Welke houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Welke houtkachel

Bericht door RicharddeBlauw »

gerard schreef:Richard,
Ik weet niet of het al eens is genoemd, maar heb je al geprobeerd om "omgekeerd" te stoken?
Dus het hout gewoon kruislings opstapelen, bovenop een beetje aanmaakhoutjes en evt. een aanmaakblokje.
Er wordt inderdaad netjes omgekeerd gestookt met dien verstande dat het hout rechtop wordt gezet. Dat zijn dan vuren planken, latjes, balkjes. Alles steeds zó dat de lucht van onderaf er doorheen kan blijven stromen en de luchtgaten aan de zij- en achterkant zo goed als mogelijk open blijven (het open houden van de luchtgaten is trouwens erg moeilijk). Alles ong. 20-25 cm hoog. Dat komt bij elke stookbeurt neer op 4-4,5 kg. Volgende keer zal ik voorstellen om te stapelen zoals je aangeeft en zoals ik ook zie hoe Peterberg het doet. Maar dan gaat er volgens mij maar weinig kg in en ik vraag me af of de luchtgaten dan goed open blijven. maar goed, misschien is het dus wel een voordeel dat er wat dicht zit onderin.

@gdelea
grappig dat je net hebt geadviseerd om eens te proberen om aslade wat dicht te zetten. Ik las ook in het hele verhaal van peterberg van de Rocket/Bell over maar een hele kleine kier. Dat hebben we dus inderdaad toevallig meer gedaan vanavond. Ik dacht steeds, "hij rookt dus er moet meer lucht bij" maar nu met aslade op een zéér kleine kier leek het me inderdaad dat er minder rook in de stookkamer was, wel meer oranje kleur i.p.v. geel. Aan het einde van stookproces zagen we voor het eerst ook kleine blauwe vlammen, is dat oké ? Er staat me ergens iets bij dat blauwe vlammen erg heet zijn. Buiten konden we vanwege donkerte weinig zien.

@peterberg
Ik meen te hebben gezien dat je in de R/B ook kriskras (netjes) hout over elkaar legt met veel lucht. Dat je daar ook maar 3 1/2 kg in had sterkt me dan om dat ook te gaan proberen. Ik weet alleen niet meer nu of je in de R/B ook onderbeluchting hebt.

Heb trouwens nagevraagd over het rookkanaal. Huiskamerplafond is 2.60 cm en tot in betonnen plafond enkelwandig doorsnede 15. Daarna een doorgang van 14 cm naar een ruimer geheel gemetseld kanaal met een knik, een soort verspringing van ong. 20 cm horizontaal. dit komt omdat op de verdieping ook een kanaal zit waar ie volgens mij omheen gaat. Totaal is ie ong. 8 à 9 m. hoog. Kanaal is nergens geïsoleerd en de schoorsteenveger had gezegd dat de binnenkant erg onregelmatig was. In de slaapkamer boven is een muurtje warm.

Even nog een vraag waar ik nu aan denk. Van het hele verhaal over condens snap ik niet veel. Ik kom verschillende temperaturen tegen waar je boven moet blijven en voor de zekerheid blijven we nu altijd boven de 150 graden. Dit wordt geadviseerd door Tigchelaar. is die temp. van 150 graden net boven de kachel goed of mag dat veel lager. De temp. kan in het 2e deel van het stookproces oplopen tot 180. En is de temp. van condensvorming hetzelfde voor staal als voor stenen schoorsteen ?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Welke houtkachel

Bericht door peterberg »

RicharddeBlauw schreef:Ik meen te hebben gezien dat je in de R/B ook kriskras (netjes) hout over elkaar legt met veel lucht. Dat je daar ook maar 3 1/2 kg in had sterkt me dan om dat ook te gaan proberen. Ik weet alleen niet meer nu of je in de R/B ook onderbeluchting hebt.
In de R/B en ook de bergkachel zit onderbeluchting, maar dan gefixeerd op een heel kleine doorlaat. Ik heb maar een keer een Tigchelkachel zien branden en die werd alleen geregeld met de schuifjes. Dus niet met openzetten van de aslade deur. In het algemeen: onderbeluchting die te veel krijgt jaagt het vuur aan en leidt tot een slechte verbranding.
...Kanaal is nergens geïsoleerd en de schoorsteenveger had gezegd dat de binnenkant erg onregelmatig was. In de slaapkamer boven is een muurtje warm.
Hmmm... De doorsnede van het kanaal vind ik niet terug. Maar alla, dat is meestal groter dan 15 cm rond. Dus gaan de rookgassen daar langzamer stijgen. Eerlijk gezegd zou ik in zo'n geval aanraden om een rvs voering er in te laten zakken en rondom vol te storten met vermiculiet korrels. Juiste doorsnede, snel opwarmen.
is die temp. van 150 graden net boven de kachel goed of mag dat veel lager. De temp. kan in het 2e deel van het stookproces oplopen tot 180. En is de temp. van condensvorming hetzelfde voor staal als voor stenen schoorsteen ?
Als 150 graden door Tigchelaar wordt aangeraden dan is dat een veilige marge, veel lager is met die schoorsteen niet aan te raden. Condensvorming is afhankelijk van de temperatuur van de rookgassen plus het niveau van verzadiging met vocht. Hoe meer water, hoe eerder condens optreedt. In het rookkanaal vertragen de rookgassen en wordt er warmte afgestaan aan de wanden. Dan heb je in een stenen kanaal dus eerder kans op condensaat dan in een stalen buis. Helemaal als daarom heen isolatie zit.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Welke houtkachel

Bericht door gerard »

Ben het met Peter eens. Het mooist zou zijn, als je er een flexibele pijp door zou trekken, rondom geïsoleerd met vermiculiet. Maar ik heb het sterke vermoeden dat je dit niet gaat lukken vanwege de horizontale versleping in je rookkanaal. Een onregelmatig oppervlak van de binnenkant van het rookkanaal kan het inbrengen van een flexibele pijp al bijzonder moeilijk maken, en zelfs de nieuwe pijp flink beschadigen. Je schoorsteenveger zou mogelijk de weerstand kunnen checken door een iets grotere diameter rager (dan de flexibele pijp) in het kanaal te laten zakken.

Gerard
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Welke houtkachel

Bericht door Davy »

Ik ben op dit moment een finnoven aan het bouwen voor mezelf... Als jullie daar meer over willen weten, geef me dan maar gerust een seintje... Ik ben momenteel bezig met de bovenste kamer te metsen... Daarna moet de buitenwand er nog rond gezet worden en dan is het proefstoken geblazen.

Groetjes,

Davy
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Welke houtkachel

Bericht door Albert van WdJ »

@Davy,

Graag willen we hierover meer weten.

Creëer een nieuw draadje, en maak ons deelgenoot van je project.
Graag met foto's.
Want we zijn hier dol op ervaringsgegevens.

Albert
Change, before you have to.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Welke houtkachel

Bericht door RicharddeBlauw »

Bedankt voor jullie vele meedenken.

Ik denk dat we het probleem dan wel te pakken hebben. De doorlaat van de schoorsteen is zeker meer dan rond 15, echter zéér grof met uitsteeksels. Schoorsteen is decennia niet gebruikt en er zat een paar meter vuil in. De schoorsteenveger zei dat het zeker niet ging lukken om 15 er doorheen te trekken maar dacht dat het misschien wel zou lukken er een flexibel kanaal 13 doorheen te kunnen trekken.

Veel keren heb ik goed bijgehouden wat er gebeurde dus hierbij.
Nu is het zo dat gestart wordt met alslade open (2 à 3 cm kier). Vervolgens komt de temp. in rookkanaal (20 cm boven kachel) boven 150 graden en doen we stapje voor stapje de by-pass dicht. Wanneer deze gesloten is, is met windstil weer de temp. nauwelijks hoger te krijgen dan deze 150 graden. Wanneer het waait wil deze wel eens naar 180 gaan. Na sluiting van by-pass gaan we de aslade zachtjes aan sluiten met inachtneming van een minimale rookgastemp. van 150 graden. Zodra we echter de aslade meer sluiten gaat de temp. drastisch naar beneden en bij winderig weer is het niet mogelijk minder dan 1 à 2 cm open te laten staan. Uiteraard zijn alle drie schuifjes (in asladedeur en 2 in deur) volledig open).

Mocht er een flex 13 doorgetrokken kunnen worden, zou dat toch een optie kunnen zijn of komen we dan van de regen in de drup ?
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Welke houtkachel

Bericht door gerard »

Richard,

Ik vind eigenlijk dat je hierover contact met Fetze zou moet opnemen. Zij hebben een adviesdiameter voor de rookgasaansluiting. En dat doen ze niet voor niets. Zij weten waarschijnlijk ook zeer goed hoeveel je daarvan kunt afwijken.

Wat verandert er aan het rookkanaal als je een flex 13 cm. aansluit terwijl een 15 cm gewenst is? De doorvoer wordt flink nauwer, nog maar 75% in vergelijking tot de 15cm. Namelijk 133 cm² bij de 13cm, tegenover 177cm² bij de 15cm pijp. Maar in jouw situatie heb je ook nog eens te maken met die nare horizontale versleping....die geeft ook nog de nodige weerstand.
Ik ben dus bang dat je er niet veel mee zult opschieten, het enige voordeel is dat je mogelijk het rookanaal dan beter kunt isoleren. Maar hoeveel problemen ga je krijgen bij het opvullen met de vermiculite? Waarschijnlijk kom je met de vermiculite maar tot de versleping, en dat is ook nog maar de vraag in zo'n ruw kanaal.
Mijn advies dus: bellen met Tigchelaar.

groet,
Gerard
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Welke houtkachel

Bericht door gdelea »

bij een tegelkachel stook je een behoorlijke hoeveelheid hout in een relatief korte periode je kachel is bv 45 kw[ 24 uur] die warmte breng je er in met 3 tot 4 uur stoken ,dan heb je dus die grotere diam nodig. ook met bijvullen heb je vaak een grotere diam nodig als je kanaal lang genoeg is zou je misschien een maat kleiner kunnen maar optimaal is het niet. een horizontale versleping in je kanaal vemijden
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Welke houtkachel

Bericht door mark »

Bellen met tigchelaar was en is mijn beste advies.

Mark
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Welke houtkachel

Bericht door kockie »

Het gedeelte van quapetona is afgesplitst naar http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1474
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Welke houtkachel

Bericht door RicharddeBlauw »

N.a.v. informatie nagevraagd is een schoorsteenkanaal van 14 nog wel te doen maar 13 zou wel moeilijk worden met de kachel.

Hoewel ik eerder heb gehoord dat de gemetselde schoorsteenmantel meer dan 15 was blijkt nu dat de uiteindelijke opening helemaal bovenin een vernauwing heeft. Er ligt bovenop een betonnen/cement plaat met een opening van ong. 12 waarop een stalen buisje kan worden gezet ten behoeve van (vroeger) gaskachels. Er is ook in de slaapkamer een aansluiting voor een (gas)kachel en dat is ook 12.

Zou het kunnen zijn dat als we alleen deze opening bovenin de schoorsteen zouden vergroten het al een stuk beter gaat ?
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Welke houtkachel

Bericht door Brit »

Dat klinkt zeeeeer aannemelijk :D
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Welke houtkachel

Bericht door gdelea »

als ja gaat hardlopen en je moet ademen door een rietje dan krijg je het snel benauwd,zo moet je een schoorsteen ook zien het nauwste stuk moet eigenlijks , de zelfde diameter zijn als de uitgang van de kachel,ook teveel weerstand door bv overtollig cement of trapsgewijs gemetselde kanalen geven vaak problemen. ook betonplaten kunnen problemen geven door bv koudebrug..dus liever geen enkelwandige buis door de betonplaat, dus ook geen metalen pijpje op de betonplaat.evt een grotere schoorsteenpot kan ook. dus door de betonplaat heen . rvs slang is er niet in 130 , tenminste niet dubbel gewikkeld[ gladde binnenbuis] enkel wel.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Welke houtkachel

Bericht door gerard »

RicharddeBlauw schreef:N.a.v. informatie nagevraagd is een schoorsteenkanaal van 14 nog wel te doen maar 13 zou wel moeilijk worden met de kachel.

Hoewel ik eerder heb gehoord dat de gemetselde schoorsteenmantel meer dan 15 was blijkt nu dat de uiteindelijke opening helemaal bovenin een vernauwing heeft. Er ligt bovenop een betonnen/cement plaat met een opening van ong. 12 waarop een stalen buisje kan worden gezet ten behoeve van (vroeger) gaskachels. Er is ook in de slaapkamer een aansluiting voor een (gas)kachel en dat is ook 12.

Zou het kunnen zijn dat als we alleen deze opening bovenin de schoorsteen zouden vergroten het al een stuk beter gaat ?
Het is heel goed mogelijk dat vergroting het probleem oplost. In mijn ogen zeker het proberen waard.
Als je het geheel bekijkt, lijkt de schoorsteenuitlaatopening in dit geval de grootste boosdoener
-vernauwing bij het passeren van het plafond, doorgang 14 cm
-ruwe binnenkant rookkanaal
-versleping
-vernauwing naar ~12cm (12 cm. is maar 64% t.o.v. 15 cm)

Als je mazzel hebt dan is de plaat door oude mortel en "het weer", makkelijk te verwijderen. Lijkt dit veel/moeilijk breekwerk te gaan geven dan kun er ook voor kiezen met een haakse slijper het gat even groot te maken als het kanaal. Zorg dat tijdens dit werk niet de hele zooi in het rookkanaal verdwijnt....dan wordt het in de versleping weer erg nauw.
Bedenk van te voren een oplossing zodat het uitgeslepen beton nog even blijft steunen/hangen totdat je beide handen weer vrij hebt.

Succes,
Gerard
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Welke houtkachel

Bericht door gdelea »

er zijn ook houten klossen die je op de flexibele slang kunt zetten, past de klos dan past meestal ook de flexibele buis,een slang van 150 = ongeveer 165 mm en een slang van 125 ongeveer 135mm hoe stugger het soort slang des te groter de straal die je nodig hebt om de slang er onbeschadigd, doorheen te krijgen.
Plaats reactie