Welke houtvergasser kun je het beste kopen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Welke houtvergasser kun je het beste kopen?

Bericht door account verwijderd »

Beste forumleden,

Wie weet welk merk houtvergasser je het beste kunt aankopen of heeft positieve of negatieve ervaringen met bepaalde merken? Ik ben me aan het orienteren op een houtvergasser maar wil het hier op het
forum toch nog even overleggen.

Gr. Michel
Verwijderd
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke houtvergasser kun je het beste kopen?

Bericht door JantjeV8 »

Ze open als je vraag, zo open is het antwoord. Speur dit forum maar eens af. Je komt van alles tegen. Qua vergassers heb ik eigenlijk maar weinig tegenvallende topics hier gelezen. Die inbouwhaarden en ovens e.d. hebben nog wel eens kuren. Vergassers niet veel. De belangrijkste afweging hangt van de portemonnee af...
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Welke houtvergasser kun je het beste kopen?

Bericht door nck »

Hoi Michel,

Daar is niet zo eenduidig een antwoord op te formuleren, zeker niet met jou achtergrond. :roll:

De beste weg is om eerst zo zorgvuldig mogelijk te definiëren wat je wilt t.a.v. de vergasser.

Welke brandstof denk je te gaan gebruiken, allemaal mooie stammetjes of van alles door elkaar, van pallet tot sloophout tot en met coniferen e.d.
De vergasser moet dit wel aankunnen qua besturing, dat is, de besturing moet snel genoeg reageren.
Wanneer je in een draaiende vergasser met een goed en dik gloeibed een halve kruiwagen droog pallethout of droge dennestammtjes gooit krijg je een enorme vuurzee.
Daar moet hij wel mee om kunnen gaan.
Kun je er zaagsel en snippers uit een hakselaar in stoken?

De efficiëntie is vrij goed na te gaan aan de temperatuur van het rookgas, kan de vergasser die onder alle omstandigheden redelijk constant in de buurt van de 200 graden houden?

Ben je van plan om sloop- en pallethout te stoken kijk dan of er in de verbrandingsruimte gietijzer is verwerkt. dit geeft aanleiding tot slakopbouw als gevolg van versmolten spijkers en beslag. Hier is wel wat tegen te doen, zie mijn eigen topic hierover.

Wat is de kostprijs van de vervangings- onderdelen? En welke termijn? Zelf te maken of duur in moeten kopen?

En in jou geval, kun je uit de besturing voldoende signalen halen om randapparatuur aan te sturen?

Een besturing met een lambda-sonde werkt tadeloos maar de lambda sonde heeft in de asrijke rookgas omgeving toch maar een beperkte levensduur.
wat kost een eventuele vervanger?

Is de interne warmtewisselaar eenvoudig toegankelijk voor schoonmaak of is er een voorziening om dit vanaf de buitenkant te doen?

Hoe is het met de ruimte voor de as? zachte en of volumineuze brandstoffen geven veel as. Elke dag schoonmaken is niet leuk.
Die 0.5 % as waarmee veelal geschermd wordt bereikt je allen met knetterhard en droog eiken of beuken, of met hardhout.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Welke houtvergasser kun je het beste kopen?

Bericht door account verwijderd »

Bedankt voor de antwoorden,

Ik stook hoofdzakelijk mooi schoon pallethout en ook wel hakhout maar dit vindt ik eigenlijk weer zonde.
Veel en veel spijkers hou ik over in de asla, kilo's per maand.

Ik zal proberen wat specifieker te zijn betreft de vragen over de nieuwe installatie.

Eerst nog wat info over de oude installatie die nu 2 jaar heeft gedraait.
Nu maak ik bebruik van een Prity kachel, 29kw cv zijdig en deze staat in de huiskamer, deze stook ik elke dag en is nu na bijna 2 jaar zo goed als overleden.

Ik heb al 2 keer gebeld met prity kachels, hij zou mij de eerste keer binnen 3 weken terugbellen omdat hij een transport had naar het land waar deze kachels worden gemaakt, dit is niet gebeurt, toen ik voor de tweede keer belde was hij op vakantie en vroeg hij of ik later terug wilde bellen. Nu ben ik al weer 3 weken verder en ga ik weer bellen voor de garantie.

Er zit namelijk 3 jaar garantie op de wisselaar. De wisselaar is nu zo slecht dat als de kachel warm is er een sissend geluid uit komt, dit is al een ruim een half jaar aan de gang.

Het sissende/kokende geluid was in het eerste jaar nooit, maar ja na zegmaar 800x stoken heeft deze kachel een probleem met zichzelf opgelopen, ik heb hem al een paar keer losgekoppeld, doorgespoeld, andere pompen, etc geprobeerd, het heeft geen zin. Ik heb hem nu buiten gezet omdat ik de kachel niet meer vertrouw en laat hem dan binnenkort ophalen door Prity Kachels als hun dat uberhaupt doen?

Over de nieuwe installatie, hoeveel kw vergasser heb je nodig?:
A) Huis
Mijn huis is nieuwbouw en 250m3, waarvan beneden 60m2 vloerverwarming en boven ook 60m2 vloerverwarming, verder alleen in de badkamer een design radiator.
B) Schuur
Mijn schuur is 15m2 vloerverwarming en staat 20 meter van het huis.
C) Tapwatervoorziening
Wij zijn met 2 personen en hebben een groot hoekbad en een douce.
Met de huidige installatie kan ik het bad als de kachel warm is in één keer vol laten lopen,
Hiervoor heb ik wellicht een nieuwe tapwater boiler nodig.
D) Toekomstmogelijkheden
1.Ik heb de mogelijkheid en de leidingen liggen er al om in de toekomst op de zuidzijde zonnecollectors
te plaatsen, dit zal ongeveer 15m2 collector kunnen zijn.
2.Ook zou ik de mogelijkheid willen om een zwembad ten grootte van een jacuzzi te verwarmen, ik kan de vergasser dan e.v.t. extra stoken om zo de capaciteit op te vangen.

Nu heb ik een cv zijdig vermogen van 29Kw gehad en dit was voldoende, hoeveel kw moet je de
vergasser kiezen en is het wijs om bijvoorbeeld 1 stuks 1000 liter buffertank te plaatsen en
daarbij voorgeschakeld een 300 liter tapwater boiler en een attack houtvergasser van 25 KW?
Voor iets meer geld (geloof 200 euro) heb je een 35 KW vergasser.
De 25 KW versie kost ongeveer 1800 euro bij slowakheating zie marktplaats, vindt het trouwens
wel jammer dat ze geen showroom hebben en dan ben ik terughoudend betreffende de garantie.

Mijn beeld van een vergasser is volstoppen met hout, aanmaken en de rest regelt zichzelf.
Momenteel denk ik dat de attack vergasser de beste prijs/kwaliteit keuze zou zijn. Ik lees
ook geen negatieve berichten over dit merk, trouwens helemaal geen negativiteit gezien betreffende
vergassers.
Verwijderd
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Welke houtvergasser kun je het beste kopen?

Bericht door bas-hilversum »

Mijn fabrikant van zonneboilervaten uit Bulgarije maakt sinds een paar maanden ook een houtvergasser, in 25kW en 40kW uitvoering. Ik heb er geen ervaring mee en heb het daarom niet in mijn assortiment opgenomen. Ik ben bang dat ik mijn klanten niet goed kan helpen, nu ik er nog te weinig van afweet. Eigenlijk ben ik op zoek naar iemand met verstand van zaken om hem eens goed aan de tand te voelen, waarbij ikzelf ook meer leer over dat ding. Een foldertje staat hier.
Ik heb verder wel goede ervaringen met dit bedrijf. Ze zijn erg behulpzaam en vakbekwaam.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Welke houtvergasser kun je het beste kopen?

Bericht door account verwijderd »

Hoi Bas, je link werkt niet goed. De pdf stopt met laden bij de 1.77mb.
Verwijderd
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Welke houtvergasser kun je het beste kopen?

Bericht door bas-hilversum »

Als je hem niet kunt bekijken in de browser kun je ook de rechtermuisknop indrukken en kiezen voor 'Koppeling opslaan als ...'. Dan kun je hem downloaden en op je eigen computer bekijken.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Welke houtvergasser kun je het beste kopen?

Bericht door account verwijderd »

@Bas,

Goede tip, het is gelukt.
Mooie site heb je trouwens, de prijzen vallen mij alles mee.

Als je de specificaties van de 25KW Pyroburn vergasser vergelijkt met de 25KW versie van Attack,
dan kom ik tot de conclusie dat de Pyroburn wel een paar voordelen heeft t.o.v. de Attack versie.

1. Grotere laadruimte voor hout
2. Beter rendement
3. Lagere rookgastemperatuur

Verder zijn beide vergassers in grote lijnen hetzelfde.

De prijs van de Attack is ca 1800 euro incl. BTW voor de 25KW versie. Ik weet niet of de Pyroburn
hier in de buurt kan komen qua prijs? Voor mijn gevoel mag de Pyroburn iets duurder zijn omdat hij meer presteert dan de Attack.

Wel wil ik opmerken dat de WBS (wood fired boiler) versie van Sunsystem niet echt een topper is
qua verbrandingstechniek. Ook qua uiterlijk is deze ketel superlelijk. De pas geïntroduceerde
Pyroburn daarintegen is veelbelovend en een mooi apparaat om te zien.
Zijn er al testopstellingen van deze vergasser of zijn er gegevens bekend hoe stabiel deze vergasser is op
langere termijn?

Gr Michel
Verwijderd
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Welke houtvergasser kun je het beste kopen?

Bericht door bas-hilversum »

Ik denk dat ik de prijs ongeveer op hetzelfde niveau als de Attack kan houden, maar ik weet niet wat ik er daarvoor nog aan extra's bij moet leveren. Mengventiel, circulatiepomp, Laddomat, huisbezoek?
Ik vond de gewone hout-CV branders van Sunsystem ook niks, inderdaad.
Er zijn geen lange-termijn tests gedaan, voor zover ik weet. Het is een nieuwe ketel. Ik heb vergeten te vragen of ze hem al door TÜV hebben laten keuren.
PS: het probleem met de blokkerende PDF in Internet Explorer is nu opgelost
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Welke houtvergasser kun je het beste kopen?

Bericht door account verwijderd »

@Bas,

Heb nog even op de link geklikt, dan stopt ie nu bij de 2 mb.
Heb nog een plaatje voor de lezers neergezet.

Een mixventiel met circulatiepomp zou eigenlijk rond de 300 euro moeten gaan kosten.
Deze moet je er wel bij leveren, anders kun je geen garantie geven op roestvorming van de wisselaar.

Watts heeft ook temperatuur veiligheidsventielen met drukventiel in één, dit scheelt in de praktijk
een hoop aansluitwerk.

Ik denk dat huisbezoek wel een pré is. Je zou de klant de mogelijkheid moeten geven om het
traject van a tot z voor ze te verzorgen.
Bijlagen
burnit jpg.JPG
burnit jpg.JPG (10.83 KiB) 16834 keer bekeken
Verwijderd
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: Welke houtvergasser kun je het beste kopen?

Bericht door peer »

Zonder reclame te maken heb ik goede ervaringen met River (bas -Hilversum)

Heb een buffervat gekocht, alles is goed verlopen.

Dat wilde ik je even meegeven , Michel.



Peter
Herbert
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jul 2010, 10:01

Re: Welke houtvergasser kun je het beste kopen?

Bericht door Herbert »

michel schreef:Bedankt voor de antwoorden,

Veel en veel spijkers hou ik over in de asla, kilo's per maand.

.
Dat kan je beter niet vertellen aan die prity verkoper.
Zink is namelijk niet zo best voor de corrosie van metaaldelen,het is vretend en dat schijnt behoorlijk snel te gaan.
Aan de andere kant is het wel weer goed voor de schoorsteen,het schijnt dat het roetaanslag verhindert.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke houtvergasser kun je het beste kopen?

Bericht door JantjeV8 »

Ook bij heel hoge verbrandingstemperaturen?
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Welke houtvergasser kun je het beste kopen?

Bericht door account verwijderd »

In een houtvergasser maken spijkers wel uit voor de beschadiging van de keramische stenen.
In een normale hout cv op natuurlijke trek kunnen spijkers geen kwaad.

Als je het vergelijkt met een schip waarbij de schoef constant draait en waarbij ook water aanwezig is,
dan kan de pomp zorgen voor extra corrosie. Als dit is wat je bedoelt, dat is zeker waar.

De pomp heeft een draaiveld en werkt net zoals de schroef bij een schip, ook al is de rotor van kunstof,
Het draaiveld van de intrensieke electromotor zorgt voor extra corrosie als deze pomp dicht bij de kachel is
opgesteld.

Of bedoel je iets anders?
Verwijderd
Herbert
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jul 2010, 10:01

Re: Welke houtvergasser kun je het beste kopen?

Bericht door Herbert »

JantjeV8 schreef:Ook bij heel hoge verbrandingstemperaturen?
Bij hele hoge temperaturen(lassen) wordt er zinkoxide gevormd en die is giftig,niet dodelijk ,maar je kan er goed ziek van worden.
Ik ben niet zo thuis in de chemie en heb het van horen zeggen,maar wat ik begrepen heb is dat zinkoxide reageert met een ander materiaal en dat zo ijzer aantast.Daarnaast oxideert staal sneller onder hoge temperatuur.
Hoe snel ijzer kan oxideren zie je aan een appel,als je even door de zure appel heen bijt en je legt 'm eventjes weg dan wordt ie bruin,dat is ijzer.
Plaats reactie