wandverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Haas
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2010, 11:28

wandverwarming

Bericht door Haas »

Ik overweeg m'n huis (er is een totaalverbouwing aan de gang die door mezelf wordt uitgevoerd) te verwarmen met vloer en wand verwarming.
heb inmiddels de hele boel afdoende geïsoleerd. twee vragen waarmee ik zit; ik lees veel over wandverwarming in combinatie met leemstuc, maar zou ik e.e.a. ook met 'gewone' stuc kunnen uitvoeren bijv. goudband of mp75? tweede vraag; als ik de hele installatie lage temeperatuur houd kan ik dan een verdeelblok zonder pomp monteren m.a.w. hoeveel lengte vloer/ wand verwarmingsbuis kan ik via een verdeler direkt op de pomp van de ketel laten draaien.

als je een tip hebt graag!

groetjes

haas
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: wandverwarming

Bericht door walter vaes »

hoeveel meter , hangt af van de diameter van de buis.
Wij hebben max 45M per circuit (kleine buisjes van +/-1cm diameter)

Wij hebben ook leem ipv plaaster.
Maar plaaster gaat ook, maar de warmte komt pas dan na 1 u30.
Terwijl bij leem de warmte er al is na 45 minuten.
Leem is ook vochtbufferend en luchtzuiverend.
(hoe heb je eigenlijk geisoleerd?)

Kijk eens op mijn fotowebsite voor een voorbeeld.

http://picasaweb.google.com/Walter.Veer ... Muggenberg#
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: wandverwarming

Bericht door Pigion »

Hoewel ik geen ervaring heb met gips en leemstuc, denk ik dat het ook wel gaat met gips, mits:

- dikte van de laag voldoende.
- verankering buizen sterk genoeg
- Voldoende versterkingsnetten aanbrengen.

Lengte van de registers is afhankelijk van de opvoerhoogte van de pomp. Vaak wordt in bij verdelers zonder pomp een sterkere pomp in de cv geplaatst.
In weerstandstabellen kan je precies aflezen wat mogelijk is bij een bepaalde diameter en de gewenste 100 l per uuur volumesroom.
Ik kan op dit moment niet bij mijn gegevens om exacte cijfers te geven.
WTH hanteert adviseert 70 m voor dia. 16 mm meerlagenbuis.

Pigion
Haas
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2010, 11:28

Re: wandverwarming

Bericht door Haas »

DANK voor de reacties.
Ik heb inderdaad ook op de wth site gekeken. Heb nu op de begane grond drie groepen van ca. 100 m1 in slakkenhuizen gelegd. buisdiameter 20 x 3
eronder liggen resol hardschuim platen en eroverheen een 5 cm zandcementvloer met een gegalvaniseerd krimpnet.

voor de wand en op de verdiepingen wil ik een 16x2 buis gaan gebruiken. Op de wand 'm zoals gezegd met 'gewone' gips gaan stucken er komt dan ca. 2 cm op de buis, dus in het totaal ca.3,5 cm. over de hele opp. gaas.

de max opvoerhoogte zal ca 7 meter zijn.
Hoeveel strekkende meter buis ik dan in het totaal ga krijgen is me nog niet helemaal duidelijk.

Ik zoek dus nog steeds naar een rekenformule zodat ik e.e.a kan uitrekenen.
het liefst ga ik voor een verdeler zonder pomp...
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: wandverwarming

Bericht door ingmar89 »

Waarom zou je in een huis met vloerverwarming ook nog wandverwarming plaatsen?
Zeker als het goed geisoleerd is heeft vloerverwarming op zichzelf voldoende capaciteit...
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: wandverwarming

Bericht door account verwijderd »

Volgens mij heb je aan vloerverwarming alleen ook voldoende verwarming.

Buis 20x2 is wel heel fors. Ik zou voor 16x2 gaan i.c.m. open verdelers met aanloopthermostaat.

Zo kun je voor de vloerverwarmingsverdelers met aanloopthermostaat ook nog radiatoren zetten op een
aparte open verdeler.

Zoiets:

---cv aanvoer 20x2 ---->verdeler voor radiatoren---- x aanloopthermostaat ---- verdeler vloerverwarming
..................................16x2 | | | |.................instelbaar 0 - 45 graden.....16x2 | | | | | |
---cv retour 20x2 <----verdeler voor radiatoren----.....................................verdeler vloerverwarming
Verwijderd
Haas
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2010, 11:28

Re: wandverwarming

Bericht door Haas »

Ik heb net even de foto's van walter bekeken... wat een ingrijpende verbouwing. goed gedocumenteerd!

Het is m'n bedoeling een radiator vrije woning te maken... waarbij het dan ook mogelijk is een lage temp. op de ketel te stoken.
één radiator en de ketel temp moet omhoog. een convector zou dan uitkomst kunnen bieden maar daar kleven dan weer andere problemen aan.

uit m'n capaciteits berekeningen ca. 100 Watt /m2 blijkt dat alleen de vloerverwarming niet genoeg is.
hoe goed de woning geïsoleerd is moet nog blijken... misschien als de boel helemaal dicht zit eens een warmtefoto laten nemen?
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: wandverwarming

Bericht door chathanky »

Bij vloerverwarming vervalt het verlies door je vloer. Die wordt opgevangen door de warmte van je vloer.
De afgifte van vvw. wordt opgegeven aan de bovenzijde van je vloer. Het deel verlies door de vloer is er wel maar die is voor rekening van je ketel. Voor wandverwarming geldt hetzelfde. Voor de wand geld dit ook.

Als je warmteverlies zeg 50 W/m2 is en de wand waar je wandverwarming toepast is een kwart van het verlies mag je die aftrekken voor je berekening. Aan de ketel moet je dit wel mee nemen.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Haas
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2010, 11:28

Re: wandverwarming

Bericht door Haas »

chatchanky,

over het algemeen heb ik aan een half woord genoeg... maar wat jij schrijft begrijp ik niet helemaal.
Als ik het goed begrijp zou ik een kwart van 50 watt (verlies) af kunnen trekken van de door mij geïnstalleerde 100watt capaciteit?

probleem hierbij is dat ik niet echt een idee heb van het verlies... de constructie vloer is een volledig ongeïsoleerde betonplaat op strokenfundering op palen... daar boven op heb ik een 5cm kingspan resol hardschuim plaat gelegd daarop buizen wth 20x3 en een 5cm zandcement vloer...

ik ben alleen bang dat als de cap. van de vloer niet genoeg blijkt ik alsnog iets zou moeten doen, daaropm denk ik nu ; '' ik trek er nog een stuk wand bij''. :roll:

Verkeerd gedacht?
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: wandverwarming

Bericht door chathanky »

Als je verlies door de muur een x W/m2 is en je wandverwarming levert 80 w/m2 dan mag je dit bij elkaar optellen.
Die x hangt af van je geisoleerdheid van je wand, de temperatuursverschil tussen de achterzijde van de wand en de buitenomgeving of naastliggende ruimte. Heb je bv een ongeisoleerde steens muur met een verlies van 2 w/m2 per graad verschil kan dit bij -10 al snel 60 w per m2 zijn. Geeft je wandverwarming 1000 watt af bij 10m2 is dit eigenlijk 1600 watt in dit genoemde voorbeeld.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: wandverwarming

Bericht door Blijfhopen »

@ Michel
Vloerverwarming kan inderdaad voldoende warmte geven.
Alleen je kunt niet ergens op een warmer/koeler plaatsje gaan zitten.
Met wandverwarming heb je dat probleem niet. Je schuift gewoon een stukje op.
Daarom bevalt de stralingswarmte van een keramische kachel ook zo goed,
En zoals Haas wil, kan hij kiezen. Vv aan voor geen koude voeten en wand als behaaglijke warmtebron.
Gerard de Jonge
Nou nog een keramische kachel .... :lol:
GdeJ denkt met u mee.
Plaats reactie