De bouw van een Rocket bell (peterberg)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

zaerum
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 aug 2010, 18:46
Locatie: Sevenum

De bouw van een Rocket bell (peterberg)

Bericht door zaerum »

Het begin is er.
De fundering ligt er 1 m3 beton met ijzer en de de onderkant en de zijkanten gemaakt van cel beton blokken,
De metselstenen geregeld nu de chamotte stenen nog en de hittebestendige beton.
Ben ook nog op zoek naar een deur en een asdeur heeft iemand hier voor een suggestie?
de kokers voor in de vuurgang voor de primaire lucht maak ik op de zaak wel.
Maar ik begin pas met bouwen als ik alles bij elkaar heb,foto's volgen natuurlijk.
Met dank aan peterberg voor zijn inspanningen om een getest ontwerp hier te posten en het beschikbaar te stellen.
Ik hoop dat ie voor de winter klaar is, maar er is nog een (oude) kachel beschikbaar


Groeten Werner
Laef um te laeve
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: De bouw van een Rocket bell (peterberg)

Bericht door kockie »

Voor een deur zou je de heren van de bergkachel eens kunnen bellen... Volgens mij gebruikt Peter die ook.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
zaerum
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 aug 2010, 18:46
Locatie: Sevenum

Re: De bouw van een Rocket bell (peterberg)

Bericht door zaerum »

Ja dat doe ik.
Maar misschien heeft iemand een ontwerp van een gelaste deur.
Want ijzer heb ik zat!
Laef um te laeve
zaerum
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 aug 2010, 18:46
Locatie: Sevenum

Re: De bouw van een Rocket bell (peterberg)

Bericht door zaerum »

Ik heb me wat bedacht maar twijfel of het werkt
Ik zou onder de bell in de vloer onder de bodemstenen een 10 mtr koperleiding van 15 mm willen leggen en deze aansluiten op een groep van mijn vloerverwarmingsunit
hierop aangesloten zit 105 mtr 16mm slang.
Maar ik twijfel of de vloer onder de bell wel warm genoeg wordt er ligt wel 1 m3 beton onder
Heeft iemand een idee hierover?
Laef um te laeve
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: De bouw van een Rocket bell (peterberg)

Bericht door peterberg »

Nee zaerum, dat wordt niet warm genoeg. Bovendien is het geen goed idee om warmte te onttrekken aan de verbranding zelf. De temperatuur daarvan moet zo hoog mogelijk blijven.

Als je ergens wat wilt inbouwen, dan zou het na de heat riser moeten zijn.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
zaerum
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 aug 2010, 18:46
Locatie: Sevenum

Re: De bouw van een Rocket bell (peterberg)

Bericht door zaerum »

Hoi Peter

Zou ik dan aan de achterzijde buiten van model 3a wel wat warmte weg kunnen halen.
deze muur staat tegen de spouw aan daar wilde ik toch al steenwol of keramische dekens
tegen maken.
Maar wat ik lees uit je test kan de buitenzijde temperaturen bereiken van boven de 100 graden
of is dat alleen maar boven de tweede trek(heat risser).


groeten Werner.
Laef um te laeve
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: De bouw van een Rocket bell (peterberg)

Bericht door peterberg »

Werner,
In Rusland ( waar het bell systeem vandaan komt) hebben ze de wisselaar in de eerste bell zitten. Maar daar is dan een reusachtige water buffer aan gekoppeld. Wat je zou kunnen doen is de buitenkant van de achterwand gebruiken om wat warmte af te tappen. Het front en de zijwanden worden inderdaad behoorlijk warm, de achterkant wat minder.

Maarrr... of je die wisselaar zomaar aan de cv kan hangen betwijfel ik. Dit soort installaties zijn mijn ding niet, je kunt beter te rade gaan bij mensen als JantjeV8, nck of Pigion of anderen die een heleboel expertise op dit gebied hebben.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
zaerum
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 aug 2010, 18:46
Locatie: Sevenum

Re: De bouw van een Rocket bell (peterberg)

Bericht door zaerum »

Bedankt voor je uitleg
Ga mijn leiding aan de buiten zijde van de achterwand leggen
Mocht het water te warm worden dan sluit ik er wel een extra groep op aan.
En voor de zekerheid een overstort en koudwaterleiding voor het geval dat de stroom en
of cv pomp uitvalt.
De thermischewol heb ik vandaag gekregen als ik het god begrijp uit de tekst moet deze rond de voorzijde?
Morgen gaan bellen voor vuurvaste stenen.
Eerst nog even de m2 tellen.
Laef um te laeve
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: De bouw van een Rocket bell (peterberg)

Bericht door peterberg »

Even de weg kwijt: ik kon de bedoelde tekst niet vinden.
Maar ik begrijp het nu, je bedoelt de scheiding tussen de binnen- en buitenwand. Die kan voor de hele kachel van een dikke golfkarton zijn, 5 mm is al genoeg. Alleen rond de deur de vuurdeken gebruiken, daar moet de afdichting in stand blijven, ook als de kachel heet is geweest. De karton gaat schroeien en verkolen als het ding gestookt wordt. Maar daar merk je niets van als de mantel en de bovenkant afgesloten is.

De functie van al dat fraais is om de binnenkachel van de mantel te scheiden en uitzetting van de kern toe te staan. Door de karton kun je de mantel tijdens het metselen zelfs niet per ongeluk aan de kern vast metselen. De karton-methode wordt vaak gebruikt in Noord-Amerika en het schijnt echt goed te werken.

Succes!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
zaerum
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 aug 2010, 18:46
Locatie: Sevenum

Re: De bouw van een Rocket bell (peterberg)

Bericht door zaerum »

Inderdaad met de voorzijde bedoelde ik de deur.
Ben soms een beetje een chaoot met het omschrijven.
Ben nog aan het twijfelen of ik de deur zelf maak of er een koop.
Als ik de prijs zie van een deur kan ik hem er ook goed zelf voor maken.
Dus nog even door zoeken naar een low budget deur.
Heb nu 2 partijen vuurvaste steen gevonden zaterdag is langs gaan om te kijken.
Laef um te laeve
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: De bouw van een Rocket bell (peterberg)

Bericht door gerard »

Hoi Werner,

Leuk, het werk zal dus binnenkort kunnen gaan beginnen. En met de duidelijke tekeningen van Peter zal het allemaal zeker wel gaan lukken. Ik ben benieuwd hoe het gaat worden, ook leuk voor Peter dat zijn "kindje" daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden.
Echter het gebruik van de golfkarton, daar ben ik geen voorstander van. Hoewel je niet snel problemen krijgt met deze methode, de kans dat je ze krijgt is wel stukken groter dan bij volledige scheiding door het gebruik van keramische wol (of thermische wol zoals jij het noemt). Dus als het financiëel niet echt noodzakelijk is, zou ik de kartonvariant willen afraden.
Even ter verduidelijking:
Zoals Peter zegt al dat fraais is om de binnenkachel van de mantel te scheiden en uitzetting van de kern toe te staan En dat is belangrijk! Gebruik je karton, dan is de kans groot dat dit nat wordt door het vochtige cement, het laat zich dan makkelijk plat drukken door een "baard" mortel aan de achterkant van de steen. De ruimte voor uitzetting wordt daardoor minder, houdt daar rekening mee. Maar de eventuele problemen kun je vooral later verwachten. Als het karton is verdwenen (verschroeid) dan kan zo'n baard (of gewoon een stukje baksteen) door de dagelijkse thermische schok loskomen. Het valt dan in de kleine ruimte (tussen binnen- en buitenpot) die na het verdwijnen van het karton is overgebleven. Als dit losgekomen materiaal op een lager punt nog een opstopping tegenkomt dan is het niet denkbeeldig dat het klem komt te zitten. Als dat gebeurt, heb je op die plek kans dat er voor de uitzetting van de binnenpot geen ruimte meer is..... gevolg een barst/scheur.
Ik wil nogmaals opmerken dat er niet vaak problemen ontstaan, maar je hebt de mogelijkheid om dit soort problemen dus uit te sluiten.... Keramische wol blijft altijd op zijn plaats, en loskomend materiaal dus ook! Het kost natuurlijk wel ietsje meer.
Hoe dan ook veel succes,
groet,
Gerard
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: De bouw van een Rocket bell (peterberg)

Bericht door wouter a »

Beste Werner,

Als je mij je maten opgeeft wil ik wel een deur voor je uittekenen gebaseerd op hoeklijnen.

vermeld er dan ook even bij of hij links of rechts-om open gaat, hoe dik de wand is en of hij IN de wand moet komen te liggen of dat hij er op mag liggen (makkelijker maar minder mooi in mijn opptiek).

Ik zal deze dan ook voorzien van beluchting e.d. aan de bovenzijde zodat je ruit redelijk schoon blijft.

pm of mail me maar.

met vriendelijke groet,
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
zaerum
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 aug 2010, 18:46
Locatie: Sevenum

Re: De bouw van een Rocket bell (peterberg)

Bericht door zaerum »

De chamotte stenen vandaag opgehaald ,128 stuks van 12.3x25x6.5 cm.
Volgens mijn vrouw te veel en ik denk genoeg.
Volgende week de metselstenen nog, en de vloerverwarming slang op de muur maken en de kokers maken.
Het schiet langzaam op maar gaat wel vooruit. :D
Laef um te laeve
zaerum
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 aug 2010, 18:46
Locatie: Sevenum

Re: De bouw van een Rocket bell (peterberg)

Bericht door zaerum »

En weer een stap verder.
Een deur: http://www.kratki.eu/product_info.php?c ... ts_id=1560
voor een redelijke prijs en van gietijzer.
Laef um te laeve
zaerum
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 aug 2010, 18:46
Locatie: Sevenum

Re: De bouw van een Rocket bell (peterberg)

Bericht door zaerum »

De deur is binnen en ziet er geweldig uit.
Zeer snel geleverd.
Morgen verder
Laef um te laeve
Plaats reactie