cv haarden

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kyano
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:15

cv haarden

Bericht door kyano »

ik ben aan het uitzoeken als het rendament voor mij eruit te halen valt.
ze hebben mij gezegt dat als ik hem aansluit op de radiator beneden verlies ik teveel rendament, dus nu adviseren ze mij dat ik een volledige nieuwe leiding trek naar de zolder waar de ketel staat.
hoe denken jullie er over??
Erick.Branderhorst
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:34

Re: cv haarden

Bericht door Erick.Branderhorst »

Hi,

Vaak wordt aanbevolen om een cv-haard op de retour v.d. cv aan te sluiten.
In de retourleiding naar de cv is de water temperatuur typisch het laagst en kun je vanuit je cv-haard/kachel de meeste warmte toevoegen. Waarschijnlijk is dat wat men bedoelt met het aanleggen van een extra leiding.

Erick
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv haarden

Bericht door Chicken Power »

@Beste Erick, kijk nu eens op wat voor vraag je antwoord!

@Beste kyano,

Zou U misschien iets meer moeite willen doen, om tot een zorvuldige vraagstelling te komen?

Eerste aanwijzing in deze, U geeft deze vraagstaart de titel van cv haarden. Het is tot op heden zeer onbekend door welke brandstof deze gestookt wordt, hetgeen een goed advies zeer onmogelijk maakt

Tweede is dat U spreekt van een goed "rendament" hetgeen mij doet voorkomen dat u van België bent. Dat is op zich geen probleem, wij snappen ook dat u rendement bedoelt. Maar wat mij stoort is dat ik het vermoeden heb dat u alleen geintresseerd bent naar wat het u aan geld scheeld. Op deze site gaat het voornamelijk over de 'overall' ecologische impact van hetgeen u gaat installeren (de ecologische voetafdruk).

Ten derde, uw ketel hangt op zolder, dus het zal zeker geen stukhout gestookte ketel zijn. Mocht u idd van België zijn, dan hebben we nog weer mogelijkheden tot dozen vol misverstand, want een HR ketel in Nederland is weer heel wat anders dan wat men er daar onder verstaat.

Tot zover voor wat ik er van kan vinden.

Groet, Cp
Verwijderd.
kyano
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:15

Re: cv haarden

Bericht door kyano »

nu ik zal even alles proberen uit te leggen.
ik ben aan het informeren over een hout gestookte kachel die mijn cv ketel gaat mee verwarmen.
nu staat de houtkachel bij mij in de huiskamer (ik weet niet waar die bij jullie staat).
en nu wou ik hem aansluiten voor de radiator (maar die pijp is een van de hoofdleidingen van de ketel).
nu zegt de ene leverancier dat dat niet kan.
en nu zeggen ze ook nog dat dit systeem niet werkt met een combi ketel (ivm stoomvorming????)
ik vindt het allemaal maar vreemd, want ik ben bij een andere leverancier geweest en die zegt dat het wel kan allemaal.
dus wie moet ik nu geloven want uit eindelijk kost het wel een bult geld, en daar wil ik wel dat het goed werkt.
ik heb het hier over een nordic firethermo 800 vlak.
en nee ik kom niet uit belgie(ligt hier 1 km vandaan).
als jullie het nu nog niet snappen dan geef ik nog wel meer informatie.
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: cv haarden

Bericht door ingmar89 »

kyano schreef: nu zegt de ene leverancier dat dat niet kan.
en nu zeggen ze ook nog dat dit systeem niet werkt met een combi ketel (ivm stoomvorming????)
Die leverancier kan gelijk hebben, het hangt namelijk helemaal af van hoe e.e.a. aangesloten wordt. Als de circulatie door de houtkachel wordt verzorgt door de pomp in de cv ketel, dan houdt deze pomp op zodra je de warmwaterkraan open zet. Hierdoor is er geen stroming meer door de hout cv, je kunt je indenken dat het water dan gaat koken.
ik vindt het allemaal maar vreemd, want ik ben bij een andere leverancier geweest en die zegt dat het wel kan allemaal.
Het kan allemaal wel, alleen je moet zorgen dat de hout ketel een eigen pomp krijgt, en dat beide warmtebronnen niet tegen elkaar in gaan pompen.


Verder raadt ik je aan even te zoeken op "Laddomat" je moet er namelijk voor zorgen dat de temperatuur in je hout cv hoog blijft.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: cv haarden

Bericht door deleted »

Chicken Power schreef: U spreekt van een goed "rendament" hetgeen mij doet voorkomen dat u van België bent. Dat is op zich geen probleem, wij snappen ook dat u rendement bedoelt.Groet, Cp
CP,

Deze opmerking doet mij voorkomen dat u van Nederland bent ? :D
Maar dit geheel terzijde uiteraard.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv haarden

Bericht door Chicken Power »

Gandalf schreef:CP,

Deze opmerking doet mij voorkomen dat u van Nederland bent ? :D
Maar dit geheel terzijde uiteraard.
Beste Gandalf, Waarde Grijze,

Het verdriet mij dat U Uw uw naam geen eer aan doet!

Zelfs bij de geringste inspanning om ter linkerzijde van deze pagina te kijken, ziet U bij mijn naam de aanduiding Groot Rijnmond staan.

Wellicht is het U door een wat onzachte landing per dees of gene bezemsteel, niet meer helemaal duidelijk hoe de indeling en benaming in deze contreien plaats vindt.

Daarintegen stel ik vast, my little precious, ondanks wat malheur van mijn gedateerde en vooral gemateerde glazen bol, ik er qua locatie slechts een duizend tal meter van af zat... .

En dat doet er toch echt toe! In die Gewesten heeft men toch wat andere installaties, vooral gestookt op wat men daar mazout noemt. En met compleet andere regelprincipes, heel tot wat men hier op deze site in zijn algemeenheid tegen komt.

Hoog en continue gestookt, met olie wil je met de oude ketels geen condensatie hebben.

Maar kyano blijft dus, ondanks zijn wil tot uitleg en het bijna gebrek aan gepaste interpunctie, een moeilijk verhaal.

Ik kan niet begrijpen waarom kyano zijn CV ketel mee wil verwarmen. Dan heb je het in de essentie niet begrepen.

Als je iets aan wilt sluiten op een leiding voor de radiator, welke een hoofdleiding blijkt te zijn, prima. Moet je ook een gezond verstand hebben waarbij het opvalt dat er ook een teruggaande leiding zou moeten zijn.

Resume: Niets van dit al, betrokkene geeft ook geen signaal af van ecologische betrokkenheid, en zeilt alleen hier binnen om stookkosten te reduceren.

Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: cv haarden

Bericht door deleted »

CP,

"Mazout" wordt in onze gouw inderdaad wel eens gebezigd. Zowel in het taalgebruik als om z'n woonstee mee te warmen.
Echter nog nooit heb ik zo'n brander op de zolder weten staan.
Maar misschien is dit samen met het bezigen van rendamenten wel gebruikelijk in de Gouwe ten noorden van ons ? (En al vanaf de eerste 1000 meter)
Maar daar weten de Heren van Groot Rijnmond uiteraard zelf meer van.

Gandalf
des Hautes Fagnes
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv haarden

Bericht door Chicken Power »

Beste Gandalf,

De Hoge Venen, lang geleden dat mij de Oostkantons weer eens op het netvlies vielen!
Gandalf schreef:"Mazout" wordt in onze gouw inderdaad wel eens gebezigd. Zowel in het taalgebruik als om z'n woonstee mee te warmen.
Schijnt uit het Russisch te komen. Voor ons Noorderlingen is het vreemd om te horen dat mazout, uitgesproken wordt als mazoet. Dat is toch meer dan een schijnbare tegenstelling.
Gandalf schreef:Echter nog nooit heb ik zo'n brander op de zolder weten staan.
Maar misschien is dit samen met het bezigen van rendamenten wel gebruikelijk in de Gouwe ten noorden van ons ?
Die rendamenten juist niet, maar wel rendement. En waar je die gietijzeren ledenketels bedoelt, die zijn hier nooit op zolder geplaatst, in het verre verleden altijd als nieuwbouw of vervanging van een kolengestookte ketel en dan meestentijds in een stookkelder.

Daarintegen zijn er wel degelijk van de meer recentelijke plaatstalen olieketels uit de Zuidelijke streken zoals ACV en De Dietrich in hier in dun bevolkte gebieden zonder aardgas, de trap op gesjouwd.

En de trap afgesjouwd, zijn ze zeker op de diverse binnenvaartschepen!
Gandalf schreef:Maar daar weten de Heren van Groot Rijnmond uiteraard zelf meer van.
Waarvan akte!

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie