Schouw problemen (geen trek ??)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

rudike
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2010, 14:31

Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door rudike »

Deze zomer hebben we onze schouw vernieuwd .
We hebben in de bestaande schouwpotten een enkelwandige inox buis geplaatst , tot op de zolder . (recht op recht)
Vanaf de zolder zit er een dubbelwandige inox buis op , de totale lengte is +/- 9 meter (waarvan dus 4 meter dubbelwandig)
De diameter is 150 mm en er is een houtkachel op aan gesloten .
De schouw steekt +/- 1 meter boven de nok van het huis .

Nu het probleem ;
De schouw heeft steeds een heel goede trek gehad , kachel brandde perfect . De problemen begonnen dan ook pas vorige week (sinds het aanzienlijk kouder werd) . Het aanmaken is al een ramp , zodra er ook maar iets van vuur in komt , krijgen we alle rook in de woonkamer .
Het is net dat de schouw plots onvoldoende trek heeft.
Nu dacht ik dat is door de koude , dus heb ik de dubbelwandige buis op zolder, nog eens dubbel ingedraaid met glaswol , maar ook dit helpt niets .
De kachel wil gewoon niet meer branden , het hout ligt maar wat te smeulen , ookal doen we het deurtje onderaan open .
En er is heel veel rookvorming , deze komt vaak aan alle kanten uit de kachel :( :( :(
Met momenten ploft de kachel ook , met als gevolg dat alles vol ligt in de woonkamer .

Nu dachten we er vanaf te zijn met een inox buis te steken , een dikke 2500 € kwijt en nu zijn er nog meer problemen :cry: :cry: :cry:
Wie weet raad ?????????
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door account verwijderd »

@Rudike,

Het lijkt erop dat er iets in je schoorsteenkanaal zit. Heb hem al laten vegen?
Wellicht is er van de zomer een vogelnest in gekomen.
Verwijderd
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door wouter a »

Beste rudike,

Je meld dat je vanaf vorige week problemen hebt, ondanks dat het kouder is geworden...

Er is nog een belangrijke oorzaak aan te wijzen voor je probleem, behalve dat het kouder is geworden, is de lucht ook veel vochtiger geworden (getuige de grote hoeveelheden mist).

Ook dit is iets waar rekening mee gehouden moet worden, je rookgassen koelen vele malen sneller af als ze de pijp verlaten, eventueel al in de pijp zelfs! Tevens slaat de rook veel makkelijker neer op de omgeving (je buren kunnen nu waarschijnlijk ook ruiken dat je stookt......)

Om toch trek te krijgen zal je schoorsteen veel warmer moeten zijn als normaal, maar controleer eerst het volgende:

- is je schoorsteen niet verstopt?
- staat je afzuigkap aan of uit?
- kan de kachel voldoende lucht binnen krijgen (raam op een kiertje scheelt al enorm).

veel mensen sluiten namelijk de ramen als het kouder wordt, dit is funest voor je lucht kwaliteit in huis (en al helemaal voor je kachel).

Als je nu gaat stoken, stook dan met kleiner hout als je normaal doet, kloof het 2 of 3 maal meer als normaal.
Dit hout zal veel makkelijker vergassen en dus feller branden, met als resultaat dat je schoorsteen heter wordt, hiermee krijg je al meer trek, hierbovenop enkele proppen papier (snelle warmte!). Laat de eerste tijd de deur op een kiertje staan, niet zoals normaal tot de vlammen goed zijn, maar nu tot de pijp echt warm wordt, dan pas de deur sluiten.

Is je schoorsteen nu goed warm, dan kun je normaal gaan stoken met het normaal gekloofde hout, maar leg hier wel elke keer enkele kleinere stukken boven op om het kanaal warm te houden.

met vriendelijke groet,
Wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
rudike
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2010, 14:31

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door rudike »

Iets in zitten kan niet , er staat boven op de buis een regenkap met draad op, dus er kan geen vogel ofdergelijke in .

Misschien dat het helpt wat wouter zegt , er wordt namelijk redelijk veel dik hout gestookt , misschien moet ik veel meer kleinhout gebruiken .
Dat ga ik straks (of morgen) eens proberen , hopelijk helpt het .
rudike
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2010, 14:31

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door rudike »

Zonet al begonnen met klein hout , maar dat helpt niet veel , we zijn nu meer dan één uur verder en zitten hier in huis met alle ramen open , rookalarmen fluiten me aan de oren .
Maar de kachel brand nog steeds niet , zodra ook maar iets meer wordt open gezet of iemand aan de kachel komt begint ze weer te poffen en roken .
Zolang ik de deur openlaat brand ze fel , maar dat is niet houdbaar door de vele rook .

Nog andere suggesties ?????
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door gdelea »

heeft ie het in eerste instantie wel goed gedaan. normaal moet je als het kouder wordt meer drukverschil ,dus meer trek moeten hebben. misschien heb je in de kap gaas zitten wat is dichtgeslagen.ook bv centrale afzuiging of een afzuigkap kan invloed hebben. ook bv opstoken met eiken gaat niet altijd even makkelijk, het deurtje onderaan open is eigenlijks alleen voor het opstoken . dus eerst opstoken met dun hout, en zorgen dat je een vuur bed krijgt [en houdt] vaker bijvullen . rooster en beluchting onder dicht [kan niet bij elke kachel] en lucht van boven af voor een heter vuur. die enkelwandige buis is die ook geisoleerd?.wat voor een kachel staat er onder.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door account verwijderd »

Het is of een verstopt rookkanaal of het is valse trek of het is idd. dat gaas
wat is dichtgeslagen.

Zit je rookgasafvoer aan je kachel wel luchtdicht afgesloten?

Ik begrijp dat je een vrij recht kanaal hebt. Laat de kachel uitgaan, pak een ladder en veeg de schoorsteen.
Schoorsteen vegen kun je al doen met een touw met iets eraan wat in het ronde gat past.

Het kan ook zijn dat als je kachel een achteruitgang heeft die de muur ingaat en dan pas omhoog, dat ie daar verstop zit.
In dat geval je kachel naar voren schuiven en met een stokje het vuil weghalen. Kan ook met een oude
stofzuiger.
Verwijderd
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door Brit »

Heb je een klep in de schoorsteen zitten (net boven de kachel)? Ik neem aan dat je die niet vergeet open te zetten als je gaat stoken, maar bij mijn ouders was die klep een keer los komen te zitten van de hendel, waardoor hij niet open ging zonder dat we dat merkten......

Anders zou er echt wat anders de rookgasafvoer moeten blokkeren, daar moet je eerst naar zoeken!

Succes
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
rudike
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2010, 14:31

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door rudike »

Kachel is een austroflamm Wien => http://www.stokertje.nl/hout/austroflamm_wien/
Enkelwandige buis zit dus in schouwpotten , waar nog eens een muurtje rondstaat .
Dubbelwandige buis is dus ondertussen nog eens extra geisoleerd (tot aan de dakpannen).

Geen centrale afzuiging en afzuigkap staat uit .
Ik heb een vuurbed , gooi er enkele dunne latjes op en zolang ik dan de vuldeur open hou heb ik vlam (maar dit is niet vol te houden door de rook die mee naar buiten komt)
Zodra die deur dichtgaat gaat het vuur uit en doet ze niets dan smeulen. Indien ik dan ook een klepje open zet (maakt niet uit welk) komt er niets dan rook uit .
Na enige tijd kan ik dan wel de klep van boven helemaal open zetten , maar dit verandert niets aan de verbranding .
Indien ik dit een maand geleden deed gingen we lopen van de warmte , nu haalt het dus niets uit , ze brand niet en verwarmd dus bijna niets.

In de schouw zit ook niets in , die heb ik ookal geveegd (vanmorgen), ook in het rechte stuk achter de kachel zit niets .
Het gaas waar jullie het over hebben zit er bij mij niet , ik heb enkel draad met ruitjes in de regenkap zitten (ruitjes van 1cm²) , dus dat is het probleem ook niet .

Valse trek , ik zou niet weten waar die vandaan moet komen . Buizen lopen volledig recht naar boven , allemaal netjes in elkaar , want ze heeft dus al een tijdje perfect gewerkt ook .

Een klep zit er niet tussen dus dat kan het ook niet zijn

Ook zie je totaal geen vuur in de kachel , ookal liggen er enkel wat dunne latjes op , het is allemaal rook in de kachel verder zie je niets .
Lijkt erop dat de rook gewoon niet weg kan , MAAR als je dan buiten kijkt is het ook net een stoomtrein , dus de rook kan wel degelijk door de schouw.
Ik kan dus gewoon geen vuur (vlam) houden in de kachel, bijna niets open zetten en niet bij stoken , want je wordt hier van binnen helemaal uitgerookt , het begint echt frustrerend te worden met dat ding.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door gdelea »

ik kom heel vaak bij mensen die vonkengaas in de kap hebben zitten,dat kan vooral bij nevelig weer in twee dagen dicht slaan , dus voordat je verder zoekt eerst het dak op en controleren.en als je geen rieten dak hebt het gaas verwijderen, of vervangen door gaas met een grotere maas.vooral als je stookt met grotere stukken hout of enigsinz nat hout ,moet je er om denken dat ie niet roetwater gaat lekken.
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door henk »

gdelea schreef:ik kom heel vaak bij mensen die vonkengaas in de kap hebben zitten,dat kan vooral bij nevelig weer in twee dagen dicht slaan , dus voordat je verder zoekt eerst het dak op en controleren.en als je geen rieten dak hebt het gaas verwijderen, of vervangen door gaas met een grotere maas.vooral als je stookt met grotere stukken hout of enigsinz nat hout ,moet je er om denken dat ie niet roetwater gaat lekken.
Om de trek in je schouw te controleren kun je het volgende doen: Kachel uit de schouw trekken en in het vrijgekomen gat een stuk krantenpapier aansteken. Normaal gezien moet die als een gek beginnen branden, terwijl de rook de schouw in trekt. Bij een goede schouw vliegt het stuk krant al brandend omhoog in de schouw. Als je onderaan een roetluikje hebt kun je daar ook de test doen uiteraard. Degelijke techniek kun je eventueel ook gebruiken om de schouw te activeren. Na een paar stukken krant is je schouw opgewarmd en kun je de de kachel aanmaken.

Als je zoveel rook hebt, is het hout dan wel voldoende droog?

Groeten,

Henk
rudike
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2010, 14:31

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door rudike »

Het hout ligt al 2-3 jaar opgeslagen , dus dat zal het probleem niet zijn .
Via het roetluikje had ik ookal geprobeerd , maar de rook komt er dan gewoon door de kachel uit .
(is misschien ook wel mijn fout geweest , ik had de klepjes open staan)

Neem ik de kachel weg en duw krantenpapier in de buis , dan brand ze wel hevig en rook trekt gewoon weg .
Nadat de kachel terug staat en aangemaakt wordt , beginnen de problemen weer .
Je durft nu nog bijna niet meer aan de kachel te komen , telkens je eraan komt kan je het hele huis ontluchten :(
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door Tim »

Rudike,

Oostenwind? Bij Sr. wil de kachel ook niet trekken met dit weer + oostenwind.

Tim
rudike
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2010, 14:31

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door rudike »

Tim schreef:Rudike,

Oostenwind? Bij Sr. wil de kachel ook niet trekken met dit weer + oostenwind.

Tim
Kan zijn , maar dan zou ik het toch al eerder aan de hand moeten hebben gehad , niet ???
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door henk »

rudike schreef:Het hout ligt al 2-3 jaar opgeslagen , dus dat zal het probleem niet zijn .
Dat zou goed droog moeten zijn.
rudike schreef: Via het roetluikje had ik ookal geprobeerd , maar de rook komt er dan gewoon door de kachel uit .
(is misschien ook wel mijn fout geweest , ik had de klepjes open staan)
Dat ziet er niet goed uit. Ofwel trekt de schouw onvoldoende, ofwel heb ergens een serieus zuigeffect in het huis. Een
ventilatie van een toilet, een ventilatie-spleet onder een raam op een hoger verdiep aan de tegenovergestelde kant van het huis. Je kunt zoiets neutraliseren door een raam of deur volledige open te zetten aan de kant waar momenteel de wind komt.
Als dat werkt heb je het probleem gevonden.
rudike schreef: Neem ik de kachel weg en duw krantenpapier in de buis , dan brand ze wel hevig en rook trekt gewoon weg .
Nadat de kachel terug staat en aangemaakt wordt , beginnen de problemen weer .
Je durft nu nog bijna niet meer aan de kachel te komen , telkens je eraan komt kan je het hele huis ontluchten :(
Toch wel bizar

Henk
Plaats reactie