? (-: Garnalen kweken met warmtekrachtkoppeling ;-)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

? (-: Garnalen kweken met warmtekrachtkoppeling ;-)

Bericht door Jan Zonnebrand »

Dat gaat men op de Maasvlakte doen met de overtollige warmte van de E-on centrale. Zijn koelwater wordt toch in de plomp geloosd.

Zowaar toont de NEEEerlandse domroep wat we nog wel kunnen. Helaas doet men of het wiel is uitgevonden.

De tuinders in het Westland werken al jaren met warmtekrachtkoppeling Het moet alleen wat kleinschaliger.

Daartoe zijn in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland al jaren de zg 'Blockheizkraftwerke' in bedrijf die in woningen en bedrijven zowel warmte als stroom leveren.

De stroom kan gebruikt worden voor elektrisch openbaar vervoer. Met 6,5 miljoen huishoudens kun je toch een aardig treintje laten rijden. De warmte wordt in de winter gebruikt voor verwarming van woningen en bedrijven.

In de zomer kun je (bij nat weer) denken aan het drogen van landbouwprodukten, houtsnippers voor het Blockheizkraftwerk waarin een stirlingmotor de stroom opwekt. En natuurlijk de kwekerijen van garnalen en vis.

Helaas zijn deze 'Blockheizkraftwerke' hier tamelijk onbekend, de aardgasbaten, en de Duitstalige fabrikanten hebben dit blijkbaar al ondervonden.

Ik heb nu 2 fabrikanten aangeschreven over stroom in de zomer. Geen enkele heeft gereageerd.

Ik ben dus van plan zelf maar aan de slag te gaan omdat de zonneboiler toch grote hoeveelheden warm water geeft in de zomer.

Een 'Blockheizkraftwerk' uit de handel, voor zover hier verkrijgbaar, kan in de zomer zijn warmte niet kwijt. Bovendien ziet min huisbaas me al aankomen.

Er zijn ontwerpen van kleine stirlingmotoren die al op de warmte van een kop thee werken. Veel stroom heb ik in de zomer niet nodig, dus moet het mogelijk zijn om een 'uitvergrote' stirlingmotor van dit type te bouwen die het warmteaanbod kan gebruiken.

Jan Zonnebrand
-------------------S-P-R-E-U-K---------------------
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Begrijp ik goed dat je van plan bent om een stirlingmotor te laten lopen op de warmte uit de zonneboiler?

De franse natuurkundige Carnot heeft omstreeks 1820 uitgezocht dat je dan qua rendement niet boven 1-(T_koud/T_heet) uitkomt.

Stel dat je er in slaagt om alle warmte op 20?C kwijt te raken en dat de zonneboiler 120?C levert, dan wordt de factor tussen haakjes: 293 K / 393 K is ongeveer 0,75. Het maximale rendement is dan dus 25%, maar ik ben bang dat het (veel) minder wordt. Misschien wil de stirlingmotor lopen, maar veel vermogen kun je er dan niet aan onttrekken. Een fietslampje laten branden zou ik al knap vinden.

Commerci?le stirlingmotoren werken allemaal met branders op fors hogere temperatuur, desondanks is het elektrisch rendement niet geweldig, 10 tot 15% of zo. Echt grote gasmotoren komen wat verder, maar met 40% zal het wel afgelopen zijn. De allerbeste elektriciteitscentrale (op gas, wat een hele mooie brandstof is) haalt boven de 50%, wat gruwelijk goed is. Dat lukt door hoge verbrandingstemperaturen in een gasturbine (dik boven de 1200?C) en een nageschakelde stoomcyclus.

Eigenlijk is ons aardgas een veel te mooie brandstof om zomaar in de fik te steken voor het produceren van laagwaardige warmte. Want ??nmaal op laag temperatuurniveau kun je warmte nauwelijks nog in kracht omzetten. De enorme potentie van aardgas wordt (ook bij HR-ketels) eigenlijk alleen gebruikt om die toestellen mooi klein te maken.

John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dit is een leuk forum over de blok-verwarming in combinatie met het verbranden van (gebruikte) zonnebloem of frituurolie. Zelf heb ik al leuke ideeen, alleen nog te weinig tijd :(
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: ? (-: Garnalen kweken met warmtekrachtkoppeling ;-)

Bericht door kees »

Jan Zonnebrand
-------------------S-P-R-E-U-K---------------------
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
[/quote]

met zonnebrand in de hand komt men door het ganse land
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Re: ? (-: Garnalen kweken met warmtekrachtkoppeling ;-)

Bericht door mickenhans »

Jan Zonnebrand schreef: Er zijn ontwerpen van kleine stirlingmotoren die al op de warmte van een kop thee werken. Veel stroom heb ik in de zomer niet nodig, dus moet het mogelijk zijn om een 'uitvergrote' stirlingmotor van dit type te bouwen die het warmteaanbod kan gebruiken.
Beste Jan, ik heb nu 2 stirlingmotortjes gebouwd, en ik ben er mee aan het experimenteren. Ze lopen nu op een temp. verschil van 35 graden, en ik ben bezig om 4 andere modellen laagtemperatuur motoren te bouwen. Als we ooit een bijeenkomst/ ontmoetingsdag zullen hebben, zal ik er zeker een paar meenemen!
Inderdaad, veel vermogen hebben ze nog niet, maar dat is een kwestie van proberen, ontwikkelen, falen en slagen.

Ik hou het forum op de hoogte.
Fotootje van mijn motor:

http://img258.imageshack.us/img258/1219 ... ng5ef9.jpg

Voor wat je schreef over zonneboilers: Volgens mij zijn dat de simpelste dingen waarmee je energie kunt besparen. Dus wat mij betreft is een zonneboiler een aanrader!

Groeten
Hans
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: ? (-: Garnalen kweken met warmtekrachtkoppeling ;-)

Bericht door kees »

Beste Jan
,

gaat Jan Z. nog reageren of zit hij nu op "retecool.nl", "2vandaag.nl",
"omeJohan.nl", "Egotrip.nl"?

Gebruik toch een beetje het verstand voor er gereageerd wordt.

btw: het forum gaat wel erg ver afwijken van het alternatief voor DTA.
Zijn er nog wel echte knutselaars?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Ach Kees,

Het is toch niet erg dat iemand die wat gefrustreerd is, zich ook kan uiten?
Bovendien is het onderwerp toch ook op zijn plaats onder "verwarming, isolatie, huishoudelijk energieverbruik"?

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Deze post heeft gelukkig meer inhoud dan de vorige van zijn hand. Die post heb ik overigens weer terug gezet, alhoewel ik er nog steeds niet erg gelukkig mee ben.... Zie: viewtopic.php?t=140
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Deze post heeft gelukkig meer inhoud dan de vorige van zijn hand. Die post heb ik overigens weer terug gezet, alhoewel ik er nog steeds niet erg gelukkig mee ben....
Toch een goede beslissing, vind ik, Kockie. Maar ik geef toe: het is niet altijd eenvoudig om gelijktijdig streng ?n rechtvaardig te zijn.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: ? (-: Garnalen kweken met warmtekrachtkoppeling ;-)

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:btw: het forum gaat wel erg ver afwijken van het alternatief voor DTA.
Zijn er nog wel echte knutselaars?
Ik denk dat je misschien nog wat geduld moet oefenen, Kees. Volgens mij hebben zelfs de weinige leden van dit jonge forum reeds veel meer te bieden dan de 12 Ambachten. Denk je dat ook niet?

Dirk
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

? (-: Stirlingmotor op lage temperatuur ;-)

Bericht door Jan Zonnebrand »

Het heeft een tijdje geduurd voor ik met een reaktie kwam, ik heb daar weinig tijd voor. In de eerste plaats heb ik geen eigen internetaansluiting (dit verhaal wordt via een USB-stick, bekend van defensie, in de bieb geplaatst.)

Daarom vind ik het beter te reageren als er meer reakties zijn. Economisch forumbezoek heet dat. ;-)

Maar hier komt ie dan:
gaat Jan Z. nog reageren of zit hij nu op "retecool.nl", "2vandaag.nl",
"omeJohan.nl", "Egotrip.nl"?
Eh.....

Laat maar ;-)
Begrijp ik goed dat je van plan bent om een stirlingmotor te laten lopen op de warmte uit de zonneboiler?

De franse natuurkundige Carnot heeft omstreeks 1820 uitgezocht dat je dan qua rendement niet boven 1-(T_koud/T_heet) uitkomt.

Stel dat je er in slaagt om alle warmte op 20?C kwijt te raken en dat de zonneboiler 120?C levert, dan wordt de factor tussen haakjes: 293 K / 393 K is ongeveer 0,75. Het maximale rendement is dan dus 25%, maar ik ben bang dat het (veel) minder wordt. Misschien wil de stirlingmotor lopen, maar veel vermogen kun je er dan niet aan onttrekken. Een fietslampje laten branden zou ik al knap vinden.
Ik ben in eerste instantie uitgegaan van het 'traditionele' Blockheizkraftwerk, dat momenteel sterk in opkomst is in Duitstalige landen. Hoofdtaak daar is verwarming. Conventionele centrales lozen hun koelwater over het algemeen in de 'plomp'. Niet erg economisch. Vandaar mijn artikel.

Toegegeven, in deze Blockheizkraftwerke is de temperatuur veel hoger, het koude koelwater zorgt voor een groot verschil in temperatuur maar komt ten goede aan verwarming.

Mijn zonneboiler werkt het best als de temperatuur van het te verwarmen water laag is. Dan 'valt er nog wat' te verwarmen. In de zomer heb ik vaak te veel warm water, terwijl er nog nauwelijks een toepassing is. Ik kan natuurlijk 3 x per dag een douche nemen, maar dan ontstaan andere problemen.
Beste Jan, ik heb nu 2 stirlingmotortjes gebouwd, en ik ben er mee aan het experimenteren. Ze lopen nu op een temp. verschil van 35 graden, en ik ben bezig om 4 andere modellen laagtemperatuur motoren te bouwen. Als we ooit een bijeenkomst/ ontmoetingsdag zullen hebben, zal ik er zeker een paar meenemen!
Inderdaad, veel vermogen hebben ze nog niet, maar dat is een kwestie van proberen, ontwikkelen, falen en slagen.

Ik hou het forum op de hoogte.
Bij deze generatie van 'hobby' stirlingmotoren valt op dat de diameter van de verdringer vele malen groter is dan die van de zuiger (de verdringer is bijna 6 maal zo groot). Hierdoor kan het temperatuurverschil ook veel lager zijn. Of dat ook een faktor 6 is?.....

Er zijn ook 'hobby' stirlingmotoren die de verdringer gecombineerd hebben met het vliegwiel, een sektor van 180? is verdikt en verplaatst zo de warme lucht, waardoor drukverschil ontstaat.

Dusseh....

Carnot, Diesel, James Watt, ook allemaal figuren die ooit door de wereld uitgelachen werden en bekijk de wereld nu eens.

Het is zoals in de eerste quote terecht gesteld wordt, zaak de temperatuurverschillen zo groot mogelijk te houden. Ook in de winter zijn er grote verschillen tussen de 'kachel' binnen en buiten. En aangezien de meeste energie in een huishouden aan warmte op gaat....

Stroom is een bijprodukt. Elektrische verwarmingsapparaten heb ik niet meer en dus kan ik ook met een klein vermogen toe. Niet geschoten, altijd mis.
btw: het forum gaat wel erg ver afwijken van het alternatief voor DTA.
Zijn er nog wel echte knutselaars?
Knutselaars hebben gelukkig weinig tijd om te diskuzeuren. Zij zijn zoals men in het oosten van het land zegt 'Druk'.

Maar kort en goed, het Blockheizkraftwerk is in dit kikkerland TE onbekend. Als er in de 6,5 miljoen Nederlandse huishoudens Blockheizkraftwerken ge?nstalleerd worden kunnen er heel wat centrales gesloten worden.

Tenslotte een compliment voor de moderator, die alles netjes op z'n plaats zet. Bovendien is dit een forum waar flink wat kennis zit. Dit in tegenstelling tot de forums van wat ik maar even de 'domroep' noem. Daar is nauwelijks enige kennis.

Jan Zonnebrand
-------------------S-P-R-E-U-K---------------------
Het onmogelijke doen wij direkt, wonderen duren iets langer. Wij toveren op aanvraag.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: ? (-: Stirlingmotor op lage temperatuur ;-)

Bericht door kees »

Jan Zonnebrand schreef:Het heeft een tijdje geduurd voor ik met een reaktie kwam, ik heb daar weinig tijd voor. In de eerste plaats heb ik geen eigen internetaansluiting (dit verhaal wordt via een USB-stick, bekend van defensie, in de bieb geplaatst.)

Daarom vind ik het beter te reageren als er meer reakties zijn. Economisch forumbezoek heet dat. ;-)

zei hij gepikt, gekuift, kortom de zomer is voorbij. Alle gekheid op een stokje. 8)
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: ? (-: Stirlingmotor op lage temperatuur ;-)

Bericht door Jan Zonnebrand »

De dames en heren van dit forum moeten rekenen op wat meer bijdragen van mijn kant. Ik heb een eigen internetaansluiting. ;)

En dit forum geeft er alle aanleiding toe. De diskussie over de wasdroger bv. Ik heb er ook een, hij is 4 meter lang. ;)

Duurzame energie? Geen probleem
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: ? (-: Garnalen kweken met warmtekrachtkoppeling ;-)

Bericht door mark »

Hoi jan, dat is inderdaad een tijdje geleden. Maar ik kijk uit naar de bijdrage aan dit forum. Voor je bijdrage aan de wasdroger heb ik vast wat gigabyte vrij gemaakt :D . Dat kan wel maar foto's op het forum krijgen nog niet :oops: .

groet Mark
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: ? (-: Garnalen kweken met warmtekrachtkoppeling ;-)

Bericht door Jan Zonnebrand »

mark schreef:Hoi jan, dat is inderdaad een tijdje geleden. Maar ik kijk uit naar de bijdrage aan dit forum. Voor je bijdrage aan de wasdroger heb ik vast wat gigabyte vrij gemaakt :D . Dat kan wel maar foto's op het forum krijgen nog niet :oops: .

groet Mark
Heel simpel, een weblog starten bv http://www.blogeiland.nl en een opslag voor foto's zoals http://photobucket.com en je hoeft nooit meer dingen twee keer uit te leggen. Je verwijst even naar je weblog. ;)
Plaats reactie