pellets

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hjvm
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2012, 15:36

Re: pellets

Bericht door hjvm »

De "brikketten hebben een diameter van 65mm, zijn zeskantig van vorm met een gat in het hart van 20mm, het materiaal wordt met een tungsten stalen conische worm door een conus geperst die conus wordt opgewarmd tot 270 graden en dan vormt zich een oneindige "slang" die wordt afgekort op de verlangede lengte.
dit soort brikketten branden dus ook zonder rook, net zoals pellets, en hebben dezelfde energiewaarde, uitermate geschikt voor normale kachels waar je hout in stookt, ook wieinig as dus.

voor een filmpje (chinese variant van deze pers) kijk hier: http://www.youtube.com/watch?v=9u6i3ct_Lfo

gr

hj
sanderhesp
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2011, 20:27

Re: pellets

Bericht door sanderhesp »

Ik heb zelf een klein meubelmakersbedrijfje. Heb geïnformeerd in China naar zo'n brikettenpers, maar er zijn dus ook Europese varianten? Zijn die van betere kwaliteit dan die uit China?
Gr. Sander
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pellets

Bericht door pelletpower »

Moet nog ergens een brik pers gaan vervangen door transportventilator en container. Misschien dat de pers vrij komt. Is een prodeco uit Italie. Kun je i.i.g. nog reservedelen krijgen. Informeer anders rechtstreeks bij de fabriek, dealers worden niet beschermd. Als je lief bent voor je persje blijft ze het misschien wel doen. Vanwege de onderdelen zou ik niet eenmalig in China kopen. Als je iets koopt, koop dan hydraulisch, deze zijn gemaakt om even te werken en dan niet. Voorgaande pers werkt volcontinu, dat is voor een kleine meubelmakerij niet geschikt.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: pellets

Bericht door Johndc »

Je moet je ook eens de vraag stellen, wat kost een pers (ook het verbruik!) tegenover een automatische brander die rechtstreeks je zaagsel en schavelingen als brandstof verwerkt. Voor de prijs van een pers heb je een SZ brander. :wink:
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: pellets

Bericht door Sandman79 »

En toch ben ik stillekens op zoek om eens te kijken wat je nodig hebt om zelf pellets te kunnen persen. Er komt nl thuis een pelltbrander op de oude mazoutketel... Dat gedeelte is al klaar.
Ik heb ook binnenkort een hydraulische pers van 20-30 ton klaarstaan. (houtkliever)
En ik heb redelijk wat klein grut afvalhout....dat kan ik wel verhameren dat is nog wel maakbaar voor weinig geld, maar dan nog richting pellets...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: pellets

Bericht door Dutch John »

Zou het niet veel eenvoudiger kunnen? Klein hout voeren via een vultrechter aan een J-rocket? Ik bedoel, klein hout fijn maken met een machine, daar weer brokjes van maken met een machine, dan het verstoken met een machine, da's toch best een complexe omweg? Nog niet gesproken over EROEI.

Groet,
DJ
die ooit een hogere technische opleiding genoten heeft, maar tegenwoordig naar andere inzichten doorgroeit.....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: pellets

Bericht door Sandman79 »

op zich wel Dutch John, enkel is dan het aanvoersysteem wat lastiger. En heel veel duurder als je het kan en klaar koopt. Maar goed, zeker iets om ook over na te denken.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pellets

Bericht door pelletpower »

Zaagsel betrek ik uit werkplaatsen, vaak bijna klaar om gepelleteerd te worden. Als het vanuit massief verkleint moet worden naar 4 mm is het eigenlijk te gek voor woorden wat daar aan energie in gaat zitten.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: pellets

Bericht door nck »

mede na aanleiding van het ontwerp van een batch-rocket kwam bij mij het idee op om een te gaan experimenteren met iets in de vorm van een J-rocket met automatische aanvoer.
Te voeden met kort gesnipperd hout en met eventueel zaagsel, mot en droog blad en snoeiafval.
Mijn gevoel zegt dat dit redelijk in de hand te houden moet zijn.
Nog geen concrete plannen maar een gedachte die bij me opkwam na het opnieuw lezen van dit topic.
Overigens sta ik nog steeds achter mijn opmerkingen in dit topic, enkel is het zo dat ik loop te filosoferen hoe ik de automatische aanvoer integreer in mijn frohling, of dat ik hier iets compleet anders voor maak.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: pellets

Bericht door Johnnw »

Albert van WdJ schreef:Volgens mij is bij deze broei geen controle nodig. Het is een geheel ander materiaal dan gras/hooi en/of stro.
De grote stapels houtsnippers die de gemeente soms wekenlang op een hoop laat liggen, gaan ook nooit spontaan in brand.
Houthaksel broeit zichhzelf gewoon droog. Omzetten is niet nodig.

Ik heb gezien hoe de eerder genoemde Duitse boer met een shovel een flinke hoeveelheid wegnam uit de berg (een jaar oud). Binnenin was alles gewoon droog. Die stapel was nooit omgezet of speciaal belucht. Volgens mij doet omzetten en/of beluchten van zo'n stapel juist meer kwaad dan goed.

Albert
Op mijn werk zijn twee keer de opslagloodsen bijna afgebrand door broei in de snippers. Nu liggen ze buiten en als de broei er goed in zit haal je temperaturen van 60/70 graden. Ook buiten willen ze wel in de brand vliegen doordat je de bulten los haalt.

Afbeelding
Plaats reactie