schoorsteen als warmtebuffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bartje
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 aug 2006, 08:16
Locatie: ZUTPHEN
Contacteer:

schoorsteen als warmtebuffer

Bericht door bartje »

Als ik mijn gietijzeren houtkachel ONDER de schoorsteen zou zetten zou hij de betonnen plaat en de muren verwarmen met stralingswarmte. Zou daardoor een warmtebuffer ontstaan. Of een fase verder: als ik een inbouwhoutkachel onder mijn schoorsteen zet en de resterende ruimte opvul met bijvoorbeeld stenen, zou ik dan een eenvoudige stralinkskachel hebben gemaakt?
Miijn schoorsteen is driehoekig en boven de inlaat voorzien van een betonnen plaat die de eigenlijke schoorsteen draagt. Zoals in veel Nederlandse huizen uit de jaren dertig zijn er twee van dergelijke driehoeken met daartussen een ruimte voor de schuifdeur.
Ik probeer een voor mijn portemonnee acceptabele oplossing te vinden.
geen geld wel plannen en hoop
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Alle massa in de woning buffert warmte. Hoe meer massa, hoe gelijkmatiger het binnenklimaat in die woning blijft. (Natuurlijk kan dat gelijkmatig koud zijn als er niet voldoende ge?soleerd werd!)

Door stenen rond een kachel te stapelen, zal een deel van de ontwikkelde energie door die stenen opgeslorpt worden, waardoor het vermogen van de combinatie: houtkachel+stenen kleiner zal lijken. Die warmte is men echter niet kwijt, die wordt meer verspreid en bij lagere temperatuur afgegeven.

Stenen rond een kachel plaatsen, verandert niets aan de kachel zelf. Een slechte kachel verandert daardoor nooit in een goede.

Ook rekening houden met de plaats van de kachel en de schoorsteen: via hoekschouwen kan erg veel warmte verloren gaan. Niet alleen naar buiten, ook naar de buren.

Dirk
Plaats reactie