Vuurbeton

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:
Herman schreef:Boven de finoven in het schuurtje kan een opslagvat geinstaleerd worden dat werkt op het thermosifonprincipe. In dat opslagvat een spiraalwarmtewisselaar aanbrengen in koper. De warmte uit het opslagvat kan getransporteerd worden via de spiraalwarmtewisselaar in geisoleerde leidingen naar de woning, uiteraard voorzien van circulatiepomp en de nodige veiligheden.
Is deze opstelling te gebruiken?
Dat lijkt mij wel, maar waarom zou je dat zo willen?
Ik vind het idee van Herman interessant!
Want met een schakelaar, een pompje en een paar ondergrondse buizen kan men snel veel warmte transporteren van de buffer in het schuurtje naar een buffer in de woning. 1000 liter water 20 meter ver pompen hoeft niet lang te duren.

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Ik kan mij voorstellen dat het thermosifon-principe naar de buffer gebruikt wordt uit veiligheidsoverwegingen. Er zitten geen bewegende delen in en het is gebaseerd op een natuurkundig principe dat altijd werkt. Wat trouwens niet zegt dat het niet mis kan gaan: de leidingen kunnen verstopt raken. Zie bijvoorbeeld ook het ongeluk met de magneetzweeftrein. De principes deugen allemaal wel, maar via een triviale vergissing kan het toch heel erg fout aflopen.

Ten aanzien van de voorgestelde buffer twee opmerkingen. Ten eerste kan de buffer beter ergens binnen de woning worden opgesteld, zodat het warmteverlies aan de woning ten goede komt. In mijn situatie zou thermosifon dan geen oplossing zijn. Ten tweede vind ik de koperspiraal geen mooie oplossing voor het probleem. Ik denk dat het proces van opwarming van CV-water in de spiraal leidt tot onderbreking van de gelaagdheid in het buffervat, met menging als gevolg. Dus waarom eigenlijk die spiraal toegepast? De enige functie is volgens mij het fysiek scheiden van de twee watercircuits. Waarom zou je dat moeten doen? Wellicht om zuurstofinbraak in het CV-systeem te voorkomen. Opnieuw om veiligheidsredenen zal de buffer vermoedelijk atmosferisch worden gemaakt. Maar misschien zijn er daarbij wel andere manieren om luchtinbraak te voorkomen. Omdat de buffer sowieso iets boven de finoven geplaatst moet worden, zal er ook voor het CV-systeem voldoende statische hoogte beschikbaar zijn, dus kan het pompje net zo goed rechtstreeks (zonder spiraal) op de buffer worden aangesloten. De gelaagdheid tussen warm en koud kan dan keurig in stand blijven, met als gevolg dat de buffercapaciteit optimaal wordt gebruikt.
John
Plaats reactie