Plafondkoeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
TonGestman
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2010, 11:55

Plafondkoeling

Bericht door TonGestman »

Een paar gegevens,
Ik heb weinig verstand van techniek.
Het gaat om een lokatie in de tropen (Jakarta) dus hoge temperaturen, plusminus 40 graden, en een hoge luchtvochtigheid.
Ik haat aircon.
Het mag niks kosten ;-)

Dus dacht ik plafondkoeling. Buizen leiden langs het plafond en er koel water door laten lopen. Waterreservoir in de grond dus koel. Gewoon idee. Maar, hoeveel kan ik koelen per kubieke meter, hoeveel pijp heb ik daarvoor nodig? Zijn daar regels voor? En als mijn water te koud is, krijg ik natuurlijk condens. Bij die vochtigheidsgraad gegarandeerd!?
Ik weet dat er prachtige prefab apparaten zijn. Erg duur ook, zeker voor daar!

We koelen fabrieksruimte al door er koud water over het (golfplaten)dak te laten lopen, opvangen en weer doorpompen. Af en toe water bijvullen. Dat scheelt 4 graden binnen en is echt merkbaar. Goedkoop en simpel en daar dus betaalbaar.
Zoek nu dus iets voor gesloten ruimtes en ook woonruimtes dat werkbaar is en weinig energie kost.

Wie weet waar ik info kan vinden die me verder helpt bij realisatie?
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Plafondkoeling

Bericht door JantjeV8 »

Met natuurkundige oplossingen zul je het geen 18 graden krijgen binnen.

Een tropendak over het bestaande dak? Dus eigenlijk een hitteschild om de zon van het directe dak weg te houden? Doet weliswaar aan de omgevingstemperatuur niets af, maar wel aan de opwarming.
TonGestman
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2010, 11:55

Re: Plafondkoeling

Bericht door TonGestman »

Ik wil ook niet dat het 18 graden wordt binnen.
Veel te koud.
Tropendaken OK, dat snap ik, maar ik zit wel heel erg met de omgevingstemperatuur.
Vandaar dat ik dacht aan plafondkoeling en plafondventilatoren voor de circulatie.
28 tot 30 zou al mooi zijn, 23 tot 25 in de slaapkamer wellicht? Er is weinig wind en door het overvloedige verkeer is het er warmer dan ooit, allemaal verbrandingsmotoren in de file.

Ik ben dus gedoemd om lucht te koelen! Hoge kamers, plat betonnen dak (dus vroeg of laat pv panelen).
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Plafondkoeling

Bericht door wouter a »

Kun je niet met behulp van conventionele radiatoren werken, eventueel van vrachtwagens of auto's deze hebben een groot oppervlak, stuur hier het koude water door en blaas eventueel met een fan om dit te bespoedigen.

Meer radiatoren is meer koeling.

Misschien kun je er wat mee bereiken.

Probeer er eerst voor te zorgen dat er zo min mogelijk warmte binnen komt door direct licht van de zon te blokkeren wat op je dak komt, dat scheelt al enorm.

Mvg
Wouter
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Plafondkoeling

Bericht door chathanky »

Je geeft zelf al het grootste probleem al aan.
Een hoge temperatuur en luchtvochtigheid kan de toepassing van plafondkoeling onmogelijk maken.
als je dauwpunt bv 30 graden is mag het plafond niet lager worden dan die temperatuur anders heb je een tropische regenbui binnen.
Een airco ontvochtigt de ruimte en is in tropisch klimaat wel goed toe te passen.

Die 30 graden is wellicht aan de ruime kant maar laat het 20 graden zijn heeft het plafond weinig koelend effect.
Tevens wordt het binnnen nog vochtiger omdat je met plafondkoeling niet kunt ontvochtigen.
En dit belemmert ook je natuurlijke airco. (zweten om je huid af te koelen middels verdamping) :wink:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Plafondkoeling

Bericht door chathanky »

Door de zonsinvloed op je dak te beperken wordt het binnen ook minder warm dan het genoemde fabriekshal met een golfplaten dak.
Goed je dak isoleren helpt. en in de nacht goed ventileren. Op de dag hou je de boel zo veel mogelijk dicht.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Plaats reactie