Kleine kachels - externe luchttoevoer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Kleine kachels - externe luchttoevoer

Bericht door xychix »

Waarom hebben de meeste kleine kachels geen externe luchttoevoer. Is dat niet de makkelijkste winst die je maar kunt behalen. Het niet 'opstoken' van je zojuist verwarmde lucht?

Modellen als bullerjan etc. Deze zuigen volgens mij door het deurtje. Als ze nou exact zo'n aansluiting achter maakten kon je deze zo door de muur steken.

Is hier een reden voor?
Volgensmij is externe luchttoevoer mijn eerste eis bij de aanschaf van een kachel (naast minstens 9 uur autonoom branden)

Het voordeel is ook nog eens: ALS je deurtje goed sluit kun je bijna geen CO in je woonkamer krijgen.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Kleine kachels - externe luchttoevoer

Bericht door xychix »

De JAcobus modellen hebben dit blijkbaar wel :)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kleine kachels - externe luchttoevoer

Bericht door Dutch John »

xychix schreef:Waarom hebben de meeste kleine kachels geen externe luchttoevoer. Is dat niet de makkelijkste winst die je maar kunt behalen. Het niet 'opstoken' van je zojuist verwarmde lucht?
Aan de andere kant "helpt" warme lucht bij de verbranding en in geval van normale ventilatie is een houtkachel zonder externe luchttoevoer een perfecte ventilator. Externe luchttoevoer is veel belangrijker in geval van een aanwezige balansventilatie. De combinatie balansventilatie en houtkachel komt echter nog te weinig voor om fabrikanten te doen besluiten hun ontwerpen te wijzigen.
Volgensmij is externe luchttoevoer mijn eerste eis bij de aanschaf van een kachel (naast minstens 9 uur autonoom branden)
9 uur? Hoe wil je dat doen? Dan zal een mechanische vulinrichting toegevoegd moeten worden, die de kachel driemaal duurder maakt. Daar is geen publiek voor.
Het voordeel is ook nog eens: ALS je deurtje goed sluit kun je bijna geen CO in je woonkamer krijgen.
Inderdaad, ALS. Na verloop van jaren is geen enkel deurtje dicht. Rookgasaansluitingen zijn ook maar schuifpassingen. Industriële flensafdichtingen drijven de prijs de prijs weer op. En zeg nou zelf, hoeveel mensen sterven jaarlijks door hun lekke kacheltje.
Je kunt beter rookgaskanaaldempers verbieden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Kleine kachels - externe luchttoevoer

Bericht door xychix »

Ik neem toch aan dat mensen met een gietijzerenkachel deze niet elke ochtend weer aansteken? maar dat er een blokje opgaat wat zo weer verder brand?

Ik zou m zo graag 's avonds volstoppen en 's morgens weer bijvullen et voila. (evt met 'n briket, liever gewoon eigen eiken.)
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Kleine kachels - externe luchttoevoer

Bericht door Erikvr »

xychix schreef:Ik neem toch aan dat mensen met een gietijzerenkachel deze niet elke ochtend weer aansteken? maar dat er een blokje opgaat wat zo weer verder brand?

Ik zou m zo graag 's avonds volstoppen en 's morgens weer bijvullen et voila. (evt met 'n briket, liever gewoon eigen eiken.)
Dit is een 'oudewetse' manier van stoken, een volgestopte kachel brandt niet optimaal en jaagt een hoop onverbrand rookgas de schoorsteen in. Als het om het eenmalig bijvullen gaat kun je misschien beter naar een gemetselde kachel kijken, die bij kortstondig branden de warmte in steen/beton opslaat.
groet,
Erik
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kleine kachels - externe luchttoevoer

Bericht door kockie »

Dutch John schreef: Je kunt beter rookgaskanaaldempers verbieden.
Wat bedoel je daarmee? Google geeft 2 resultaten bij rookgaskanaaldempers. Of bedoel je dat het verboden moet worden om gesmoord te stoken?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Kleine kachels - externe luchttoevoer

Bericht door xychix »

kockie schreef:
Dutch John schreef: Je kunt beter rookgaskanaaldempers verbieden.
Wat bedoel je daarmee? Google geeft 2 resultaten bij rookgaskanaaldempers. Of bedoel je dat het verboden moet worden om gesmoord te stoken?
Ik had het als het laatste gelezen.

Iig het gevaar van rookgasafvoer knijpen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kleine kachels - externe luchttoevoer

Bericht door Dutch John »

kockie schreef: Of bedoel je dat het verboden moet worden om gesmoord te stoken?
Inderdaad is dat wat ik bedoelde.
xychix schreef: Ik zou m zo graag 's avonds volstoppen en 's morgens weer bijvullen et voila. (evt met 'n briket, liever gewoon eigen eiken.)
Als ik zoiets lees, hoor, zie (vuile stookdeurruiten), dan word ik immer verdrietig en denk ik wel eens dat een stookdiploma verplicht zou moeten worden. Een onkundige stoker kan een vernietigende uitstoot bewerkstelligen met de allerbeste kachel die voor geld te koop is. Een kundige stoker daarentegen, kan zelfs schoon stoken in een kachel gemaakt van een oliedrum.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Kleine kachels - externe luchttoevoer

Bericht door xychix »

DJ,

Ik snap je angst en zorgen, is er dan een goede manier een 'kachel de nacht door te helpen' zonder deze problemen?
Ik heb de ruimte niet, het geld niet, en de vloer heeft de draagkracht niet voor een grote massa die als buffer kan dienen.

De reden dat ik hier (zoveel schijnbaar domme) vragen stel is juist om zoveel mogelijk te leren voor ik met een vierkante gietijzeren bak zwarte rookpluimen ga produceren en daarnaast zoveel CO produceer dat zelfs de houtwormen in mijn vloer dood gaan.

Ik ben door het oefenen met de etna 24 kolenkachel al stukken wijzer geworden door het gewoon te proberen.
Het voordeel van die etna is dat je er elke 30 - 60 minuten wat bij moet gooien, en dus heel bewust aan het stoken bent. Hierdoor zie je vanalles. Al doende leert men ook gelukkig. Ik heb momenten gehad dat rook uit alle gaten kwam, ik heb ook momenten gehad dat ik er een nieuw blokje opgooide dat vrijwel zonder nieuwe rook ontwikkeling pakte.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kleine kachels - externe luchttoevoer

Bericht door Atlas »

Waarom hebben de meeste kleine kachels geen externe luchttoevoer.
De Fion van Waterford
Fionn Waterford handleiding.pdf
(344.03 KiB) 315 keer gedownload
heeft die wel. ca 7 kw (100mm lucht aansluiting) heb hem zelf op de gang er achter aangesloten. Bijna niet te zien.
Zoonlief heeft inmiddels ook zelfde kacheltje.
Met even googlen vind je vast meer van dit soort kleine kacheltjes met luchtaansluiting

Atlas
Bijlagen
DSC05756.JPG
Plaats reactie