houtgas prity ombouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

houtgas prity ombouw

Bericht door le_pilaf »

Geacht forum.

Ik wil mijn prity hout/cv kachel ombouwen na een houtvergasser door een dubbele boven/achterwand te plaatsen om zo de rookgassen via de asla na de schoorsteen om te leiden.
Hierdoor kunnen er houtgassen in de asla ontstaan die dan onder een hoge temperatuur verbranden. hierdoor word een schonere en betere verbranding gerealiseerd .
het rendement gaat om hoog en de schoorsteen en kachel blijven schoner.
Dit idee heb ik afgekeken van een walltherm kachel die een rendement heeft van meer dan 90% als ik 80% haal ben ik al tevreden al weet ik niet hoe ik dit moet meten.

Groet frank.
Bijlagen
walltherm prity.jpg
walltherm.jpg
je bespaaart door niet te verbruiken .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: houtgas prity ombouw

Bericht door Dutch John »

Ik heb het aldus geprobeerd. Met tegenvallend resultaat. De natuurlijke trek van onze schoorsteen is niet constant genoeg om een mooie vergassing te bewerkstelligen. Dus laat eerst de trek meten. En kijk naar de specificaties van Waltherm. Hun kachel vraagt ook om een hoge trekwaarde.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: houtgas prity ombouw

Bericht door le_pilaf »

Hallo dj jammer dat het bij jouw niet gelukt is ik heb gekeken bij walltherm Mbar 0.15 tot 0.18 en normaal bij een kachel 0.12 mbar ik heb op het forum een manier gevonden om de onderdruk te kunnen meten dat eerst maar doen en anders een ventilator.

Groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Plaats reactie