van een dieseltank een buffervat maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door loetie22 »

hallo,
ik vind de prijzen van de buffervaten erg duur en ben van mening dat dat zonde van mijn geld is!
nu heb ik zelf een gebruikte dieseltank die hellemaal blank vanbinnen is en een inhoud heeft van 2400 liter, en omdat dit een dieseltank is geweest is het een dikwandig tank dus kan hij op druk.
maar nu de vraag hoe moet ik hem aansluiten. ben er nog niet achter waar ik de aansluitingen aan moet lassen.
ja denk 1 onderin en 1 bovenin voor aanvoer/afvoer naar de houtvergasser.
dan aan de andere zijde van de tank bovenin aanvoer naar gascv installatie en boiler en onderin andere zijde dan de houtvergasser de afvoer van de gascv.
Is dit juist wat ik hier wil of heeft iemand een veel beter idee of moet ik er nog meer aansluitingen aan maken voor evt later om nog iets aantesluiten???
ben nu namelijk bezig om een put te metselen in de garage waar de tank in komt zodat ik hem hellemaal kan omwikkelen met glaswol zodat hij goed geisolleerd is.
Hier kan de kachel en de boiler opstaan zodat ik meer ruimte in de garage overhou vandaar.
heb nog een vraagje, het mooiste is om de tank te laten spuiten met pur ( dat schijnt hellemaal goede isolatie van de tank te zijn) kent iemand die dat werk doet of laat toevallig zijn vloer inspuiten zodat ze misschien mijn tank ook willen meepakken??
gr barry
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door Chicken Power »

Beste barry,

In je berichten gaat het overwegend over geld.

Heb je misschien ook nog een ecologische drive?

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door kockie »

Chicken Power schreef: Heb je misschien ook nog een ecologische drive?
Recycling?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door Chicken Power »

kockie schreef:Recycling?
Dat is wat ik me af vraag, op basis van het 'zonde van het geld', of een hoger doel.

Groet, Cp
Verwijderd.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door bertocello »

PUR rond de tank spuiten, vergeet het maar, je kan er daarna nooit meer bij.
Hoe ga je beschermen tegen roest? met een magnesium anode?
Ik stel voor dat je op onderzoek gaat naar wat een buffervat eigenlijk is en wat je ermee kan, en zeker wat je niet kan met een dieseltank.

Bèr Claes
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door kockie »

Waarom moet je een systeem onder druk beschermen? Je normale verwarmingssysteem is toch ook niet beschermd met een anode? Ik heb begrepen dat dat alleen nodig is voor drinkwater systemen met continu verversend water en niet bij "dood" water als in een verwarmingssysteem. En anders kun je er toch een anode inzetten, of denk ik daar te simpel over (niet gehinderd door enige kennis van zaken)? Corrigeert u mij waar ik de fout in ga...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door account verwijderd »

@Loetie,

Op marktplaats opzoek naar een paar gratis oude matrassen of bankstellen t.b.v isolatie.
Met een spanband vastrijgen rondom de diesel tank. De vlekken van de matrassen
naar de binnenzijde (bufferzijde) houden.

Als je een paar aansluitingen maakt, dan ben je er al.

Heb je ook een foto van de diesel tank?
Verwijderd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door kockie »

En toen kreeg je een geval van matrasverbranding! Niet doen; de vulling van zo'n matras is niet gemaakt voor hoge temperaturen. Een minerale wol eromheen wikkelen is veel beter en vooral veiliger.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door Dutch John »

loetie22 schreef: is het een dikwandig tank dus kan hij op druk.
O ja? Een dieseltank geschikt voor druk? Ik zou er niet zo zeker van zijn. En als hij druk kan hebben, laat het laswerk door een prof doen. Toch vervelend als na een jaar de gemetselde bak begint over te lopen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door bonkelaar »

Hallo,

Dieseltank geschikt voor druk? Lijk mij ook niet zeker.

Zo argeloos ben ik ook al geweest en heb gedacht dat gaat wel goed met die anderhalf bar in mijn systeempje.
Heb een keer een watertank gekocht uit een boomgaard-spuit, het ding had aan beide zijnden van die halfplatte, half bolle eind-deksels en een mooi groot mangat.
Redelijk wat tijd besteed voor een nieuw mangat deksel, pakkingen, aansluitingen in het deksel.
Voor de werkplaats de waterleiding aangesloten en op druk gezet, moet een beetje over kunnen hebben, wat is nu 4 Bar?
De tank begon te tikken en opeens een waterstraal hoger dan het werkplaatsdak was mijn deel.

Ik houd ook niet van geld uitgeven maar houd het nu bij grote boilers, hydrofoortanks, compressortanks of druktanks die met een typeplaatje zijn uitgerust waarop de druk staat waarvoor ze zijn ontworpen. Je kunt dan nog een korrel zout nemen en voor jezelf inschatten of het veilig wordt.

Als een tank al niet als druktank is ontworpen zou ik er niet meer aan beginnen, zonde van de tijd en de ergernis. Ik mag dan op dit forum als autoriteit rondstappen, de kennis en ervaring zijn ook opgedaan uit eigen probeersels die af en toe diepe krassen in mijn ego opleverden.

Wat isoleren betreft heb ik geprobeerd de hardschuimen PU schalen om bijv. Buderus boilers te imiteren. De tank eerst voorzien van alle aansluitingen, vervolgens met inpak-krimpfolie een lossingslaag aangebracht, een folie op de grond, en toen met bussen PUR schuim en een doseerpistool laag voor laag een dikke mantel geschuimd.
Ik heb nog geen tank hoeven uit te pakken, mijn fitwerk is dicht, maar voor het geval dat de tank een keer uit zijn jasje zou moeten bijv. bij een verhuizing dan snijd ik met een handzaag of speciaal gekarteld isolatie-mes de mantel door, recht over de lijn van alle aansluitingen, evt. het deksel en de onderzijde apart horizontaal en ik pak de schalen dankzij de scheidingsfolie er zo af. De buitenzijde lijkt wat op een slagroomtaart maar ze staan in een afgescheiden ruimte, stoor me er niet aan.

Een goed idee is ook de methode die ik in Duitsland zag, men stelt de buffer op, sluit hem aan, timmert er vervolgens een kist omheen en gooit dan de kist vol met losse isolatie, PS. korrels of wol-vlokken. De term voor die isolatie is Schüttdämmung zal in Nederland vast ook bestaan.

groet Jos.
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door loetie22 »

hallo,
bedankt voor jullie reactie,
ja recyling natuurlijk en heb deze tank ook zien staan met een typeplaatje erop dus vandaar dat ik denk dat deze tank er ook tegen kan.
het laswerk gebeurt ook door een prof lasser dus daar hoef ik me gelukkig niet bang voor te maken.
het idee was om de tank eerst intespuiten met een bithumlaag die ook onder auto's of tractoren wordt gespoten tegen roest en bij auto's ook voor geluidisolatie. deze laag is ongeveer 6 a 7 mm dik.
daarna wil ik dan een pur laag ma om dat zelf tedoen lijkt me ook lastig dus denk dat het dan 10 cm dikke laag rond om de tank met steenwol wordt.
wat bedoelt u met anode, weet ff niet wat dat is en wat u daarmee bedoelt.
zijn er ook mensen die hier wel vaker van gehoord hebben om zo een buffertank te maken
gr barry
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door loetie22 »

maak morgen als het licht is ff een foto van de tank hoe hij nu is hebben jullie er ook beeld bij.
de isolatie hoeft er nooit meer af, maak genoeg aansluitingen denk ik dat ik er altijd nog wat op kan aansluiten
vandaar dat hij ook in de grond zit
gr barry
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door Albert van WdJ »

loetie22 schreef:het idee was om de tank eerst intespuiten met een bithumlaag die ook onder auto's of tractoren wordt gespoten tegen roest en bij auto's ook voor geluidisolatie. deze laag is ongeveer 6 a 7 mm dik.
Beste Barry,

Die bitumenlaag kan waarschijnlijk geen hoge temperaturen aan. Mogelijk vloeit die er weer gewoon af, wanneer de tank warm wordt.
Er is toch ook geen reden om die tank te beschermen? Ik neem aan dat de tank niet meer nat wordt in de gemetselde kelder. Anders wordt isoleren ook een hele tour.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door Chicken Power »

Ik vraag mij af, even afgezien of de consequenties over het liggend dan wel staande positioneren in dezen nu echt overzien zijn, die tank heeft misschien wel 30, 40 of nog wel meer jaren zwavelhoudende olie bevat.

Dat wordt leuk met lassen, de scheur loopt voor de las uit. En daarna warm tot heet water erin.

@ Kockie:
Bij ingegraven tanks is de kathodische bescherming aan de buitenkant van belang!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door kockie »

Chicken Power schreef: @ Kockie:
Bij ingegraven tanks is de kathodische bescherming aan de buitenkant van belang!
Is een anode aan de binnenkant wel nodig dan?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie