centrale verwarming ateliergebouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jan Willem vd Schoot
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2010, 23:02

centrale verwarming ateliergebouw

Bericht door Jan Willem vd Schoot »

graag een verfrissend idee omtrent het verwarmen van een erg groot en oud atelier gebouw.
We zitten met zo'n 50 kunstenaars en ontwerpers in een grote oude technische school.
Aangezien het gehele pand niet geisoleerd is lopen de stookkosten van de cv enorm op.
Het feit is echter dat veel ruimtes niet constant bezet worden, maar alles wel verwarmt worden.
Pogingen om te zorgen dat een aantal radiatoren dicht gedraaid worden bij langere afwezigheid
lopen op niets uit.
Nu kreeg ik het idee om net zoals op camping-douches, drukknoppen te plaatsen die de watertoevoer
openen als je de ruimte binnenkomt. Dus gewoon (elk uur) even de knop indrukken om de verwarming
draaiende te houden. Dit zou naar mijn idee een enorme winst op kunnen leveren in de stookkosten.
Maar bestaat zoiets; of heeft iemand betere ideeen?
Ik ben benieuwd.
mvg Jan Willem vd Schoot
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: centrale verwarming ateliergebouw

Bericht door ingmar89 »

Zou opzich kunnen.
Wat je nodig hebt:
-Thermostatische radiatorkranen.
-Servomotoren voor op deze kranen.
-een soort tijdschakelaar die je elk uur moet indrukken.

mischien zijn warmtemeters een optie? op die manier betaald iedereen zijn eigen warmte, en gaat er dus ook zuiniger mee om...
Jan Willem vd Schoot
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2010, 23:02

Re: centrale verwarming ateliergebouw

Bericht door Jan Willem vd Schoot »

erg bedankt voor je reactie.
Ik las dat er systemen met servo's bestaan; Aangezien we het pand nog zo'n 5 jaar kunnen huren lijkt me dit niet haalbaar
met zo'n 100 radiatoren
De optie van warmte meters klinkt interessant, ik ga daar eens een offerte voor laten maken.
Het gasverbruik loopt nu al op tot zo'n € 30.000 per jaar en dat moet toch anders kunnen!
groet Jan Willem
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

Re: centrale verwarming ateliergebouw

Bericht door ecogoeikoop »

Hey Jw,
je kan ook met zoneventielen werken. = Op de aanvoer of retourleiding een automatische kraan zetten waardoor je het acherliggend circuit uit zet. Kan gestuurd worden door een timer of gelijk welk ander idee. Misschien een aanwezigheidsdetector met vertragende functie? Een combinatie van timer en aanwezigheidsdetector. Bvb het systeem slaat een uur op't voorhand aan omdat er volk verwacht wordt, maar er komt niemand. Nog een uur later slaat het terug af. Héél goedkoop en volledig automatisch! Contacteer me als het systeem je aanstaat om er verder over na te denken. Mijn gevoel is: terugverdientijd mag max 2j zijn.
mvg,
Nico
nico@readytofly.be
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: centrale verwarming ateliergebouw

Bericht door account verwijderd »

Ik heb al een paar keer naar deze vraagstelling gekeken vanaf het begin van posten.

Het gebouw zal van zichzelf warmte-inefficient zijn qua opbouw.
Waarschijnlijk muren zonder spouw, grote enkelglas raampartijen etc.

Bij 20.000-30.000 euro op jaarbasis moet je toch is goed achter de oren krabben wat je nu precies gehuurd hebt voor de komende jaren.
Zijn dit verborgen gebreken of is dit van tevoren aangegeven door de verhurende partij.
Het gebouw is waarschijnlijk al langer in bezit bij de verhurende partij dus weet men van de verschillende kostenposten.

Ik denk niet de huidige huurder veranderingen in het gebouw moet aanbrengen. Ik zou het probleem neerleggen bij de verhuurder en advies inwinnen bij de lokale gemeente over dit probleem.

Je kunt wel een serie zoneverdelers plaatsen op eigen kosten, laat eerst de molen maar is in werking gaan voordat je zelf iets doet.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, zo ja/zo nee, laat hier op het forum weten wat de stand van zaken is svp.

Gr. Michel
Verwijderd
Erick.Branderhorst
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:34

Re: centrale verwarming ateliergebouw

Bericht door Erick.Branderhorst »

Je vraagt om een verfrissend idee. Wellicht is 't niet allemaal even serieus, maar misschien zit er zomaar iets tussen waar je wel wat mee kan:

- Buitenkant van gebouw betimmeren met hout, evt laag isolatiemateriaal achter 't hout.
- Een plantenkas om het gebouw heen plaatsen (in de zomer weer wat warm waarschijnlijk).
- Christo vragen om het gebouw (maar vooral niet tijdelijk) in te laten pakken.
- Brandhout aan buitenzijde over volle breedte stapelen tot aan de nok.
- Brandhout aan binnenzijde stapelen behalve bij de ramen.
- Nodig een glasblazer of bronsgieter uit om intrek te nemen. Of een ander bedrijf wat veel restwarmte produceert.
- Of een kachelexperimentator als Peter Berg.
- Maak een luchtspleet van 10-30cm tussen buitenmuur en leefvertrekken door plastic op te hangen van plafond tot vloer.

Groet,
Erick
Plaats reactie