schimmel op brandhout: help !

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bregt
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2010, 20:01

schimmel op brandhout: help !

Bericht door bregt »

Hallo iedereen !

Een paar weken heb ik 10 m³ droog brandhout gekocht en dit met veel ijver opgestapeld in een open schuurtje.

Nu blijkt dat er hier en daar schimmel aan het vormen is op het hout. Bij het inladen was het even aan het regenen, en het laatste deel heeft een nachtje buiten gelegen onder een zeildoek. De dag erna bleek dit hout redelijk nat te zijn.

Mijn vraag is nu: is het normaal dat op dit (nat geworden) hout schimmel gevormd heeft, en vooral: gaat dit vanzelf weg na een tijdje ? Of gaan die beschimmelde blokken de rest "infecteren" ? Ik heb er anderhalve dag over gedaan om de 100 kruiwagens hout op zijn plaats te krijgen, dus zie er een beetje tegenop om al het hout te verplaatsen. De bergplaats lijkt me redelijk geschikt (zijwanden is gevlochten hout en bovenste stuk is open, dus er kan lucht aan) maar ik heb wel een tiental rijen hout achter elkaar liggen... ik zal morgen een foto posten, dat is misschien makkelijker om te oordelen of het hout zo goed ligt.

Ik zou het fijn vinden moest iemand met kennis van zaken mij kunnen antwoorden, want ik zit er redelijk mee verveeld :-)
Voor mij is het allemaal nieuw, pas een huis gekocht met een oude houtkachel

Alvast bedankt !
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: schimmel op brandhout: help !

Bericht door Bufferboost »

Bregt,
even een kort antwoord:

- schimmel heeft alles te maken met de "doorwaaibaarheid". Hout mag best af en toe, bijvoorbeeld aan de kopse kanten, even een beetje nat regenen. Maar het moet (!) doorwaaien. Alleen boven een beetje helpt niet.
- hout aan de bovenzijde afdekken en aan de zijkanten open houden. Wellicht zijn je gevlochten schermen te dicht?
- 10 rijen (ik ga er van uit dat je 30-45 m. stukhout hebt) is m.i. té dik. Max. 4-5 rijen dik, tenzij het helemaal open ligt en alleen aan de bovenkant is afgeschermd.

Dus: niet opnieuw gaan sjouwen maar de zijwanden van je hok afbreken ... :P , en probeer één of twee rijen in het midden er tussenuit te krijgen? En zet je dak stormvast :D .

Groet Hans
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: schimmel op brandhout: help !

Bericht door Albert van WdJ »

@Bregt,

Eén van de voorwaarden voor een mooi schimmelleven is vocht. Daarnaast warmte.

Of je hebt vochtig hout gekocht, of het hout heeft al een poos in een slechte opslagplaats gelegen.
Want van alleen een paar uurtjes natregenen zal hout niet gaan schimmelen. Dat regenwater dringt nl. niet echt in het hout.
Wanneer je hout nu weer droog is, zal de schimmelontwikkeling stil vallen. Het beetje wat er reeds op zit kan geen kwaad.
Maar als je hout nu nog inwendig nat is, en je opslagplaats ventileert slecht, dan kan de schimmel zich mogelijk doorontwikkelen. En eet de kilowattjes uit je hout. Nou gaat dat niet in een razend tempo, maar toch.

Daarnaast, met beschimmeld hout gaan slepen richting huis is ook niet echt goed voor de luchtwegen.

Hak eens wat blokken door en meet de vochtigheid binnenin. Als je rond 20% zit is er geen probleem. Is het vochtiger, dan moet je zorgen voor ventilatie. Aanhangend regenwater ben je zo kwijt. Inwendig vocht duurt helaas langer.

Albert
Change, before you have to.
bregt
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2010, 20:01

Re: schimmel op brandhout: help !

Bericht door bregt »

Hallo Hans,


hartelijk dank voor het snelle antwoord. Ik vrees idd dat ik weer een dagje verlof ga moeten opofferen en mijn schuur ga moeten verbouwen :?

Ik zie trouwen net dat ik de topic twee maal heb aangemaakt, dus ik ga deze wissen morgen :-)

aan ieder: gelieve te reageren op de andere topic, alvast bedankt
bregt
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2010, 20:01

Re: schimmel op brandhout: help !

Bericht door bregt »

Beste Albert,


bedankt voor het snelle antwoord.

Het is gemengd hout, dus zou het kunnen dat slechts één houtsoort beschimmeld is om de redenen die jij opsomt.
Het merendeel is echt wel droog, want is licht en klinkt "hol" als je twee blokken tegen elkaar klopt.
Het rare is dat er geen beschimmlede blok tussen zat toen ik het hout enkel weken geleden heb ingeladen.

Kan de schimmel van de ene op de andere blok doorgegeven worden, van houtsoort naar houtsoort ?
En zodus, mits slechte ventilatie, heel mijn houtstapel beschimmelen na verloop van tijd ?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: schimmel op brandhout: help !

Bericht door Erikvr »

Alleen als het vocht niet wegkan kunnen de blokken allemaal verschimmelen. Maar dan zou je het hermetisch in plastic moeten verpakken .. :mrgreen:

nog een tip: wanneer het houtstoken bevalt, vervang dan de oude kachel zo snel mogelijk door een hoogrendements houtkachel. scheelt een hoop opslag en slepen van hout.
groet,
Erik
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: schimmel op brandhout: help !

Bericht door kockie »

bregt schreef:Hallo Hans,


hartelijk dank voor het snelle antwoord. Ik vrees idd dat ik weer een dagje verlof ga moeten opofferen en mijn schuur ga moeten verbouwen :?

Ik zie trouwen net dat ik de topic twee maal heb aangemaakt, dus ik ga deze wissen morgen :-)

aan ieder: gelieve te reageren op de andere topic, alvast bedankt
Dat hoeft allemaal niet meer; heb de topics samengevoegd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie