Kacheloven vakantiehuis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Kacheloven vakantiehuis

Bericht door Dirk Bauwens »

Anonymous schreef:Is het volgens jou zinvol om ook aan de binnenzijde van het huis (binnenpleister, vloer, bovenzijde plafond) polyurethaan te laten aanbrengen?
Volgens mij niet. Door ook isolatie langs de binnenkant aan te brengen, is de massa van de muren niet meer betrokken bij het verwarmingsgebeuren. Dat heeft als gevolg dat de woning, in de winter snel warm zal aanvoelen. Dat kan als een louter voordeel overkomen, maar het binnenklimaat wordt, bij steeds minder massa, makkelijk wispelturiger en vereist steeds meer controle en sturing. Wanneer het ergens snel warm aanvoelt, kan het daar bijvoorbeeld ook snel t? warm aanvoelen. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren bij het gebruik van een houtgestookt kookfornuis. De hete bovenplaat van het fornuis heeft een hoog vermogen, dat makkelijk meer is dan het totale vermogen van een finoven. Bij voldoende massa in de woning wordt dit tijdelijk overaanbod van warmte probleemloos gebufferd en, verdeeld over de dag, terug afgegeven. Met te weinig massa zal het waarschijnlijk tijdelijk te heet worden en zullen misschien ramen en deuren moeten opgengezet worden.

Een gelijkaardig probleem stelt zich in de zomer. Dan ook zal het verkoelend effect en bufferwerking van de muren gemist worden.

Ook wat de esthetische kant van het verhaal betreft: Is het wel nodig om de langs binnen afgebikte muren opnieuw te bepleisteren? Zichtbare natuursteen langs de binnenkant kan toch ook heel stijlvol overkomen?

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Kacheloven vakantiehuis

Bericht door Dirk Bauwens »

Anonymous schreef:...De aannemer raadde enkele dagen geleden vloerverwarming ten stelligste af omdat dit het onge?soleerde huis tijdens de koude Slovaakse winters niet afdoende zou kunnen verwarmen...
Een vloerwerwarming kan, meen ik, tot zeker 100 Watt warmte per vierkante meter vloeroppervlak leveren. Zestig vierkante meter kan dan zeer homogeen verdeeld, 6000 Watt leveren. Een warme vloer is verder bij uitstek in staat om een huis, al zeer snel, als aangenaam warm te doen aanvoelen, indien aangebracht in een relatief dunne, ge?soleerde vloer. Ook bij nog koude muren!

In Spanje en Itali? hebben veel huizen geen verwarmingssysteem, waardoor het daar in de winter soms erg onbehaaglijk is. In sommige huizen plaatst men dan onder de tafel een houtskoolvuurtje of een daarvoor ontworpen electrisch kacheltje. De tafel wordt daarna bedekt met een dik tafelkleed dat tot aan de vloer reikt. Iedereen die aan tafel gaat, moet dit tafelkleed optillen en op de benen leggen. Dit geeft in een oncomfortabel koud huis een zeer comfortabel gevoel. Warmte aan de benen maakt veel goed.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Kacheloven vakantiehuis

Bericht door Dirk Bauwens »

Anonymous schreef:...Hij raadde aan om overal radiatoren te plaatsen. "Minder mooi maar dan is ook de isolatie boven het plafond niet nodig". Ik vind dit maar een zeer rare redenering en ga zeker aandringen op een degelijke isolatie...
Inderdaad een rare, onwetenschappelijke redenering. Een klassieke installatie met radiatoren veroorzaakt hogere luchttemperaturen dan vloerverwarming. Simpelweg omdat de radiatoren veel heter staan dan een vloer met vloerverwarming. Bij hogere temperaturen worden de warmteverliezen, zeker die tegen het plafond, ook veel groter.

Misschien een typisch voorbeeld van: Wat de boer niet kent, dat lust hij niet?

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Kacheloven vakantiehuis

Bericht door Dirk Bauwens »

Anonymous schreef: Ik wou de Finoven als "scheidingswand" tussen woonkamer en keuken gebruiken en de keukenzijde met een oven en fornuis effectief nuttig maken. Maar ik veronderstel dat ik er net zo goed een veredelde boekenrek van kan maken (tenzij dat brandgevaar zou opleveren)...
Voor een klassieke finoven alleen al moet je rekenen op een vloeroppervlak van ongeveer 1,2 op 1,2 meter. Een fornuis zou daarnaast kunnen gebouwd worden. Dan is de totale oppervlakte ongeveer 1,2 op 2,4 meter. De bakoven zou ik echt, indien mogelijk, als een apart iets bouwen, omdat het bakken en koken daarin van primair belang zijn en niet zozeer het verwarmen van de woning. Zeker met brood is het ondoenbaar wanneer een oven niet op temperatuur is. Brood moet echt op het juiste moment de oven in. Dat kan niet wachten.

In Frankrijk heb ik, enkele jaren terug, een finoven helpen meebouwen. Dat moest in een opening die daartoe was gemaakt in een dikke, massieve natuurstenen binnenmuur. Ik schat dat die binnenmuur ruim 70 cm dik was. Daardoor gaf de finoven zijn warmte af aan twee kamers ?n die dikke, natuurstenen binnenmuur.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Kacheloven vakantiehuis

Bericht door Dirk Bauwens »

Anonymous schreef:...De aannemer is niet totaal onbekwaam gezien hij aangaf dat ik hem zo snel mogelijk de dimensies voor de Finoven moest bezorgen opdat hij de nodige 50 cm dikke laag beton zou kunnen storten...
Een gemiddelde finoven weegt ongeveer 3,5 ton. Ik weet niet welke ondergrond je hebt, noch welk soort vloer er is en of die vloer vernieuwd moet worden.

In de meeste gevallen zal, indien de finoven een aparte fundering nodig heeft, een 50 cm dikke betonlaag of chape m??r dan voldoende zijn om dat gewicht te dragen.

Dirk
Gast

Re: Kacheloven vakantiehuis

Bericht door Gast »

Dirk Bauwens schreef:[...]

In Spanje en Itali? hebben veel huizen geen verwarmingssysteem, waardoor het daar in de winter soms erg onbehaaglijk is. In sommige huizen plaatst men dan onder de tafel een houtskoolvuurtje of een daarvoor ontworpen electrisch kacheltje. De tafel wordt daarna bedekt met een dik tafelkleed dat tot aan de vloer reikt. Iedereen die aan tafel gaat, moet dit tafelkleed optillen en op de benen leggen. Dit geeft in een oncomfortabel koud huis een zeer comfortabel gevoel. Warmte aan de benen maakt veel goed.
En ik die dacht dat dit alleen in Japan bestond in de vorm van de zgn. kotatsu. Deze vindt zijn oorsprong in hun Muromachi periode (1392-1572). Heb je enig idee sinds wanneer deze tafels met verwarmingselement in Europa gebruikt worden?
johanvg
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2006, 16:43

Re: Kacheloven vakantiehuis

Bericht door johanvg »

Dirk Bauwens schreef:[best geen PU aan de binnenzijde]

Ook wat de esthetische kant van het verhaal betreft: Is het wel nodig om de langs binnen afgebikte muren opnieuw te bepleisteren? Zichtbare natuursteen langs de binnenkant kan toch ook heel stijlvol overkomen?
Daar had ik ook al aan gedacht. Maar enkel de dikke buitenmuren bestaan uit (rechthoekige, op maat gekapte) natuurstenen blokken. Bij het verwijderen van een van de scheidingswanden bleek deze uit een weinig esthetisch mengsel van keien en beton te bestaan. En dan zijn er nog de gemaakte groeven voor electriciteit, netwerk, enz.

Ik las een tijdje geleden dat men vroeger hele wanden met hout afwerkte. Nu is dat ondenkbaar gezien de hoge kostprijs. Bestaan er andere natuurlijke materialen die eveneens een mooie afwerking mogelijk maken en die i.c.m. een Finoven misschien zelfs meer geschikt zijn dan een standaard pleister?

Btw, zou je persoonlijk op de dag van vandaag nog kiezen voor een natuurstenen vloer i.c.m. vloerverwarming? Of eerder een keramische of houten vloer?

Nogmaals bedankt voor al je info; ik zou niet weten wat beginnen zonder je bijdragen.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: Kacheloven vakantiehuis

Bericht door kees »

johanvg schreef:
Dirk Bauwens schreef:[best geen PU aan de binnenzijde]

Ook wat de esthetische kant van het verhaal betreft: Is het wel nodig om de langs binnen afgebikte muren opnieuw te bepleisteren? Zichtbare natuursteen langs de binnenkant kan toch ook heel stijlvol overkomen?
Daar had ik ook al aan gedacht. Maar enkel de dikke buitenmuren bestaan uit (rechthoekige, op maat gekapte) natuurstenen blokken. Bij het verwijderen van een van de scheidingswanden bleek deze uit een weinig esthetisch mengsel van keien en beton te bestaan. En dan zijn er nog de gemaakte groeven voor electriciteit, netwerk, enz.

Ik las een tijdje geleden dat men vroeger hele wanden met hout afwerkte. Nu is dat ondenkbaar gezien de hoge kostprijs. Bestaan er andere natuurlijke materialen die eveneens een mooie afwerking mogelijk maken en die i.c.m. een Finoven misschien zelfs meer geschikt zijn dan een standaard pleister?

Btw, zou je persoonlijk op de dag van vandaag nog kiezen voor een natuurstenen vloer i.c.m. vloerverwarming? Of eerder een keramische of houten vloer?

Nogmaals bedankt voor al je info; ik zou niet weten wat beginnen zonder je bijdragen.
dank je :oops:
Gast

Re: Kacheloven vakantiehuis

Bericht door Gast »

kees schreef:
johanvg schreef: dank je :oops:
:?:
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Kacheloven vakantiehuis

Bericht door Dirk Bauwens »

Anonymous schreef:En ik die dacht dat dit alleen in Japan bestond in de vorm van de zgn. kotatsu. Deze vindt zijn oorsprong in hun Muromachi periode (1392-1572). Heb je enig idee sinds wanneer deze tafels met verwarmingselement in Europa gebruikt worden?
Heel interessant!

Na wat nadenken, ben ik echter niet zo zeker meer of ik het in Itali? ook gezien heb. Het is ook al meer dan twintig jaar geleden. In Spanje heb ik het in ieder geval aan de lijve kunnen ervaren en dat in verschillende woningen. Het was in de onderste helft van Spanje. Ik heb daar drie jaar lang verbleven op veel verschillende locaties. Ik heb geen idee hoe lang dit gebruik al toegepast wordt. Die streken hebben voor een aantal eeuwen onder de heerschappij van de Moren geleefd en dat heeft wel veel duidelijke sporen nagelaten. De Moren reisden en handelden over een groot deel van de wereld. Misschien komt het dus wel uit die hoek. Ook in Zuid-Itali? en Sicili? merkt men een Moorse invloed op een aantal tradities. Maar ja, daar is het een echte mengelmoes van kulturen.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Kacheloven vakantiehuis

Bericht door Dirk Bauwens »

johanvg schreef: Ik las een tijdje geleden dat men vroeger hele wanden met hout afwerkte. Nu is dat ondenkbaar gezien de hoge kostprijs. Bestaan er andere natuurlijke materialen die eveneens een mooie afwerking mogelijk maken en die i.c.m. een Finoven misschien zelfs meer geschikt zijn dan een standaard pleister?
Johan,

Dik hout is uit zichzelf niet alleen behoorlijk isolerend, het kan ook veel warmte absorberen, waardoor het ook een goede bufferwerking heeft. Daarom is het zo een geliefd materiaal. Een kilogram hout zou volgens de cijfers ongeveer 50 percent meer warmte kunnen opslaan dan een kilogram speksteen en zelfs driemaal meer warmte dan een kilogram ijzer. Is het hout zo duur in Slovakije? De laatste keer dat ik daar was, is bijna 30 jaar geleden. De spotprijzen van toen zullen waarschijnlijk niet meer gelden.

Je vraagt naar andere natuurlijke materialen. Een natuurlijk, mooi en aangenaam bouwmateriaal waar mensen reeds duizenden jaren mee bouwen en pleisteren, is leem. Bij uitstek geschikt om binnen te gebruiken. Op veel locaties kan leem zelfs ter plekke uit de bodem gewonnen of samengesteld worden. Finovens en leem gaan zeer goed samen. Fetze Tigchelaar gebruikt zelfs leemstenen om er de buitenwanden van zijn grote finovens mee te bouwen. Ook worden veel finovens afgewerkt met leempleister.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Kacheloven vakantiehuis

Bericht door Dirk Bauwens »

johanvg schreef:...Btw, zou je persoonlijk op de dag van vandaag nog kiezen voor een natuurstenen vloer i.c.m. vloerverwarming? Of eerder een keramische of houten vloer?
Ik heb helaas te weinig nuttige ervaring om je goed te informeren over tegelvloeren en vloerverwarming in de praktijk. Ik heb zelf veel houten vloeren en vindt die, voor normaal gebruikte ruimtes, zeer lastig om te onderhouden. Een stenen vloer is voor ruimtes, die veel worden gebruikt, onderhoudsvriendelijker.

Ik vind alle natuursteen gewoon erg mooi maar ik weet niet welke steen- of tegelsoorten goed tegen uitzetten en krimpen kunnen. Ik denk dat dat niet zo'n probeem zal zijn wanneer er maar genoeg meters buis, goed verdeeld in de vloer worden gelegd. Dan vermijdt men die warme en koude plekken met de bijbehorende spanningen. Ook zullen grote tegels meer spanningen ondergaan dan kleine tegels.

Ik heb een vriend in Spanje die een mooie tegelvloer heeft gelegd in een wooncontainer. Die wordt nu al jaren, vele keren per jaar over grote afstanden op een vrachtwagen getransporteerd, zonder dat daardoor tegels barsten. Zijn geheim: hij heeft de tegels met Sicaflex bevestigd. Sicaflex zal wel te duur zijn voor een hele woning, maar er zullen zekere andere goede elastische lijmsoorten bestaan.

Een vloer, waar ik in toekomst mee zou willen experimenteren, is gewoon bewerkt beton

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Kacheloven vakantiehuis

Bericht door Dirk Bauwens »

johanvg schreef:...Nogmaals bedankt voor al je info; ik zou niet weten wat beginnen zonder je bijdragen.
Ik denk dat je hier wel wat overdrijft, Johan, maar ik begrijp de boodschap: bedankt voor je waardering! Ook aan anderen die in het verleden woorden van waardering hebben geuit of gedacht: dank!

Hierbij wil ik graag van de gelegenheid gebruik maken om ook Kockie, de bedenker van dit forum, te bedanken. Zonder Kockie zou dit forum niet bestaan.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: Kacheloven vakantiehuis

Bericht door kees »

Zijn geheim: hij heeft de tegels met Sicaflex bevestigd. Sicaflex zal wel te duur zijn voor een hele woning, maar er zullen zekere andere goede elastische lijmsoorten bestaan.
sicaflex wordt niet uitgesmeerd maar in rillen uit een koker kitkoker gespoten, tenminste zo gaat dat met houten vloeren op beton.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Kacheloven vakantiehuis

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef: sicaflex wordt niet uitgesmeerd maar in rillen uit een koker kitkoker gespoten, tenminste zo gaat dat met houten vloeren op beton.
Inderdaad Kees, de man in kwestie werkte met kleine noppen, zodat de tegels als het ware "verend" bevestigd waren aan de ondergrond. Ik dacht ook dat hij daarna de dunne voegen tussen de tegels dichtkitte met Sicaflex, maar misschien heeft hij daar wel gewone siliconenkit voor gebruikt.

Dirk
Plaats reactie