temperatuur verloop stookruimte Tigchelkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl » 13 aug 2006, 07:47

Dirk,

Dat doe ik nu dus ook, het aanbod van pallets is inderdaad enorm. Voor mijn werk kom ik bij diverse bedrijven en als je ziet wat men weggooit (en ook nog afvoer en verbrandingskosten betaald) Toch heb ik het idee dat het pallethout snel brand. We zijn nog maar net 'aan de Tigchelkachel' dus zoveel ervaring hebben we niet met stoken. Kan ik concluderen dat dit met de omtrek van het hout te maken heeft en daarom het vuur sneller om zich heen kan grijpen door het grote oppervlak, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld stammetjes of ander hout van een grotere omtrek? De handleiding van de kachel verschaft hierin toch niet echt duidelijkheid, want het is voor de hand liggend dat je ook met afvalhout gaat stoken. Over de je antwoord over het hardhout wordt ook vermeld: Hardhout dunner splijten dan licht hout. Ik mag dan aannemen dat het hier gaat om hout voor een 1e stookbeurt. Eigenlijk is dit een beetje off-topic aan het worden. Misschien verplaatsen onder een nieuw onderwerp.

Patrick

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 13 aug 2006, 11:15

Inderdaad Patrick, door het groot specifieke contactoppervlak met lucht brandt dit hout zo makkelijk weg. Een van onze forumleden, Mark ervaart dit nog sterker wanneer hij denneappels stookt.

Te snel vergassen kan niet de bedoeling zijn, omdat de kachel dan onvoldoende lucht bij de brandbare gassen krijgt, waardoor ze niet volledig kunnen verbranden. Dat veroorzaakt de zichtbare rook, creosootaanslag en roetdeeltjes.

Voor een eerste stookbeurt, dus wanneer de verbrandingskamer nog niet heet staat, stapel je best de plankjes zo dicht mogelijk op elkaar, zodat je minder contactoppervlak krijgt. Daar kun je ook rekening mee houden bij het verzagen: laat de plankjes en de blokjes gerust aan elkaar zitten. Wij gebruiken voor het verzagen van pallets een electrische kettingzaag. Het is gunstig dat het rooster voor een gedeelte tijdelijk afgedekt zit. Dat veroorzaakt minder primaire lucht doorheen de brandstof, waardoor het vuurfront minder snel zal dalen, en meer secundaire lucht boven de brandstof. Deze stapel langs boven aansteken! Hoe dichter men gestapeld heeft, hoe langzamer het vuur zal dalen en hoe gelijkmatiger het vuur zal branden.

Een andere methode is gewoon stoken met mondjesmaat: af en toe een paar blokjes of plankjes op het vuur. Op die manier verkrijg je een regelmatig brandend vuur en kom je ook aan de vereiste kilogrammen hout voor ??n stookbeurt. Zo stoken is trouwens de enig bruikbare stookmethode met dun hout, wanneer de verbrandingskamer reeds heet staat.

Dirk

pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl » 14 aug 2006, 16:27

Dirk,

Bedankt voor deze heldere uitleg. Het is inderdaad zoals je beschrijft. Gisteren had ik daarnaast inderdaad de kachel helemaal schoongemaakt (echt opmerkelijk hoe goed de verbranding plaatsvindt, er is weinig as) en je kon inderdaad merken dat de verbranding nog sneller verliep.

Om terug te gaan naar het begin van dit onderwerp: het brood is gelukt. Dat heb ik ook nog geprobeerd. Nog wel op de gok (zonder temp meting), maar direct nadat het grootste deel van de vlammen gedooft is. Ik heb voor de zekerheid (bij de huidige buitentemperaturen speelt rendement niet zo'n rol en geeft de kachel voldoende warmte om de dag door te komen) heb ik alle luchtschuiven open laten staan. Resultaat: een prima gebakken brood. Verder met de experimenten.

Patrick

pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl » 20 aug 2006, 20:53

laat de plankjes en de blokjes gerust aan elkaar zitten.


Dirk en anderen,

Ik heb me daar weer een lading pallets liggen, pfffff.... Maar er zitten (jullie vast wel bekend) van die spaanblokken tussen. Velen zijn als een spons zo nat (die gaan weg), maar sommige zijn ook echt droog. Stoken of niet hebben we hier een discussie over gehad, met name door de aard van de bindmiddelen (ik vermoed zomaar dat er formaldehyde in zit).En hoe gedraagt zo'n blok zich in de kachel, kun je het zien als een soort briket.

Patrick

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark » 21 aug 2006, 11:52

Hoi,

Spaanplaat blokken branden geweldig. Ik heb het ook een keer geprobeerd maar ja wat zit er allemaal in spaanplaat. De leermeester van een kachelbouwer die in finland woont stookt heel veel met spaanplaat . Maar ja zijn huis staat vlak bij een spaanplaat fabriek en kan de stukken zo op halen.

Maar toch omdat je niet weet wat er in zit knaagt het toch om het te stoken.

Trouwens Patrick met vuren stookt het echt erg goed hoor. Wel zoals dirk beschrijft.Ik krijg mijn w.w. het warmst met vuren.

groet mark

pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl » 21 aug 2006, 12:05

Mark,

Bedankt voor je reactie, lang niets van je gelezen. Ik zal het eens proberen, ga toch even uitzoeken wat er in zit, in ben wel eens bezig geweest met milieuonderzoek naar bijvoorbeeld laminaatproductie en daar is formaldehyde veel gebruikt, voor de industrie is de emissienorm onnoemelijk laag, niet dat ik daar wat mee te maken heb, maar ik wil de kachel wel op een verantwoorde manier stoken (en ook geen vervuiling van de kachel zelf veroorzaken). Vuren brand inderdaad perfect. Dirk zegt dat het vuurfront niet te snel mag dalen, dus het onderrooster zoveel mogelijk afsluiten (en dat werkt), maar de gebruiksaanwijzing zegt, de asladeur open (en dan jakkert het er (te snel) doorheen). Volgens mij geldt dat laatste dus voor stammetjes en niet voor het vuren wat wij verstoken. Volgens mij is het dus verstandig die deur gewoon dicht te laten en de schuif op 2 te zetten bij verbranden van pallets.

Patrick

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 21 aug 2006, 16:06

Ik had al wat maanden geleden een aantal van die blokjes opzij gelegd omdat ze zo hard waren, dat het me opviel. Ze lijken geperst te zijn in een sterk verhitte mal. Ze hebben licht geschroeide persvlakken. Op deze manier gemaakte blokken zijn bijna 100 percent zeker lijmvrij. Vanaf 120 tot 200 graden verhit hout verliest snel alle waterdamp en de houtcellen worden plastisch, waarna de houtstructuur makkelijk vervormd kan worden. Met relatief weinig druk kunnen dan voorwerpen geperst worden van houtafval, zaagsel of snippers, zonder dat daartoe lijm nodig is.

Wat formaldehyde betreft, heb ik gevonden dat het in bepaalde houtlijmen wordt toegepast. Formaldehyde is een nuttig maar ook giftig gasvormig product bij kamertemperatuur. Het is een organische stof, waarvan de chemische structuur een beetje lijkt op methaan en methanol. De chemische formule is CH2O. Formaldehyde is zeer ontstabiel en zeer brandbaar. In een finoven zal het zondermeer volledig afgebroken worden en verbranden tot CO2 en H20.

Dirk

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 21 aug 2006, 16:16

pdkl schreef:En hoe gedraagt zo'n blok zich in de kachel, kun je het zien als een soort briket.


Het zijn briketten. Bij een eerste stookbeurt horen deze blokken helemaal onderaan, net boven het rooster. Het fijnere hout daarboven.

Wanneer men na een eerste stookbeurt nog wat wil stoken, kan men nog ??n of twee blokken op het laatste vuur gooien.

Dirk

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark » 21 aug 2006, 16:25

Hoi Patrick,

Ik heb wel eens met Fetze erover gehad de minimale lucht toevoer en de maximale. Stand 2 is volgens hem het minimale bij volledig vuur. En inderdaad met vurenhout als je de asla deur open zet geeft nog feller vuur en de ww wordt wel veel heter. Maar naar 10 minuten vliegt de temperatuur in de schoorsteen de 180 graden voorbij met grootte snelheid.Loopt door makelijk door naar 300 graden in de schoorsteen.

Volgens de gebruiksaanwijzing moet je rond de 180 graden blijven stoken. Dus dan moet je de de asla deur wel sluiten en op stand 2 zetten.
Maar met andere houtsoorten moet de deur juist wel openen om rond de 180 graden te blijven.

Met hardhout had ik gekloofd tot twee vinger dikte en 25 centimeter lang en geheel gevuld en met de asla deur op ook een geweldig vuur.

groet mark

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 21 aug 2006, 16:49

pdkl schreef:Dirk zegt dat het vuurfront niet te snel mag dalen, dus het onderrooster zoveel mogelijk afsluiten (en dat werkt), maar de gebruiksaanwijzing zegt, de asladeur open (en dan jakkert het er (te snel) doorheen). Volgens mij geldt dat laatste dus voor stammetjes en niet voor het vuren wat wij verstoken. Volgens mij is het dus verstandig die deur gewoon dicht te laten en de schuif op 2 te zetten bij verbranden van pallets.


Ik dacht niet dat bij de Tigchelkachel primaire en secundaire lucht apart te regelen is. Gaat de secundaire lucht ook niet via de asladeur?

Dirk

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark » 22 aug 2006, 12:15

Hoi Dirk,

Op de gebruiksaanwijzig staat een tekening met de secundair door de stook deur. En de primaire luchtschuif gaat door de asladeur. Beide zijn te regelen. Primaire luchtschuif op 2 is wat je met stoken minimal nodig hebt volgens Fetze. Liever nog de deur op een kiertje zetten.

Ik had nog wat spaanplaat blokken iggen en geprobeerd. Die waren van een fout type. Ons huis leek op een stoomboot :shock: . Buren dachten dat ons huis in de brand stond. Gelijk kennis gemaakt met de buurt.

groeten mark

pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl » 22 aug 2006, 13:31

Hoi Mark,

Sinterklaas is nog even wachten :lol: (al is het bijna september dan is het volgens de detailhandel nodig overal alvast kruidnootjes te verkopen :wink: ). Ik heb het ook geprobeerd met droge blokken. De spaanplaat klossen (zo heten ze officieel in die business), gloeien eigenlijk alleen maar en ontzettend lang. Er komen wel wat blauw/groen/oranje vlammen vanaf en dan krijg ik wel een beetje twijfels. Ook als je de luchttoevoer vergroot gaan ze niet echt branden.

Dit heb ik uit het ontwerp IPPC Bref document voor de spaanplaatindustrie:Verreweg de meeste platen worden gemaakt met ureumformaldehyde (UF) als bindmiddel in een 2-componentsysteem. Na doordringing in de cellulaire structuur van het hout gaat het formaldehyde polaire bindingen aan met de omliggende materialen. Door temperatuursverhoging en/of toenemende vochtigheid wordt deze binding gehydrolyseerd en komt er formaldehyde vrij. Een andere bron van formaldehyde is de vrije vorm, die niet gereageerd heeft. Dit type komt vrij kort na de productie van de
platen. Tegenwoordig wordt er meer en meer gebruik gemaakt van formaldehyde-arme lijmen, waarbij er slechts een fractie formaldehyde vrijkomt van de vroegere lijmtypes. Het gaat dan voornamelijk om formaldehyde dat oorspronkelijk in vrije toestand aanwezig is in de
lijm.

Verder:Als verharder worden meestal ammoniumzouten, zoals ammoniumchloride, - nitraat of -sulfaat, toegevoegd aan de vloeibare lijm (behalve aan PF-lijm) om een snellere uitharding te krijgen. Door het vrijzetten van zuren verlaagt de pH, hetgeen de uitharding
bevordert.

En dit geeft antwoord op Dirk zijn vermoedens:
De spaandermassa is na het strooien een dikke koek, die nog zeer gemakkelijk uit elkaarvalt (vb. door aanraken of door een windstoot). Om de lijmfunctie te activeren en teversnellen wordt bij het persen van de koek de temperatuur verhoogd. Afhankelijk van procesvoorwaarden en het toegevoegde type verharder zal de lijm snel uitharden.
Eventueel kan een voorverdichting gebeuren om de spaankoek meer stevigheid te geven vooraleer in de eigenlijke pers te gaan, maar vooral om de perscapaciteit op te voeren.

Ik vraag me af of ze die formaldehyde-arme lijmen in de spaanplaat business toepassen (vast duurder). De tweede component bestaat overigens uit kunstharsen.

Ik ga ook nog even uitzoeken wat de exacte reactie is van formaldehyde en chlorides als ze verbrand worden.

Patrick

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 22 aug 2006, 13:52

mark schreef:Op de gebruiksaanwijzig staat een tekening met de secundair door de stook deur. En de primaire luchtschuif gaat door de asladeur. Beide zijn te regelen. Primaire luchtschuif op 2 is wat je met stoken minimal nodig hebt volgens Fetze. Liever nog de deur op een kiertje zetten.

Hallo Mark, Ik begrijp het al wat beter. Wanneer de stookdeur op een kiertje staat, neemt de hoeveelheid secundaire lucht fors toe en neemt het gedeelte primaire lucht af. Omdat de weerstand via de deur op een kier lager is dan via de weg hout/rooster/asla zal het hout langzamer gaan branden. In een hete stookkamer geldt dit minder, omdat het hout dan zelfs vergast zonder verbrandingslucht.

mark schreef:Ik had nog wat spaanplaat blokken liggen en geprobeerd. Die waren van een fout type. Ons huis leek op een stoomboot :shock: . Buren dachten dat ons huis in de brand stond. Gelijk kennis gemaakt met de buurt.


Dat moet een frustrerende ervaring geweest zijn! Misschien met slechts 1 blok tegelijk stoken, en die voor een eerste stookbeurt onderaan tegen het rooster, onder het fijnere hout leggen. Wanneer een lichter geperst blok brandt, komen er langs de buitenkant misschien sneller spanen los, iets wat minder snel zal gebeuren bij een massief of harder geperst blok. Losse spanen vergassen enorm snel, zoals denneappels. Door het deurtje op een kier te zetten zal de brandsnelheid verminderen en zal de overvloed aan houtgas vollediger kunnen verbranden omdat er meer secundaire lucht bijkomt. Misschien kun je ook Fetze Tigchelaar op de hoogte stellen, zodat die eventueel zijn gebruiksaanwijzing kan updaten met bijkomende informatie.

Dirk

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 22 aug 2006, 14:03

pdkl schreef:Ik heb het ook geprobeerd met droge blokken. De spaanplaat klossen (zo heten ze officieel in die business), gloeien eigenlijk alleen maar en ontzettend lang. Er komen wel wat blauw/groen/oranje vlammen vanaf en dan krijg ik wel een beetje twijfels. Ook als je de luchttoevoer vergroot gaan ze niet echt branden.


Patrick,

Ik vermoed dat die klossen en waarschijnlijk wel de hele pallet behandeld werden met een vlamvertragend product. Dat was misschien een vereiste in de branche waar die pallets gebruikt werden.

Dirk

pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl » 22 aug 2006, 15:01

Dirk,

Dat zou kunnen wat betreft die behandeling (wat ze zeker doen voor voedingsmiddelen is met anti schimmel en dergelijke om beestjes te voorkomen). Dat zal in binnenkort eens vragen aan een collega die ook vuurlastberekeningen laat uitvoeren. Wat je stelt over formaldehyde klopt, daar blijft bij een optimale verbranding (en ik veronderstel, als je het goed doet dit in een Tigchelkachel het geval is) inderdaad alleen maar CO2 en H2O van over. Bij een niet optmimale verbranding kan er wel een ietwat corrosieve atmosfeer ontstaan. Toch blijft het raar spul om te zien als je het ziet branden of eigenlijk gloeien...

Patrick

Plaats reactie