaan stoken. In biochar ben ik niet geïnteresseerd, want de bodem is hier redelijk goed en de houtskool vertegenwoordigt een behoorlijke verbrandingswaarde. Houtpellets kopen om de helft slechts te gebruiken als warmte, vind ik erg zonde van het geld. Houtpellets zijn sowieso zonde van het geld.
Leuke vondst van je. Eenvoudig, maar slim ding.

Het zal een gebruikte houtgestookte range worden of zoals Gerard opperde: een gemetseld finfornuis. Maar dan een rocket-finfornuis. Met kleppen om te kiezen tussen koken, bakken en cv functie. De gemetselde versie zal overigens niet veel goedkoper zijn. Ik moet er eens over nadenken (nog tijd genoeg) en/of kijken wat mijn pad kruist.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Houtgestookte range cooker, te mooi om waar te zijn?

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Daarom wat verder gezocht en misschien iets gevonden: Zou je de klassieke gietijzeren "pot" kunnen vervangen door een luciastove?
Gandalf,
Die Lucia stove lijkt verdacht veel op het kook-toestelletje van Philips. De ingenieur die het bedacht heeft heet Paul van der Sluis, het was oorspronkelijk bedoeld voor koken in zijn eigen tuin zonder de buren op zijn dak te krijgen.

Wat de man in het filmpje over de Lucia-stove niet laat zien is dat er aan de zijkant een kleine ventilator zit die voor de aangeblazen lucht zorgt. Er zit een kabeltje aan, dus ik vermoed dat het ding op netspanning loopt of tenminste op een accu. Dan is het rendement helemaal niet zo hoog omdat-ie ook elektrisch vermogen vraagt.

De Philips woodstove heeft een thermo-elektrisch element in het ding zitten waarmee de spanning wordt opgewekt die de ventilator laat draaien. Dat ding is dus wel autonoom te gebruiken. Jammer genoeg hoor ik er niets meer over.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houtgestookte range cooker, te mooi om waar te zijn?

Bericht door deleted »

Peter,

Dat electroblazertje kan inderdaad wel eens het addertje onder het gras zijn ...


DJ,
Misschien kan het nog eenvoudiger.

In België, misschien ook Nederland, maar zeker Engeland vind je goedkope gebruikte exemplaren op steenkool.

En ik vond nog een oude quote:
Dutch John schreef:Dat treft. Ben net het snoeihout van m'n houtwal aan het opstapelen. Aangetrapt zo'n 30 kuub. Als vast blok schat ik het op 5 tot 10 kuub. Ik wil het eens verder laten aanzakken en aantrappen en het dan als een cake zagen. Bewerkelijk, maar ik heb elke 2 jaar een dergelijke hoeveelheid. Zonde om er niets mee te doen.
Dat zou wel eens kunnen matchen.
John Seymour(Leven van het land p 241) gebruikt de twijgen en takken om houtskool van te maken.(gewoon in een greppel laten branden en dan smoren)
Houtskool dat dan wel zonder verdere aanpassingen in deze kolenfornuizen zou kunnen gestookt worden...

En in plaats van de aga-achtigen die de hele dag staan warmte af te geven zou je ook kunnen overwegen om een exemplaar te nemen om enkel mee te koken. (In combinatie met een rocketbell voor verwarming ?)
Dit beperkt de hoeveelheid benodigde houtskool uiteraard. Maar heeft ook als voordeel dat er in de zomer nog op gekookt kan worden.... En dat je bij het houtverbruik een goed evenwicht hebt tussen het benodigde stukhout(rocketbell) en snoeihout.(kool)
vb zoals: http://www.2dehands.be/antiek-art/antie ... cuisiniere

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houtgestookte range cooker, te mooi om waar te zijn?

Bericht door deleted »

Dj of andere houtstokers,

Ivm range-cookers(koken+CV+SWW): wat weten/vinden jullie van de Lohberger ZEH -reeks ?
http://www.lohberger.com/de/haushalt/pr ... sherde-ZEH

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtgestookte range cooker, te mooi om waar te zijn?

Bericht door Dutch John »

Kan er geen stromingsdoorsnede van vinden. Ook niet van de Engelse ranges trouwens, maar daar hebben we er inmiddels verschillende van gezien. Stooktechnisch zijn al die dingen verkeerd, net als de inbouw kachelcv die ik dit weekend gezien heb. De watermantel omvat altijd één of meer zijdes van de stookkamer. Dus hebben ze vuile stookkamers en kanalen en vragen om regelmatig vegen. Dmv smoren zijn ze allemaal door de nacht heen te krijgen, maar schoon? Ik denk dat wij gehinderd worden door teveel kennis...

Idealiter zou de warmteafname pas na de vlamfase mogen zijn. Maar dan past het niet meer in het doosje. Daarom zijn al die dingen een compromis. Je krijgt er niet voor niets een veegset bij.

Voorlopig kom ik niet verder dan een zo hoog mogelijke, geïsoleerde stookkamer met daarin een riser die zo laag begint dat je geen problemen met trek krijgt. Het stuk riser dan in de stookkamer steekt, is de verlenging van de vlamfase. Boilerdeel zal niet in de doos passen en apart toegevoegd moeten worden. In onze situatie kan dat.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houtgestookte range cooker, te mooi om waar te zijn?

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Ook niet van de Engelse ranges trouwens
Dacht dat ik voor de oude modellen (zijn de nieuwe al veel veranderd ?) volgende boekjes al had doorgestuurd. Het model uit het laatste boekje kom je in België nog wel eens (regelmatig) tegen.
agabuildbookmodels H30 H40.pdf
agabuildbookmodel J.pdf
agabuildbook standard models pre1972.pdf
Misschien heeft iemand er nog iets aan.

G
Plaats reactie