Welke houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Welke houtkachel

Bericht door RicharddeBlauw »

Ja, dat klinkt inderdaad allemaal erg logisch. Die 12 cm is erg smal. Het is ook zo dat als we langere tijd naar de rook uit de schoorsteen kijken het lijkt alsof de rook met kleine tussenpozen meer of minder eruit lijkt te komen. Een beetje onregelmatig.

Het gekke vind ik dan wel dat de laatste gang in de kachel vanaf de bodem onder de aslade aan de achterkant omhoog richting rookkanaal ook vrij smal is. Ik dacht iets van 7 X 13 cm.

Maar ik denk we er goed aan doen iemand te vinden die het gat kan vergroten.

Erg bedankt voor alle meedenken. Ik zal het doorgeven en zal de uitslag nog even komen vertellen.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Welke houtkachel

Bericht door RicharddeBlauw »

Hoewel het rookkanaal lang niet perfect is (de 12 cm uitgang zit er nog), ben ik toch steeds weer verbaasd over de enorme warmte die ontstaat met nauwelijks 9 Kg vurenhout per dag verstookt. Over het comfort ben ik nog steeds niet echt te spreken. Als ik daar op bezoek ben en op 3 meter van de kachel zit heb ik altijd een koude rug. Waar ik ook aan denk is dat de beide zijkanten van de kachel op vrij grote ramen staan gericht, hoe zit dat met warmtestraling ? Gisteren voor m'n kennis wat klusjes gedaan en o.a. een lamp opgehangen. Nu viel me pas op dat het onder het plafond niet merkbaar warmer is, dat is wel een erg groot verschil met warme lucht.

Wat me ook op valt is dat met de koude de kachel veel beter te regelen is. Aslade deurtje kan dicht (schuiven wel open) zodat met veel minder toevoer van lucht toch een mooi niet echt rustig vuur te zien is.

ik ben voor mij nu toch ook aan het bedenken welke kachel ik zou nemen. Iets voor volgende zomer. Met veel aandacht lees ik alles over de Rocket/Bell van Peter.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Welke houtkachel

Bericht door gdelea »

bij een stralingskachel. moet je grote glas oppervlakken in de buurt van de kachel vermijden die straalt dwars door het glas heen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Welke houtkachel

Bericht door Albert van WdJ »

gdelea schreef:bij een stralingskachel. moet je grote glas oppervlakken in de buurt van de kachel vermijden die straalt dwars door het glas heen.
Volgens mij gaat warmtestraling nou juist niet goed door glas heen. Het is nl. hoofdzakelijk infrarode straling.
Dat merk je ook bij een houtkachel met glasdeur. Wanneer je de kacheldeur opent, voel je veel meer warmtestraling.

Indien glas veel infrarode straling doorlaat, dan zou je ook niets aan enkel glas in je woning hebben. Dan zouden de tuinbouwkassen dus ook een groot probleem hebben.


Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Welke houtkachel

Bericht door nck »

Ik heb altijd gemeend dat juist glas wel I.R. straling doorlaat maar juist U.V. straling blokkeert. Daarom worden kassen in de zon wel warm maar wordt je achter glas nooit bruin (in de zon gezeten).

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Welke houtkachel

Bericht door gdelea »

inderdaad infaroodstraling, en de meeste stralingskachels werken met infaroodstraling vooral tegelkachels, speksteenkachels,, daarom werkt het bv niet om een speksteenkachel in een glazen serre neer te zetten,dan liever een stalen kachel evt met convectie.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Welke houtkachel

Bericht door Albert van WdJ »

nck schreef:Ik heb altijd gemeend dat juist glas wel I.R. straling doorlaat maar juist U.V. straling blokkeert
Dat klopt ook wel, maar niet al de ir-straling. Het ir-spectrum is vrij groot. van ca 1mm - 780nm.

Kijk hier even voor de discussie hierover.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=11189

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Welke houtkachel

Bericht door nck »

Leerzaam. Thnx.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Welke houtkachel

Bericht door RicharddeBlauw »

Inderdaad weer wat geleerd. De infrarood gaat dus dwars door dubbele beglazing heen kun je stellen.

Ik snap nu dus ook (dat valt me dus erg tegen en daar komt waarschijnlijk ook die koude rug van) dat die 6D de kamer niet warm krijgt terwijl het toch een flinke overmaat is.

De kachel kan volgens fabrikant 50 M2 verwarmen (staat in de papieren en folder) maar staat nu in een ruimte van 27 M2. De ramen aan voor- en achterkant zijn elk 2 X 2.30 m. De kachel staat hier precies tussen tegen de zijgevel. De zijgevel waar de achterkant v.d. kachel naar gericht is is ook de buitengevel (spouw en geïsoleerd). De zijkanten v.d. kachel stralen dus eigenlijk direct naar buiten. Het wordt bij 2X/dag stoken op de thermostaat 15 graden en dan slaat de CV ook nog aan als ie op 15 staat. Ik moet wel zeggen dat het nu lekker koud is buiten maar toch. Ik had wat meer comfort en warmte verwacht. Die thermostaat hangt niet in het zicht van de kachel maar wel in dezelfde ruimte. Overigens heb ik zelf nog even op de site gekeken maar ik kan niets vinden over oppervlaktes die de kachels aan kunnen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Welke houtkachel

Bericht door Albert van WdJ »

RicharddeBlauw schreef:Inderdaad weer wat geleerd. De infrarood gaat dus dwars door dubbele beglazing heen kun je stellen.
Nee dus, tenzij.........

Zie voor extra toelichting:
http://home.kpn.nl/vanadovv/Spect.html
en
http://www.poolteak.be/infraroodcabines ... index.html

Let op de gebruikte eenheden! (μ en nm en mm)

En welke infrarood frequenties straalt de kachel uit?
En in welke onderlinge verhoudingen?

Albert
Change, before you have to.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Welke houtkachel

Bericht door RicharddeBlauw »

Hmmm... in berekeningen voor stenen kachels voor de warmtebehoefte wordt wel degelijk rekening gehouden met de oppervlakte van ruiten. Ik mag dus aannemen dat er IR door de ruiten straalt en dat dit ook relevant is. De warmtebehoefte van de kamer is 3,7 Kw en de 6D zou 4 Kw moeten kunnen leveren. Daarbij zou de kachel goed zijn voor de dubbele oppervlakte van de kamer.

De kachel wordt trouwens goed heet. Aan de zijwanden waar de rookgassen het eerst tegen aan komen kun je na een uur nadat de gloeifase is ingetreden je hand niet meer op de steen leggen. Na 12 uur is de temp. in het kanaal 40 graden.
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Welke houtkachel

Bericht door Davy »

Beste collega's,

Factoren die van invloed zijn op de grootte van je kachel: Hoe dik is je isolatie? welk type glas en welke raamprofielen heb je? hoe ver staat de kachel van de buitenmuur? zit er isolatie tussen de achterwand van de kachel en de buitenmuur? wat is de dikte van de spouwisolatie?

Ik ben even gaan opzoeken... De 6D is een kachel van 800 kilo. Volgens mij is deze kachel heel licht voor een kamer van 27m2 (traditioneel bouwwerk). Ik heb ik de living een kachel staan van 3600 kilo. Daar is het nu heerlijk rond vertoeven. Ik denk dat bij het dimensioneren van een kachel je beter te zwaar dan te licht gaat werken. Dat is bij mij het geval. Alhoewel ik nog maar aan het instoken ben... Heb ik nu de radiatoren kunnen afzetten en doe ik enkel verder met de vloerverwarming.

Groetjes,

Davy
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Welke houtkachel

Bericht door RicharddeBlauw »

@Davy,

Klopt, de kachel weegt 800 Kg. Je hebt gelijk dat alle factoren die je noemt van invloed zijn. Daar is echter rekening mee gehouden. De kachel behoort niet extra geïsoleerd te worden en hoort min. zo'n 10 cm van de muur af te staan. Toch vind ik het verschil veel te groot tussen theorie en praktijk. Als aangegeven wordt dat de kachel tot 60 m2 kan verwarmen maar in de praktijk 27 m2 niet haalt dan klopt er ergens iets niet. Zelfs een 4D zou volgens theorie de kamer moeten kunnen verwarmen. Die weegt 600 Kg. Het kan overigens ook zijn dat alle normen vanaf een bepaalde buitentemp. gelden maar daar kan ik niks over vinden.

De praktijk is nu dat de kachel precies tussen 2 ramen staat, elk op een afstand van 3 meter. Kennelijk is dit van zo'n grote invloed dat er héél veel verlies is. De overmaat v.d. kachel is al 100 % en dan nog haalt ie het bij lange na niet.

Eerlijk gezegd denk ik nu dat een ondiepere maar veel bredere kachel beter zou zijn. Meer straling naar voren en minder naar de zijkanten.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Welke houtkachel

Bericht door Brit »

Is het misschien iets om te proberen of er een verschil is als je de gordijnen (of wat dan ook) dicht doet tijdens het stoken. Dan zou de meeste straling moeten worden opgevangen?

Suc6
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
quapetona
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 okt 2010, 06:15

Re: Welke houtkachel

Bericht door quapetona »

Via internet heb ik gevonden dat van de traditionele houtkachels de houtkachel Jacobus een van de schoonste verbrandingen geeft (met een hoger rendement). Deze voldoet aan de strengste milieunormen. Ook de jotul houtkachel geeft een van de schoonste verbrandingen.

Heeft iemand ervaring met de jacobus?

Ik zag dat de Jotul gebruik maakt van gietijzer en de Jacobus van cordensstaal. Heeft dit nog invloed op de warmte ontwikkeling en verspreiding?
Plaats reactie