Kloofmachine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kloofmachine

Bericht door kockie »

Richard-III schreef:Je mag bedrading van 2,5 mm² afzekeren met automaten van 20 A max.
Indien je smeltzekeringen gebruikt is het max. 16 A
Bedrading van 2,5 mm² moet altijd gebruikt worden voor stopkontakten in een huisinstallatie

Dus de automaten van 16A vervangen door een set van 20A op die kring die je wenst te gebruiken of mss beter een stopkontakt bij plaatsen afgezekerd met automaten 20A.
Volgens mij is dat alleen in belgie zo, of heb je een link naar nederlandse regels hierover?
ligth011 schreef:het is gewoon 1fase (dus 25 amp denk ik).
maar wat helemaal raar is dat je geen nacht en dag tarief heb.
En dan op dit forum zitten. (haha)
Wat is daar raar aan dan?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Kloofmachine

Bericht door Leon »

@Light,

Ik vraag me ook inderdaad af wat er raar aan is dat wij geen dag/nacht tarief hebben.

Denk je soms dat nachtstroom minder belastend is...?
We hebben wel groene stroom, dat dan weer wel!

Groet Leon
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Kloofmachine

Bericht door ligth011 »

wat betreft de nacht stroom bedoelde ik eigenlijk alleen maar dat er wat financieel wat te besparen was.
Dus dat vond ik raar.

maar goed even wat anders.
Ik heb nog na vraag gedaan met wat betreft die 20 amp.
Volgens de norm mag je met een stopkontact niet hoger afzekeren dan 16 amp.
Want het stopcontact en stekker mogen maar tot 16 amp belast worden( eventueel smelten)
Als je de klover vast aansluit met bv een werkschakelaar mag het wel.
Toch is het raar dat de zekering er uit klapt. Dus toch even de motor goed nakijken. Is het niet iets met de condensator?

succes
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Kloofmachine

Bericht door Leon »

Kloofmachine werkt!

De zekering is nu vervangen door een Hager 20A c-karakteristiek.
Het werkt prima, en geen stroomuitval. Tevens heeft mijn zwager de bekabeling in de gaten gehouden in de Mk, en ook dat is in orde.
Volgens hem gebruikt de klover enkel bij het opstarten even veel stroom, maar na het opstarten zou de klover in principe ook op 16A kunnen draaien.

Ik heb nu eindelijk mijn vrouw een demo kunnen geven.
Ik ben tevreden over het resultaat, maar in de (nabije) toekomst wil ik de handbediening misschien nog gaan vervangen door een voetpedaal.

Foto's volgen!

Een ieder bedankt voor de input!!!!

Groeten Leon
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Kloofmachine

Bericht door wouter a »

Als je wilt voorkomen dat alles er uit klapt op een 16A automaat, dan kun je er eventueel ook een softstarter of frequentieregelaar tussen hangen....

deze zorgen ervoor dat de motor niet vanuit 0 gelijk voluit draaien moet maar kan hem in enkele seconden laten opstarten.
Dit vinden de meeste installaties veel prettiger.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Kloofmachine

Bericht door nck »

Leon schreef:Ik ben tevreden over het resultaat, maar in de (nabije) toekomst wil ik de handbediening misschien nog gaan vervangen door een voetpedaal.
Die twee-hands bediening zit er niet voor niets op. Met een voetpedaal ben je in staat je hand mee te kloven, en volgens mij heeft een 8 tonner daar niet al te veel moeite mee :fff

Ik zou er gewoon aan wennen voor je eigen veiligheid, er is niets dodelijker dan routine.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Kloofmachine

Bericht door Leon »

Jan,

Je hebt gelijk voor wat de twee hands bediening betreft. Ik laat het zo.
Inmiddels al aardig wat cuubjes weggeklooft, en ben er zeer tevreden mee! Zelfs meterstukken eik, berk en den zijn geen probleem.

Bedankt een ieder voor het meedenken.

Leon
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Kloofmachine

Bericht door Leon »

Ik ben vandaag lekker eigenwijs bezig geweest.
Ik heb de kloofmachine toch van voetbediening voorzien. Ik vond de twee hands bediening toch wel lastig. een schuin afgezaagd of krom stuk hout was niet zo eenvoudig tussen de "armen" te klemmen. Met als gevolg dat ik nog met een been of de buik het hout op de plaats moest houden. Ook een gehalveerde of kwart stam was niet eenvoudig te klemmen.
Ik heb het voetpedaal met een veerspanning geregeld. Pedaal omhoog, bijl omhoog, en vise verca. Als ik nu het pedaal los laat stopt de bijl ook op die hoogte. Op deze manier kun je dus eenvoudig en snel de bijl op iedere gewenste hoogte instellen.

Zodra eea netjes is afgewerkt zal ik foto's plaatsen.

Groet Leon
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kloofmachine

Bericht door Atlas »

Net als Leon vraag ik mij zo langzamerhand ook af wat veiliger is;
-Met je buik en allerlei andere kunst-ingreepjes (blokje er naast, er onder, etc) of
-toch even een kort moment met een hand het blok(je) in de juiste positie houden.
Na ettelijke kuubs gekloofd te hebben denk ik dat een voetpedaal nog zo onveilig niet is.
Ik wacht met spanning op de foto's.
Ben nu zelf ook van plan om van de rechterhandbediening (ik moet beide handvatten naar beneden drukken) voetbediening te maken.

Atlas
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Kloofmachine

Bericht door nck »

@ atlas en Leon,

Jullie zijn alle twee ongeduldig van aard. Van één van jullie twee weet ik dat in ieder geval zeker.

Naar alle waarschijnlijkheid heeft geen van jullie tweeën de reactie meegemaakt ingeval van een calamiteit. Het is altijd de verkeerde. Wanneer je beklemd raakt in een klover is je reactie naar voren en trap je vol op het pedaal van de schrik.
Net zoals iemand probeert een werkstuk wat uit een strop glijdt probeert tegen te houden in plaats van weg te springen.
Met elk kracht-aangedreven werktuig is het zo dat er in geval van een ongeluk geprobeerd wordt het van de machine te winnen qua kracht. Maar een enkeling is in staat zich tegen die reflex te verzetten en achteruit- of weg te springen.
Zelfs een stukje schuurlinnen waarmee een as wordt geschuurd, en wat zich om die as vastgrijpt, wordt geprobeerd los te trekken. Met een volledig verbrijzelde duim en wijsvinger te gevolg.

Wanneer het hout niet wil blijven staan zoals jullie willen maak daarvoor dan een voorziening en verwijder niet de broodnodige veiligheden.

Hou die twee-hands bediening in ere heren.

Stelletje eigenwijze dombo's

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Kloofmachine

Bericht door Leon »

Jan,

Ja, ik hoor ook bij de ongeduldigen!
Zonder gekheid, ik vind je post zeer hartverwarmend! Je bezorgdheid is bijna ontroerend.
Ik heb vanavond een cuubje gekloofd met de voetbediening. Het werkt voortreffelijk. Ik kan me eerlijk gezegd geen calamiteit voorstellen welke op kan treden, zolang je met gezond verstand er achter staat. Zolang je je handen langs het hout vasthoudt kan er mijns inziens niets gebeuren.
Ik zal morgen enkele foto's plaatsen....

Groeten Dombo 2

Ps: wat is veiligheid? De nieuwerwetse auto's zijn allemaal met technische snufjes uitgevoerd. Abs, airbags, tractie, en weet ik wat nog allemaal meer. Mensen vertrouwen hierop, en rijden er dan ook naar. Ik vind dat dit allemaal de veiligheid niet perse ten goede komt.
Ik ben volvo liefhebber. Ik heb nu al een hele tijd een volvo 245 van 1977. Gewoon eerlijke degelijke techniek, gewoon lomp en veilig, zonder technische snufjes. Ik houd er rekening mee met wat ik onder mijn kont heb, en voor mijn gevoel heb ik dan geen abs, airbags en noem maar op nodig. Ik anticipeer goed, en let op mijn mede weggebruikers. Dat scheelt al ene heleboel.
In plaats van winterbanden heb ik goede zomerbanden. Hiermee rijd ik veiliger dan vele anderen die denken dat je met winterbanden alles aan kunt wat je onder normale omstandigheden ook zou kunnen.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Kloofmachine

Bericht door nck »

Beste Leon,

Ik heb in de ruim vijf jaar als technische dienst bij een verhuurbedrijf de meest onwaarschijnlijke dingen gezien / meegemaakt.
Van een particulier die dwars door de ruiten van een minigraver werd gelanceerd over de rijhandels en op de giek belande tot zich zelf overschattende heren die een volle 3000 liter dieseltank wilden wegduwen. Veters uit de lagering van een freesbak peuteren.
Ik kan wel vijf pagina's vol zetten met anekdotes

Wat ik duidelijk wil maken zijn de volgende dingen.

Wanneer jij beklemd raakt in de klover is je eerste reactie om je hand weg te trekken. Omdat deze vast zit is de reactie van je lichaam naar voren. Op dat cruciale moment ben jij niet in staat om je voet van het pedaal te trekken en kun je zelf het gevolg invullen.
Ondergetekende heeft dit aan den lijve mogen ondervinden met een soortgelijk ongelukje met een heftruck (4 geplette vingers en 16 hechten).

Wanneer iemand anders dan jijzelf van die klover gebruik maakt en een ongeluk daarmee krijgt ben jij als eigenaar volledig aansprakelijk voor alle gevolgen, wat een behoorlijke financiële aderlating kan betekenen. Geen verzekering dekt de schade wanneer de machine niet meer CE-conform is.

Als laatste: je wint het niet met snelheid, maar wel met continuïteit.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kloofmachine

Bericht door Atlas »

Jullie zijn alle twee ongeduldig van aard. Van één van jullie twee weet ik dat in ieder geval zeker.
en:
Ondergetekende heeft dit aan den lijve mogen ondervinden met een soortgelijk ongelukje met een heftruck (4 geplette vingers en 16 hechten)
Is dit wellicht ook door een vorm van ongeduld tot stand gekomen of....?

Niettemin inderdaad allemaal goede bedoelingen van je; waarvoor dank. Ik denk inderdaad dat de reflexen zoals je ze beschrijft plaats vinden en hardnekkig.
Ik ga proberen iets te bedenken waarin beiden verenigd zijn; Dat met een hand vrij moeten kunnen kloven komt maar zelden voor. Om dan in een soort van routine te komen om een voetpedaal te gebruiken met de door NCK genoemde gevaren lijkt mij inderdaad niet veilig.
Daarom Is mijn gedachte nu om het voetpedaal andersom te construeren dan hierboven beschreven. Dus om hem te laten werken zou je op je hak moeten gaan staan en je teen/voorvoet iets omhoog moeten bewegen.
Voordeel hierbij is dat je hem eigenlijk niet wil gaan gebruiken (te vermoeiend) maar wel KAN gebruiken in die gevallen waar buik en allerlei kunstgreepjes in stelling gebracht worden. Ook de door NCK beschreven reflexen zijn dan niet direct van toepassing.
Nog even nadenken dus over een constructie(tje)

Atlas
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Kloofmachine

Bericht door nck »

Atlas schreef:Is dit wellicht ook door een vorm van ongeduld tot stand gekomen of....?
Nee het was het ultieme gevolg van de reflex die iedereen heeft. Vingers in eerste instantie licht bekneld tussen twee delen van een hefmast en door de reflex druk je de hendel weg waardoor het hele ding op je vingers kwakt. Vier geplette vingers als gevolg. Het is zo goed als onmogelijk je tegen zo'n reflex te verzetten. (dit was overigens niet de enige keer dat mij een dergelijk akkefietje overkwam, dus ik heb enig recht van spreken.)

Daar moet jij alles van weten :fff

Des al niet te plus probeer ik toch de waarschuwing ondubbelzinnig duidelijk te geven.
En vooral met een routineuze handeling zoals kloven.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Kloofmachine

Bericht door Chicken Power »

@Allen,

Ik zou graag Nck in deze willen 'bijtreden'.

Safety first, in mijn vakgebied is het de eerste kunst om mensen niet naar vallende messen te laten grijpen. Echt, het is een heel naturelle reactie. Dus het gebeurt.

En als je bekend bent met de risico's, ga je die zeker uit de weg.

Geen filet americain, tartaar of carpaccio van pluimvee.

En toch kom ik het tegen.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie