condens in schouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bjorn

condens in schouw

Bericht door bjorn »

Hallo
Ik woon in een huis van ca 6 jaar. We hebben het vorig jaar gekocht. Er is een schouw voorzien maar die is niet in gebruik, dus er is een plaat aan het plafond bevestigd en daarover is er gepleisterd.
Voorheen hoor ik vrij regelmatig een getik in de schouw alsof er iets naar beneden viel., dit was meer als het regende maar als het droog was kwam dit ook wel eens voor.
Dus beginnen kijken wat het was. Buiten op de schouw lag er een tegel gemetst dus er was geen ventilatie in die schouw. Waardoor er dus condens was en geen trek in die schouw. Toen het eind december hevig gesneeuwd had klonk het alsof er iemand een glas water naar beneden goot.
Als actie heb ik er een aeros laten opmetsen, diegene die ze geplaatst heeft zei dat de schouw van binnen erg nat stond. Na die plaatsing (begin januari) heb ik geen tik meer gehoord. Tot de hevige regen van gisteren. Toen begon dit opnieuw. De aeros werkt wel goed denk ik, toen het vorig weekend erg gewaaid heeft hoord je de wind er goed ingaan. Ik dacht prima, ze zal eens goed uitgedroogd zijn.

Nu mijn vraag:
kan dit toeval zijn door combinatie van wind en hevige regen?
of wijst dit op een ander probleem? insijpeling ofzo? Boven op zolder kan ik de schouw zien, vandaaruit ziet die er zeer droog uit.

Ik dacht als ik er nu eens een zak van die korrels ingiet en dan terug de aeros erop?
Het ding is, dat getik is om gek van te worden...

Mvg

Bjorn
JantjeV8

Re: condens in schouw

Bericht door JantjeV8 »

Paar mogelijke oorzaken:

De bakstenen bovendaks raken door de regen verzadigd, water zakt naar beneden en onderaan schiet het achter de loodslabbe naar binnen toe:
Voegen uithakken en loodslabbe herstellen.

De betonplaat bovenop de schoorsteen is gescheurd, water zakt in de scheuren en uiteindelijk in het rookkanaal:
Betonplaat herstellen danwel koepel die breder dan de schoorsteen is plaatsen.

Heb vorig najaar een schoorsteen omkleed met aluminium plaatwerk. Die schoorsteen was ook niet dicht te krijgen. Metalen rachels tegen de schoorsteen aan en mooi gezette stroken aluminium als een potdekselplankje er tegenaan gemonteerd, mooi afdekkap van plaatwerk gezet en er overheen geplaatst. De trek is nog steeds dik in orde en binnen blijft het keurig droog.
gdelea

Bericht door gdelea »

de schoorsteen zelf is die met spouw of niet.het gebeurt inderdaad heel veel met afgesloten schoorstenen.nou is er boven een kap geplaatst dus zal de schoorsteen meer gaan ventileren en dus drogen.bij extreem weer keren niet alle kappen het water even goed,en soms wil een condenserende kap,ook druppeltjes vormen die naar beneden komen.anders even fotos plaatsen ,van kap en schoorsteen.een schoorsteen die drijfnat is en niet ventileert droogt ook haast niet, dan kun je dus ook de problemen krijgen die Jantje v8 aangeeft.
bjorn

Bericht door bjorn »

Hallo

Wel, degene die de kap geplaatst heeft gaat terug komen. Hij zegt dat het mogelijk is dat er wat meer mortel tegen moet. Het is zoals hierboven gezegd, goed mogelijk dat door hevige regen en wind er toch wat water kan doorkomen.

Eind deze week komt hij, ik hou jullie op de hoogte.
Het lood zal dan ook geinspecteerd worden, kan het zijn dat een huis van 6 jaar al te maken heeft met gescheurd lood? Lijkt me vreemd.
wouter a

Bericht door wouter a »

@Bjorn

Je meld dat de schouw niet in gebruik is, als dat zo is is deze dan van onder afgesloten?

Als deze afgesloten is kan je kanaal ook niet ventileren, ondanks dat deze van boven open is.

Misschien zou het helpen een klein roostertje aan de onderzijde te plaatsen waarmee er een kleine stroming komt, dit zal altijd beter helpen als stilstaande lucht.

met vriendelijke groet,
wouter A.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
bjorn

Bericht door bjorn »

Ze is niet in gebruik maar een roostertje onderaan plaatsen is niet mogelijk. Er is over gepleisterd, en dan nog, dit is midden in de living, onze TV hangt daar pal onder...

Hoewel ze onderaan afgesloten is, hoor ik af en toe toch wat wind, dan zou dit toch op wat circulatie kunnen wijzen?

Dit is de site van de kap...deze staat nu op de schouw bovenaan
http://www.aeros.be/

Natuurlijk een andere denkpiste kan zijn...
waarschijnlijk is dit al een jaar of 5 aan de hang dus goed mogelijk dat de baksteen van de schouw verzadigd is, de trekkap doet zijn werk maar misschien wachten tot de zomer dat de stenen goed uitdrogen van de zon? De stenen hebben door het aanhoudende natte weer geen kans tot drogen.
In combinatie zou dit toch moeten beteren?
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Als je schouw niet in gebruik is, kan je ook de bovenkant helemaal afdichten. Feitelijk krijg je dan stilstaande lucht, condens wordt dan ook geminimaliseerd.
gdelea

Bericht door gdelea »

wat wouter zegt klopt , al zal het maar een gaatje wezen van ongeveer 8 mm. aan de onderkant.
bjorn

Bericht door bjorn »

@jantjev8

Door af te dichten is het probleem begonnen. Vandaar dat we er een trekkap opgezet hebben
Er zat condens in het schouwkanaal dat niet wegkon.
gdelea

Bericht door gdelea »

als je een gemetseld kanaal hebt, zou je op de eerste verdiepingsvloer een gaatje kunnen boren, of misschien een stootvoeg openen.
bjorn

Bericht door bjorn »

Ja oké
maar dat zou toch moeten opgelost zijn door de aeros die er nu opstaat? Die zorgt voor een soort vacuum in de schouw. Meer ventilatie daarin lijkt mij echt niet nodig, bij hevige wind hoor je die in de schouw...

Mss geduld hebben tot de zomer om dan de schouw te behandelen met rubson invisible?
Nono

Bericht door Nono »

Vacuum en ventileren zijn 2 heel verschillende dingen.
Als je lucht af wilt zuigen (ventileren), zal je ook ergens lucht moeten toevoegen.

Maarten
.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Juist, ventileren is onder er in, boven er weer uit...
Ik sta er niks van te kijken dat je schoorsteen gaat fluiten, immers boven de wind over het gat heen, krijg je een bierfles-fluit-effect zal ikmaar zeggen. Zorg je voor toevoer van onderaf dan ben je dat fluiten weer voor.

Vacuum in de schoorsteen trekt juist andere zaken aan, immers de weerstand om binnen te treden is volledig weg. Buiten de schoorsteen heerts een overdruk ten opzichte van in de schoorsteen. Alles dringt eenvoudiger binnen...
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Weinig ecologisch gedreven vraag , maar een typisch probleem van een bouwkundige fout/ gebrek.

Kanaal is niet in gebruik, zowel van onder als boven afgesloten.

Condens in grote hoeveelheden kan alleen ontstaan in een ‘koud’ tegen een buitengevel gemetselde schoorsteen, in combinatie met een onvoorstelbaar zeer vochtig binnenklimaat. Daarbij zouden er elders ook problemen kunnen ontstaan.

Gezien de geconstateerde vochtigheid in het kanaal is dit alleen te wijten aan van buiten komend water.

Zoals Jantje ook al aangaf, slecht geplaatste loodslabbe’s (tekort ingebracht, hondsoren gescheurt), slechte steensoort (te poreus), deksteen losgevroren, slecht voegwerk e.d.

Trekkappen plaatsen, gaatjes boren of stootvoegen openen is alleen maar symptoombestrijding om het vocht weer weg te krijgen, dus zinloos.

Goede metselaar en lood- zinkwerker erbij, voegen uitkappen, lood controleren / vernieuwen, opnieuw voegen en deksteen met overlap en waterslag plaatsen.

Groet, Cp
Verwijderd.
gdelea

Bericht door gdelea »

zelfs lood wil condenseren als het binnen in de schoorsteen te veel uitsteekt,verder geeft ie ook aan dat ie ook last heeft als het droog is. het kan natuurlijk ook een combinatie wezen een schoorsteen die nat en verzadigd is , zal vooral als er een betonplaat op ligt sneller condenseren ook stalen kappen geven vaak condens. het komt zelfs vaak voor dat er een nieuwe schoorsteen op komt en dat ze daarna nog last hebben het is dus niet zomaar even te zeggen dat het aan de constructie van de schoorsteen ligt . de kortste klap is eerst proberen, de schoorsteen aanpassen kan altijd nog als het nodig is, en als je zeker weet wat de oorzaak is.
Plaats reactie