circulatie radiatoren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wilfred
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 mei 2010, 20:17

circulatie radiatoren

Bericht door wilfred »

Hoi allemaal

Hoe langer ik denk over een verwarmingsysteem hoe minder ik de verdeling naar de radiatoren begrijp.

Ik beschouw het cv systeem als een grote leiding die van cv ketel naar diezelfde cv ketel als een ringleiding door het huis loopt. Op verschillende plaatsen op deze leiding zijn enkele radiatoren paralel gemonteerd, als deze radiatoren door thermostaatkraan opstaan dan kan er dus warme vloeistof door de radiator heen waardoor radiator warm wordt, Nu begrijp ik niet helemaal waarom het warme water nou door de dunnere leiding wil naar de radiator, ik zou zeggen dat de minste weerstand door de dikke leiding weer naar de ketel toe is, totdat de weg door de radiator zo kort is dat dit de minste weerstand oplevert. maar wat als de weg door de radiator nu de minste weerstand oplevert, hoe komt er dan nog warm water bij de laatste radiator?

Wilfred
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: circulatie radiatoren

Bericht door edvdvoort »

wilfred schreef:Hoi allemaal

Hoe langer ik denk over een verwarmingsysteem hoe minder ik de verdeling naar de radiatoren begrijp.

Ik beschouw het cv systeem als een grote leiding die van cv ketel naar diezelfde cv ketel als een ringleiding door het huis loopt. Op verschillende plaatsen op deze leiding zijn enkele radiatoren paralel gemonteerd, als deze radiatoren door thermostaatkraan opstaan dan kan er dus warme vloeistof door de radiator heen waardoor radiator warm wordt, Nu begrijp ik niet helemaal waarom het warme water nou door de dunnere leiding wil naar de radiator, ik zou zeggen dat de minste weerstand door de dikke leiding weer naar de ketel toe is, totdat de weg door de radiator zo kort is dat dit de minste weerstand oplevert. maar wat als de weg door de radiator nu de minste weerstand oplevert, hoe komt er dan nog warm water bij de laatste radiator?

Wilfred
inderdaad gaat het water de weg van de minste weerstand.
in principe door een dikke , zeg maar doodlopende aanvoerleiding, waar het water aleen uitkan via de paralel aangesloten radiatoren naar de retourleiding toe die dan weer naar de cv ketel voert. omdat aanvoer en retourleiding dikker zijn is daar de stroomsnelheid laag en dus de druk hoger in de aanvoerleiding en de druk lager vanaf de radiatorkraan in de radiator zelf en de retourleiding naar de pomp toe. om stroming te hebben moeten er dus altijd een of meer radiatorkranen (gedeeltelijk ) openstaan.als het goed is is de ketel van een doorstroommeter voorzien zodat wanner de flow te laag is er ook geen vermogen geleverd kan worden.

grt ed
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: circulatie radiatoren

Bericht door ingmar89 »

wilfred schreef: Ik beschouw het cv systeem als een grote leiding die van cv ketel naar diezelfde cv ketel als een ringleiding door het huis loopt.
Hier zit het hem dus in, meestal is het niet een ringleiding die door het huis loopt maar 2 leidingen, de aanvoer en retour, die vanaf de ketel alle radiatoren van warm water voorzien.
Haas
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2010, 11:28

Re: circulatie radiatoren

Bericht door Haas »

kan in principe ook hoor die ringleiding zogenaamde éénpijp installatie, het is echter niet aan te raden.

Beter op iedere radiator een aan en afvoer naar evt. een verdeelblok.
zorg i.i.g altijd voor regel (voet) ventiel op iedere radiator dan kun je de doorstroming (per radiator) goed inregelen.

succes
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: circulatie radiatoren

Bericht door JantjeV8 »

Daarmee is volgens mij de vraag van Wilfred niet beantwoord. Hij vraagt hoe het principe werkt.

Hij heeft een ringleiding, of het nou heen en terug is of rondloopt maakt niet uit. Door die ringleiding wordt een medium geforceerd gestuwd.
Hoe komt het dat de aftakkingen met dunne leidingen die op die ring zijn aangesloten toch gevuld worden, het medium moet dan 'moeilijk' het hoekje om terwijl rechtdoor in de ringleiding veel makkelijker zou zijn.
wilfred
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 mei 2010, 20:17

Re: circulatie radiatoren

Bericht door wilfred »

Nou ben ik niet zeker of het een ringleiding is, ik zal dit gaan uitzoeken. Ik begrijp hieruit dat het normaal geen ringleiding is maar een af en aanvoerleiding en als alle radiatoren gesloten zijn dan is er dus geen stroming meer mogelijk.

Wilfred
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: circulatie radiatoren

Bericht door peer »

Inderdaad, en misschien is je kachel daarvoor beveiligd, zo niet zal de pomp wel kapot draaien denk ik.

Er zijn hier ook speciale veiligheden voor, worden vaak toegepast bij vloerverwamingsunits.
Plaats reactie