rooster of dichte vloer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

rooster of dichte vloer

Bericht door RicharddeBlauw »

Hallo mensen,
Ik ben nieuw op dit forum en heb al veel gelezen.

Ik heb vroeger (12 jaar geleden) gestookt met een gietstalen inzet van Brunner die een gesloten stookvloer had. Het grote voordeel daarvan vond ik dat ik maar één maal per stookseizoen de as hoefde weg te halen. Dit was dan wel met een schepje in een bak scheppen maar het hele gedoe van regelmatig aslade legen (met altijd wel enige asverspreiding tot gevolg) was verleden tijd.

Nu ben ik pas verhuist en wil ik zelf een kachel metselen met een gesloten stookvloer.

Mijn vraag is; is de hoeveelheid luchtaanvoer bij een roostervloer hetzelfde als bij een gesloten vloer ?
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: rooster of dichte vloer

Bericht door gdelea »

dit hang natuurlijk ook van het type kachel af,normaal heb je eigenlijks alleen met opstoken lucht van onder af nodig. een kachel met een dichte stookvloer is in de regel ook zuiniger, als je dan de lucht van boven secondere [of achter ] af dan ook nog kan voorverwarmen zou dat ook nog een voordeel zijn.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: rooster of dichte vloer

Bericht door RicharddeBlauw »

Hmmm... ik begrijp dat ik iets duidelijker moet zijn. De kachel die ik heb overgenomen van een kennis bestaat uit betonnen stapelbare elementen voor de stookkamer. De buitenmantel is ook van beton maar was in dermate slechte staat dat ik die niet wil gebruiken. Daarbij wil ik afmetselen en stuccen dus heb de buitenmantel ook niet nodig. De stookkamer heeft een aslade met daarboven uiteraard een rooster. De lucht komt via de roosterdeur en via vuldeur die schuiven heeft.

Wat ik nu wil aanpassen is de lucht direct van buiten inlaten en rooster en aslade laten vervallen.

Verandert er in dit opzicht dan iets aan de hoeveelheid lucht of blijft dit eigenlijk hetzelfde?

Je geeft wel aan dat een gesloten vloer zuiniger is, dit insinueert bij mij al dat er dan kennelijk ook een verschil zal zijn in het gebruik van de hoeveelheid lucht. Of zie ik dit verband verkeerd ?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: rooster of dichte vloer

Bericht door Dutch John »

Ik vraag mij af wat het voordeel is van kachels die weinig of geen as achterlaten. As bestaat uit mineralen en elke houtsoort laat meer of minder as na. Ligt het niet in de kachel, dan blijft as of in de schoorsteen achter, of op het dak/tuin/buurman, al naar gelang het punt waar de turbulente rookgasstroom overgaat in een laminaire stroom. Ik geef de voorkeur aan het achterblijven van de as, omdat het dan zeker niet in het rookkanaal kan blijven kleven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: rooster of dichte vloer

Bericht door RicharddeBlauw »

Uiteraard blijft de as achter in de bak. Dat is volgens mij nog een voordeel boven roosterstook.

Ik denk dat er met rooster als primaire luchttoevoer in combinatie met van bovenaf stoken meer as door de schoorsteen gaat dan wanneer je op een gesloten vloer stookt met primaire lucht vanaf de achter- en zijkant.
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: rooster of dichte vloer

Bericht door wouter a »

Beste Richard,

Het stoken op een vlakke bodem brengt extra uitdagingen met zich mee, maar ook voordelen.....

voordelen:
hogere verbrandigstemperatuur
beter geïsoleerde vuurhaard (mits deze al op een laag as ligt)
volledigere verbranding
hoger theoretisch rendement

maar deze voordelen kunnen heel makkelijk teniet gedaan worden als de luchthuishouding niet in orde is......

nadelen:
Moeilijk om de lucht op de juiste plaats te krijgen
je voegt zeer snel te veel lucht toe doordat je elders je beluchting plaatst
moeilijker te ontsteken bij koude kachel


Als dit de eerste kachel is die je zelf bouwd raad ik je af om gelijk met een gesloten bodem te beginnen.
wat je wel kunt doen is het rooster zo aanpassen dat je deze volledig af kan sluiten, het voordeel wat je hiermee hebt is dat je hem gemakkelijker aan kunt steken en de lucht van onderen aanpasbaar is.

Indien de kachel in dit geval niet volledig verbrand kun je namelijk altijd nog enkele kleine gaatjes (3 a 4 mm) in het rooster maken om extra lucht toe te voegen zodat het beter brand.

met vriendelijke groet,
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: rooster of dichte vloer

Bericht door account verwijderd »

Bij een openhaard met schouw heb je ook vaak dat er op de vloer wordt gestookt. Tegen de achterzijde van de schouw staat dan vaak nog een gietijzeren stookplaat. Vaak wordt er dan rondom de stookvloer een
spleetbeluchting gemaakt met een interne schuif die onder de uitneembare stookvloer zit.
De spleetbeluchting komt vanaf een buis die horinzontaal in de grond ligt en in de gevel begint.
Je voorkomt door deze spleetbeluchting onderdruk in je huis door het grote luchtverbruik van een schouw.

Zelf heb ik vroeger een Jotul kachel gestookt, deze hebben ook een dichte stookvloer. Deze kachel
was ook altijd moeilijk aan te krijgen. Een kachel met stookrooster is veel beter aan te krijgen. Wel ben van mening dat tijdens het stoken de primaire lucht beter van een hoger gelegen punt kan komen om een betere
efficientie van je kachel te bereiken, meestal is een kachel zo ontworpen dat je dan je asla (klep) kan sluiten zodat je stookvloer geen lucht meer krijgt van onderaf.
Verwijderd
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: rooster of dichte vloer

Bericht door gdelea »

met lucht van buiten af vooral door de gevel ,.kan je ook luchtdrukverschillen krijgen. als bv de wind erop staat of juist meer onderdruk als in de kamer.bv bij hele sterke wind die aan de andere kant van de woning een soort vacuem trekt.dan is door de vloer vaak de betere oplossing, en als het kan dan een kruisbeluchting [de lucht van 4 kanten]
Plaats reactie