Beste afstelling c.v?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
syl
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2010, 11:34

Beste afstelling c.v?

Bericht door syl »

Misschien is deze vraag al eerder aan bod geweest maar toch.
Heeft iemand een mening over het afstellen van een c.v op de meest zuinige manier?
Wij hebben een 2 jaar oude nefit hr ketel die wij eerst aangesloten hadden op een buitenvoeler, helaas sloeg de ketel op de meest rare tijden aan en was het gasverbruik hoog.
Nu heb ik de thermostaat constant op 17 staan en draai ik hem een paar graden hoger als het nodig is. Alle ruimtes zijn voorzien van een thermostaatknop.
Doordat ik de buitenvoeler afgesloten heb is de ketel de hele zomer nog niet aangeslagen, lijkt mij goed, maar ik wil uiteraard zo zuinig mogelijk stoken dus als iemand tips of advies heeft graag.
Voor het lekkere hebben we ook nog een forse hwam houtkachel staan die we zoveel mogelijk gebruiken.
Helaas geen finoven of andersoortige tegenstroom kachel te duur!

Bij voorbaat dank,

Syl
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Beste afstelling c.v?

Bericht door Albert van WdJ »

Syl,
Welkom op het forum.
syl schreef:Alle ruimtes zijn voorzien van een thermostaatknop
Dat is volgens mij een beetje dubbel installatiewerk.
Je zou de ketel dan kunnen stoken zonder ruimtethermostaat, enkel op de radiatorkranen.
Maar blijkbaar staat er ook een ruimtethermostaat op.

Bij 17 ˚C gaat je Nefit-hr op eco-stand.
In feite zou je dan weer zonder thermostaatkranen kunnen.
Want als het kouder wordt, regel je handmatig het opwarmen van de woning.

Naar mijn idee kun je dan ook niet veel zuiniger stoken dan dat je nu doet. Thermostaatkranen in ruimtes (bijna) dicht waar je geen (weinig) warmte wilt hebben. Open in leefruimtes.

Houtkachel aan, waardoor de gasinstallatie niet aanslaat.

Wat je op de Nefit ook kan doen, is de maximale temperatuur van het cv-water instellen.
Laag in zomer en herfst, hoger in andere jaargetijden.

Zit er geen boiler in je Nefit? Want die wordt ook niet meer opgewarmd in eco-stand.

Albert
Change, before you have to.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Beste afstelling c.v?

Bericht door mark »

Hoi,

misschien is ook je stooklijn verlagen een optie als je werkt met de buitenvoeler. Je merkt dan vanzelf als de stooklijn te laag is dan blijft het te koud in huis. Zo hebben wij het gedaan of het de juiste of goede weg is dat weet ik niet maar het werkt wel. En ook inderdaad op de ketel de max,ale cv water temperatuur lager gezet.

groet Mark
syl
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2010, 11:34

Re: Beste afstelling c.v?

Bericht door syl »

Bedankt voor jullie snelle antwoorden.

Voor Albert: er zit inderdaad ook een boiler in dus het is wel fijn dat die wel warm is voor het douchen en zo.
Gooi ik er meteen nog een vraag tegenaan misschien weten jullie daar ook iets van, er is een mogelijkheid om een zonneboiler te koppelen aan deze ketel, iemand ervaring met dit systeem van Nefit of moet ik daar een ander draadje voor opstarten?

Groeten en bedankt,

Syl
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Beste afstelling c.v?

Bericht door mark »

Kun je navragen bij nefit. Wij hebben een smart line die geschikt is voor een zonneboiler.

Mark
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Beste afstelling c.v?

Bericht door Albert van WdJ »

syl schreef:er zit inderdaad ook een boiler in dus het is wel fijn dat die wel warm is voor het douchen en zo.
Ik bedenk me dat die 17 ̊C geldt voor een systeem met programeerbare kamerthermostaat. Maar dat is natuurlijk wel de meest effectieve wijze van stoken.

Stel je de thermostaat op 17,5 in, dan doet de boiler het weer.

syl schreef:er is een mogelijkheid om een zonneboiler te koppelen aan deze ketel, iemand ervaring met dit systeem van Nefit
Als het alleen om de naverwarming gaat, dan is het meestal heel simpel.
De warm-water uitgang van het voorraadvat van de zonneboiler aansluiten op de koud-water ingang van de nefit boiler.
En de koud-water aanvoerleiding (die eerst op de Nefit zat) sluit je aan op het voorraadvat van de zonneboiler.
Klaar.

Er zullen wel regelingen bestaan met allerlei elektronica en voelers, maar zo werkt het ook uitstekend.
Mijn Nefit Ecomline heeft in ieder geval geen problemen met warm/heet water op de koud-water ingang van zijn boiler.

Albert
Change, before you have to.
syl
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2010, 11:34

Re: Beste afstelling c.v?

Bericht door syl »

Dank jullie wel voor de antwoorden.
Ik heb even bij nefit de brochure opgevraagd dus we gaan het zien met de zonneboiler.

Groeten,

Syl
Plaats reactie