Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Eerste indrukken:
Lastig aan de gang te krijgen (indruk NCK).
Regeling heeft verkeerde setpoints en gaat daardoor snel de ventilator temperen.
Lage schoorsteentemperatuur.
Ventilator aan krappe kant.
Als ie eenmaal brandt (met overbrugging ventilator) gaat ie als de brandweer.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door wiha »

kockie schreef:Eerste indrukken:
Lastig aan de gang te krijgen (indruk NCK).
Regeling heeft verkeerde setpoints en gaat daardoor snel de ventilator temperen.
Als ie eenmaal brandt (met overbrugging ventilator) gaat ie als de brandweer.
Die indruk had ik ook, maar er zat daar nog veel lucht in het systeem, mogelijk was dat daar de reden ?
Na dat hij aan/uit was gezet was hij helemaal van de wip en regelde de ventilator naar 14 %, om dat de regeling dit dan niet meer vertrouwd en pas na een tijd weer oppikt. Hij berekend dan met nieuwe waarden om de zoveel tijd een nieuwe uitgangssituatie.
Bedoel je met setpoints niet de regelparameters van de PID regelaar ?
P aktie : directe aktie
I aktie : werkt afwijking weg
D aktie : kijkt vooruit en reageert op de grote van de afwijking in de tijd.

zijn deze aan te passen ? wellicht niet ?

krappe ventilator , snap ik niet ?

gr, Wiha
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door nck »

wiha schreef:Die indruk had ik ook, maar er zat daar nog veel lucht in het systeem, mogelijk was dat daar de reden ?


Onzin. lucht in het systeem zou eerder een beter brandende ketel moeten geven omdat hij door gebrek aan water heter zou kunnen worden, hypothetisch gesteld.
De reden van de moeizame start in mijns inziens een andere.
En hier komen gelijk een paar andere factoren om de hoek kijken.

Om een "beginvuur" te krijgen moet er een behoorlijk sterke rookgasafzuiging zijn om de trek te forceren die de rook en het vuur naar beneden richting naverbrander zuigen. Hier zit in de pyroburn een constructiefout.
Het vulluik opent namelijk ook de bypass naar de ventilator, bedoeld om overmatig roken tijdens het vullen tegen te gaan. En dit vulluik moet open om de brandstof te ontsteken.
Onbedoeld haal je zo bij het opstarten vrijwel alle trek weg van de fan, zolang het vulluik open staat.

De meeste vergassers hebben voor het opstarten dan ook een aansteekluik, ter hoogte van de bodem van de vulruimte. Bij een vol draaiende fan is er zo spraken van maximale trek en ontsteekt de brandstof vlot.

Het punt is namelijk dat je na het ontsteken zo snel mogelijk de naverbrander (steen) op een zodanig hoge temperatuur wilt hebben dat deze helder oranje gloeit. Wanneer dit eenmaal het geval is, is er hoegenaamd ook geen rookontwikkeling meer.

Wat betreft de fan, ik vind het vermogen aan de (behoorlijk) zwakke kant. het verschil in toerental van de fan tussen in deel vacuüm draaien (luchtoevoer helemaal dicht) en vollast (vuldeur/bypass open ) is mij veel te groot bij 100% vermogen. Trek je de vuldeur in bedrijf open dan hoor je de fan nadrukkelijk "in elkaar zakken", voor mij een indicatie dat de motor te licht is uitgevoerd.

Een ander punt is dat ik niet in staat ben geweest de rookgastemperatuur in de buurt van de 200 graden te krijgen. Dit bij een goed gloeibed en een 3/4 vulling.
De verbranding leek goed, redelijk rookvrij, maar ook de naverbrander gloeide mij niet fel genoeg. In mijn beleving is er dan sprake van te weinig afvoercapaciteit van de fan. Dat moet vlotter.

Het beste resultaat door dag en tijd bereik ik nog steeds met een rookgastemperatuur van 185- 210 graden.
Een goed werkende vergasser start in ongeveer 10 minuten op, waarna na 15-20 minuten de ketel volledig op werktemperatuur is. Dus water bove de 75 -80 graden en naverbrander al behoorlijk gloeiend en een behoorlijk constante rookgastemperatuur. liefst rond bovengenoemde 200 graden.
Ik heb niet zoveel fiducie in een rookgastemperatuur van 110-120 graden. Dat wil ik eerst zien draaien.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door wiha »

Jan,

Om bij het openen van het vulluik te voorkomen dat er rook naar buiten komt moet je toch ook de hendel links trekken?( 40 kw versie )

gr, Wiha
Laatst gewijzigd door wiha op 18 okt 2011, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door nck »

wiha schreef:Waarschijnlijk een juiste conclusie, om bij het openen van het vulluik te voorkomen dat er rook naar buiten komt moet je toch ook de hendel links trekken?( 40 kw versie )
Kijk, zo komen we verder, ik zag het ook al op de foto. Die handel sluit dus de bypass af, een voorziening die niet op de ketel van Kockie aanwezig is.

Aansteken met een gasbrander? ik doe het met een sigaretten aansteker en een kranten pagina. Meer niet.

Voor de ketel van Kockie het volgende,
Ik blijf voorlopig bij de conclusie dat de fan te licht is qua uitvoering. Dat moet echt met meer kracht gebeuren, de vergelijking met mijn ketel, qua vermogen vergelijkbaar, is enorm. De vlammen worden bij mij met kracht naar beneden gezogen en dat kun je direct luid en duidelijk horen bulderen.

Die bypass die nu nog niet afsluitbaar is, daar komt wel een oplossing voor. het zij in de bypass zelf, hetzij door het toevoegen van een aansteekluik.
Het is aan kockie om te beslissen welke variant hij wil.

Blijft over de besturing. Ik vind hem traag, voelt weinig reactief aan. Ook dat kan m.i. veel beter. Hetzij helemaal zelf opnieuw bouwen op basis van een Arduino of indien mogelijk aanpassen van de setpoints en reactietijden. Wordt nadrukkelijk over nagedacht.
In ieder geval is er een heel goed werkend voorbeeld voorhanden in de vorm van mijn besturing, waar bijna alle variabelen vrij zijn in te stellen.
Daar moeten we toch het één en ander mee kunnen lijkt mij.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door wiha »

een goed idee,
alhoewel het nog steeds past bij deze draad....

Ik heb er in elk geval niets meer aan toe te voegen .


grt, Wiha
john deere
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:49

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door john deere »

Dag,

De pyroburn met het bypasluik zonder schoorsteenklep is een prototype en is nooit in produktie geweest.
Alle normale pyroburns hebben een klassieke schoorsteenklep en heel andere regeling.
Heb zelf een nieuwe met 8 buizen in de wisselaar.
Start snel en heeft op 20 minuten 75 graden.
Verbruikt een pak minder hout dan mijn Attack dp 45, scheelt wel 20 procent.

Miel
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

nck schreef:Ik blijf voorlopig bij de conclusie dat de fan te licht is qua uitvoering.

Ho is, qua uitvoering eigenlijk te zwaar. Is een 400 V motortje in dit prototype, met een zwaar verzwakkende Steinmetzschakeling op 230 V. Debiet van de fan schiet zwaar te kort.
nck schreef:Die bypass die nu nog niet afsluitbaar is, daar komt wel een oplossing voor. het zij in de bypass zelf, hetzij door het toevoegen van een aansteekluik.
Het is aan kockie om te beslissen welke variant hij wil.
Na een paar nachtjes slapen ben ik voor de combi van een andere motor (230 V), en het maken van een “zund”gat.
nck schreef:Blijft over de besturing. Ik vind hem traag, voelt weinig reactief aan
Ding kan ook niet vlotter. Wil dat na de modificaties nog wel is zien!
nck schreef:Daar moeten we toch het één en ander mee kunnen lijkt mij.
Zoniet dan toch! Duidelijk is dat de vaste parameters van de besturing niet voor deze ketel zijn, maar branden zal ie, en goed!
nck schreef:Wanneer MP volstaat met dat merk kan dat ook een indicatie zijn dat de ketel niet erg bevalt.
Dat ben ik voor de verandering is niet met je eens. Het zit al in de restrictie ‘kan’.
nck schreef:Veel handel in een merk kan twee kanten hebben.
Die ‘handel’, daar zit het in! Verschil in wat men bedoeld. Ik denk in dit geval bij ‘veel’ handel aan hopen bedrijfjes en handelsondernemingen, die ieder voor zich claimen de importeur van een bepaald Oost- blokmerk te zijn. Terwijl de fabrikant werkelijk geen enkele vertegenwoordiging in Nederland of België heeft!

Dat fenomeen zegt dus niks over die ketel, wel dat er door die ‘handel’ ontzettend veel prutswerk wordt afgeleverd.
nck schreef:Ik ken het merk niet en heb er ook geen gebruikers-ervaring mee van andere stokers.
Is Pools, wss vergelijkbaar in prijs en uitvoering. Overwegend uitgevoerd als pelletketel, die na tussentijdse ombouw, ook op stukhout kan branden.

Een dergelijke ketel wordt bij light011 in bedrijf genomen.


Groet, Cp

Edit: 'aan' vergeten en nog een paar letters
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 20 okt 2011, 15:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door nck »

Chicken Power schreef:Ho is, qua uitvoering eigenlijk te zwaar. Is een 400 V motortje in dit prototype, met een zwaar verzwakkende Steinmetzschakeling op 230V. Debiet van de fan schiet zwaar te kort.
Is en blijft een veronderstelling.
Enkel meting kan helderheid verschaffen, iets wat ik heb nagelaten. Het type-plaatje vermeld 400v 1Mu/ohm. Verder helemaal niets.
De aansluitdraden verdwijnen rechtstreeks in de wikkeling. Wellicht is een Fr die een 400 v draaiveld produceert wel al voldoende.
Blijft dat ik er niet veel fiducie in heb, gezien het feit dat de motor op voltage in toeren wordt geregeld.
Chicken Power schreef:Na een paar nachtjes slapen ben ik voor de combi van een andere motor (230 V), en het maken van een “zund”gat.
Helemaal mee eens, waarschijnlijk ken je de ketel dan niet weer.
Chicken Power schreef:Ding kan ook niet vlotter. Wil dat na de modificaties nog wel is zien!
Dat is maar zeer de vraag of ie niet vlotter wil reageren, dat is nu nog niet te zeggen. Een PLC achtige besturing zoals deze is in wezen volledig vrij te programmeren. Veel belangrijker is of we volledig toegang kunnen krijgen in die besturing om deze naar onze hand te zetten met de waardes van mijn fröhling in het achterhoofd als referentie.


Wat betreft de opmerkingen van de handel op MP, dat kun je interpreteren zoals je wilt. Veel handel KAN een minder goed product duiden, of zoals je zelf stelt een in principe goed product waar geen adequate begeleiding / aftersales bij aanwezig is, zodat gebruikers teleurgesteld afhaken.
Blijft een opmerking van mijn kant staan en wel dat ketels uit het topsegment zelden worden aangeboden en dat er op het forum zeer weinig leden zijn met een dergelijke ketel.
(opmerking in een PB gemaakt)


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

2nd smoke.jpg
Hierbij een plaatje van afgelopen zondag. Niet 1st smoke, dat was 's nachts...., maar 2nd smoke :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
de_lange
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 feb 2010, 15:18
Locatie: Houthalen(belgie)

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door de_lange »

Leuk om dit alles te volgen,ben ook overtuigd van het open systeem(veiligheid boven alles).Maar hier heb ik een vraag over.Ik zie dat steeds werdkeren een openexpansie systeem maar hoe is dat nu precies gemaakt?van welke materiaal etc.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Ik heb er voor gekozen om (bijna) alle leidingen te maken in gegalvaniseerd dikwandig staal. De kookleiding bestaat uit RVS "wellenrohr" (geen idee hoe het in het Nederlands heet). Dit is gedaan om corrosie op contactoppervlak water-lucht te voorkomen. Het open expansievat is van gegalvaniseerd staal. Hier is niet bewust voor gekozen, deze lag gewoon te wachten op een 2e bestemming :).

Hierbij nog wat foto's:
overzicht voorkant.jpg
overzicht achterkant.jpg
detail schoorsteen.jpg
Als alles doorgaat volgt donderdag een verrassing! Hou het topic in de gaten:!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Zoek de verschillen:
Afbeelding
nieuw ketelhuis.jpg
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door ligth011 »

Dat is niet zo moeilijk, je nieuwe ketel is binnen gekomen, dat is snel geregeld.
Goede service van de firma.

edit de hang lamp is ook weg
Laatst gewijzigd door ligth011 op 27 okt 2011, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door nck »

Gegalvaniseerde buis achter de ketel is scheefgetrokken.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie