Neria Beta ervaring iemand ??

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jurgen
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2006, 23:31
Locatie: Emmen

Neria Beta ervaring iemand ??

Bericht door Jurgen »

Goedenavond,

Ik sinds vandaag nieuw op dit forum dus als ik met een vraag kom die al eerders is gesteld dan hoor ik dat graag.

Ik ben van plan om volgende maand een Neria Beta 7,5 KW te plaatsen inclusief een warmtewisselaar van 2,5 KW.
De kachel komt in combinatie te draaien met een combi ketel van het merk radson type maxicom om mijn cv installatie te bijverwarmen.
Na lang puzzelen en nadenken moet het mogelijk zijn om dit systeem te kunnen combineren. De ketel heeft alleen als nadeel dat er nogal wat beveiligingen op zitten.
Onder andere dat de ketel constant zijn aanvoer en retour temperatuur meet en dat daar een delta T tussen moet zitten anders springt hij op storing. Het tweede probleem dat we tegenkwamen is dat de ketel bij warmwater gebruik de driewegklep omzet en dat er dan geen circulatie meer mogelijk is door de ketel. Dit lossen we op door een extra pomp in te bouwen met bypass leiding en terugslagklep.
Er wordt een extra presscon bij ingezet dat als de druk te hoog oploopt het water automatisch wordt afgeblazen naar een veilige plek zodat er geen stoomsituaties kunnen ontstaan.
De tweede beveiliging wordt gedaan met een elektronische drukverschil meter over de pomp dat als de pomp uit valt er een zoemertje af gaat dit systeem werkt op 220 met als backup een akku.

Heeft er ook iemand ervaring met deze kachel de NERIA BETA.

Ik hoor tevens verschillende reacties over de thermische beveiliging die het systeem met koud water voedt als de temperatuur te hoog oploopt. Er zijn mensen die zeggen dat je hier door levensgevaarlijke situaties kunt krijgen ????????????.

En er zijn mensen die zeggen dat het verstandig is om een thermische mengklep er bij tussen te zetten zodat de warmtewisselaar nooit onder het dauwpunt (onder de 63 C) kan komen deze temperatuur lijkt mij al vrij hoog als aanvoer temperatuur ????

Als ik er dingen in heb gezet die niet kloppen dan hoor ik dat graag.

Ik hoop graag op reactie.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Jurgen,

?Ik sinds vandaag nieuw op dit forum dus als ik met een vraag kom die al eerders is gesteld dan hoor ik dat graag.?

Welkom, dat vooral.

De basis van jouw vraag komt idd meer voor maar je hebt een paar details die anders zijn. Geen probleem.

?Onder andere dat de ketel constant zijn aanvoer en retour temperatuur meet en dat daar een delta T tussen moet zitten anders springt hij op storing.?

Ja dat is lullig, weinig aan te doen denk ik.

?Het tweede probleem dat we tegenkwamen is dat de ketel bij warmwater gebruik de driewegklep omzet en dat er dan geen circulatie meer mogelijk is door de ketel.?

Dat krijg ik ff niet om m?n netvlies. Hoe moet die ketel dan dat warme tapwater (sww)dan verwarmen?

?Dit lossen we op door een extra pomp in te bouwen met bypass leiding en terugslagklep.?

Dit dus ook niet, zou toch in de ketel zelf opgelost moeten zijn.

Dat zal uiteindelijk ook wel zo zijn.

?Er wordt een extra presscon bij ingezet dat als de druk te hoog oploopt het water automatisch wordt afgeblazen naar een veilige plek zodat er geen stoomsituaties kunnen ontstaan. ?

Dat is nooit onverstandig, installateurs maken zich daar graag met een Jantje van Leiden van af. Sinds de condenserende ketels een afvoer nodig hebben wil men wel eens een stukje pijp naar het syphon doortrekken.

Maar dat er geen stoomsituaties kunnen ontstaan is toch een ietwat erge na?eve benadering? .

Warmteproductie zonder afname blijft stoom geven, tot het water op is. En dan blijft er altijd nog druk.

?De tweede beveiliging wordt gedaan met een elektronische drukverschil meter over de pomp dat als de pomp uit valt er een zoemertje af gaat dit systeem werkt op 220 met als backup een akku.?

Juist, en de beveiliging schuilt dan in het feit dat jij er bent en de brandweer gaat bellen? Of adviseert hard weg te lopen?

?Heeft er ook iemand ervaring met deze kachel de NERIA BETA.?

Nee, ff de site van de fabrikant opgezocht.

?Ik hoor tevens verschillende reacties over de thermische beveiliging die het systeem met koud water voedt als de temperatuur te hoog oploopt. Er zijn mensen die zeggen dat je hier door levensgevaarlijke situaties kunt krijgen ????????????.?

Jij noemt het nu als derde, in het beste geval bij mensen die er ?verstand? van hebben noemen ze dit de eerste (niet echt toereikende) beveiliging. Het gaat om een interne spiraal binnen je WW waar drinkwater doorheen stroomt, aangestuurd door een voeler in de WW die bij een te hoge temperatuur de klep van het koude drinkwater door de interne spiraal binnen de WW laat lopen.

Moet je dus altijd gegarandeerde druk op je waterleiding hebben staan, anders is het ook geen beveiliging.

?En er zijn mensen die zeggen dat het verstandig is om een thermische mengklep er bij tussen te zetten zodat de warmtewisselaar nooit onder het dauwpunt (onder de 63 C) kan komen deze temperatuur lijkt mij al vrij hoog als aanvoer temperatuur ?????
Nu hebben we het weer over het cv zijdige water. Ja dat is zo! Je hebt niet een echte houtketel, de WW zit boven je vuurhaard. Daar is de secundaire en tertiaire verbranding bij die kachel voor mij zeker niet gegarandeerd. Die mag dus zeker niet te koud worden, anders slaat daar allerlei troep op neer.

Door die klep (google eens op Laddomat) zorg je ervoor dat het deelcircuit van je kachel dermate hoog in temperatuur blijft dat aanzettingen op je kachel WW minder worden (das wat anders dan geminimaliseerd, dat zit in het ontwerp van die kachel).

Na die klep wordt dat relatief hete water gemengd in de hoofd stroom van je cv circuit

?Als ik er dingen in heb gezet die niet kloppen dan hoor ik dat graag.?

Ik heb het geschreven, en adviseer je dan ook dringend om gestelde oplossing niet toe te passen. Werk volgens het schema van de fabrikant met de uitvoering van het systeem met open expansie vat. En voedt daarmee een platenwisselaar mee die gekoppeld wordt aan je gesloten cv systeem (vervang de radiatoren schematisch voor een platenwisselaar).

Dit is de enige natuurkundige en ?hufter proof? oplossing die er is.

Groet, Cp
Plaats reactie