Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

Beste Kockie,
kockie schreef:@CP: de gas-cv hangt op de begane grond in de berging, de boiler (die er nog niet is) komt op de verdiepingsvloer boven de berging te staan.
Dat bleek niet echt uit de tekening maar vooral uit de begeleidende tekst.
kockie schreef: Ik heb tijdens de verbouwing van het huis alle warmwaterleidingen al op de plek van de boiler bij elkaar laten komen (is ook echt het centrale punt "geografisch"gezien.
Boiler/buffer zit dus tussen ketel en collector?
kockie schreef:Schema van Frank?? Ik zie in dit topic een Kockie, Tim, Chickenpower, FritsOv, maar geen frank.
Dat is toch wel een hele zware misser :evil:.
Een moderator wijzigde dit bericht:
dit discussieren we wel via een pm, mail of telefoon!
kockie schreef:De reactie van Tim bevat een jpg, een dwg en een svg van hetzelfde plaatje...
Ook hier wat gemist! De ene pappa struikelt, ondanks gewaarschuwd te zijn tot twee keer over zijn eigen grap, terwijl die al pijn in de bek en portemonnee heeft, de andere mist, buiten het betonen van werkelijk en inhoudelijk respect voor zijn welwillende beantwoorders/meedenkers, zijn zelf gepubliceerde bestandsformaat .pgn ook nog is. Het moet nu toch niet gekker worden!.

Dat soort spul moet gewoon bij een ieder kunnen openen, en niet downloaden!
kockie schreef:@Tim: je wilt/zou het systeem uitvoeren als leegloopsysteem?
Hoe is dat dan nu geregeld bij dat systeem? 200 graden onder een vlakke plaat lukt in zijn algemeenheid net niet, maar bij een heatpipe misschien wel. Wat is de consequentie als de collector daarvan bij die temperatuur droog staat? En hoeveel vermogen is er in die omstandigheden teveel?

Ik ben er in ieder geval uit dat het i.v.m. de magnetietvorming onwenselijk is CV water langs de heatpipes te laten lopen. Ontwerp van de vergasser en grote buffer is af. Nu de rest nog.
kockie schreef:Over het lassen: hmm daar heb je ook weer gelijk in. Heb wel diverse luchtvaten met een electrodelasapparaat aangepast, maar ja, da's lucht...
Niet aan beginnen, slim inkopen is verstandiger. Buiten het goed lassen, is het maken van de isolatie, buiten hartstikke leuk en leerzaam, ook nog een kostenpost in geld en tijd.

Die warmtewisselaar is super, vooral zijn lengte. Kun je er nog zo een scoren?

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

Het ging mij er maar even om dat je daar goed rekenschap van hebt.

Ook dat is een vorm van algemene beleeftheid, toch iets breder gezien dan de huidige algemene oproep.

IMHO ben je daarin iets te eenzijdig geweest.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

kockie schreef:Schema van Frank?? Ik zie in dit topic een Kockie, Tim, Chickenpower, FritsOv, maar geen frank.
Dat is toch wel een hele zware misser :evil:.
Een moderator wijzigde dit bericht:
dit discussieren we wel via een pm, mail of telefoon!
Ah, Ik zag dat je er op reageerde, en vervolgens je reactie en een gedeelte van de mijne verwijderde.

Nakko PM e.d., doe maar lekker gewoon openbaar en eerlijk in de kroeg.

Alhoewel ik voorlopig nog wat anders te doen heb.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Chicken Power schreef:Beste Kockie,
kockie schreef:@CP: de gas-cv hangt op de begane grond in de berging, de boiler (die er nog niet is) komt op de verdiepingsvloer boven de berging te staan.
Dat bleek niet echt uit de tekening maar vooral uit de begeleidende tekst.
Ik dacht dat het duidelijk werd in m'n eerste plaatje, maar eerlijk is eerlijk: als je het huis niet kent zou je dat kunnen missen.
Edit: in de openingspost staat
kockie schreef:Op het plaatje staat links het huis. Boiler voor zonnecollector staat op de verdiepingsvloer van het huis. De ketel hangt dicht in de buurt, maar op de begane grond.
Chicken Power schreef:
kockie schreef:Schema van Frank?? Ik zie in dit topic een Kockie, Tim, Chickenpower, FritsOv, maar geen frank.
Dat is toch wel een hele zware misser :evil:.
Een moderator wijzigde dit bericht:
dit discussieren we wel via een pm, mail of telefoon!
Inderdaad een misser, omdat ik niet gezien heb dat le_pilaf een alter-ego is van Frank; mijn excuses daarvoor
Chicken Power schreef:
kockie schreef:De reactie van Tim bevat een jpg, een dwg en een svg van hetzelfde plaatje...
Ook hier wat gemist! De ene pappa struikelt, ondanks gewaarschuwd te zijn tot twee keer over zijn eigen grap, terwijl die al pijn in de bek en portemonnee heeft, de andere mist, buiten het betonen van werkelijk en inhoudelijk respect voor zijn welwillende beantwoorders/meedenkers, zijn zelf gepubliceerde bestandsformaat .pgn ook nog is. Het moet nu toch niet gekker worden!.

Dat soort spul moet gewoon bij een ieder kunnen openen, en niet downloaden!
Iedereen kan de jpg toch zien. Mensen die willen meedenken kunnen de andere bestanden downloaden om mee te "knutselen" Ik zie het probleem niet. Mensen die er geen interesse in hebben kunnen de bestanden laten voor wat ze zijn en mensen die paint of potlood willen gebruiken kunnen de jpg (uitprinten en) bewerken.

Chicken Power schreef:
kockie schreef:Over het lassen: hmm daar heb je ook weer gelijk in. Heb wel diverse luchtvaten met een electrodelasapparaat aangepast, maar ja, da's lucht...
Niet aan beginnen, slim inkopen is verstandiger. Buiten het goed lassen, is het maken van de isolatie, buiten hartstikke leuk en leerzaam, ook nog een kostenpost in geld en tijd.

Die warmtewisselaar is super, vooral zijn lengte. Kun je er nog zo een scoren?
Dan zal ik er eerst maar eens over nadenken.... Als 2 mensen het me al afraden zal het niet zo gemakkelijk zijn.
Helaas heb ik maar 1 zo'n ww. Komt uit een fabriek die nu met de grond gelijk gemaakt is. Uit dezelfde fabriek komt de schakelkast van DJ en misschien ook wel de nieuwe schakelkast van Tim. Over recycling gesproken

Chicken Power schreef:Het ging mij er maar even om dat je daar goed rekenschap van hebt.

Ook dat is een vorm van algemene beleeftheid, toch iets breder gezien dan de huidige algemene oproep.

IMHO ben je daarin iets te eenzijdig geweest.
Ik nodig je uit om daar in het betreffende topic over te discussieren!
Chicken Power schreef: Ah, Ik zag dat je er op reageerde, en vervolgens je reactie en een gedeelte van de mijne verwijderde.

Nakko PM e.d., doe maar lekker gewoon openbaar en eerlijk in de kroeg.

Alhoewel ik voorlopig nog wat anders te doen heb.

Groet, Cp
Ja, het ging even niet zoals ik het wilde, vandaar gedeeltelijke bericht van mezelf gewist en een gedeelte van de jouwe.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

kockie schreef:Ik dacht dat het duidelijk werd in m'n eerste plaatje, maar eerlijk is eerlijk: als je het huis niet kent zou je dat kunnen missen.
Ja, ik had het via de raket coordinaten van boven gezien dat het aan het eind van de weg stond.
kockie schreef:Iedereen kan de jpg toch zien. Mensen die willen meedenken kunnen de andere bestanden downloaden om mee te "knutselen" Ik zie het probleem niet. Mensen die er geen interesse in hebben kunnen de bestanden laten voor wat ze zijn en mensen die paint of potlood willen gebruiken kunnen de jpg (uitprinten en) bewerken.
JPG is hier geen probleem, .png doet helemaal niks.

kockie schreef:Dan zal ik er eerst maar eens over nadenken.... Als 2 mensen het me al afraden zal het niet zo gemakkelijk zijn.
Niet meer over denken, genoeg andere dingen die capaciteit vergen, morgen is het een zekerheid.
kockie schreef:Helaas heb ik maar 1 zo'n ww. Komt uit een fabriek die nu met de grond gelijk gemaakt is. Uit dezelfde fabriek komt de schakelkast van DJ en misschien ook wel de nieuwe schakelkast van Tim. Over recycling gesproken
En dat is toch het mooiste.

Kijk op marktplaats, zie ik er een dan mail ik het wel door. De lengte van dat ding, dat is super.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Chicken Power schreef: JPG is hier geen probleem, .png doet helemaal niks.
Huh? PNG is toch een al jaren geaccepteerd bestandsformaat. Wat wil je ermee of wat gaat ermee mis? Mijn versie van paint kan er in ieder geval gewoon mee overweg.
Chicken Power schreef: Kijk op marktplaats, zie ik er een dan mail ik het wel door. De lengte van dat ding, dat is super.
Wat is daar zo super aan? Ik vind het maar een lomp ding :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

kockie schreef:Wat is daar zo super aan? Ik vind het maar een lomp ding :)
Die lengte geeft in natuurlijke systemen de tijd tot een welhaast volkomen overdracht van warmte zonder hulpenergie! :D

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

ah, ok.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

Denker de denk, vorige schema's in aanmerking genomen, alsmede de gewenste toekomst situatie, broei broei, en daar was weer een ei.

Welaan, daar gaan we dan met een mogelijk oplossing zonder al te veel regelgedoe, de natuur kan zijn loop hebben.

Naar de opgave van Kockie’s bouwkundige uitgangspunt en voorziene ontwikkeling naar de toekomst.

Eerst het bestaande systeem en de aanpassing daarop. Vooralsnog blijft de gasketel gehandhaafd, maar die mag er op termijn uit.

De bestaande situatie met de ketel en de VV op de begane grond, en de (overgedimensioneerde) radiatoren op de verdieping, wordt aangepast naar het temperatuursniveau waarop beide systemen functioneren.

Na de HR gasketel wordt een terugslagklep Tsk1 geplaatst om geen hydraulische kortsluiting bij houtbedrijf te krijgen.

Het warme water wordt eerst aangeboden aan de radiatoren op de eerste verdieping. Mocht deze door thermosstatische radiatorkranen dicht geregeld worden wegens het bereiken van de gewenste temperatuur, dan zal de flow via by- passklep BP1 door lopen naar het VV circuit. Welke hier als hydraulisch neutraal is ingetekend.
Is ook dat circuit verzadigd, dan wordt door het dicht lopen van de voeding van de VV, de flow via by- passklep BP2 weer doorgestuurd.

De inpassing van het zonne- circuit is vrij simpel, doel is om hier zo min mogelijk aan te wijzigen, en de systemen qua media strikt gescheiden te houden. Water/ glycol mengsel komt van boven uit de heatpipes, en stroomt bovenaan WW2 in de wisselaar van de boiler. Van de uitgang van WW2 wordt deze stroom naar WW4 van de ingeplande tweede liggende boiler gevoerd, waarna de flow via de pomp weer naar de collector gevoerd wordt.

Ingeval van houtbedrijf wordt via WW3 (die in deze tekening in de nabijheid van de buffer gesitueerd is, en via thermosyfon uit die buffer gevoed wordt) de hete waterstroom naar de bovenste WW1 van de tapwaterboiler gevoerd. Mocht de zon genoeg warmte geleverd hebben, dan zal die flow daar slechts een klein gedeelte van zijn warmte afstaan, die naderhand niet meer door de naverwarmer in de gasketel geleverd hoeft te worden.

Hierna beland de flow bij de mengklep Mk. Dit kan een handmatig ingestelde regelaar zijn, welke men (conform het aanpassen van de instelling van een ketelthermostaat) naar het seizoen handmatig bijstelt, of een weersafhankelijk gestuurde klep.

Het daarop volgende zoneventiel, welk onbekrachtigd open staat, is alleen van nut in zomerbedrijf. Wordt dit ventiel door overtemperatuur van het zonnesysteem bekrachtigd, dan kan door het sluiten daarvan, en het bekrachtigen van de pomp voor WW3, een koelend effect met overloop naar de grote drukloze buffer worden verkregen. Voorwaarde is wel dat Mk niet blokkerend is.

In deze variant kan de gasketel zonder problemen buiten gebruik worden gesteld.

Tapwaterleidingen, expansievaten en andere appendages zijn niet ingetekend, dit pretendeert alleen een specifiek flowschema te zijn, teneinde de diverse systemen verantwoord aan elkaar te knopen

De rare vlek tussen Mk en WW3 is dat het even duurde voor ik in de gaten had de Pritt roller i.p.v. de tipex roller beet te hebben.

Groet, Cp
Bijlagen
rsz_Kockie1_1367.jpg
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 10 feb 2011, 00:37, 6 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Tim »

CP.

Moet het ventiel van de vv niet boven de pomp? Anders loopt het circuit dicht als de vv geen vraag heeft.
VV.JPG
Tim
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

Tim schreef:Moet het ventiel van de vv niet boven de pomp? Anders loopt het circuit dicht als de vv geen vraag heeft.
Yep, helemaal correct!

Pappa is weer wakker :lol:

Merci!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

O ja, nog wat vergeten:

In deze opzet is de WW3 naast de grote buffer van de vergasser gedimensioneerd, waardoor hij van die kant op thermosyfon gevoed wordt.

Er valt vanuit praktische overwegingen ook voor te kiezen om WW3 ergens in de nabijheid van de huidige gasketel te plaatsen. Echter vergt dit een extra transportpomp, met bijbehorende energieafname, en dient mengklep Mk naar positie heroverwogen te worden.

Naar het voorkomen van oververhitting in zomer bedrijf van het collector systeem, dit draait absoluut in tegenstroom, wat energetisch niet logisch is. Primair doel is echter oververhitting tegen te gaan. En aan die eis wordt voldaan.

Mocht er voor dat overschot een nuttiger toepassing zijn, dan dient het huidige voorstel alsnog herzien te worden.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Phoe; daar kan ik nu geen kaas meer van maken. Morgen ga ik het geheel nog eens lezen en hoop ik dat ik er dan wel uitkom. Eerst m'n hoofd een tijdje op hetzelfde niveau leggen als m'n voeten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door FritsOv »

Even voor mijn begrip.... er zijn twee mediums nl: 1 voor de zonnecollector en 1 die in het totale verwarmingscircuit loopt.
er zijn twee buffervaten waarvan 1 gevuld met tapwater en 1 gevuld met ??

Dat je je tapwater via zonnecollectoren door een WW spiraal laat lopen die vat ik maar het rechter gedeelte van de tekening vat ik niet. Waarom moet die 2000 ltr buffer twee ww spiralen hebben ipv 1 (als verlenging van buffer 2 met solar).

Als ik de tekening lees is alles buiten buffer 2 en aangesloten op het CV leidingnet en hoeft daarom niet nog een keer via een interne warmtewisselaar te lopen.

Groet,
Frits
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

Hoi Frits,

Ik vat je vraag niet zo goed, nergens een buffer 2 of 1 benoemd.

Maar naar de toegepaste media kennen we in deze casus:

-het zonnecircuit; primair een water/ polypropleenglycol mengsel versus secundair consumptie water,

-het gesloten CV circuit met water onder druk zoals nu voor het grootste gedeelte bestaand,

-het nieuw te bouwen open gedeelte (zonder druk) van het CV circuit van de houtvergasser.

Mocht het je niet duidelijk worden, nog is vragen!


Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie