Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry heater)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door recumby » 01 dec 2010, 12:44

op welke manier monitor je de temperatuur bovenaan de tweede kamer?
en aan welke temperatuur zit je nu ongeveer?

(ikzelf gebruik een thermokoppel type K die ik ingemetst heb tijdens de opbouw vd kachel)

Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door Davy » 03 dec 2010, 13:17

Dag Allen,

De thermometers die ik gebruik zijn heel gewone staafthermometers. Het temperatuursbereik gaat tot 400°C.

Ondertussen ben ik begonnen met 2 maal daags te stoken. Er komt nog steeds veel waterdamp uit de schouw op het moment dat ik stook. Dit betekend dat ik niet veel meer hout per stookbeurt kan opleggen...

Het goede nieuws is dat we vandaag voor het eerst de radiatoren binnen konden afzetten. De deur naar de hall staat open dus de finoven verwarmt de gehele benedenverdieping. We stoken nu 2 maal 15 kilo per dag.

Groetjes,

Davy

RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door RicharddeBlauw » 03 dec 2010, 16:07

Hoi Davy,

Ik las je berichtje al over je kachel.

Een vraagje, wat voor een oppervlakte heeft de kachelmantel en van welk materiaal heb je 'm gemaakt ? Welke opp. verwarm je ?

Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door Davy » 03 dec 2010, 16:19

@ richard,

80 x 130 x 230 cm met bank van 45 x 45 x 300 cm en schouw 40 x 40 x180 cm.

Buitenmantel van volle betonblokken...

Oppervlakte die ik zonder probleem nu verwarm 35 + 25 m² (living en keuken). Aangezien ik nu aan het instoken ben (al het water dat in de kachel zat door het metsen aan het uitbranden) zal het rendement nog verbeteren. Ik brand nu slechts op halve capacitiet hierdoor.

Ik zou graag een deel van de bovenverdieping zonder probleem willen meetrekken en dit schijnt te lukken. Zeker als de temperatuur buiten niet zo bar koud zijn.

PS doordat je kachel op een buitenmuur staat gaat de achterwand de buitenmuur verwarmen. Misschien moet je maar eens proberen wat het geeft als je er een stuk isolatie achter plaatst ter grootte van de kachel... Let wel op de temperatuur van de buitenmantel van je kachel...

Groetjes,

Davy

Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door Davy » 11 jan 2011, 10:39

Beste finoven liefhebbers,

Na een 150 tal werkuren kan ik nu genieten van de warmte... De eerste pizza's zijn gebakken en het laatste werk is af... Nu moet ik enkel de schouw vooraan bezetten met leem.

de foto's:
kachel vooraan af.jpg
kachel bank.jpg
kachel achter af 2.jpg
kachel achter af.jpg
Groetjes,

Davy

RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door RicharddeBlauw » 11 jan 2011, 12:57

Ik vind het een mooi ontwerp, compliment.

Wat ik wel zie is dat je aan de rechterzijkant in de bank 2 veegluiken hebt zitten. volgens mij kun je met één volstaan wanneer je die netjes in het midden doet. Van daaruit kun je best de 2 kanalen vegen.

Omdat ik erg aan het rondkijken ben voor een kachel die ik aankomende zomer wil gaan bouwen bij me zelf heb ik nog een vraagje.

Hoe heb je de beluchting geregeld ? Zie ik het goed dat die vanuit drie kanaaltjes vanonder de stookvloer komen. Heb je ook ergens anders nog beluchting of bijv. secondaire ?

Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door Davy » 11 jan 2011, 14:58

De beluchting...

Voorlopig heb ik enkel onderbeluchting.

Het is de bedoeling dat er nog secundaire lucht bijkomt. Nu wil ik echt dieper gaan testen om naar een zo hoog mogelijk practisch rendement te gaan. Dit betekent een Testo 327 of iets dergelijks aankomen en dan volop beginnen testen met verschillende opstellingen.

Groetjes,

Davy

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2301
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door peterberg » 12 jan 2011, 18:32

Davy schreef:Voorlopig heb ik enkel onderbeluchting. Het is de bedoeling dat er nog secundaire lucht bijkomt. Nu wil ik echt dieper gaan testen om naar een zo hoog mogelijk practisch rendement te gaan. Dit betekent een Testo 327 of iets dergelijks aankomen en dan volop beginnen testen met verschillende opstellingen.
Alleen onderlucht? Errrmmm... zonder te meten weet ik nu al dat je rendement niet hoog kan zijn en de rookgassen aan de vuile kant. Dat is altijd wat er gebeurt, en eind jaren '80 ben ik daar al achter gekomen. Maar als je het wiel opnieuw wilt uitvinden, ga je gang.

Je zou natuurlijk ook kunnen beginnen met de onderbeluchting af te sluiten en alleen frontbeluchting toe te passen via de deur. Als je al onderlucht gebruikt bij een houtvuur dan moet dat heeel erg klein zijn ten opzichte van front- en eventuele zijbeluchting. Ik heb hier pas iets over gelezen, effe kijke... het stond onder de titel "Quick Fix for Dirty Burning Heater"http://mha-net.org/docs/temp/110110bushway.htm
Voor de duidelijkheid: de "ash dump door" is de aslade deur en de "slides" zijn de schuifjes in de diverse deuren.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door Davy » 13 jan 2011, 10:20

peterberg schreef:Alleen onderlucht? Errrmmm... zonder te meten weet ik nu al dat je rendement niet hoog kan zijn en de rookgassen aan de vuile kant. Dat is altijd wat er gebeurt, en eind jaren '80 ben ik daar al achter gekomen. Maar als je het wiel opnieuw wilt uitvinden, ga je gang.
Dag Peter,

De winter is mij voor geweest en heeft me genoodzaakt om de kachel op te starten zonder systeem voor zijbeluchting. Alles is voorzien voor zijbeluchting maar ik heb de benodigde buizen nog niet uitgetekend en kunnen lassen. Dit komt hopelijk een van de komende weekeinds wel aan de orde. Tot nu toe is het even stoken zonder zijlucht.

Het rendement... Raar om zeggen maar ook al is het lang niet zo hoog als het kan... Toch verstook ik nu al veel minder hout als vroeger (met een jotul FS 350). Vroeger stookte ik met eik en beuk. Nu stook ik enkel met wilg. Terwijl ik vroeger bij koud weer 2 manden hout nodig had... Stook ik nu bij de koudste dagen van deze winter iets meer dan een halve mand hout op... Voor mij is de test nu al geslaagd... Natuurlijk is ieder procentje extra rendement meegenomen...

Het is niet mijn bedoeling van het warm water uit te vinden. Daarvoor heb ik onder andere jou Rocket Bell al te grondig bestudeerd. Voortbouwende op jou ervaring heb ik er al rekening mee gehouden dat er weinig onderlucht mag zijn en veel zijlucht :).

Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen...

Groetjes,

Davy

RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door RicharddeBlauw » 13 jan 2011, 13:03

peterberg schreef:Alleen onderlucht? Errrmmm... zonder te meten weet ik nu al dat je rendement niet hoog kan zijn en de rookgassen aan de vuile kant. Dat is altijd wat er gebeurt, en eind jaren '80 ben ik daar al achter gekomen. Maar als je het wiel opnieuw wilt uitvinden, ga je gang. Je zou natuurlijk ook kunnen beginnen met de onderbeluchting af te sluiten en alleen frontbeluchting toe te passen via de deur. Als je al onderlucht gebruikt bij een houtvuur dan moet dat heeel erg klein zijn ten opzichte van front- en eventuele zijbeluchting. Ik heb hier pas iets over gelezen, effe kijke... het stond onder de titel "Quick Fix for Dirty Burning Heater"http://mha-net.org/docs/temp/110110bushway.htm
Voor de duidelijkheid: de "ash dump door" is de aslade deur en de "slides" zijn de schuifjes in de diverse deuren.
Hmmm, mooi, simpel en leerzaam stukje om te lezen. Eigenlijk meer een bevestiging. Ik ga dus regelmatig naar die 6D van een kennis. Bij deze kachel maakt de onderbeluchting ook heel veel deel uit van het systeem. Het bestaat uit een stalen rooster met daarop ronde steentjes. Omdat ze rond zijn blijven er dus openingen tussen alle stenen. Heb ze ooit eens geteld en bij elkaar 40 gaten. Daarnaast nog de zijkanten waar de stenen tegen de wand aan liggen. Beetje moeilijk om te zeggen om wat voor opp. het gaat. Ik denk snel tussen 20 en 30 cm2.

Wat elke keer weer opvalt zijn de kaarsrechte rokerige vlammen die vanonder recht omhoog tussen het hout door de stookkamer inschieten. Vrijwel helemaal zonder wappering of bochtjes te maken. Het hout staat verticaal volgens advies. Uit de schoorsteen altijd rook. Alleen door de schuif in de asladedeur (onderbeluchting) helemaal dicht te doen verdwijnt dit maar de rook blijft en de vlammen verdwijnen, temperatuur zakt dramatisch. Het rottige is bij deze kachel dat wanneer je deze primaire onderlucht sluit je ook direct de secundaire sluit + de complete zij- en achterbeluchting. Geen wonder dus dat de vlammen doven. Kennelijk is de beluchting van de stookdeur niet genoeg. Ik heb me al suf zitten peinzen hoe dit op een makkelijke manier te kunnen veranderen. Heb ook weer contact met iemand die hier ook iets van weet en we hebben nu op zijn advies gestookt met losse horizontale stapeling zoals Peter ook doet. Met veel lucht ertussen dus. En dat gaat goed, vlammen worden gedwongen om bochten om het horizontale hout te maken, veel minder rook maar ook een stuk minder hout dus minder warmte. Er moet dan echt een keer extra op een dag gestookt worden. Wel is het veel moeilijker de kachel op gang te krijgen en duurt het veel langer voor een temp. van 150 in de rookgassen wordt bereikt. Het duurt lang voordat by-pass en daarna asladedeur dicht kunnen. Die temp. van 150 houden we aan omdat het een ongeïsoleerde stenen schoorsteen is met veel klodders voegwerk.

Ergens bij de RocketBell heb ik een verhouding gelezen van 25-40-80 voor de beluchting maar begrijp niet precies wat voor verhoudingen dit nu zijn. Misschien kun je daar iets over zeggen Peter ?

Spike
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2010, 16:13

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door Spike » 14 jan 2011, 10:05

Beste Richard,

U heeft het vaak over een kennis met een Tigchelkachel 6D en over het stoken met deze Tigchelkachel. De Tigchelkachel geeft altijd rook uit de schoorsteen.
Bij welke dealer is deze Tigchelkachel gekocht?
Ik zou de kennis aanraden om een keer kontakt te zoeken met de dealer van de Tigchelkachel.
Het is namelijk zeker mogelijk om nagenoeg rookloos te stoken met een Tigchelkachel.

Huib de Vries.

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2301
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door peterberg » 14 jan 2011, 12:22

@Davy,

Het doet me genoegen te lezen dat je er van bewust bent dat onderlucht alleen geen goede oplossing is. Ondanks dat is het geschatte rendement van je brandstof nu al 4 keer zo hoog. Terwijl er ongetwijfeld nog aardig wat kilo's hout als brandbare gassen en teerfracties de schoorsteen uit gaan. Met gebruik van goed gebalanceerde beluchting kan het rendement gemakkelijk nog 10 of 15% stijgen.

Ik ben heel benieuwd wat je resultaten gaan worden!
Laatst gewijzigd door peterberg op 14 jan 2011, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2301
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door peterberg » 14 jan 2011, 13:02

RicharddeBlauw schreef:Ergens bij de RocketBell heb ik een verhouding gelezen van 25-40-80 voor de beluchting maar begrijp niet precies wat voor verhoudingen dit nu zijn. Misschien kun je daar iets over zeggen Peter ?
Dat heb ik even op moeten zoeken, en hoe ik er aan gekomen ben. Ik geef toe dat het een beetje als een puzzel klinkt, dus moet ik het even toelichten.
Wat ik geschreven heb is dit:
De verdeling is ongeveer onder:front:zij = 25:80:40. Het totaal van de opening die de verhouding bedient is bij benadering 50 cm2. En op wat voor manier, dat maakt ook nog uit. De onder beluchting wordt ook niet rechtstreeks toegevoerd
Die verhouding is geen 100 bij elkaar, dus is het geen percentage. Het zijn de feitelijke maximum openingen. Die worden door een klep bediend (de aslade) en die verdeelt de beschikbare lucht over alle drie. Het ding had voldoende lucht en brandde het best bij de genoemde totale opening van 50 cm2.

Het opvallende is nu, dat de zijbeluchting veel minder lucht lijkt te krijgen dan de front beluchting. Dat is maar gedeeltelijk waar, met name in het begin van de stook. Daarna worden de buizen warm en gaat de zijlucht veel sterker trekken dan het front die maar zwak voorverwarmd wordt. Tijdens de stook gaat de zijbeluchting dus progressief een steeds groter percentage van de beschikbare luchttoevoer in beslag nemen. Dat gaat af van de andere twee, want het totaal van de opening wordt niet groter. De lucht gaat alleen maar sneller stromen. Hoe de verdeling in lucht volume is tijdens de top van de stook weet ik niet, dat heb ik (nog) niet kunnen meten.

Nu nog omrekenen wat de diverse openingen effectief voor omvang hebben als er gestart wordt. Er zit een factor 2,9 tussen de 25-40-80 en 50 cm2. Dan wordt de effectieve omvang: onder= 8,6 cm2, front= 27,6 cm2, zij 13,8 cm2. Die drie bij elkaar is dan 50 cm2. In percentages uitgedrukt komt het uit op: onder:front:zij = 17,2%:55,2%:27,6%.

Dit kun je niet zonder meer loslaten op een andere kachel omdat je daarmee voorbij gaat aan verschillen in de constructie. En in het bovenstaande kun je ook lezen dat die verhoudingen tijdens de stook veranderen, en dat niet alleen. De onderbeluchting heeft er een soort rem tussen zitten waardoor die stijf en strak dezelfde hoeveelheid onder de stookvloer aanvoert ongeacht de fase van de verbranding.

Die kennis van jou zou in mijn opinie de leverancier erbij moeten halen om deze problemen met die 6D te verhelpen. Voor zover ik weet is Tigchelaar heel goed in de nazorg van zijn producten. Ik heb zelf een klant van hem ontmoet die na 10 jaar gebruik de bypass klep verbrand had, en die werd kosteloos vervangen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door RicharddeBlauw » 15 jan 2011, 16:13

Hahahha....fantastische berekening.

Daar heb ik best lang naar gekeken. Het enige wat ik kan zien is dat de factor 2,9 (toevallig ?) klopt met 2,9 X 17,2% = 50. Grote kans dat je dit helemaal niet bedoelt.
Die 25-40-80 is inderdaad geen percentage in %, ook geen cm2.
Misschien hoeveelheid lucht ?

Ik was vroeger al geen wonder op school maar voel me erg klein worden nu....hahaha. Ben zo blij dat je het zelf voor me hebt uitgerekend want anders....haha.

Grof gezegd (sorry, ik zeg het niet zo grof als het lijkt),
Onder:front:zij is dus 1:3:2 in cm2.
Deze correspondeert met de 50 cm2 centrale toevoer.

Je zegt dat de verhoudingen in toevoer tijdens de stook verandert maar wat bedoel je hiermee. Je kunt de gaten binnenin toch niet groter of kleiner maken, toch alleen de centrale toevoer en daarmee de hoeveelheid. Of bedoel je dat de verhoudingen veranderen naarmate je een andere centrale toevoer hebt ?

Ik zal maandag eens wat beter kijken bij die 6D naar de verhoudingen want kennelijk kan het niet zomaar op elke kachel gekopieerd worden. Maandag gaan we 'm een beetje uit elkaar halen. Ben het helemaal eens dat ie Tichelaar kan bellen. Ook al is de kachel daar niet nieuw gekocht. En omdat het een 2e hands is is het wellicht wel juist goed om hem erbij te halen en na te laten kijken. Er kan zomaar ook ergens een constructiefoutje zitten, er mist iets of gewoon iets fout opgebouwd.

RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door RicharddeBlauw » 15 jan 2011, 16:20

Hmmm zit nu weer te kijken en zie nu dat het 25-80-40 moet zijn voor onder-front-zij.
Hahaha had waarschijnlijk tranen in mijn ogen want het blijft nog steeds ong. 1:3:2

Plaats reactie