probleem regeling vloerverwarming bij condensatieketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Henry1
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2010, 15:01

probleem regeling vloerverwarming bij condensatieketel

Bericht door Henry1 »

Ik overweeg om mijn Ideal gasketel van 30 Kw te vervangen door een HR-condensketel.

Op deze ketel is nu aangesloten:
-1- de vloerverwarming met drieweg mengklep geregeld via buitenvoeler en thermostaat en eigen pomp
-2- een aantal radiatoren,allen met thermostaatkraan en aparte grundfosspomp (Radiatoren alleen in bedrijf bij vrieskoude)
-3- het zwembad, via pomp bediend door tijdschakelaar aangesloten op warmtewisselaar in circulatiesysteem

Alles werkt probleemloos omdat de ketel via ketelthermostaat altijd op temperatuur blijft en de pompen voor -1- en -2- continu draaien, Het is echter geen economische oplossing.

Mij is echter niet duidelijk hoe bij een moderne HRketel met modulerende brander de regeling nu zou moeten worden.
Het lijkt mij (als leek) veel gecompliceerder en problematiser.

De opzet van de vervanging is om zuiniger te stoken. De ketel zou derhalve niet meer continu op temperatuur moeten draaien en de pompen niet meer continue moeten werken..
Ik neem aan dat het voor de radiatoren geen probleem is aangezien in de ketels al een (modulerende??) pomp zit en ik de bestaande pomp kan laten vervallen. Moet deze dan, behalve door de thermostaatkranen, nog apart via een kamerthermostaat gestuurd worden?
Het hiernaast aansluiten van de vloerverwarming is voor mij echter volstrekt onduidelijk aangezien ik dan niet meer over een constante keteltemperatuur voor de mengregeling beschik.Moet de pomp van de vloerverwarming misschien toch continue blijven draaien?
Dat zelfde geldt voor de watertemperatuur van het zwembad die in tegenstelling met de vloerverwarming hoog dient te zijn.
Ik heb geen combiketel nodig daar ik een separate warmwatervoorziening heb. Zou in dit geval misschien echter een combi ketel toch zinvol zijn om dan het warmwatergedeelte te gebruiken voor b.v. de vloerverwarming. Ik dacht dat een ketel zoals Intergascombi 2 gescheiden warmtewisselaars had.

Ik vraag mij af of ik me door de vervanging niet in een wespennest steek en een hoop problemen naar me toe trek?
Misschien zie ik het als leek te somber en is er wel een eenvoudige en betaalbare oplossing.
k zou het zeer op prijs stellen als iemand hier een advies over kan geven.
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: probleem regeling vloerverwarming bij condensatieketel

Bericht door ingmar89 »

Je zit met 3 verschillende temperaturen.
Hierdoor is het nodig dat je de ketel kunt aansturen op verschillende temperaturen, en wel op de temperatuur van de groep die warmte vraagt van de hoogste temperatuur.

Dit wordt ook wel gedaan in bijvoorbeeld hotels.
Hier worden radiatoren weerafhankelijk geregeld. De ketel stookt bv 50 graden.
Op het moment dat er warm water gevraagd wordt stoken de ketels naar 80 graden, en wordt het water voor de radiatorgroepen gemengd naar de gewenste temperatuur van 50 graden.

Zon soort oplossing zul je moeten zoeken, anders wordt het toch energie vernietigen.(altijd de hoogste aanvoertemp op de ketel)
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: probleem regeling vloerverwarming bij condensatieketel

Bericht door account verwijderd »

Die 2 pompen die continu draaien is zonde van de energie.

Zelf heb ik gebruik gemaakt van een warmtesensor die de pomp aanzet bij een bepaalde temperatuur.
Dit zijn bimetaal sensoren die geen gebruik maken van een stroomkring als voeding.

Zo kun je alle standby trafo's en onnodig draaiende pompen elimineren op onnodig energie verbruik.
Je combi ketel staat hier enigzins los van.
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: probleem regeling vloerverwarming bij condensatieketel

Bericht door Chicken Power »

Beste Henry,

Met excuus naar de vorige twee beantwoorders, maar daar kun je weinig mee.

Die Ideal ketel is naar ik weet naar de Noordelijke Nederlanden een redelijk zuidelijk fenomeen. Klopt dat?

Je verteld wel wat er op is aangesloten maar niet hoe. Zegt het verhaal evenwichtfles je iets? Hydraulische scheiding? Open verdeler?

Je hebt in weerwil van wat men eerder beweerde, bij een juiste gedimensioneerde installatie toch maar twee temperatuursniveaus.

Je radiatorencircuit is het hooggestookte gedeelte, daar zal je een eigen en juist gedimensioneerde pomp voor nodig blijven hebben. Aansturing van de pomp kan plaatsvinden door meting van de aanvoer temperatuur, dat de ketel brandt, via een WAR of thermostaat.

Vloerverwarming dito.

Zwembad: Het is me niet duidelijk of het een binnen- of buitenbad is, en of het jaar rond gebruikt wordt. Naar je nu aangeeft moet je met je huidige ketel "hoog" in temperatuur stoken.

Dat duidt erop dat je huidige warmtewisselaar met een groot tempeatuursverschil werkt(delta T).

Ergo, veels te klein dus om meteen echt condenserende HR(Top)ketel tot besparing te komen. Meestentijds zijn die zwembad wisselaars gedraaide spiralen in een overmaatse pijp, werkt maar alleen bij grote delta T.

Een grote platenwisselaar uit RVS 316 maakt de warmte overdrachtsfactor bij veel lagere pomparbeid en delta T mogelijk.

Nadere gegevens zijn noodzakelijk om er ook maar verder iets zinnigs over te kunnen zeggen!

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: probleem regeling vloerverwarming bij condensatieketel

Bericht door account verwijderd »

Chicken power,

Ik hou niet van mensen die andere mensen afvallen. Zie uw eigen opmerking over antwoorden waar je niks aan zou hebben.

En nog een tip. Een nieuwkomer snapt niks van jouw verhaal.

Hij of zij zegt toch dat er 2 pompen voor jan joker draaien.
Of het nou een combi of condensketel is, maakt mij niets uit.
Waarom zou mijn opmerking over "zonde van de energie" van die 2 pompen een waardeloze opmerking zijn?

Voor de duidelijkheid, even goede vrienden, maar laat iedereen in zijn waarde, anders krijg je
de wind van voren!!
Verwijderd
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: probleem regeling vloerverwarming bij condensatieketel

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij wordt bedoeld met het begrip 'hoog' dat het zwembad een vrij hoge watertemperatuur moet hebben. Dat heeft niet direct iets met een hoge stooklijn te maken.

Een modulerende ketel hoeft totaal geen probleem te zijn, mijns inziens is dat bij het gros van de huis-installaties het geval waarbij een gedeelte met radiatoren en een gedeelte met lage T vloerverwarming aangesloten zit.

Vanaf de ketel heb je dan een soort aorta op en neer door de woning. Daarop zitten vrij willekeurig de radiatoren aangeplugd. Die radiatoren kun je eventueel instellen met thermostaatknoppen.
De vloerverwarming zit ook paralel op die aorta aangesloten. Alleen wordt daar een verdeler toegepast om de hoge watertemperatuur niet zomaar de vloer in te jagen. Zeg maar een omgekeerde Ladomat wat hier een heel bekend begrip is. Op die verdeler zit ook een eigen circulatiepomp die doorgaans ook in de zomer doordraait. Dat is voor het behoud van de levensduur, als de pomp de zomer lang stil staat gaat hij vast zitten. Er zijn ook tijd geschakelde componentjes die de pomp iedere 24 uur 1 minuutje laat draaien. Bespaar je stroom mee.
Los daarvan vind ik de tip van Michel wel erg goed, dat zijn puur mechanische componenten die erg storings ongevoelig zijn en wel een bijdrage aan de stroombesparing leveren. Een voeler meet een temperatuur van xgraden en pas dan schakelt hij de pomp in. Alleen communiceert de pomp dan niet met de ketel. Een moderne verwarmingstoestel heeft z'n eigen pompen en doet dus zelf pas de pomp inschakelen als dat nodig is.

Dat geheel kan gewoon door een kamerthermostaat bestuurd worden, helemaal geen probleem en is gewoon een westie van netjes inregelen. Een buitenvoeler kan het nog wat nauwkeuriger aansturen. De reactietijd wordt korter van het systeem en daar krijg je comfort voor terug.

Nu zegt dit nog niets over het zwembad wat je wil aansturen. Maar een modern verwarmingstoestel kan doorgaans van 2 thermostaten een signaal ontvangen. Dat 2e signaal kun je gebruiken voor de warmtevraag van je zwembad. Ik denk dat het toestel zelf al een x-weg klep bediend afhankelijk van welke thermostaat er een signaal afgegeven wordt.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: probleem regeling vloerverwarming bij condensatieketel

Bericht door John Doh »

In principe zijn zowel vloerverwarming als het zwembad heel geschikt om in een HR-ketel tot condensatie te komen. Potentieel voor besparing.

Daarnaast is een ketel die continu op temperatuur wordt gehouden niet gunstig voor het verbruik. Dus ook weer potentieel voor besparing.

Je schrijft dat je al een andere warmwatervoorziening hebt. Dat zal toch geen gasboiler zijn? Het rendement van veel warmwatervoorzieningen is beroerd, dus dat zou de derde besparingsmogelijkheid zijn.

Het is goed denkbaar dat de HR-ketel rechtstreeks op de vloerverwarming aangesloten wordt. Normaal gesproken heb je de radiatoren niet nodig. Als je continu op lage temperatuur stookt, zeer waarschijnlijk in de winter ook niet (mits in dezelfde vertrekken als de vloerverwarming). Denkbaar is, dat je de twee systemen in serie zet (radiatoren en vloerverwarming). Hoe je het zwembad inpast is afhankelijk van de temperaturen die je nodig hebt.

Er zijn dus inderdaad extra gegevens nodig. Vermogens of debieten en temperaturen. En een indicatie van wanneer je welk systeem wilt gebruiken.
John
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: probleem regeling vloerverwarming bij condensatieketel

Bericht door Chicken Power »

Beste michel,
michel schreef:Ik hou niet van mensen die andere mensen afvallen.
Zolang men geen onzin debiteerd, ik ook niet. :lol: Ik heb geenszins de intentie om een flame te starten. Je moet goed beseffen dat je met je reactie zoiets wel over je af kan roepen. Ik geef een eerlijke, inhoudelijke en zeer kritische bemerking naar waar o.a. jij met een zeer snel, niet overwogen, inhoudelijk of deskundig antwoord komt.

Gewoon maar doorbrullen zonder eerst eens tot een goede analyse te komen tot wat er bij Henry1 nu echt speelt.
michel schreef:Zie uw eigen opmerking over antwoorden waar je niks aan zou hebben.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en dat ondanks misschien enige tegenzin, met deze verduidelijking beter bij je valt.
michel schreef:En nog een tip. Een nieuwkomer snapt niks van jouw verhaal.
Ja sorry, maar nu vraag je er wel heel expliciet om: Kijk is naar je eigen topic cv haard stoomturbine! Die nieuwkomer komt daar net zo binnen als in deze draad, maar wordt daar ook van hot naar her geslingerd met afleidingen die vooral niet over het hoofd item gaan. Als men een beetje doorzoekt en leest, loopt de bandbreedte van rete- intressante materie in high tech tot kwakzalverij.
michel schreef:Hij of zij zegt toch dat er 2 pompen voor jan joker draaien.

Neen, kyano spreekt er alleen over dat het in de huidige situatie geen economische oplossing is.

En ik was al bezig met een nieuwe condenserende ketel, waarbij minstens al een pomp niet meer continue hoeft te draaien.
En zolang als Henry1 niks meer laat horen , kan ik niet vertellen wat er nog meer mogelijk is.
michel schreef:Of het nou een combi of condensketel is, maakt mij niets uit.
Mij wel. Ik stel vast, dat je van deze materie werkelijk niets begrijpt.
michel schreef:Waarom zou mijn opmerking over "zonde van de energie" van die 2 pompen een waardeloze opmerking zijn?
Ik heb net een aanzet gegeven, waarbij je dat, en meer, zelf is uit kunt gaan zoeken. Hetgeen mij niet onverstandig en zeer intressant lijkt.
michel schreef:Voor de duidelijkheid, even goede vrienden, maar laat iedereen in zijn waarde, anders krijg je de wind van voren!!
Helemaal mee eens, maar wie wind zaait... . :mrgreen:

Groet, Cp

Edit: Gelieve bij kyano Henry 1 te lezen. Excuus voor deze verwarring.
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 30 sep 2010, 04:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: probleem regeling vloerverwarming bij condensatieketel

Bericht door chathanky »

Het zwembad heeft geen hoge cv temperatuur nodig. Met 40 graden cv water kun je het bad makkelijk op 30 graden houden. Je zal wel meer water moeten verpompen en wellicht een wisselaar tussen ketel en zwembad moeten plaatsen met voldoende vermogen.

Enkel je tapwater heeft een hogere cv temperatuur nodig en met de intergasketel hoef je daar zelf niets aan aan te passen. De intergasketels heeft een tapwisselaar die geheel los staat van je cv circuit.

Als je wil profiteren van je rendement moet je de cv temperatuur laag houden en ik zie geen probleem in jou situatie die er op wijst dat dat niet kan.
Enkel je ketelkeuze dan, het hoge rendement van de intergas ketel is gebaseerd op deellast. Er zijn ketels die bij vollast beter presteren dan deze. Met een beetje zwembad zal de ketel van 30 kw er aardig aan moeten trekken om het bad op temperatuur te houden.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: probleem regeling vloerverwarming bij condensatieketel

Bericht door kockie »

Ik heb even het een en ander wat hier niet thuishoorde afgesplitst.

Hier graag verder over probleem regeling vloerverwarming bij condensatieketel :!:
Eerste wijziging:
Aanvullingen/foutmeldingen van CP toegevoegd aan afgesplitste gedeelte
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: probleem regeling vloerverwarming bij condensatieketel

Bericht door kockie »

Nu wil ik graag dat er op het oorspronkelijke topic wordt doorgediscussieerd. Andere onderwerpen in bijbehorende topics :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: probleem regeling vloerverwarming bij condensatieketel

Bericht door Chicken Power »

Helaas kockie,

Het heeft weinig zin, wij zijn er allemaal heel druk mee, maar Henry1 eet van twee walletjes:
http://www.ecobouwers.be/forum/post/pro ... ndensketel

Maar het blijft voor mij vooral lachen en met name huilen, als je het verschil wilt zien tussen papieren tijgers en andere uitingen van mensen die moeite hebben met de werkelijke realiteit, en vooral als ze er mee geconfronteerd worden, tot wat er nu werkelijk aan de hand is, :oops: ik vindt het werkelijk beschamend. En dan heeft men nog een air en een onbehouwen lef, zonder ook maar werkelijk, oprecht en inhoudelijk te willen beantwoorden.
zie:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 638#p14638

Met zeer vriendelijke groet,

Cp :mrgreen:
Verwijderd.
Plaats reactie