Zwembad verwarmen met CV op LPG

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Zwembad verwarmen met CV op LPG

Bericht door chathanky »

Albert van WdJ schreef:
chathanky schreef:Waar vind je die vergelijking dan in de genoemde bron?
Volgens mij klopt je vergelijking niet.
Ik heb er niet alle info bij gezet.
Ik ben uitgegaan van 200 liter gas uit 1 liter vloeibaar lpg.
Want de energie-inhoud is per m3.

Hier gaat men uit van 1 Liter lpg wordt ruim 270 liter gas. http://www.camperleven.nl/index.php?doc=koken_lpg
En op deze site van ca. 4 liter vloeibaar voor een kuub gas. http://www.driessengas.com/vloeibaargas.htm

Ik was uitgegaan van 5 liter lpg voor een kuub gas.
Dat ligt dus op ongeveer 4 liter

Lpg heeft per kuub een hoger verbrandingswaarde.
Wanneer ik die verbrandingswaarde vergelijk, dan heb je voor een kuub aardgas, zo'n 1,5 liter vloeibaar lpg nodig (voor dezelfde energie-inhoud.)

1 m3 aardgas = 36MJ/m3
1 m3 lpg = 94 MJ/m3 = 4 liter vloeibaar lpg

36 : 94 x 4 = 1,53 liter

Albert
Kijk nog eens naar je eerste verwijzing. Je ziet bij lpg 4 waardes (90% propaan) opgegeven in de lijst. Je neemt van aardgas de bovenwaarde en van lpg de onderwaarde.
Als je geen appels met peren vergelijkt kom je uit op ongeveer 1,4 liter lpg voor 1 m3 aardgas.
Die 90% propaan 10% butaan kom je tegen als wintervulling de waardes die je meestal tegen komt is 60/40.
Daarnaast moet je opletten welke temperatuur de waardes zijn opgegeven bij 0 graden of 15 graden. Die van aardgas is in iedergeval genomen bij 15 graden.

Met de huidige lpg techniek is een wintervulling eigenlijk niet meer nodig. Lpg wordt tegenwoordig vloeibaar ingespoten in de motor.

Dit laatste staat eigenlijk naast dit onderwerp maar wellicht leuk om te weten. :wink:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Zwembad verwarmen met CV op LPG

Bericht door chathanky »

Overweeg om het zwembad met zonnepanelen te verwarmen. Dit is ecologisch verantwoorder dan met brandstof in welke vorm dan ook. En reken eens uit wat de panelen kosten ten opzichten van 5 jaar een zwembad stoken met lpg.
Die panelen hoeven ook niet zo hi tech te zijn, zeker niet voor zomers gebruik. Dat zie je ook terug in de kosten.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Zwembad verwarmen met CV op LPG

Bericht door mark »

Meerdere keren in zuid tirol gezien. Vele meters zwarte pu slang op (zwarte) plate daken lekker in de zon en dan krijg je een warm zwembad. Pomp op zonne energie en s'nachts het zwembad afdekken. Werkt gewoon goed en ja daar is het misschien warmer maar wij gebruiken het ook voor ons opblaas zwembad van 90 cm diep en dat wordt ook lekker warm.

groet Mark
Plaats reactie