pellets

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gertman
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2010, 11:37

pellets

Bericht door gertman »

Beste Forumleden,

Ik, mijn ouders, broer en zus hebben plannen om zelf onze pellets te maken en allevier pelletkachels of combikachels (houtvergassing, pellets) te plaatsen.
Daar wij enkele hectaren landbouwgrond bezitten overwegen wij om zelf onze pellets te maken. (vader is de enorm wisselende pijzen van graan beu)
Ook de mogelijkheid om graan te verbranden bekijken wij.
De combinatie vergassing en pellets lijkt me het aangenaamste om te stoken.
Aangezien we de kosten met vier kunnen delen zijn er al wat meer mogenlijkheden...
Zijn er bepaalde gewassen die men speciaal kan telen om pellets van te maken?
Alle informatie en links zijn welkom


Alvast bedankt


Gert
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: pellets

Bericht door Brit »

Ik heb een paar jaar geleden een pogramma gezien waar ze hennep teelden voor zowel een vezel waar je touw mee kunt maken, als de huotvezels die ze gebruikten om geperste en verlijmde producten mee te maken.
Ook heb ik wel eens stro-pellets gezien, die werden verkocht als absortie korrels voor in een konijnenhok o.i.d.
Maar vaak is er gratis aan zaagsel te komen van een lokale houtzagerij of timmerfabriek. En oude kranten gaan ook prima, zeggen ze.....

Suc6
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: pellets

Bericht door Dutch John »

Olifantengras
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: pellets

Bericht door Tim »

Gert,

Is het niet slimmer om een gewas te telen wat je kan verkopen (dus bv graan) en het stro te pelleteren? Stropellets worden in DL al gebruikt.

Als je in de buurt woont zou ik hier eens gaan kijken: http://www.3-n.info/

Tim
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: pellets

Bericht door Atlas »

Die paar hectare geeft vele mogelijkheden; lekker zelfvoorzienend in de toekomst!

NCK is uitgebreid met dit onderwerp in de weer geweest. (hij is uiteindelijk op wilgen uitgekomen)

Er staan op dit forum verschillende topics rondom dit item; oá over de verbrandingswaarden van de verschillende planten/bomen etc. Even doorspitten en dan eventueel je bevindingen en overwegingen weer posten zou ik voor willen stellen.

Atlas
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: pellets

Bericht door nck »

De techniek van pellets persen is zeer gecompliceerd en vereist vrij zware machines en een hele gedegen ervaring.
Na nadrukkelijk mijn licht opgestoken te hebben bij mijn vriend en zijn broer, eigenaar van een veevoederfabriek, ben ik er van afgestapt dit in eigen beheer te doen. Wij hebben daar toentertijd een aantal proeven gedaan, o.a. met sojaschroot.
Ook omdat ik als machine-bankwerker de onderdelen van dergelijke persen, tot een vermogen van 250 Kw in bewerking heb voor een gerenommeerd Nederlands en Amerikaans bedrijf. Alleen al de pers-matrijs voor een kleine pers gaat richting een flinke middenklasse-auto.

Ik zou een gewas gaan telen dat ik kan versnipperen en deze snippers gaan stoken in een daarvoor geschikte ketel. Hier zijn mogelijkheden genoeg voor. Ook de machines ter verwerking zijn eenvoudiger, ofwel zelf te maken, ofwel om te laten doen. (loonwerk).
stook dit in een biomassa-ketel, en je hebt veel meer mogelijkheden om van brandstof te wisselen. Dit is alleen maar gunstig voor wanneer je iets onverwacht wordt aangeboden.

Wel een nadeel, je opslagvolume moet je met een factor 4-5 vergroten.

Denk er nog maar eens over na.


Jan

P.S.
Vergeet die kleine Chinese persjes, dat is leuk voor een demonstratie, niet wanneer je er voor je energievoorziening van afhankelijk bent. Dan heb je iets nodig dat betrouwbaar en duurzaam is.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: pellets

Bericht door deleted »

NCK,

Die wilg wordt die dan vers of gedroogd versnipperd?

Als het gedroogd is stelt dit minder eisen aan de opslag neem ik aan?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: pellets

Bericht door nck »

Wilg wordt vers van de boom direct versnipperd.

Omdat:

Gedroogde wilgentenen hebben de neiging hebben te verpulveren.
Er toch rot optreedt tijdens het drogen in een bundel.
De snijkanten behoorlijk meer te lijden hebben van droog hout dan van nat hout.
Nat hout aanmerkelijk lichter snijdt, en beter te vervoeren is, zonder dat de takken breken.

Nadeel:

Wanneer je een heel grote hoeveelheid snippert heb je gerede kans op broei en om dit te voorkomen moet je gedwongen ventileren.(drogen)

Wilg is het hele jaar door zonder noemenswaardige beperking te oogsten. Dit voorkomt dat je in 1 keer met een jaarvoorraad aan materiaal komt te zitten. Voor mij is dit een voordeel, ik heb liever elke maand een paar ton materiaal te verwerken en eventueel te drogen dan in 1 keer 20 ton.

Maar dat is ieders plan voor zich natuurlijk.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: pellets

Bericht door deleted »

Ga je voor het drogen ook zo te werk?
(uit http://www.vbv.be/Van_Wilg_Warmte.pdf)

Hoe worden de verse houtsnippers gedroogd?
Zoals eerder vermeld bedraagt het vochtgehalte van de snippers net na de oogst, meer dan 50%.
Drogen van de snipper is dus noodzakelijk. Het gewenste uiteindelijke vochtgehalte is afhankelijk van
de verwerkingsinstallatie, maar varieert meestal tussen 20 en 30%. Het drogen door ‘natuurlijke
convectie’ is de meest kostenefficiënte manier. De snippers worden opgeslagen op een droge
betonnen vloer, onder dak in een goed geventileerde ruimte.
De temperatuur stijgt in het centrale deel van de hoop, door biologische degradatie (‘broei’), en
veroorzaakt convectie. De lucht circuleert dus door de hoop, en de warme lucht transporteert
waterdamp naar het koudere oppervlak van de hoop waar dit water condenseert. In 3 à 5 maanden
wordt het vochtgehalte van de snippers zo gereduceerd tot < 30%.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: pellets

Bericht door Albert van WdJ »

nck schreef:De temperatuur stijgt in het centrale deel van de hoop, door biologische degradatie (‘broei’), en
veroorzaakt convectie. De lucht circuleert dus door de hoop, en de warme lucht transporteert
waterdamp naar het koudere oppervlak van de hoop waar dit water condenseert. In 3 à 5 maanden
wordt het vochtgehalte van de snippers zo gereduceerd tot < 30%.
Ik heb dit een boer in Duitsland zien doen.
Naaldbomen uit het 'Schwartzwald' werden met alles erop er eraan versnipperd. Een hoop van 150 m3 werd dan in een schuur opgeslagen, ging stevig broeien, en was binnen eer jaar stookdroog.

Brand in de hoop ontstond er niet, volgens de boer.

Als ik de ruimte en de grond had, zou ik het zeker ook zo doen.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: pellets

Bericht door kockie »

Ik heb het al eens eerder aangegeven (http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 5373#p5373) Kun je niet een soort gecontroleerde broei laten plaatsvinden. Dus warm laten worden-->ventileren-->warm laten worden-->ventileren-->warm laten worden etc, tot het niet meer warm wordt (en dus droog is) Zie ook hooiventilator
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: pellets

Bericht door Albert van WdJ »

Volgens mij is bij deze broei geen controle nodig. Het is een geheel ander materiaal dan gras/hooi en/of stro.
De grote stapels houtsnippers die de gemeente soms wekenlang op een hoop laat liggen, gaan ook nooit spontaan in brand.
Houthaksel broeit zichhzelf gewoon droog. Omzetten is niet nodig.

Ik heb gezien hoe de eerder genoemde Duitse boer met een shovel een flinke hoeveelheid wegnam uit de berg (een jaar oud). Binnenin was alles gewoon droog. Die stapel was nooit omgezet of speciaal belucht. Volgens mij doet omzetten en/of beluchten van zo'n stapel juist meer kwaad dan goed.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: pellets

Bericht door Tim »

Kockie,

@Albert, niet helemaal, dan wordt het niet homogeen droog. Omzetten en beluchten versnelt de boel behoorlijk. Zo kun je, gecontroleerd, steekvaste mest in één of twee weken drogen van 45% naar >85%. Ik heb wel broei gehad in droge mestkorrels die 95% droog waren. Zo erg dat de kern van de bult verkoold was en, eenmaal buiten, spontaan in de fik ging. Is nooit grappig.

Maar het kan zeker. Zo werken veel composteringstunnels. Met ventilatie (zuurstof) kun je een gecontroleerde broei plaats laten vinden. Dus circuleren over het medium, met de verversing de afvoer van waterdamp en temperatuur reguleren.

Maarrrrrr, warme is energie, die energie ben je kwijt uit het hout.

Tim
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: pellets

Bericht door Albert van WdJ »

Tim schreef:Maarrrrrr, warme is energie, die energie ben je kwijt uit het hout.
Dan haksel je toch een paar kuubjes extra!
Ik heb gezien dat het een energie-extensive vorm van houtverzamelen is (voor de verzamelaar dan).
Je staat niet te hakken, kloven, slepen en stapelen van hout. Hop, alles de hakselaar in, op een stapel laten blazen en volgend jaar is het droog.
De enige keren dat je er echt mee sleept, is wanneer je het hout in de versnipperaar brengt en later weer als je het de voorraadbunker van je kachel in brengt.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: pellets

Bericht door Tim »

Hey,

Als je dan toch een hakselaar hebt die op een bult kan blazen, zou ik overdekt snipperhok maken waar je direct in blaast, bijvoorbeeld net onder de dakgoot door. Onderin wat pallets neerleggen en over de breedte wat openingen die je kan openen thv de pallets.

Gooi er hier en daar een temperatuur meter in en je hebt je gecontroleerde broei hok. Blijft dat het mis kan aan, dan heb je een hok vol brandbaar hout :fff

Tim
Plaats reactie