Wasdroger op gas

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tim

Wasdroger op gas

Bericht door Tim »

Hallo,

Aangezien mijn vrouw het hele huis behangt met gewassen goed (we hebben geen zolder), vond haar schoonmoeder het nodig daar wat aan te doen. Zij zou een wasdroger regelen. Ik wou dat niet, maar een moeder is vaak erger dan je vrouw. Gelukkig kon ik wat eisen stellen. Geen normale droger, geen warmtepomp, dus een gasdroger.

Ik heb dit niet eerder gepost omdat ik eerst wat dingen wou verzamelen:
Gasverbruik: is niet gestegen de afgelopen maand. Is volgens mij te verklaren doordat het vocht in huis gedaald is naar 40%, waar het eerst >80 was. Ook ventileren we nu meer, voorheen leverde dat bakken condens op, vooral 's ochtends op het dubbel! glas. Elke dag lagen de vensterbanken letterlijk vol.
Stroomverbruik is gezakt, maar de televisie deed het de afgelopen 6wk ook niet.

Kosten droger 749 euri + ongeveer 100 euro installatiewerk. Ik weet dit niet precies, omdat ik de hele gasleiding heb laten doen. Vanwege de verzekering, het gehobby van de vorige eigenaar en mijn geknutsel.

Tim
Albert van WdJ

Re: Wasdroger op gas

Bericht door Albert van WdJ »

@Tim,

Ik heb ook een gaswasdroger sinds een half jaar, merk Pirouwet.
Waarschijnlijk heb je dezelfde?

Ik heb eens gemeten wat een 5kg wasgoed nou kost aan gas.
(Wasgoed wordt in de wasmachine gecentrifugeerd op 1400 toeren.)

De droger gebruikt voor drogen van 5kg wasgoed ca 250 liter gas. En doet over een droogbeurt zo'n 5 kwartier. Daarnaast heeft de electromotor een vermogen van 250W. Stroomkosten dus zo'n 10 eurocent.

Het aansluiten heb ik zelf gedaan. Het enige probleem was, dat aan de droger-kant geen juiste aansluiting zat voor een gasslang. Daar heb ik toen een andere aansluiting op gezet. Vaste gasaansluiting lag er al (voorheen weckte en brouwde ik op die plaats). Aansluitkosten waren daardoor nog geen 15 euro.

We blijven echter ook wel was drogen op een droogrek in het trappengat.
Droger gebruiken we er vooral bij voor klein spul, en als er eens een keer teveel wasgoed is voor op het droogrek.

En vanaf mei tot september draait dat apparaat al helemaal niet/zelden. Dan gaat alles de droogrekken op (binnen en buiten).

Albert
Change, before you have to.
Tim

Bericht door Tim »

Hallo Albert,

Ja, die hebben wij nu ook. Drogen duurt bij ons 15-30 minuten. De drooglucht komt indirect van buiten (via een ventilatie rooster).

Het trapgat hangt hier ook nog vol :mrgreen:. Het zijn enkel de "natte" dingen die in de droger gaan, bv handdoeken. Die deden wij eerst drogen in de doucheruimte, met als gevolg condens op de muren en ramen. De douche is nu droog.

Het droogrek werkte alleen in de woonkamer, de andere vertrekken zijn te klein. Met dit weer wil het ook goed onder de carport, als het niet teveel vriest. Het binnenklimaat is in ieder geval veel beter geworden.

Ik zal ook eens exact meten.

Tim
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Van was en was drogen weet ik niks. M'n kleren liggen altijd netjes klaar........

Van dat water op de vensterbank ondanks dat je dubbel glas hebt kan het zomaar zijn dat het condenseren niet tegen het glas gebeurd, maar door de koudebruggen in de neggekanten van je kozijnen of zelfs de vensterbank zelf.
Dat is heel erg vaak de slechts geisoleerde plek rondom je kozijn en vindt dus ook veelal de meeste afkoeling plaats. Soms kijk je tussen de dagkant en het kozijn zo naar buiten door een kier. Dan voegt dubbelglas niks toe.
Tim

Bericht door Tim »

Jantje,

Dat is wel goed, het komt echt op het glas, en zakt naar benee.

Tim
Plaats reactie