Doorsnede schoorsteen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door nck »

kockie schreef:Grrr, iemand is me weer voor geweest (zoals het er nu uitziet) :evil: :evil: :evil:
Shit happenzzzzz
Chicken Power schreef:Accoord, maar het kan in bijvoorbeeld in de opstart toch zo zijn dat door wervelingen van buitenaf en een relatief lage aanvangstemperatuur het zaakie toch echt niet spelen gaat. Kijk even bij de spec's van de Defro duo wat die aan schoorsteen trek vraagt...
Misschien het verschil tussen het afzuigen van rookgas of het inblazen van verse lucht.
In het eerste geval heb je meteen een forse trek door de fan en in het tweede geval ben je bij de opstart afhankelijk van de trek van de schoorsteen. Het afzuigen heeft dus ook mijn voorkeur.
Chicken Power schreef:Ik vraag het mij af, ze zullen dat toch niet echt voor de kat heur viool zo eisen?
Akkoord, zie opmerking hierboven. Heb ik ten tijde van de posting mij niet gerealiseerd.
Chicken Power schreef:Jan, je hebt het niet aan haar gevraagt, maar tegen haar gezegd!

Geen idee wat je vader dan doet (buiten zich een kriek te lachen).
Uiteraard. punt voor jou. Ik ben ook vermanend toegeproken door mijn vader. En ik vergeet nooit meer die guitige blik in z'n ogen.
Verder commentaar overbodig. :lol:

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door kockie »

De shit valt mee; de schoorsteen is van eigenaar gewisseld en staat in de schuur te wachten op rook....

Blijkt 200 mm te zijn. Paar butsjes maar verder ziet ie er goed uit.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door gdelea »

een normale stelregel is dat je de schoorsteen diameter max 20 % groter mag nemen als de uitgang van de kachel, als het geforseerd wordt met een ventilator kan het verschil wat groter zijn,
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door account verwijderd »

@Wouter Gilles,

Bedankt voor je bijdrage m.b.t. de schoorsteenberekening.

Wat ik wel zou willen weten is hoeveel trek een schoorsteen kan genereren via een berekening.
Verwijderd
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door Wouter Gillis »

Trek in een schoorsteen komt er hoofdzakelijk door twee principes:
1. warme gassen zijn lichter dan koude
2. een hogere snelheid van luchtverplaatsing geeft een verlaging in druk

ivm principe 1: zie bijlage om dit effect te berekenen

ivm principe 2: je moet dus ook de omstandigheden buitenshuis in rekening brengen. Wind doet trek toenemen (want lagere luchtdruk buitenshuis tov binnen).

Andere factoren: "rechtheid" van de schouw, ruwheid van binnenkant kanaal, verhogen venturi effect door daartoe bestemde schouwhoed of gek... waarschijnlijk zijn er nog waar ik niet direct opkom...

Je moet dus situatie per situatie bekijken...

groet
Wouter
Bijlagen
Doc2.pdf
(107.22 KiB) 215 keer gedownload
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door Albert van WdJ »

Wouter Gillis schreef:... waarschijnlijk zijn er nog waar ik niet direct opkom...
nog een paar:
-Verschil binnen en buitentemperatuur (zeker bij opstart systeem)
-Doorsnede rookkanaal (geen invloed op trek, maar voor voldoende capaciteit om rookgasvolume naar behoren af te voeren)
-Omgevingsinvloeden door bebouwing en beplanting rondom uitmondingspunt.
Change, before you have to.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door gdelea »

een kleiner kanaal geeft in principe meer trek als een groot kanaal bij de zelfde lengte . het verhaal doorstroming natuurlijk niet.ook kan je natuurlijk niet ongestraft je schoorsteen blijven verlengen, er komt een punt dat ook afkoeling een rol gaat spelen.dit is ook per situatie anders . ook het rendement van de kachel en de afvoergas temperatuur,. en ook heel belangrijk hoe droog is je hout.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door Albert van WdJ »

gdelea schreef:een kleiner kanaal geeft in principe meer trek als een groot kanaal bij de zelfde lengte
Ik citeer even uit "Stoom, uitgave van de vereniging van krachtwerktuigen" uitgave 1944, blz. 170 (en dat zijn geen domme jongens geweest die dat hebben geschreven):
'Bij deze beschouwingen is gebleken, dat de trek of zuigkracht van een schoorsteen alleen afhangt van de temperatuur van de rookgassen aan de voet van de schoorsteen, doch niets te maken heeft met de wijdte. Slechts bestaat er een zijdelings verband, omdat de middellijn de rookgassnelheid bepaalt.'
Daardoor zijn alle formules voor een schoorsteenberekening, waarbij een direct verband gelegd wordt tussen de middellijn en hoogte in opzet onjuist.
Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door Chicken Power »

En deze vriend heeft daar ook wat mee van doen. Met formule's:

Wet van Bernoulli

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door account verwijderd »

Een natuurlijke trek berekening volgens onderstaande formule gemaakt in excel.

The natural draft force will be balanced to the major and minor loss in ducts, inlets and outlets. The major and minor loss in the system can be expressed as

dp = λ (l / d h ) ( ρ r v 2 / 2) + Σξ 1/2 ρ r v 2
dp = Drukverlies (Pa, N / m 2, lb f / m 2)
λ = D'Arcy-Weisbach wrijvingscoëfficiënt
l l = Lengte van de buis of leiding (m, m)
d h d h = hydraulische diameter (m, m)
Σ ξ = klein verlies coëfficiënt (samengevat)
Bijlagen
natuurlijke trek berekening.jpg
grafiek natuurlijke luchtsnelheid.jpg
grafiek natuurlijke trek.jpg
grafiek luchtverplaatsing.JPG
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 28 jan 2011, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door account verwijderd »

@Kockie,

In onderstaand voorbeeld kun je goed zien wat de diameter van een rookgasbuis theoretisch
doet.

Het gaat hier om natuurlijke trek. Dit krachtenspel kun je bij een houtvergasser bij de
ventilator optellen.

Je had het over 6 meter rookgasbuis, diameter 0.25m. De begintemperatuur van 160 graden is niet er hoog gegrepen.
De spreadsheet geeft een indicatie van de trek, de luchtverplaatsing, de luchtsnelheid, etc van
je rookgassen bij een bepaalde diameter rookgasbuis.
Bijlagen
kockie berekening.JPG
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 28 jan 2011, 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door wouter a »

Hmmm,

een schoorsteentrek van 2,5 Bar lijkt me iets overdreven, ik denk dat Michel zijn grootheden even moet aanpassen naar mBar en die waardes ook nog eens door 10 delen......

100 Pa = 1 mBar

In dit geval dient het zelfs nog zo te zijn dat het om mBarg gaat (De g staat voor over/onderdruk t.o.v. de absolute druk, anders had het mBara geweest; 1 Barg = 2 Bara, omdat we al leven met een druk van 1 Bar, we gebruiken dit dus om een verschildruk aan te geven)
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door account verwijderd »

@Wouter,
thanks voor de melding.

@Gdelea
een kleiner kanaal geeft in principe meer trek als een groot kanaal bij de zelfde lengte
De trek blijft gelijk ongeacht de diameter van de buis.
Verwijderd
Plaats reactie