verwarming dmv hout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
koarent
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2010, 21:32

verwarming dmv hout

Bericht door koarent »

Ls,

Wie kan mij een "objektief" deskundige aanbevelen die mijn zoektocht naar een houtkachel, in de ruimste zin van het woord, kan vergemakkelijken.
Mijn naam is Karel Pops en woon sinds kort op een afgelegen plek in drouwenerveen (dat is nog net Drenthe).
Voor mij is het als; hoe meer ik er over lees hoe minder ik het begrijp.

Mijn situatie is een oudere matig geisoleerde woonboerderij met gelijkvloerse kamers.
De keuken, waar de warmte bron zou moeten staan, is aan de rand van het huis. Mijn gedachten gaan uit naar een tigchelkachel of een cv houtkachel.
De grondkachel zou mijns inziens de keuken makkelijk verwarmen, maar zou de overige vertrekken koud laten. De cv houtkachel vraagt nogal wat installatie en extra kosten.
Mijn budget is tot ongeveer tot 7.000 euro.
Mijn vraag zal misschien vragen oproepen, maar dat mag in een forum.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: verwarming dmv hout

Bericht door nck »

Hallo Karel en wees welkom hier.

Vraag 1, waarmee verwarm je thans je boerderij en wat is je verbruik aan brandstof. Dus bijvoorbeeld welk type en capaciteit ketel en is deze toereikend in de wintermaanden.
Vraag 2, Hoe is nu je warmwatervoorziening geregeld?
Vraag 3, Heb je plaats en ruimte voor een eventuele buffer.
Vraag 8, Waar gaat je voorkeur naar uit?

Om maar even een begin te maken :-D

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
koarent
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2010, 21:32

Re: verwarming dmv hout

Bericht door koarent »

1 dmv een nieuwe bosch combi ketel zeker toereikend.
2 dmv de combifunctie van de ketel
3 ja, dat heb ik
4 een hoogrendementsysteem waarbij vuur te zien is (het model moet ons aanstaan; er zijn mijns inziens meer lelijke dan mooie kachels)

Bedankt voor je snelle reaktie en concrete vragen.
Waarom bestaan er geen kachelcoaches?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: verwarming dmv hout

Bericht door nck »

koarent schreef:Waarom bestaan er geen kachelcoaches?
Die zijn er in overvloed, voor gaskachels en ketels.

Zonder gekheid, Vooreerst zul je denk ik een keuze moeten maken tussen een berg / tichelkachel en een kachel met cv-aansluiting.
Ook bij eerstgenoemde is er wel een warmtewisselaar in te bouwen maar dit is volgens mijn bescheiden mening vrij zeldzaam.

Wanneer je het bestaande cv-systeem wilt verwerken in de houtgestookte installatie is dit vooralsnog geen probleem, er zijn voorbeelden en ervaringen te over hier.
Echter zul je dan eerst met een concrete keuze moeten komen

Voor wat betreft een kachel met cv-aansluiting zoek maar eens op de topics van forumlid "Atlas"

Wij horen en lezen graag welke richting je op gaat en zijn ten alle tijden bereid om je plannen te ondersteunen.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: verwarming dmv hout

Bericht door Speksteenkachel »

Is een finoven van Tichelaar geen optie.
Model is naar elke smaak te krijgen en bevat zeker voldoende massa (=warmteopslag).

http://www.tigchelkachels.nl/finovens
Altech Eclips
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: verwarming dmv hout

Bericht door Davy »

Mijn zelfgebouwde oplossing die perfect binnen je budget zit (zelf veel lager):

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 6&start=15

Groetjes,

Davy
koarent
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2010, 21:32

Re: verwarming dmv hout

Bericht door koarent »

De tigchelkachel zou inderdaad een mogelijkheid zijn, maar ben weet het nog niet qua vormgeving.

Ik heb heel veel leemkachels gezien en vind het eigenlijk een van de mooiste haarden. Ook jouw model vind ik eigenlijk passend en echt mooi; eenvoud.
Maar ik heb er van afgezien omdat ik niet denk dat ik dit zelf kan doen; zonder de nodigde onzekerheid.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: verwarming dmv hout

Bericht door RicharddeBlauw »

Ik ben me ook aan het oriënteren op een systeem. Ik denk dat ik al een aardig beeld heb wat ik zou willen ong. in een iets lager budget.

Ik zou toch in dat budget zelf een stookkamer nemen en zelf bouwen. Wanneer je een workshop volgt kun je daarna wel zelf aan de gang. Ik zou deels met lucht werken om naar andere vertrekken warmte te kunnen brengen maar alleen als die niet te ver van de kachel liggen. Ook met een leemkachel, die ik ook verreweg het mooist vind kan dat.
koarent
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2010, 21:32

Re: verwarming dmv hout

Bericht door koarent »

Oke Davy; je mag hem komen plaatsen!

Goed verwisselbaar jaar.
Plaats reactie