Veroorzaakt een tegelkachel/finoven convectie ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Marc,

Ik had dat al een keer gepost op het forum van dda en ook reactie van jou gekregen op de vraag hoe ik warmte van een finoven of een tigchelkachel beter kan benutten: met een warmtewisselaar of balansventilatie. Nu blijkt dat er toch redelijk wat convectie is. wat is jullie mening om een balansventilatiesysteem te mis/gebruiken om de warme lucht uit de woonkamer te verplaatsen. In ieder geval interessant te lezen hoe de warmtewisselaars werken (zaterdag 25 feb heb ik een afspraak om voor een tigchelkachel te kijken), alleen voorzie ik problemen met de het te plaatsen opslagvat (te groot? en te zwaar?). Vandaar het idee van de balansventilatie. Wat is bijvoorbeeld Dirk zijn idee daarover?

Patrick
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi pdkl,

Leuk dat je dit forum bezoekt.Ik heb geen idee hoe balansventilatie werkt maar de andere vast wel zodat je al een schat aan info hebt als je gaat kijken.
Terug komend op onze ketel die is wat groot maar er zijn enkele andere oplossingen voor zodat hij kleiner uitvalt.Dus fixeer je zelf niet op dit grootte buffervat.
Misschien had je al wat gegoogled over balansventilatie.Het is er wat langer werd paar jaar geleden ook met ons besproken.Wij vonden het toen niet nodig(wat de boer niet kent vreet hij niet).

groet
mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

pdkl schreef: met een warmtewisselaar of balansventilatie. Nu blijkt dat er toch redelijk wat convectie is.
Dag Patrick,

Een finoven produceert inderdaad redelijk wat convectie (ongeveer 50 percent). Warmtemuren met lagere temperatuur geven nog meer convectie. Die convectie gebeurt echter aan lage snelheid. Zoiets als traagstromend water in een brede rivier.

Men moet er echter rekening mee houden dat het totaal afgegeven vermogen van de buitenkant van een finoven "slechts" 2000 à 3000 Watt is! Daardoor wordt eigenlijk maar 1 kWh aan warme lucht geproduceerd. Is dat voldoende voor al die andere kamers ?

Ook is deze opgewarmde lucht, door de lage oppervlaktetemperatuur van de finoven, relatief koel. Toch in vergelijking met bijvoorbeeld de hete lucht die door een gewone houtkachel wordt geproduceerd. Om relatief weinig (ongeveer 1 kWh) warmte te transporteren, zul je dus continu veel lucht moeten rondpompen.

Met een warmtewisselaar binnenin de Tigchelkachel wordt het vooruitzicht al wat beter. Die warmtewisselaar geeft een extra vermogen van een paar duizend Watt of meer, wanneer de kachel brandt. Daarmee kun je via een buffertank aanvullend andere kamers verwarmen. Dat is het systeem dat Mark bezit.

Fetze Tigchelaar maakt ook een finoven met warmtewisselaar en ge?soleerde buffertank in één. Daarover blijft Fetze, volgens mij, veel te nederig. Het combineert op een zo goed als volmaakte wijze de volledige verbranding van een finoven mét warmteuitwisseling én stockage van bijna alle warmte in water. Zo een finoven is ook te bezichtigen in de showroom van Fetze Tigchelaar. Deze voorziet in de warmtebehoefte van 2 volledige woningen!

Dirk
Laatst gewijzigd door Dirk Bauwens op 06 feb 2007, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Dirk en Mark,

Bedankt voor jullie toelichting. Zaterdag gaan we naar Huib de Vries, dus die zal ik nog eens over de omvang van het buffervat vragen en de mogelijkheden daarin. Inderdaad is mij bekend dat het vat ook in een Finoven kan. Ik heb echter ook de Tigchelkachel in Tilburg gezien en was in tegenstelling tot wat ik vermoede van de foto's toch wel gecharmeerd van het ontwerp, nu kijken of de rest van het gezin er oren naar heeft of dat het uiteindelijk toch de Finoven zal worden. Het zal inderdaad lastig worden om met 1kW de rest van het huis te verwarmen, daarnaast zal het systeem relatief traag zijn (maar draait wel continu).
Overigens zal ik melding maken van dit forum in de nieuwsbrief van de ZPV (zie voor nieuwsbrieven http://www.zonnestroomproducenten.nl) want het verkrijgen van goede gegevens en duidelijke meningen is vrij lastig. Mensen die met PV bezig zijn hebben meestal geinteresseerd in andere duurzame zaken, dus proberen we er ook bijvoorbeeld wind, auto op lucht etc. ook te vermelden naast een kritische blik op het overheidsbeleid rondom PV. Als er iemand binnen dit forum een aardig stuk over Tigchelkachels/Finovens wil schrijven: laat maar weten.

Patrick
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Patrick,

Nog snel even dit...

Voor een goed ontworpen finoven kan werkelijk niet genoeg reclame gemaakt worden! Biomassa volledig verbranden, is niets anders dan pure zonne-energie vrijmaken, zonder daarbij de minste vervuiling te veroorzaken!

Een finoven kan met niet al te veel moeite ontworpen worden om een hele woning te verwarmen. Daartoe moet men eerst de totale warmteverliezen kennen. Indien dit over 24 uur bijvoorbeeld 160 kWh is, moet men ongeveer 40 kg hout per etmaal verbranden. In een grote finoven kan men per stookbeurt ongeveer 20 kg hout verbranden. Met 2 stookbeurten per dag kan die finoven dan de benodigde 160 kWh leveren. Daarna moet beslist worden hoe die vrijgemaakte energie gestockeerd en getransporteerd zal worden. In water of in andere materialen.

Dirk
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Geachte Patrick, je schrijft enige berichten terug:
"Vandaar het idee van de balansventilatie. Wat is bijvoorbeeld Dirk zijn idee daarover?

Patrick"

Een balansventilatie is dacht ik, een ander ding? Kun je daarmee voorkomen dat je een te groot buffervat moet plaatsen?? Please leg me ff uit wat je bedoelt, of misschien kan Dirk wat verklarende woorden schrijven
Alvast bedankt
Hans
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Hans,

Een balansventilatiesysteem heeft een warmteterugwinning doordat warmteoverdracht plaatsvindt van de afgevoerde lucht naar de verse koude lucht. Men zegt dat het rendement zo'n 95% :?:is. Vandaar mijn idee: ipv schone lucht in de woonkamer inblazen, ontrek hier warme lucht die gegeneerd is met een Finoven. Deze warme lucht verwarmt vervolgens de inkomende koude lucht die in de rest van het huis wordt ingeblazen. Je zou zo een soort van luchtverwarmingssysteem krijgen. De vraag is natuurlijk of dit goed gaat werken, omdat zoals Dirk al schreef er toch weinig vermogen vrij zal komen en het systeem relatie traag zal zijn (er is wel een redelijke verversing van lucht, maar toch lijkt me dit toch te lastig. Daarnaast vergt zo'n systeem toch redelijk wat onderhoud (ik vind die klachten over deze systemen wel leuk, vooral die ze bij van die sensatieprogramma's van SBS laten zien. Trekt iemand een filter eruit wat zo zwart als roet is: de gevolgen dus van niet schoonmaken en ons ongebreidelde energiegebruik) en is het duurder dan de warmteopslag van Tigchelaar. Dus het zal het laatste wel worden.

patrick [/quote]
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Aha, ik ken wel die dingen van Orcon, Stork en nog een aantal, die verwarmen de lucht die je uit je huis ventileert. Jij wilt die lucht dus naverwarmen als ik het goed begrepen heb....
Groeten,
Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

pdkl schreef: Als er iemand binnen dit forum een aardig stuk over Tigchelkachels/Finovens wil schrijven: laat maar weten.
Patrick,

Ik wil wel wat schrijven over finovens. Hoeveel woorden moet het artikel ongeveer tellen ?

Dirk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Dirk,

Ik heb even geteld met Word. Het langste artikel is in de eerste van 2006 (bijna gereed) nu rond de 1600(!) woorden. In principe is dit ook wel een beetje de limiet en hou ik het liever korter om de aandacht van de lezer er bij te houden.

Patrick
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

pdkl schreef:... liever korter om de aandacht van de lezer er bij te houden.
Beste Patrick,

Ik kan bij voorbaat beloven dat de lezers een dergelijk artikel gretig zullen lezen!

Niet dat ik zo boeiend zou schrijven, het onderwerp is gewoon enorm boeiend en razend actueel voor deze tijd!

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Vol verwachting klopt mijn hart.....

Mogen we het artikel ook hier publiceren Dirk?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Kockie,

Dat artikel mag natuurlijk ook op dit forum gezet worden. Het zal echter niet noodzakelijk nieuwe dingen aanbrengen. Op een paar bladzijden kan men tenslotte niet meer dan een goede inleiding over het onderwerp geven. Toch zal ik mijn best doen om het artikel zo zorgvuldig mogelijk te schrijven.

Dirk
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Ik ben ook erg benieuwd naar je artikel. Een opsomming van de elementaire beginselen zet vaak al mijn geachten weer op een rij.
Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:Ik ben ook erg benieuwd naar je artikel. Een opsomming van de elementaire beginselen zet vaak al mijn geachten weer op een rij.
Hans
Wat vliegt de tijd!

Het artikel bestaat, maar het werd snel véél te lang. Een ingekort artikel komt er zeker, maar wie weet komt er ook een boek en misschien zelfs een soort cursus...
Eerst de finoven-prototypes afgewerkt krijgen 8)

Dirk
Laatst gewijzigd door Dirk Bauwens op 06 feb 2007, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie