Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry heater)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door peterberg »

RicharddeBlauw schreef:Die 25-40-80 is inderdaad geen percentage in %, ook geen cm2. Misschien hoeveelheid lucht?
Richard, ik zou graag weten wat de grap is, dan kan ik mee lachen. Maar vooruit, ik zal proberen het eenvoudiger uit te leggen.
Je hebt het doodgewoon niet begrepen, die 25-80-40 is wel degelijk uitgedrukt in cm2. Daar zit een klep voor (de aslade) die de totale doorlaat beperkt tot 50 cm2. Dit is gedaan om de luchtsnelheid binnen de perken en variatie in de lucht toevoer mogelijk te houden.
Ik was vroeger al geen wonder op school maar voel me erg klein worden nu....hahaha. Ben zo blij dat je het zelf voor me hebt uitgerekend want anders....haha.
Grof gezegd (sorry, ik zeg het niet zo grof als het lijkt),
Onder:front:zij is dus 1:3:2 in cm2.
Grof gezegd: rekenen is er sindsdien niet op vooruit gegaan... hahahahahihihi. Want 25:80:40 correspondeert ongeveer met 1:4:2, niet met de 1:3:2 die jij noemt. Klinkt niet als veel maar de afwijking is groot genoeg om een optimale verbranding om zeep te helpen...haha. En het is een verhouding, geen cm2 zoals jij hierboven schrijft want dan zou de centrale invoer maar 7 cm2 zijn... snok...hareu.
Je zegt dat de verhoudingen in toevoer tijdens de stook verandert maar wat bedoel je hiermee. Je kunt de gaten binnenin toch niet groter of kleiner maken, toch alleen de centrale toevoer en daarmee de hoeveelheid. Of bedoel je dat de verhoudingen veranderen naarmate je een andere centrale toevoer hebt?
Je hebt het inderdaad niet begrepen, mogelijk doordat je nog tranen in je ogen had van het lachen. Lachen is gezond hoor, dus zal jij wel een goede gezondheid genieten. Ik ook hoor, ik lach graag :mrgreen:

Maar het staat er toch echt, als de buizen opwarmen wordt de luchtsnelheid binnen in die buis groter. Die buis fungeert als een schoorsteen, hogere temperatuur is synoniem met grotere trek. Dit is simpele natuurkunde die jou toch bekend voor moet komen. Dat zelfde effect gebeurt niet bij de andere openingen en het totaal blijft gelijk, dus wijzigt de verhouding naar meer zij-beluchting tijdens het verloop van de stook.

Nu hoop ik maar dat je het deze keer wel begrijpt, anders zou je misschien een stuip kunnen krijgen van het lachen en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. :D
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door Davy »

Richard,
Peter,

Naar mijn denken: We moeten er wel bij vermelden dat dit waarden zijn die de beste verbranding geven bij de Rocket Bell van Peter. Het zijn waarden waar we mee kunnen vertrekken maar slechts door testen en meten ga ik de ideale waarden voor mijn kachel in mijn situatie kunnen bepalen... Ook de plaatsing zal mogelijks anders zijn dan in de Rocket Bell.

Het is niet zo eenvoudig om luchtstromingen te voorspellen aan de hand van een "Case" in een totaal andere opstelling. Bij de rocket bell trekt de rookgassen in de syphon, een finoven trekt de rookgassen naar boven.

Groetjes,

Davy
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door RicharddeBlauw »

En hoe verhouden de stromingen zich in een kachel met één tegenstroom kanaal ?

@Peter,
De combinatie van een glaasje wijn, vriendenbezoek, jolige bui en het totaal niet begrijpen waar de door jou gemoemde getallen vandaan kwamen en wat ze inhielden zorgden ervoor dat ik er met betraande ogen naar keek...haha. Dat komt trouwens weer aardig terug als ik jou zinsnede lees grof gezegd......hihi. Hahaha.

Ik geloof dat het wat beter gaat nu. Die 25-80-40 zijn dus wel degelijk oppervlaktematen. Dat zag ik niet omdat dit bij elkaar veel groter is dan de 50 cm2 aanvoer. Maar ik herinner me nu dat ik ergens gelezen heb (het is ook allemaal zoveel) dat juist door een kleinere centrale aanvoer dan de uitvoeropening in de stookkamer je een rustigere stroom krijgt. Die trouwens bij jou weer teniet wordt gedaan door de verhitting in de pijp.....toch ? Ik hoop zo dat ik het goed begrijp.
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door Davy »

RicharddeBlauw schreef:En hoe verhouden de stromingen zich in een kachel met één tegenstroom kanaal ?
Geen idee... Dat zal je proefondervindelijk moeten vaststellen...

Groetjes,

Davy
Plaats reactie