Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Autonome zonnestroominstallatie met accu's

Bericht door xychix »

Doordat ik te druk ben met het waterdicht maken van mijn dak lees ik dit forum wel maar krijg ik nog niet de kans eea. toepassen.

Ik moest in Januari bijna huilen om een 3600 Watt Honda benzine generator aan te trekken voor 24 watt voor mijn DSL modem.

Blijkbaar zijn mijn 3 accu's (door de vorige eigenaar geplaatst, 48 Ah per stuk, denk auto accu) vrijwel dood. Ze doen nog wel iets maar ze zijn zeer onvoorspelbaar. Soms bij 24 Watt zo leeg, een standaard 10A lader op de agregaat roept dan binnen 10 minuten dat ze vol zijn. Ook heeft deze lader eens 3 uur aangestaan op 5 - 6 Amp.

Is er een betrouwbare manier om mijn accu's te 'testen' en eventueel 'wakker' te maken?
Ik heb geen electra en weinig middelen, al het geld verdwijnt in een nieuw leistenen dak.
Laatst gewijzigd door kockie op 20 jan 2011, 10:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afgesplitst van http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1429&
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door account verwijderd »

@xychix,

Als je verder geen electra hebt en je accu's zijn overleden, dan heb je een probleem.
Het makkelijkste is om nieuwe accu's te kopen. Ik kan je e.v.t. helpen met 2 accu's.
12V, 120Ah, maar de afstand zal wel het volgende probleem zijn.

Zelf heb ik wel is het deksel van een 12V accu losgezaagd en de dode inhoud van de accu verwijderd.
Hierna heb ik er lood in terug gebracht en de accu weer gevuld met accuzuur. Je hebt dan een nieuwe accu,
maar beter is lood scredderen en in een gaasje persen zodat de oxidatie oppervlakte groter wordt. Je
kunt dan meer energie in de accu opslaan.

Persoonlijke beschermingsmiddelen zijn een must bij dit soort operaties.
Laatst gewijzigd door kockie op 18 jan 2011, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Probeer dit aub niet zelf!
Verwijderd
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door nck »

Je kunt ook proberen om de accu's schoon te spoelen. Wanneer er een laag sulfaat op de bodem van de cellen ligt ben je in principe uitgepraat, je zult eerst het sulfaat weg moeten spoelen.
Accu's op de kop en leeg laten lopen. Zuur afvoeren. Daarna schoonspoelen met bijv. tuinslang. Net zo lang totdat er geen bezinksel (sulfaat) meer uit komt.
Uit laten lekken en afvullen met nieuw gedestilleerd water en zwavelzuur.
Dit laatste is maar een kleine investering. Daarna weer opnieuw laden en kijken of er verbetering zit in de accu's
Soms heb je succes.
Wanneer dit laatste redmiddel niet meer helpt zit je echt aan vervanging van je accu's vast.
Het is een gok die weinig kost en in de helft van de gevallen de accu's weer tot leven wekt.


Jan
Laatst gewijzigd door kockie op 18 jan 2011, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Probeer dit aub niet zelf!
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Chicken Power »

Hohoho!

Dit wordt een moderator melding!

Wat er nu allemaal gesuggereerd wordt mag absoluut geen verhaal op een ecologieforum zijn!

Als een accu gesulfateerd is op de platen is een reanimatie met gepaste oplaad techniek verantwoord. Elk ander geval dient gewoon gerecycled te worden!

Dat iets kan wil niet zeggen dat het dan ook moet en / of verantwoord is, of dit te promoten.

Helaas wordt structureel een van de reflectanten zonder harsens of ook maar enig besef van verantwoordelijkheid gevoel meer dan toelaatbaar zonder kritisch vermogen de hand boven het hoofd gehouden.

En van die ander valt het me ff tegen, zou ook uit enthousiasme kunnen komen. Wat bij deze vergeven is.

Moderator, ik doe bij voorkeur niks met achter de schermen!

Groet, Cp
Verwijderd.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door xychix »

ik geloof dat het van die moderne onderhoudsvrije dingen zijn. dus leeg laten lopen zal niet echt lukken.

wegpleuren en investeren dus maar.
Solite 12 Volt 100 Ah voor 88 euro. daar kan ik er nog wel 2 van kopen.

moet alleen even kijken of ik die met mijn standaard goedkope einhell acculader kan laden.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door xychix »

Chicken Power schreef:Hohoho!

Dit wordt een moderator melding!

Wat er nu allemaal gesuggereerd wordt mag absoluut geen verhaal op een ecologieforum zijn!

Als een accu gesulfateerd is op de platen is een reanimatie met gepaste oplaad techniek verantwoord. Elk ander geval dient gewoon gerecycled te worden!

Groet, Cp
Gerecycled, ik zal eens vragen bij de decheterie in mijn franse dorp.

Waarschijnlijk pakken ze de accu's aan, ook kan ik het zuur in blikken aanleveren, zullen ze ook wel aannemen. In dat laatste geval gooi ik toch minder weg.... eerrrr... biedt ik toch minder aan ter recycling ??

Punt is duidelijk ik zal zeker geen accuzuur over mijn mooie graslandje spoelen waar ik ook een nette sceptic tank heb en mijn boompjes groeien.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door nck »

Kom op Cp!

Ik gaf alleen maar een tip om een schijnbaar overleden accu met een zeer kleine investering te reanimeren. dat de slagingskans beperkt is weet ik.
Ik heb ook nergens gezegd dat je het zuur in het riool moet gooien maar af moet voeren.
Het is een truc die met nadruk in de helft van de gevallen een accu een levensduur verlenging geeft. Weggooien kan altijd nog.
En inderdaad, met onderhoudsvrije accu's is dit niet van toepassing.
Maar 15 liter water en een halve liter zwavelzuur vallen in het niet bij een nieuwe accu. En daar was het me om te doen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Tim »

Ha,

En met het zwavelzuur kun je weer kunstmest maken, dat kan weer op je wilgen en daarmee kun je dan weer zelf stroom draaien, om maar on-topic te blijven.

Tim :D
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Chicken Power »

Nee, we gaan dat Pauke laten doen, hou is op zeg!

Ik ben niet te laf om close to the edge te gaan, en dit duidelijk gaat er overheen.

Punt.

Groet, Cp
Verwijderd.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Brit »

Kunstmest is niet ecologisch!!!! :? Slecht adviesje :fff
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Chicken Power »

Tim schreef:Ha,

En met het zwavelzuur kun je weer kunstmest maken, dat kan weer op je wilgen en daarmee kun je dan weer zelf stroom draaien, om maar on-topic te blijven.

Tim :D
Valt me nu pas even op dat er geen moderator meer in je profiel staat.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door nck »

Oké dan is het duidelijk waar de grens ligt. Laat Maarten de vorige suggesties, met name die van mij verwijderen.
Ik heb er geen enkele probleem mee.

No hard feelings.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door account verwijderd »

@Xychix ,

Het gaat in dit geval niet over het weg laten lopen van accuzuur, ik snap best dat
je de berichtgeving van cp persoonlijk opvat, maar dat is niet zo bedoeld.

Een dode accu lever je in voor recycling.
Een dode accu levert je ca 2,50 euro op bij een oud ijzer handelaar.
Verwijderd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door kockie »

Ik vind niet dat ik hier iets hoef te verwijderen. Ik ben het wel met cp eens dat de ecologie ver te zoeken is bij dit soort acties en raad dan ook iedereen met klem aan dit niet te doen! Accu's inleveren, uithuilen en op nieuw beginnen.
Bezuinig niet op een goede acculader. Einhell klinkt mij niet bijzonder goed in de oren. Je kunt met slecht batterijmanagement de duurste accu nog in een paar weken aan str#nt laden!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door account verwijderd »

Accu's zijn apparaten die nog niet uitontwikkeld zijn.

Door zelf te expirimenteren kun je mooie resultaten boeken. Hier zijn uitvinders voor en die
weten wat ze wel en niet moeten doen op het gebied van veiligheid.

Het medium accuzuur is een gevaarlijke vloeistof. Bij aanraking lijdt het
tot blijvende blindheid en blijvende schade aan lichaamsdelen etc.

Ook het bijladen van een accu is gevaarlijk er wordt namelijk waterstofgas / knalgas gevormd.
Vuur in of bij een accu is levensgevaarlijk met explosie tot gevolg.

Het veiligste energie opslag medium is een vaste substantie. Voorbeelden?
Ja, de eneco kabel die aan de netinverter hangt.
Verwijderd
Plaats reactie