Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door wouter a »

:D :D :D wauw.


ziet er gelikt uit, heel erg mooi.

mvg
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door peterberg »

Hi Mees*,

Hoe heb je de rollaag boven de deuren ondersteund?
Dat er onder de deur een halfsteens muurtje zit is terecht, die plek wordt niet echt warm. Links en rechts zitten de tegenstroom kanalen die warmer worden, daar zit meer massa, is ok. Boven de deuren krijg je meer warmte, dus daar meer massa, ook goed.

Maar... ik hoop dat je stil hebt gestaan bij het gegeven dat die extra massa langzamer opwarmt en het geheel in de huiskamer trager maakt. In de keuken ook meer massa installeren raad ik af, die grote bell is dubbelwandig al knap traag. Heb je al een idee wat het totaal-gewicht van het ding gaat worden? Dat zal niet zuinig zijn, denk ik zo.

Overigens ziet het geheel er op de foto heel goed uit. Alleen de deuren zijn niet goed te onderscheiden. Je hebt de tekening qua uiterlijk opgevat als een richtlijn, en dat was ook de bedoeling. Dit is een veel levendiger uiterlijk.

Ik ben bere-benieuwd wat de Testo van de afgassen vindt, komende winter!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Dag Peter,

Nou ja richtlijn................dat zie ik toch anders hoor. Je weet dat ik de tekening laag voor laag heb heb uitgeprint en ga er maar vanuit dat ik die naast de metselkuip (emmer lijm) heb liggen en deze pagina voor pagina gebruik. Een genot om mee te werken!

De rollaag ligt voor de latei. De bovenste liggende stenen in de rollaag rusten op de latei. Verder is er dubbel halfsteens doorgemetseld (eigenlijk dus steens).
Ik ben me bewust van de traagheid, maar ik ben zelf ook niet de snelste, ha. Als we de warmte maar vast kunnen houden. Snel wordt hij toch al niet denk ik want de straatklinkers zijn niet bepaald zacht.
Het gewicht zal best behoorlijk worden. Ik heb alles geteld inclusief zand/cement en lijm dus denk straks een aardige inschatting te kunnen maken. Gelukkig hebben we geen kruipruimte dus als'tie zakt, zakt de rest mee :wink: Of niet want de meeste muren staan hier koud op de grond.

De deuren zijn inderdaad nog niet goed te zien Peter...........want die liggen naast de foto :wink: . Zoals je weet zitten er dubbele deuren in. Wat je op de foto ziet zijn de binnendeuren. De glazen deurtjes wilde ik tijdens de bouw een beetje sparen.

Aan de keukenzijde komen geen verdikte muren, of.......... misschien toch een beetje; het schuine deel waar de 'oven' in komt te zitten wil ik betegelen met m'n oude tegels en witjes. Op de hoeken wil ik dan een halfsteens verbreding maken net als aan de voorzijde op de onderste meter. Ik kan dan ook makkelijker 'rommelen (zagen)' met de schuine hoeken. Zal dat problemen geven denk je?

Ik zit nog even met de afvoer te kijken. We dachten aan twee haakse bochten, maar ik zit blijkt nu maar zo'n 15 cm uit het hart van de pijp. Ik gok erop dat het twee 15 graden bochten kunnen worden met een stukje recht met klep. Ik heb zo'n 50 cm hoogte om tussen te spelen
De hoogte van de kachel (buitenwand) komt overigens schitterend uit: 1,5-2cm speling.

Oi,
Mees
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door peterberg »

Mees* schreef:Nou ja richtlijn................dat zie ik toch anders hoor. Je weet dat ik de tekening laag voor laag heb heb uitgeprint en ga er maar vanuit dat ik die naast de metselkuip (emmer lijm) heb liggen en deze pagina voor pagina gebruik. Een genot om mee te werken!
:D :D :D Ik bedoelde dan ook alleen het uiterlijk van de mantel. De rest staat gewoon vast, en ik vind het grappig dat je zover bent gegaan om de lagen tekeningen naast je werk te hebben liggen. Maar ja, je werkt in de bouw business en daar weten ze ook wel dat wat echt zo moet, niet af mag wijken.
Mees* schreef:De rollaag ligt voor de latei. De bovenste liggende stenen in de rollaag rusten op de latei. Verder is er dubbel halfsteens doorgemetseld (eigenlijk dus steens).
Zolang de mantel maar niet vast zit aan de kern, want die vertoont veel heftiger warmte-bewegingen dan de mantel. Met een finoven was je hiermee niet weg gekomen, juist boven die deur is een van de zwaarst belaste plekken van de mantel. Maar bij deze constructie valt die belasting wel mee.
Mees* schreef:Aan de keukenzijde komen geen verdikte muren, of.......... misschien toch een beetje; het schuine deel waar de 'oven' in komt te zitten wil ik betegelen met m'n oude tegels en witjes. Op de hoeken wil ik dan een halfsteens verbreding maken net als aan de voorzijde op de onderste meter. Ik kan dan ook makkelijker 'rommelen (zagen)' met de schuine hoeken. Zal dat problemen geven denk je?
De bell is eigenlijk het deel waar ik het meest onzeker over ben wat warmte verdeling betreft. Je hebt kans dat een halfsteens verzwaring als oplossing, te koud blijft en daardoor de afgifte aan de keuken kant gaat verkleinen. Een alternatief om de keuken kant wat levendiger te maken is de bakstenen op de hoeken niet schuin zagen zoals op de tekening, maar om en om naar buiten door laten lopen. Ongeveer zoals dit:
RB-Ippel#a.jpg
Het is maar een voorstel, persoonlijk vind ik de vlakke muren met die schuine hoek mooier.
Mees* schreef:Ik zit nog even met de afvoer te kijken. We dachten aan twee haakse bochten, maar ik zit blijkt nu maar zo'n 15 cm uit het hart van de pijp. Ik gok erop dat het twee 15 graden bochten kunnen worden met een stukje recht met klep. Ik heb zo'n 50 cm hoogte om tussen te spelen.
Als het een probleem wordt, zou je het stijgkanaal ook naar de andere hoek van de bell kunnen verplaatsen. Dat is gunstiger ten opzichte van de ingang ervan. Twee hoeken van 15 graden met een stukje recht ertussen kun je niet meer uit een van de gaten trekken, dan wordt monteren of demonteren een ramp. Ik zie nu ook dat je eigenlijk in totaal 3 mogelijkheden hebt. Links van de rocket zoals getekend, rechts van de rocket, of in de enige andere overblijvende rechte hoek. Allebei de alternatieven maken de horizontale afstand naar het afvoergat groter.
Er komt dan wel een vlieg in de soep... de top plaat met het gat klopt dan niet meer. :(

Om te voorkomen dat het een soort geheimtaal wordt voor de meelezers: hieronder een plaatje met het stijgkanaal op de oorspronkelijke plek.
RB-Ippel#b.jpg
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Pfffffffffffff.............daar gaan we nog eens over nadenken, de betonplaten zijn al gestort.

Ik zag bij de schoorsteenwinkel(.nl) dat er ook klembuizen verkrijgbaar zijn; mischien is daar nog wat mee te spelen (vast stuk met klep, klembuis, stukje flexibel, zoiets).

Tekenen lukt me alleen een beetje met potlood, maar ik heb wat gefrutseld. Dit is wat ik in gedachte had. Het groene vlak wordt betegeld. Dit lijkt een beetje vreemd maar ik denk dat het goed aansluit bij de omgeving die ook geheel in de tegels zit en het maakt de kachel iets lichter (kleur). De hoeveelheid stenen neemt maar in beperkte mate toe lijkt me. Of ben ik iets te optimistisch?
extra steen.gif
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door peterberg »

Dat met die klembuis, ik heb het niet gecontroleerd maar je zou het zo kunnen doen. En de afdekplaten zijn al gestort, dus die met het gat ook... :(
Vandaag ben ik weer in de tekening gedoken, de plaat met het gat is rechthoekig en het gat zit aan de muurzijde. Van boven af gezien is het als dit:
RB-Ippel#e.jpg
De zelfde plaat, op zijn kop gedraaid, brengt het gat aan de andere kant van de rocket. Met twee bochten van 90 graden, (die nemen zelf ongeveer 15 cm lengte in beslag) en een stukje recht van naar schatting 50 cm heb je op een elegante manier het probleem opgelost.
RB-Ippel#f.jpg
De kachel zelf is ruim twee meter hoog, die horizontale pijp ligt vrij dicht bij het bovendek. Met de mantel nog een beetje hoger opgemetseld (in de keuken) verdwijnt die uit het zicht. Met de 50 cm hoogte die je ter beschikking hebt moet je waarschijnlijk ook nog een verticaal stukje pijp gebruiken.

Wat de extra stenen in de keuken betreft, die zijn ongeveer 20 cm lang, en de hoogte is ruim 200 cm. Maal twee en je hebt een oppervlakte van 0,8 m2 die weinig warmte geeft. De oppervlakte neemt als geheel wel een beetje toe, met effe kijke... 0,4 m2. Geen idee of dat voldoende compensatie oplevert. Ik hou het er op dat het als geheel een negatief effect heeft op het afgegeven vermogen. Als je dat acceptabel vindt is het natuurlijk geen probleem, ik denk als een echte monomaan alleen maar aan de technische aspecten van het geheel. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

peterberg schreef: Alleen de deuren zijn niet goed te onderscheiden.
Nu wel :wink: de deurtjes hangen er in. In volgorde van dicht naar open:
SAM_0702 gecompr.JPG
SAM_0704 gecompr.JPG
SAM_0706 gecompr.JPG
En intussen zijn we begonnen aan de andere zijde van de kachel. Wat een @*#$werk. Van de 15 stenen op een rijtje binnenwerk moet ik er 9 slijpen. De stenen blijken ook nog eens een fractie kleiner dan de chamottestenen dus de berekening komt niet geheel uit. Vandaag eerst wat stenen bijbestellen. We zijn bijna door de keramische deken heen; dus nog een ritje naar Moors deze week.
Vanavond maar eens beginnen met een stukje buitenwand.

(beetje matige foto)
SAM_0691 gecompr.JPG
De schoorsteen is naar de andere zijde verschoven Peter, kon ook.
SAM_0692 gecompr.JPG
Toch weer wat opgeschoten. M'n planning van twee maanden kan best eens uitkomen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Albert van WdJ »

Mees, wat maak je er een mooi stukje werk van.

Ook heel fijn dat je ons laat meekijken hoe het nu wordt.
Daar zullen veel lezer (waaronder ik) je dankbaar voor zijn.

Succes met de verdere afbouw.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door peterberg »

Mees* schreef:Wat een @*#$werk. Van de 15 stenen op een rijtje binnenwerk moet ik er 9 slijpen. De stenen blijken ook nog eens een fractie kleiner dan de chamottestenen dus de berekening komt niet geheel uit.
Tja, daar was ik al bang voor. Met het maken van de tekening heb ik er voornamelijk voor gezorgd dat de mantel goed uitkwam, want daar zitten de meeste stenen in. De strengpers stenen voor de voering van de bell waren nog niet aanwezig toen ik er mee bezig was, dus de maten daarvan zijn geschat. Zonder voering behoorde ook nog tot de mogelijkheden.

Maar kop op Mees, doordat die voering op klamp staat gaat het optrekken ervan wel twee keer zo snel als de mantel :P .

En ik vind het ding er, eerlijk waar, fenomenaal uitzien op de foto's!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Ik heb wel behoorlijk spijt van de strengpersstenen die ik heb gehad(kocht). Het lukt allemaal wel, maar vergeleken bij de chamotte................ de chamottestenen zijn kaarsrecht en maatvast. De strengpersstenen die ik heb gehad lijken wel putklinkers. Ik heb ze allemaal in de hand gehad om alle randen met een haakse slijptol te 'ontbramen'; allemaal een soort van licht uitgezakt. Daarnaast blijken ze ook nog eens niet echt recht te zijn. Met een cm metselvoeg merk je daar niets van, maar met max 2 mm lijm is dat iets heel anders.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Gisteren even bij Moors gewinkeld.
De rocket hebben we nu ingepakt met 5 cm keramische deken. Gelijk weer verder met het lijmen van de binnenmantel. Morgen kan ik de nog ontbrekende stenen ophalen in Dordrecht. Met een beetje geluk.............krijgen we komend weekend het metselwerk gereed. Daarna even drogen om later de kachel plaatselijk te voorzien van een paar tegeltjes.
SAM_0709 gecompr.JPG
En weer een beetje hoger.
SAM_0717 gecompr.JPG
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Afgelopen dagen weer behoorlijk opgeschoten; de foto's volgen nog. We kunnen intussen het lijstje van de verbruikte materialen en kilogrammen opmaken. In het overzicht zijn de metalen niet meegenomen (aanzuigbuizen, deur, veegluikjes en oven)
verbruikt materiaal.gif
verbruikt materiaal.gif (8.01 KiB) 5172 keer bekeken
Als de ondergrond het toelaat moeten we nog wat tegels plakken en het nodige voegen en dan........is'tie klaar. Eigenlijk moet ik toegeven dat het geduld ver te zoeken is en er gisteren na zes weken bouwen voor het eerst rook uit de schoorsteen (en deur :? ) kwam (maar dat laatste was niet onverwacht).
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Deze week nog een stukje voegwerk uitvoeren, en dan mag het voorlopig toch niet veel naam meer hebben. Ik moet eerst in de woonkamer nog een muurtje pleisteren om de voortgang niet in de weg te staan. Het zal dus wel weekend worden als de vlag uitgaat. De tegels zitten er ook tegen en het oventje zit op z'n plek.
SAM_0719 gecompr.JPG
Even niet op de rommel letten..............die ruimen we normaliter op.
SAM_0718 gecompr.JPG
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Uche, uch, binnen 19 graden, buiten.............ook, uch, kachel nog vol vocht, uch.............dat ging nog niet werken.
Die 'zomer' duurt veel te lang
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

We gaan het topic afronden wat de bouw betreft. De bouw van kachel en woonkamer zijn gisteren geheel afgerond.
Was onze kamer eerst nog sfeervol rood, nu is het vooral sfeervol 'warm', maar dan letterlijk. Onder de houten vloer is ca 25 cm parels gespoten, de uitgebroken muren en dak zijn 20 cm dik geisoleerd met steenwol (lag toevallig gratis bij de werkgever voorhanden). De oude ramen zijn aan de binnenzijde van de vensterbank voorzien van extra ('voorzet') ramen waarin we Van Ruysdaelglas geplaatst hebben. We denken dat het werkt: vanmorgen was het in de woonkamer 21 graden en tussen de ramen 13,6. Gordijnen hebben we niet want tussen de ramen schuift een houten luik wat in de muur verdwijnt.
Er is best het nodige veranderd, maar ons pronkstukje is de door Peter ontworpen Rocket-bell massakachel (de buitenzijde is een beetje aangepast). Hij brandt nu al een paar weken. We stoken hem elke dag een keer en op de warmere dagen hebben we een enkele keer overgeslagen. De tijd zal het uitwijzen wat hij gaat doen als het echt koud wordt. Tot heden zijn we er enorm content mee. Wij zijn opgevoed met het oude stempel 'een pak kranten, veel fijn hout en een paar dikke blokken en vervolgens de hele dag aanvoeren'. Nu gaan er een paar ('t is nog niet koud) blokken in, wat fijn hout er bovenop een aanmaakblokje erbij.................en de volgende dag zien we wel verder. De manteltemperatuur is in de woonkamer 25 tot 35 graden (tijdens stoken net boven de deuren een stuk hoger) en in de keuken 25 tot 29 graden.

Met dank aan dit forum.

Een paar plaatjes van keuken en woonkamer waarbij de kachel in het midden staat, precies zoals we het topic ooit begonnen 'met één kachel 2 ruimtes verwarmen'.:

De keuken met de kachel in de hoek
DSC05023 gecompr.JPG
En de woonkamer:
DSC05026 gecompr.JPG
DSC05028 gecompr.JPG
Hierna komt nog een toelichting van Peter, die binnenkort ook zijn meetapparaat nog een keer op de kachel loslaat.


Mees
Plaats reactie