Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Dak ligt weer dicht. Er is een begin gemaakt aan de toekomstig ondergrondse buis. Zie de foto voor de opbouw van de buis.

Inmiddels zit 3/4 van de buis in elkaar en is de zaak aan het opwarmen voor het pur-gieten. Eerst moeten er nog 2 5/8 pijpjes door.
Bijlagen
PB134402.JPG
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

schuimen.JPG
plakken.JPG
En weer een stap in de goede richting. Hopelijk lukt het om morgen het gat verder uit te diepen en kan met wat hulp zaterdag de buis in de grond gelegd worden. Daarna kan dan weer het grote aansluiten beginnen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Bufferboost »

Kockie,
mooi hoe je die buisjes met die houten schijfjes van elkaar houdt en met PUR dichtmaakt/isoleert. Klusje om trots op te wezen!

Ik heb je opbouw nog niet heel aandachtig gelezen, maar als het een grote afstand is misschien nog een beetje extra isoleren? (lambdawaarde gespoten PUR is ca. 0,026 W/mK en ik zie aan de randen ongeveer 2 cm afstand van de buitenwand waardoor je max (!) een Rc-waarde hebt van 0,75. Met warme leidingen zou ik toch graag naar minimaal een RC van 2,5 gaan). Ik heb mijn leidingen (28 mm.) over 60 meter ingepakt, appendages met PET-flesjes omsloten en volge-PURd en nadien nog eens de bak waarin de leidingen hangen geïsoleerd met 12 cm. aluglaswol (+ stilstaande lucht). Het afPURren van de koppelingen leverde over die afstand 8 C. op op de verste verdeler (aanvang aanvoer 42 C.), en het inpakken in aluglaswol nog een 5 (bij een aanvang aanvoertemperatuur van 42 C. en een omgevingstemperatuur van ca 10 C.). Over het totale traject heb ik bij pompstand 1 nu nog slechts 2 C. terugval.

Groet Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Hoi Hans,

Tussen leiding en wand zit minimaal 3 cm. De lengte van deze buis is 14 meter. Het is overigens geen gespoten, maar gegoten 2 componenten pur (bedankt voor de tip 12much!) Was nog wel een heel gereken voordat het goed was, maar het resultaat mag er volgens mij wezen!

Ik zit er nog over te denken om de geul waar de leiding in komt te liggen te isoleren met eps, heb alleen geen idee of dat echt zin heeft. Heb nog een aantal platen van 6 cm liggen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door deleted »

K,

Leuk werkje ! Mooi gedaan in elk geval.
Komt er nog iets vochtwerend omheen ?

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Het is al pvc. De gaten worden met ruime overlap dicht gelijmd (zie de lijmklemmen). Iets vochtwerends lijkt me dus niet nodig
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door deleted »

Oeps,

Ik dacht allemaal kleine stukje buis te zien ...
Het is dus één lange buis met wat gaten ! Duidelijk !
Nog mooier dan het daarvoor al leek !

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Voor de volledigheid: het is een 160 mm buis met daarin 2 32 mm leidingen, zo gespatieerd dat er aan de buitenkanten meer ruimte zit dan tussen de buizen. In de mantelbuis zijn gaten geboord van 30 mm die met zeer ruime stukken buis zijn dichtgeplakt met pvclijm. Voorwaar geen ecologisch goedje, maar ik hoop er dan ook nooit meer naar om te hoeven kijken.

De leiding gaat in eerste instantie 1, later 2 huizen van warmte voorzien
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door wiha »

knap gedaan,
Daar zal niet veel warmte meer naar de vogeltjes gaan....

grt, Wiha
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Bufferboost »

Nog even Kockie,
inderdaad die EPS-plaatjes maar gebruiken en zonodig een paar bijkopen? Omdat je nauwelijks nog stralingswarmte hebt in de geul waarin je de leidingen wilt leggen (in de grond) hoef je alleen maar de zijkanten en bovenop de platen te verwerken. Liever dubbel bovenop bij eentje extra dan ook nog eentje onderop. Dit geldt natuurlijk allen wanneer je in de grond werkt. In de ruimte kan dat ook maar dan moet je er 1000% (!) zeker van zijn dat er geen luchtstromingen kunnen optreden (kier van 4mm. in de isolatie van muren in de bouw heeft hetzelfde effect als op 1 m2 géén isolatie). Succes met de afbouw en zie graag fotoos van je ingegraven leidingen.

Groet Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Leiding ligt na wat hak-en-breekwerk. Morgen meer
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Hier ligt ie dan, ingebed in wat isolatie
buis in geul.jpg
Zoals aan het eind van de geul te zien is er nogal wat hak- en breekwerk nodig geweest om de buis op de plek te krijgen. Kan ik meteen m'n metselkunsten weer eens proberen. Er moet nog een 110 mm rioolbuis bij komen te liggen en 3 3/4" tyleenslangen. Hopelijk lukt dat deze week, dan kunnen de kippen weer naar buiten en hebben ze weer een krab-en-pik eldorado!
buis in geul-2.jpg
Zo komt de buis binnen in de schuur, ik had effe geen zin om de kruipruimte in te gaan. De buis die er naast ligt is een (nog lege) 110mm buis.
binnenkomst schuur.jpg
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door nck »

ik vraag me af of dit wel diep genoeg is om vorstvrij te houden.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

min diepte is 60 cm enne.... er stroomt warm water door
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Zo, er is weer nieuws van het front! Na pech met een lekke warmtewisselaar is een paar weken geleden een nieuwe in het systeem gesleuteld. Ook is de zonneboiler aangesloten. Vanaf toen kon met de vergasser de bovenste helft van de zonneboiler worden warmgemaakt. Vandaag hebben NCK en Bonkelaar me met een bezoekje vereerd. Na flink wat gerommel in de cv-kast (waar beide heren overigens niet uitkwamen) is nu ook het cv gedeelte aangesloten. Het zaakje is zo aangesloten dat voor een maximale Dt gezorgd wordt. Alle water wat door de radiatoren gaat, krijgt de kans om nog verder af te koelen in de vloerverwarming. Hiermee wordt gezorgd voor een zo laag mogelijke retourtemperatuur naar de buffer. Ik zal de tekeningen binnenkort plaatsen als daar belangstelling voor is.

Om vanuit de buffer rechtstreeks de zonneboiler te kunnen bedienen is er toch voor gekozen om het systeem om te bouwen naar een systeem onder druk. Het open expansievat is vervangen door een gesloten, de kookleiding is vervangen door een overdrukventiel van 2Bar. De veiligheden die nu nog in het systeem zitten zijn een noodspiraal, ventilatorstop bij 85 graden en een luchtklep die dichtvalt bij te hoge temperatuur. Ik heb nog veel meer te melden, maar laat eerst het een en ander even bezinken!

Wordt vervolgd!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie