Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door FritsOv »

rest alleen de vraag dat als je het naar het grote buffervat doet of je die warmte uberhaupt wel gaat gebruiken omdat de grootste hoeveelheid opgewekte warmte in de zomer plaats zal vinden ... vandaar de vraag (waar ook ik mee zit) wat hiermee te doen.

Het tweede buffervat is primair, naar ik aanneem, bedoeld voor verwarming van ruimten ipv consumptiewater en die ruimten zou je in die periodes eerder willen koelen dan verwarmen..... Ik krijg de indruk dt je het kleinste buffervat primair in je tekening gezet hebt ?

Groet,
Frits
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Het kleine buffervat is door mij alleen bedoeld als opslag voor warm gebruikswater. De grote buffer is dan voor verwarmingswater. Wat ik ga doen met de warmte die in de zomer overblijft weet ik nog niet. MIsschien wel houtsnippers drogen of zo... Da's een zorg voor later...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Tim »

Kockie,

Ik zou de buffer zo dicht mogelijk bij de ketel zetten. Als je cv een uurtje geen vraag heeft koelt de leiding af. Als je vergasser de buffer niet meer laad, is je hout op en mag de leiding best afkoelen, hij staat dan toch uit.

Zo zou ik het doen (denk ik :mrgreen:). Geen extra pompen en alleen een wisselaar in de buffer. En je zou je buffer kunnen gebruiken als leegloop vat voor het zonnesysteem. Druk en drukloos goed gescheiden. Onderaan de sheet van mengventielen. De file .dwg mag ik van jou niet posten, als je hem wilt hebben kan dat via mail. Er staan alleen de functionele appendages in getekend, geen veiligheden.
Kockie.JPG
http://www.duco.nl/Extra%20Nederlandse/ ... (T)Mix.pdf

Groet.
Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Je bedoeld de buffer dicht bij de cv-ketel? Dat is namelijk een WAF van 0,0. Er is daar geen plaats voor. De grote buffer moet in de schuur, de iets kleinere boiler kan net in een daarvoor opgeofferde kast. Dat heeft al een twijfelachtige WAF....

Mail 'm maar effe.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

Heren, het laatste schema geeft de meeste voordelen, in aanmerking genomen dat zowel de drieweg als mengklep kerend zijn uitgevoerd.

Het is wel een overweging om de VV na te schakelen achter de radiatoren en de bufferspiraal niet alleen uit de top te gebruiken.

Helaas gaat het niet goed werken met het open systeem.

De buffer staat immers op begane grondniveau, het zonnespul op zolder.

En het worden dan 4 leidingen, o.a. door de grond.

Groet, Cp
Verwijderd.
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door FritsOv »

@Chickenpower
Het is wel een overweging om de VV na te schakelen achter de radiatoren en de bufferspiraal niet alleen uit de top te gebruiken.
kun je deze regel iets verder uitwerken ? bedoel je zoiets als de werking van een brunnervat ?

groet,
Frits
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

Ha Frits,

Dat moet ik nog is in een eigen draad met foto's plaatsen.

Heb het meermaals toegepast, en rond de jaarwisseling bij mezelf ook is geoptimaliseerd.

Waar het op neerkomt is het hete water eerst aan te bieden aan de radiatoren, die hebben dat het hardste nodig en geven het snelst warmte af.

De retour heeft dan vaak nog voldoende temperatuur om als voeding voor het VV circuit te dienen (die is dan het best hydraulisch neutraal aangesloten).

Loopt het radiatoren circuit dicht door het bereiken van de luchttemperatuur, dan loopt de flow direct over een by- pass door naar het VV circuit.

Voordeel is dat je een veel lagere retourtemperatuur krijgt; een gasketel condenseert meer, en een buffer krijgt een grotere capaciteit.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Tim,

Ik heb je schema omgezet naar svg.
Schema tim.svg
(62.67 KiB) 68 keer gedownload
Bedankt daarvoor.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door FritsOv »

Chicken Power schreef:
Waar het op neerkomt is het hete water eerst aan te bieden aan de radiatoren, die hebben dat het hardste nodig en geven het snelst warmte af.

De retour heeft dan vaak nog voldoende temperatuur om als voeding voor het VV circuit te dienen (die is dan het best hydraulisch neutraal aangesloten).

Loopt het radiatoren circuit dicht door het bereiken van de luchttemperatuur, dan loopt de flow direct over een by- pass door naar het VV circuit.

Voordeel is dat je een veel lagere retourtemperatuur krijgt; een gasketel condenseert meer, en een buffer krijgt een grotere capaciteit.
Dank je voor je heldere uitleg je, heb ik nog twee en een halve vraag:

1. je maakt optiaal gebruik van de temperatuur door die te benutten daar waar die temperatuur range het best tot zijn recht komt. Is er nog wel een menging van aanvoer en retour in je VV verdelerblok ?

de halve vraag: heb je vloerverwarming als bij verwarming.
en de bufferspiraal niet alleen uit de top te gebruiken.
2. kun je dit mateloos intresante gegeven nog wat nader duiden?

Groet,
Frits
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

Maar natuurlijk Frits!

Ik zie nu dat ik Brunner- vat niet benoemd had, maar die jongens hebben al zoveel gemaakt (nu weer de box), dat ik niet direct zie wat je bedoeld. De hoofdlijn is uiteraard stratificatie, maar daar zijn ze natuurlijk niet de enige in (zie ook bijv. jenni).
FritsOv schreef:1. je maakt optiaal gebruik van de temperatuur door die te benutten daar waar die temperatuur range het best tot zijn recht komt. Is er nog wel een menging van aanvoer en retour in je VV verdelerblok ?
Jazeker, de flow van de VV pomp is zeker 4 tot 5 keer zo groot als de flow van het CV ketelwater. Verschil tussen een actieve of passieve aansluiting is dat bij de eerste de retour naar de ketel even ‘warm’ is als de aanvoer naar de vloerkringen. Bij de tweede is die retour net zo ‘koud’ als de retour uit de vloerkringen. Scheelt al met al tussen de 10 en 15 graden. En je hebt geen verlies van pompenergie meer over je leidingstelsel, alle pompenergie gaat de vloerkringen in. Mijn pomp kon van 3 terug naar 1.
FritsOv schreef:de halve vraag: heb je vloerverwarming als bij verwarming.
In het souterrain (betonvloer, slaap/bad/logeer) is alleen VV, op de bel etage (houtenvloer,keuken/woon) alleen radiatoren.
FritsOv schreef:2. kun je dit mateloos intresante gegeven nog wat nader duiden?
Zie die tekening vooral als schematisch, maar het kan tot verwarring lijden. Stel dat je een retour hebt van 35 graden. Dan is het zonde om je hete top van 85 graden daarmee te gaan ‘koelen’, terwijl je onderin de buffer misschien nog 45 graden hebt zitten.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Tim »

Kockie,

Wat is je WAF wel waard? Wil je en kun je nog CV leidingen naar de boiler leggen? Ceepee heeft een puntje met de zoneboiler. Je zou dan nog 4 cv leidingen naar boven moeten brengen. Dan op de buffer nog een onderste spiraal voor overtollige zonnewarmte.

@CP: Met zo'n mengventiel gebruik je toch maar een fractie van de top? Hij mengt immers koud retour water met een fractie heet om weer op temperatuur te komen? En het koude mengwater komt niet eens door de buffer.

Vloerverwarming op retour cv gaat volgens mij niet bij Kockie, ik meen ergens gelezen te hebben dat hij nu al 50/30 gebruikt. Dat zou kantje boord zijn voor de vv. Ik heb bijna hetzelfde schema, daarom was ie zo snel klaar :mrgreen:

Zo zou ook kunnen, met de zonnepomp onder expansievat niveau. Die leidingen moeten er dan toch komen.
Kockie2.JPG
Tim

[edit]Terugslagkleppen vergeten[/edit]
Laatst gewijzigd door Tim op 07 feb 2011, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Leidingen van de cv-ruimte naar de boiler leggen is geen probleem. Het grootste probleem is om van de houtcv+buffer naar de cv ketel te komen, iets waarop ik nog aan het broeden ben...
WAF is toch wel erg belangrijk, besteed volgens vrouwlief al veel te veel tijd aan dit forum (en daar heeft ze wel een punt denk ik...)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Tim »

Kockie,

Je doet het uiteindelijk voor haar en de toekomst van je kinderen (deze werkt hier al niet meer :roll:).

Deze werkt nog wel: Anders moet ik maar gaan voetballen.

Tim :lol:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Tim schreef:Deze werkt nog wel: Anders moet ik maar gaan voetballen.
Dan wordt ik alleen maar met glazige ogen aangekeken....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

Tim schreef:Ceepee heeft een puntje met de zoneboiler.
Tis ontwerptechnisch nog steeds een staande punt bij een zonne- boiler! Dat jij d'r aan sabbelt :P, vandaar die zone- boiler. :lol:
Tim schreef:@CP: Met zo'n mengventiel gebruik je toch maar een fractie van de top? Hij mengt immers koud retour water met een fractie heet om weer op temperatuur te komen? En het koude mengwater komt niet eens door de buffer.
Als tie het met heet bijmengt, zal er ergens toch koud water uitmoeten! En dat zie ik niet onderaan gebeuren.
Tim schreef:Vloerverwarming op retour cv gaat volgens mij niet bij Kockie, ik meen ergens gelezen te hebben dat hij nu al 50/30 gebruikt. Dat zou kantje boord zijn voor de vv.
Geen probleem, na je radiatorencircuit een instelbare by- pass van goede kwaliteit die je op minim drukverschil laat openen naar de VV. Werkt prima. Als hoofdverwarming is een aanvoer van 30 graden voor het grootste deel van het jaar ruim voldoende.
Tim schreef:Ik heb bijna hetzelfde schema, daarom was ie zo snel klaar :mrgreen:
Ja, zo gaat het vaak, grote stappen, gauw thuis.

Zouden jullie voor de andere beeldschermkijkertjes willen uitleggen wat de WAF behelst? Die vinden het denk ook wel aardig als bestanden zich niet downloaden, maar gewoon normaal openen. Exoten maar gewoon via de mail.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie